Het algemene boekentopic #3

Ik had een mooie fauteuil van mijn vader gekregen toen hij verhuisde en hem niet meer wilde, had daar een leesplekje mee gemaakt, maar zat uiteindelijk toch alleen maar op de bank. Stoel staat nu in mijn slaapkamer en doet dienst als de stoel :laughing:

6 likes

Alvast mijn boeken van januari, want ik ga toch niks meer uitlezen nu haha

Minder dan ik wilde maar de Horlogemaker van Londen sleepte een beetje voort, dus daar deed ik veel te lang over.

10 likes

Deze maand duurt al 500 dagen en ik heb al 7 levens geleefd sinds 1 januari. Ook bizar veel boeken gelezen dus… wel een paar hele korte ook dus dan tikt het al gauw aan.

Grootste aanraders waren The Marriage Portrait (van de schrijfster van Hamnet), ik hou zo van historical fiction met een sterke vrouw als hoofdpersoon :heart: en Eleanor Oliphant is completely fine vond ik erg ontroerend en lief.

Special shoutout voor What remains, een memoir van Carole Radziwill (ex-real housewife of New York), zij is de weduwe van de neef van John Kennedy jr (zoon van) en ze is in drie weken tijd haar man Anthony en haar beste vrienden (John Kennedy Jr en diens vrouw Carolyn Bessette) verloren aan kanker en een vliegtuigongeluk. Ze schrijft over wat er overblijft aan liefde, vriendschap en herinneringen na zo’n traumatische gebeurtenis. Vond het super indrukwekkend om te lezen en erg mooi geschreven!

14 likes

The marriage portrait is inderdaad echt geweldig! Al vond ik het einde wel een beetje twijfelachtig.
Ik zie dat Piglet 2 sterren heeft gekregen en die wilde ik eigenlijk deze week bestellen bij de boekwinkel. Zou je willen vertellen wat je niet aansprak?

1 like

Ik heb Piglet in twee dagen uitgelezen omdat ik heel graag wilde weten hoe het ging eindigen, dus het is wel een boek wat je kan binge’en en het leest ook heel makkelijk weg. Ik heb alleen best veel romans gelezen over jonge rijke yuppen en hun problemen en dit is er eentje waarvan ik denk: het voegt niets meer toe? Niet ieder idee wat een auteur heeft hoeft uitgegeven te worden? Ik vond het een beetje zonde van mijn tijd (ook omdat het einde niet per se bevredigend is dus waar ik zo naar toe had gewerkt gaf me ook niet wat ik zocht). Heel af en toe leek het een beetje een gothic kant op te gaan à la Ottessa Moshfegh maar dat zette ook niet door.

Ik zou zeggen als je toe bent aan een makkelijk boek wat je zo uitleest en waar je niet veel brainpower voor nodig hebt dan waarom niet… (maar goed kan dan ook wel leukere boeken bedenken). Je mist (naar mijn mening) in ieder geval niets als je het overslaat :sweat_smile:.

Mocht je het gaan lezen dan hoor ik graag wat je vond!!

2 likes

Gelezen in januari

Carrie soto is wel echt heel slecht maar wel vermakelijk. Van come closer heb ik in combinatie met mijn malariapillen zulke intense nachtmerries gekregen haha, gaf wel een leuke extra dimensie aan het boek :cowboy_hat_face:
Ik ben nu in the eighth life / for Brilka bezig dus dat duurt nog wel even voor ik die uit heb, maar ik vind het echt geweldig tot nu toe

13 likes

Nou, missie ‘weg met de drie sterren’, a.k.a. ‘meer boeken lezen waarvan ik verwacht dat ik ze goed vind’ is tot nu toe relatief geslaagd.

Schermafbeelding 2024-01-31 om 11.12.20

De nieuwe achternaam vond ik echt geweldig. Verslavend, zinderend, dramatisch: 5 sterren.

De wand vond ik ook mooi. Rustig boek, ontspannend in zijn traagheid, met fijne toefjes reflectie en literariteit. Mooie observaties over karakters van en relaties met dieren. 4 sterren.

Tiny pretty things vond ik ondanks mijn lage verwachtingen tegenvallen. Vlakke personages, raar plot, intens basic schrijfstijl. Deed eigenlijk niks goed. Conclusie: ben hier echt te oud en/of kritisch voor. 1 ster.

Nu op 16% van Gilead van Marilynne Robinson. Boek bestaat uit een brief van een stervende dominee aan zijn zoon. Hoop een beetje op Crossroads-vibes maar ben nog niet echt gegrepen.

10 likes

Mijn lijst voor januari! Ik ben 1 van mn favoriete series aan het herlezen (Rivers Of London), dus daar vlieg ik echt doorheen. Het zijn niet alleen boeken, ook novellas, dus die zijn wat korter :sweat_smile:

10 likes

Goede leesmaand! In het babyboek was ik vorig jaar al begonnen, vandaar mijn (voor mij) hoge score deze maand.

De waarheid over de zaak Harry Quebert las wel lekker weg maar qua inhoud/schrijfstijl viel het een beetje tegen. Desondanks was ik toch wel benieuwd hoe het ging aflopen.

Luister vond ik echt een goed en gelaagd verhaal.

Misdaad Manifest viel me helaas tegen. Ik vond deel 1 ook gemiddeld goed maar deze vond ik toch nog minder.

Ik ben nu Station Malma aan het lezen!

8 likes

1 ster voor 1984 is ook wel een bold move, ben benieuwd waarom!
Ik heb hem echt heel lang geleden gelezen maar was toen wel onder de indruk dus ik word er nieuwsgierig van

7 likes

Prima leesmaand gehad, alleen niet zulke hoge ratings. Haunting Adeline was intens haha, mijn eerste dark romance boek. Maar ik was wel onder de indruk en moet het tweede deel ook echt lezen na die cliffhanger. In de komende tijd/paar maanden krijg ik iets van 5 nieuwe boeken van uitgeverijen opgestuurd die ik voor mijn Bookstagram mag reviewen en doe ik mee met een thrillerleesclub, veel zin in!

7 likes

Dit heb ik in januari gelezen, kort overzicht:

• If we were villains: dark academia thriller met heel veel Shakespeare-elementen. Heel toegankelijk geschreven. Aanrader voor wie een thriller in een winterse sfeer wil lezen!

• Tijgerlelie: Een groep studenten gaat naar Spanje om daar in de winter een leegstaand hotel te onderhouden. Daar loopt uiteraard vanalles mis. Dit is ook een thriller en ook in een winterse setting. Het leest heel vlot en ik vind het een aanrader voor wie The Shining misschien net wat te eng vindt :stuck_out_tongue:

• If I had your face: roman over verschillende vrouwen in Zuid-Korea wiens levens onderling verbonden zijn, met veel aandacht voor klasseverschillen en de rol van beautystandaarden. De structuur van het boek vind ik lijken op Girl, woman, other van Bernadine Evaristo en de thema’s deden me denken aan Kim Jiyoung, born 1982. Ik vond het verhaal een beetje traag op gang komen maar ik heb er wel van genoten.

• Modern Lovers: roman over 2 rijke gezinnen in New York. Het verhaal kabbelde maar voort. Het was gelukkig maar een bibliotheekboek. Als ik dit zou gekocht hebben, zou ik gebaald hebben dat ik hieraan geld heb uitgegeven.

6 likes

Ik heb vijf boeken gelezen deze maand, waarvan twee kinderboeken en een kort verhaal. Die laatste was overigens heel erg cute.

The mystery of the Alperton Angels heb ik echt gebinged, maar het einde was nogal abrupt. Verder wel heel spannend en goed geschreven.

5 likes

Veel gelezen deze maand, maar niet zulke hoge ratings.

Bella MacKenzie - Hoe vermoord ik mijn familie: leest vlot, maar soms ook net wat te hip oid. Het greep me gewoon niet echt. Vond de hoofdpersoon ook niet sympathiek, maargoed dat wist ik al bij het lezen van de titel.

Britney Spears - The woman in me: Leest als een dagboek en heftig wat ze heeft meegemaakt. Vond het daarom lastig om een rating te geven. Werd wel helemaal teruggeworpen in de jaren '00 en ook die (giftige) popcultuur.

Leigh Bardugo - Negende huis en Duivelsvlucht Negende huis vond ik goed, veel potentie. Maar bij het tweede deel leek het alsof ze alleen maar door de hel aan het rennen waren en er geen moment van rust was. Daardoor werd het vooral een aaneenschakeling van plotwendingen. En twee keer over een lichtgevende glanzende erectie van een demon lezen was twee keer teveel.

Shelley Read - Ga als een rivier - Mooi boek, maar wat langdradig. En vond het einde wat summier. Merk dat ik het teveel vergelijk met daar waar de rivierkreeften zingen en dat vond ik echt een mooi boek.

9 likes

JANUARI
The Vanishing Half - Brit Bennett :star::star::star::star: (:open_book:)
Bookshops & Bonedust - Travis Baldree :star::star::star: (:headphones:)
Ruthless Vows - Rebecca Ross :star::star::star::star: (:open_book: + :headphones:)
The Dragon’s Promise - Elizabeth Lim :star::star: (:open_book:)
Belladonna - Adalyn Grace :star::star::star: (:open_book:)
Empire of the Vampire - Jay Kristoff :star::star::star::star::star: (:open_book: + :headphones:)

Ik was drie jaar geleden al eens aan Empire of the Vampire begonnen, maar ik kwam er toen niet lekker in en ik sloeg niets op van het verhaal. Nu eindelijk opgepakt (wel opnieuw begonnen om eerder genoemde reden haha) omdat deel twee bijna uitkomt. :full_moon_with_face:

11 likes

Ben nog bezig met Ninth House maar daar kom ik echt nieeet doorheen.

8 likes

Niet heel veel en beetje eentonige rating haha, maar alledrie heel vermakelijk/prima, maar niet helemaal weggeblazen. Bij Nirwana moest ik er even in komen, maar uiteindelijk wel geïntrigeerd door het verhaal. Nu nog in 1 boek bezig, maar die krijg ik vandaag niet meer uit (Beach Read, dus weer even iets soepels na een oorlogsverhaal).

@Nina ja vond Ga als een rivier ook heel erg vergelijkbaar met de rivierkreeften, al vond ik deze misschien nog iets geloofwaardiger. Maar tikkeltje langdradiger inderdaad.

7 likes

Ik ben nieuw in dit topic maar laatste tijd veel aan het lezen. Leuk om inspiratie hier te krijgen!
Dit zijn mijn gelezen boeken☺️

18 likes

Hier ook echt een goede leesmaand gehad! De boeken van Signe Pike en Erin Morgenstern zijn mijn aanraders van deze maand

8 likes

Zijn jou aanraders fantasyboeken?