Oooooh superleuk om dan als ie er eindelijk is met je vader naar de bioscoop te gaan 🥹
Omg leuk zeg! Ik heb laatst the Martian gekeken en vond die ook leuk!
Oooh yesssss!!!
Oh ik denk dat dit er best wel wat zijn maar waar ik zo op kom is de hobbit en in de ban van de ring niet door te komen en met Anna karenina kan ik ook niets. alledrie vaker dan 1x geprobeerd soms in een andere vertaling maar nee. Jammer wel want het klinkt leuk.
Wat nieuwer, Cafe zon en zee van Jenny Colgan vond ik ook drie keer niks, snap ergens de charme maar de hele schrijfstijl sprak me niet aan en het verhaal vond ik ook niet geloofwaardig genoeg en teveel clichés op een niet boeiende manier beschreven.
Maar in het boek wordt toch ook juist gezegd hoe slecht het voor die kinderen is om daar gescheiden van de maatschappij te zijn? En dat ze daar worden heengebracht niet om hun te helpen, maar om van ze af te zijn.
Ik vond het een oke boek, niet super en niet slecht. Maar om nou te doen alsof het boek een soort problematische boodschap heeft…
Al die booktok fantasy boeken en romannetjes à la Sarah J Maas en Colleen Hoover
En ik vond inderdaad ook Midnight Library en Normal People verschrikkelijk.
Is er een plek waar ik vertaalde boeken kan vinden? Desnoods EPUB bestand. Ik lees graag horror boeken en volg YouTubers die aanbevelingen geven alleen kan ik ze dan niet lezen want Engels. Vroeger had je nog van die sites waar je vertaalde boeken kon downloaden maar kan dat nog? Mag dat überhaupt nog?
De keuze is vrij beperkt in het Nederlands.
A LITTLE LIFE
Ken je de geschiedenis van Canadese kostscholen? Het ging er niet om die kinderen te scheiden van de maatschappij maar om hun inheemse cultuur er uit te rammen. Daarnaast, de verhaallijn/boodschap van het boek maakt me niet zo veel uit, als je doelbewust zulke grote trauma’s van anderen gebruikt om geld te verdienen (met je boek) ben je af wat mij betreft.
Oprechte vraag: heb jij dezelfde mening over harry potter (elementen geïnspireerd op de WO II) en de hunger games (elementen geïnspireerd op slavernij)?
De geschiedenis van de canadese kostscholen is verschikkelijk. Ik was alleen voor mijn gevoel geen boek aan het lezen over de canadese kostscholen, maar een fictief boek.
Voor mij valt het in dezelfde categorie als de hunger games of harry potter of 1984 (geïnspireerd door het nazi-regime). Of eigenlijke iedere dystopian novel.
Bij die andere twee heeft de auteur toch niet zelf aangegeven voor het verhaal geïnspireerd te zijn geweest door die kostscholen? Begrijp niet zo goed wat HP en HG hiermee te maken hebben.
Edit: ik weet niet of je dit bedoelt maar het gaat er niet om dat elk boek over een (kost)school problematisch is vanwege die Canadese geschiedenis hè, het gaat er om dat specifiek TJ Klune heeft gezegd dat hij House of the Cerulean Sea op die Canadese kostscholen heeft gebaseerd. Dat je dat doet en er 1) een feel good fantasy verhaal van maakt waarin het allemaal eigenlijk niet zo erg is! en mensen eigenlijk allemaal lief zijn of whatever en 2) daar lekker geld mee gaat verdienen en 3) nota bene als witte Amerikaan! kan ik echt niet begrijpen.
Laat ik voorop stellen dat ik het interview niet heb gezien, dus ik weet niet wat de schrijver heeft gezegd. Ik vond het boek zelf gewoon erg middelmatig, waardoor ik zelf weinig extra achtergrond informatie heb opgezocht (doe ik meestal alleen bij boeken die mij raken).
Maar waarom ik verbaasd was door jouw standpunt is dat bijna alle dystopian novels zijn geïnspireerd op verschikkingen uit het verleden. Heel veel boeken halen inspiratie uit slavernij/onderdrukking/behandeling van joden tijdens WO II/nazi-regime, etc. Voor mij maakt het verschil of je dat boek schrijft als een fictieboek, waarbij (zolang je niet een interview hebt gelezen met de schrijver) het niet echt duidelijk is waar zij hun inspiratie vandaan halen, of dat het een luchtig boek ik dat word geschreven in die setting. Bijvoorbeeld luchtige boeken die zich in concentratiekampen afspelen tijdens de tweede wereldoorlog, vind ik problematisch. Een duidelijk fictief boek, waarbij er werk- of concentratiekampen zijn in de dystopische wereld, heb ik persoonlijk minder problemen mee.
Maar soms kan een schrijver natuurlijk een interview geven dat zo problematisch is, is dat hij moet worden gecanceld. Of helemaal van het padje afgaan, zoals JK Rowling.
In zowel HP als HG wrdt duidelijk gemaakt dat deze dingen slecht waren, terwijl in The House in the Cerulean Sea het als niet bijzonder problematisch wordt beschreven. Een quote uit een review:
Linus [the main character] comes in and once the children are LoVeD, all their problems are solved. Done. Gone. Nonexistent. Never mind that the children are still separated from their parents. Never mind that they are still being forced to blend in with a culture that isn’t their own. Never mind that [in the reality of residential schoolchildren, not Klune’s characters] they’re still being raped and tortured and beaten and mistreated.
Heb ik uit deze reddit post, die legt het heel goed uit.
Er komt een tv serie aan van Dark Matter! Had ik geloof ik al eens gelezen toen ik het boek net uit had, maar hij komt in mei uit. De trailer komt best overeen met hoe ik het voor me zag toen ik het boek las!
Heeft iemand tips voor een leuk boek voor een jarige vader? Hij is zeventiger (en een typische boomer). Meestal leest hij non-fictie maar ik wil hem juist een roman/iets fictiefs geven.
Wellicht 22-11-1963 van Stephen King, over de moord op JFK. Het is fictie maar dus wel gebaseerd op een waargebeurd historisch ding. Hier was mijn eigen vader destijds enorm enthousiast over. In tegenstelling tot de meeste van Kings andere boeken, is dit juist geen horror.
Die ben ik nu aan het lezen! Zag op Reddit alleen maar goeie recensies hierover. Ben er net pas 100 pagina’s in maar wil alleen maar lezen haha!
Dank! Dit is precies zijn interesse dus ik heb hem meteen besteld.
Dit is echt mijn favoriete Stephen King, zoooo goed.