Het algemene boekentopic #3

In de categorie Durf te vragen

Welke boeken in de categorie persoonlijke ontwikkeling/mens & maatschappij/psychologie zijn een aanrader?

Vrij brede categorie, wat heeft je interesse?

1 like

Goeie!

Boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Nog steeds wel breed, maar dus iets in deze vibe:

3 likes
  • Franse kinderen gooien niet met eten van Pamela Druckerman
  • Waar blijft mijn tijd door Tanja van der Lippe
  • Tijdwachters: waarom de klok ons leven beheerst van Simon Garfield (ode aan de post van hem is ook leuk)
  • Ik ben geen man van Mirjam Kaijer
  • Zorg door Lynn Berger (er is ook een essay versie gebaseerd op het boek)
  • Is het voor een cijfer van Johannes Visser
  • Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren door Cordula Rooijendijk
  • Een echte ouder van Els Krijnen
  • Afrika is geen land van Dipo Fayloin
  • Niemand wil ze hebben door Linda Polman

Is wat mij zo te binnen schiet.

1 like

Thanks!! Dit was precies waar ik naar op zoek was!
“Is het voor een cijfer” heb ik nog klaarliggen, maar die is maar 90 pagina’s haha. Dus daarna kan ik weer even vooruit, op het eerste gezicht is geen één boek van je tiplijstje een mis :blush:

1 like

Voor als je nog een grappig boek zoekt over zelfhulpboeken, ik heb net voor de tweede keer Help me! Van Marianne Power gelezen en het blijft goed. Het is niet een boek waar je dubbel ligt van het lachen, het is denk ik meer tragikomische. Ze probeert heel veel verschillende zelfhulpboeken uit. Waarvan een groot aantal mij wel bekend voor kwamen wat het extra leuk maakt om te lezen.

Flaptekst

Wat begint als een grappig experiment wordt een serieus en ontroerend avontuur waarin Marianne antwoord zoekt op de vraag: wat bedoelen we nou eigenlijk met geluk? Want zelfhulp kan je leven wel veranderen – maar niet noodzakelijkerwijs ten goede. Een waargebeurd verhaal met veel Britse humor dat inspireert en je hardop laat lachen.

Marianne Power (1976) is een Engelse journalist van Ierse afkomst. Ze woont in Londen en schrijft voor onder andere Daily Mail , Telegraph , The Irish Independent , Red , Grazia en Vogue . Help me! is haar debuut, dat in meer dan twintig landen verschijnt en waarvan de filmrechten zijn verkocht.

2 likes

Ik heb Jane Eyre uit! Interessante ervaring, heb er echt van genoten, vond het fijn en ontspannend en bij vlagen erg meeslepend, maar het is geen boek dat echt beklijft en ik weet ook niet of ik het mensen zou aanraden. Of misschien ken ik gewoon toevallig niet veel mensen van wie ik denk: jij gaat dit waarderen. Maar goed, ga zeker meer van de Brontës lezen.

Nu ‘hybride’ bezig in People we meet on vacation (ik luister soms NL en lees de Engelse paperback) en net begonnen in De waarheid over de zaak Harry Quebert omdat ik behoefte had aan een minder hysterisch en rustiger boek (toch gewend aan Jane Eyre hè).

6 likes

Vind dat eigenlijk best raar. Een jurk die nog netjes is na een keer dragen breng je ook niet terug. Boekwinkel is geen bibliotheek he. Zou 'm gewoon doorverkopen op marktplaats.

22 likes

Ik zou hem wel terugbrengen, maar dit zou ik alleen doen als er zoals je nu zegt geen gebruikerssporen te zien zijn. Bij twijfel zou je het kunnen vragen in de winkel, of het boek nog verkocht zou kunnen worden.

2 likes

Lees zonet op nu.nl dat ze The Thursday Murder Club gaan verfilmen. Helen Mirren, Ben Kingsley en Pierce Brosnan spelen de hoofdrollen. Ik ben hier wel benieuwd
naar

14 likes

Ja, zag het ook al op Richard Osman’s insta :partying_face: Neem aan dat ze respectievelijk Elizabeth, Ibrahim en Stephen gaan spelen, ben heel benieuwd naar wie Joyce en Ron gaan spelen!

1 like

Mij leek het dat Ben Kingsley Ron gaat spelen. Stephen is niet echt een hoofdrol.
Ik had bij Ibrahim wel een ander beeld voor me.

1 like

Ben Kingsley - Ibrahim
Pierce Brosnan- Ron
Helen Mirren - Elizabeth

en de onderhandelingen met de actrice voor Joyce lopen nog!

4 likes

Oké eerst kreeg ik een error maar dit voelt toch wel als een betere match.

@Kusjessoldaat ik dacht Ben Kingsley Ibrahim

@Max is dat bevestigd? Ik vind Pierce Brosnan echt helemaal geen Ron! Daar had ik meer een Danny Dyer type bij in mijn hoofd (die is te jong om hem te spelen, maar qua type).

@grace Ooh, yes! Of Julie Walters (die Molly Weasley speelde)? Of misschien Ruby Wax, die vind ik ook wel passen

2 likes

nouja ik heb niet met ze gebeld ofzo, maar las dat hier:

Haha, dat snap ik. Ik had alleen de post bij Richard Osman zelf gezien en daar stond verder niet bij wie wie ging spelen.
Vond deze zeer treffende comment daar:

Pierce Brosnan is who would play Ron if Ron was in charge of casting…

5 likes

Hahaha

Ik had Jim Broadbent in mijn hoofd voor Ron. Zo iemand.

Wel echt blij met Ben Kingsley en Helen Mirren.

6 likes

Ik heb sinds vrijdag een ebook/e ink tablet (vooral voor het lezen van papers en schrijven van notities om m’n 480 papieren schriften te vervangen) die ook gewoon als ebook functioneert en apps kan downloaden.

Maakt iemand gebruik van de online bibliotheek en is dat de 42eu per jaar waard? Ik twijfel of ik zo veel lees en ik kan bij mijn bieb ook een science abbo nemen (gratis) maar dan mag ik per jaar 6 e boeken lenen. Dat klinkt dan weer als heel weinig maar als er ook niks boeiends in de online bieb staat is het ook weer prima haha

1 like

Ik vind het het waard. Maar ik heb niet een alternatief zoals jij dat hebt. Maar ik vind het echt heel chill dat ik bedenk dat ik een boek wil lezen en dat ik het dan gelijk beschikbaar heb. Naar een fysieke bieb gaan is toch meer moeite. En als je het vergelijkt met boeken kopen is het natuurlijk een stuk goedkoper

3 likes