Het algemene boekentopic #3

Dar dagboek heb ik lang geleden ook gelezen. Ik moet er nog wel eens aan denken, heeft veel indruk gemaakt. Misschien dat Vreemdeling in eigen land : het oorlogsdagboek van Anna Haag ook wel wat voor je is. Ik ben er in bezig.

Wat je zegt over Engels lezen herken ik wel. Ik doe er een stuk langer over in een andere taal, maar dat is oke. Het gaat nu wel beter dan in het begin maar het blijft anders dan lezen in het Nederlands. Ik lees meestal korter omdat het meer inspanning vraagt.
Wat betreft woorden opzoeken, ik doe dat zelf eigenlijk niet want ik bleef bezig. Als ik een woord vaak tegen kom en maar niet begrijp wat het betekend zoek ik het wel op en anders red ik het wel met de context.

Voor wie dagboeken interessant vind, het dagboek dat Astrid Lindgren heeft bijgehouden tijdens de tweede wereldoorlog is wel een tip. Zij heeft heel veel krantenknipsels enzo bewaard (ik lees net dat het gaat om brieven van haar werk. Sorry weet het niet exact meer tis al even geleden) en hield het verloop van de oorlog bij. Oorlogsdagboek 1939-1945 heet dat boek.

Ik woonde in Berlijn: de dagboeken van een Duitse verzetsvrouw 1938-1948 Ruth Andreas-Friedrich heb ik ook gelezen. Is weer een heel ander perspectief.

Welk dagboek ik helemaal met een knoop in mijn maag heb gelezen was Nina Loegovskaja, Ik wil leven. Het geheime dagboek van een Russisch meisje tijdens het Stalin-bewind.

Oh en in het verlengde hiervan zijn brieven. Zo leuk vind ik dat om te lezen. P.S. Is een hele mooie bloemlezing. En brieven van belang is ook leuk. Je hebt ook nog love letters, is ook wel grappig met allemaal liefdesbrieven.

Fictieve briefromans en dagboeken zijn ook altijd goed maar is toch heel anders.

3 likes

Ik dnek dat het vooral een kwestie van doen is. Ik lees bijna alleen nog maar in het Engels (eigenlijk alles behalve boeken die oorspronkelijk in het Nederlands geschreven zijn) en doe dat inmiddels net zo snel als Nederlands. Maar ik sta ook niet zo stil bij woorden die ik niet helemaal snap, meestal is uit de zinscontext wel te herleiden wat ongeveer bedoeld wordt, ik vind het dan niet erg om niet de precieze vertaling te weten. En ik lees ook voornamelijk ebooks, dus als ik het echt niet snap hoef ik het woord ook alleen maar ingedrukt te houden om de definitie ervan te krijgen

6 likes

Ik lees ook voornamelijk Engels, eigenlijk nog liever als Nederlands en zeker als het boek oorspronkelijk uit het Engels komt. Ik lees dit net zo snel als Nederlands en weet soms zelf gewoon niet meer, als ik een boek heb weggelegd, of het nou NL of EN was.
Ik ben ooit begonnen met Engels lezen in boeken van Danielle Steel :joy: Simpel taalgebruik en een verhaallijn dichtbij de realiteit. Ik denk dat als je zou beginnen met heftige fantasy boeken, je het jezelf wel wat moeilijk maakt. Maar inderdaad, veel doen en niet teveel laten afleiden door een woordje dat je niet kent.

5 likes

Heeft iemand hier Kindle Unlimited toevallig?

Als ik het goed begrijp van Reddit is het officieel alleen voor mensen die in de VS wonen maar kun je ook een random Amerikaans adres invullen en er als Europeaan toch gebruik van maken… iemand ervaring?

Ik heb net Look Closer uitgelezen
Plot;

Samenvatting

Echt een aanrader als je een pageturner wil maar toch een fijne/goede schrijfstijl (vind ik). Veel vragen, veel twists. Iets langzamer begin en was een tijdje echt helemaall confused maar uiteindelijk komt alles samen. Ik vond hem leuk!
Het geeft me ook ā€˜You’ vibes, van die serie. En ja vaak vind ik boek met veel twists slecht uitgewerkt en hier was dat echt niet. Aanrader.

3 likes

Ik vind het niet wennen. Misschien moet ik harder doorwerken maar tis een hobby, geen verplichting dus dat vind ik 't niet waard.
Afgelopen maanden bijvoorbeeld een trilogie in 't Engels gelezen en ik merk dat ik trager lees, sneller de draad kwijt ben en me meer moet focussen.
Ik kan het dus wel als een boek niet vertaald is of ik het epub van iemand krijg, maar als ik mag kiezen kies ik toch altijd voor Nederlands.

6 likes

Is beginnen aan de Throne of Glass serie een slecht idee als ik de ACOTAR serie (alles gelezen behalve Silver Flames) super cringey vond?

Ik ben gevoelig voor de hype :tired_face:

Ik heb 1 t/m 3 van ACOTAR gelezen en vond het ook cringy, maar heb het 2e boek (eigenlijk 3e want had eerst de prequel gelezen) van Throne of Glass pas geleden gelezen (Crown of Midnight), en die was echt GEWELDIG. Ik moet zeggen dat het eerste boek van TOG nog wel meh is, en beetje kinderachtig. Sarah J Maas was ook wel heel jong toen ze het schreef. De prequel vond ik echter wel al heel goed en beter dan ACOTAR. Maar jezus dat 2e boek, zo onverwachts goed? Alsof ze al mijn kritiek van het eerste boek had gehoord. Er zit heel veel actie in en plot, de romance is niet cringy, heel veel character ontwikkeling, heel veel mysterie, openbaringen en plottwists (vooral op het eind), dit boek zorgde er gelijk voor dat ik helemaal in het verhaal zat en de rest van de serie wilde lezen. Het is in ieder geval een veel betere serie dan ACOTAR, vanaf het tweede boek veel volwassener ook, dus ik zou het wel aanraden.

4 likes

Oh nu heb ik er helemaal zin in!!! Dank je :relaxed:

1 like

Ik heb net de Vrouwen van Fenly Hall gelezen en ik vond het een erg leuk boek. Je volgt het verhaal van vier vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland. De BBC schrijft een wedstrijd uit om co-presentator te worden van The Kitchen Front, een radioprogramma over koken en je volgt de vrouwen tijdens de wedstrijd. Je krijgt dingen mee over het rantsoen en de aanvallen. Geen heftig oorlogsboek, maar wel een mooi kijkje in het dagelijks leven. Ik vind het een aanrader!

11 likes

Ik vind TOG ook veel beter dan ACOTAR! Meer avontuurlijk en plot idd. En niet vanuit de Ik-persoon geschreven, vond ik ook fijner. Erfgenaam van vuur (boek 3 of 4?) is een van mijn comfort reads geworden :heart:

3 likes

Gelijk nog een vraag over de online bibliotheek, is er in de app een mogelijkheid om te zien tot en met wanneer een boek is uitgeleend? Ik weet dat ik dit als kind wel altijd kon bekijken in de computer, maar ik zie het nu zo snel niet terug.

Ik bedoel overigens een boek dat ik niet zelf heb geleend, maar eentje die nu uitgeleend is en ik bijvoorbeeld wil reserveren.

Dat gaat dan over een fysiek boek bij de bibliotheek toch en niet de online bibliotheek (eboeken en luisterboeken). Ik kan dat zien via de website van de lokale bibliotheek. Bij een uitgeleend boek staat de status uitgeleend en een i (info). Als ik daarop klik staat er tot wanneer het boek uitgeleend is.

Ja klopt! Ik dacht dat die app ook Online Bibliotheek heette, maar dat is niet zo. Jammer, bij mij staat er geen i’tje bij.

1 like

Ja het verschilt per bibliotheek. Een andere hier in de buurt heeft weer een heel ander overzicht waar het gelijk al bij staat maar bij m’n eigen bieb kon je het tot voor kort ook niet zien.

1 like

Mijn bieb heeft hier een aparte app voor inderdaad, maar het verschilt per bibliotheek! (In mijn geval de ebieb app)

Heeft iemand toevallig het ebook van De Meester en Margarita van Boelgakov? Ik heb zelf het fysieke boek, maar heb een citaat nodig en mijn zoekpogingen draaien op niks uit. :sweat_smile: De Online Bibliotheek heeft het boek niet. Ik zoek dus iemand die in het ebook een citaat kan opzoeken.

Ik heb na 1,5 maand (veel gedoe) eindelijk het boek der deuren uitgelezen. Vond het wel tof! Zat op het randje om bijna er niet meer mee door te gaan maar blij dat ik het wel heb gedaan.

Ben nu begonnen aan The Cruel Prince van Holly Black. Hopelijk gaat het lezen nu weer wat vlotter.

Heb even gezocht op The Master and Margarita quotes en kwam toen wel uit bij Good Reads waar heel veel quotes uit het boek staan. Misschien staat ie daar toevallig tussen! Wel in het Engels.

3 likes

Ik heb een boek besteld omdat ik heb gelezen dat het echt nasty moet zijn. Ben heel erg benieuwd. Hou op zich wel van bijzondere en schokkende dingen, hopelijk is deze niet te erg haha! Het is Schitterend lichaam van Agustina Bazterrica.