oh vet leuk om te zien dat je m’n boek hebt gelezen hahaha 🫢 (en dat je hem mooi vond! ) schervenstad trouwens haha
Oh wat toevallig! Ja ik vond het heel mooi geschreven!
Mijn favorieten deze maand waren Monstrilio, Temporary en Motherthing - allemaal (vond ik) heel creatief en weird maar wel met een diepere laag.
When We Lost Our Heads vond ik héél slecht. Ripe eigenlijk ook. Allebei oppervlakkig en saai qua plot en schrijfstijl.
Van the Great Believers had ik hoge verwachtingen maar viel me tegen. Er zaten mooie passages in en het onderwerp sprak me aan, maar vond het toch vaak een afstandelijke schrijfstijl waardoor ik niet echt meevoelde met de personages. Veel te lang ook, die verhaallijn in Parijs was echt onnodig.
Zo Veel Leven Voor de Deur gaat over het dagelijkse leven in Amsterdam in de 17e en 18e eeuw. Heel leuk onderwerp en de auteur heeft duidelijk veel research gedaan, maar de uitwerking vond ik wat minder en een beetje voelen als een snelle opsomming van gebeurtenissen. Denk wel heel leuk als je in Amsterdam woont of het goed kent!
Gelezen:
The Eighth life - Mooi maar 500 bladzijdes te lang
Ga je er over schrijven? – Wel oke, sommige passages heel mooi maar ik denk dat het vooral boeiend is als je een groot Koch liefhebber bent
Omsingeld – Over de belegering van Leningrad door de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog, heftig en hele mooie beschrijvingen (gewoon van het dagelijks leven maar dan onder extreme omstandigheden)
Beautyland – Echt geweeeeldig, het gaat over een alien die als mens geboren wordt in Philadelphia om aan haar aliengenoten via faxmachine verslag te doen van de mensheid maar het is totaal geen sci-fi, meer filosofisch/coming of age en echt geweldig geschreven 5/5
Oh, omsingeld gaat ook op mijn leeslijst. Lijkt me een heel interessant boek.
Ik heb wederom een heel triest lees lijstje deze maand terwijl ik het jaar juist zo goed begon. Hoop dat het zonnetje helpt want ik vind in de zon op het balkon lezen echt het allerlekkerste.
Ik las alleen twee mini boekjes:
Eigen welzijn eerst - Roxane van Iperen
Prima, maar denk dat veel van haar bevindingen inmiddels wel algemeen bekend en besproken zijn dus niet veel nieuws.
Familieverpakking - de Chabotten
Ik weet dat ze hier niet zo best aangeschreven staan, maar ik vond het wel een vermakelijk boek toen ik een middag bij mijn ouders zat en niets te doen had haha. Wel herkenbare verhalen over ouder wordende ouders en omdat het zo kort is was het taalgebruik ook bij Splinter een stuk beter door te komen haha.
En nog steeeds bezig met de George Harrison biografie. Ga wel richting het einde nu, maar ben hem een beetje zat haha. Zin om weer fictie te lezen en ik denk dat het Yellowface gaat worden. Die staat al een tijdje in de kast.
Dit vond/had ik ook!
Ik heb 3 boeken (uit)gelezen in april. Thema van de maand: Scandinavische gezinnen met drie kinderen en hun problemen en geheimen.
De overlevenden (via online bibliotheek) is mijn aanrader van de maand, denk dat veel forummers dit boek wel zouden kunnen waarderen. Mooie schets van een (disfunctioneel) Zweeds gezin met drie broers, geschreven vanuit de ‘middelste’ broer. Leuke en spannende verstelstructuur: één dag in het leven van de broers wordt achterstevoren beschreven, en verder zijn er flashbacks naar hun jeugd en de laatste zomer als gezin in hun vakantiehuisje. Lekker geschreven + interessante personages, familiedynamiek en thematiek.
Dagen in de geschiedenis van stilte (ook online bibliotheek) is de meer literaire tegenhanger en gaat over een Noors stel dat dingen uit het verleden verborgen heeft gehouden voor drie dochters en daar nu misschien iets mee moet gaan doen. Maar: de vader praat niet meer, dus de moeder staat er alleen voor. Het is een rustig, bedachtzaam geschreven boek met een minimalistisch hoofdplot, maar het heeft toch iets spannends en indringends en zijdelings wordt er van alles aangekaart.
Jane Eyre zou ik aanraden aan wie houdt van Austen, kostuumdrama’s, klassiekers, rustig wegdromen naar grote huizen in Engeland. Lekker dik maar nooit saai, en op acceptabele wijze gedateerd.
Nu aan het genieten van 4 3 2 1 van Paul Auster! (Edit: die net is overleden, kom ik nu achter )
En heb ook een DNF-update:
- Was begonnen in De waarheid over de zaak Harry Quebert, maar ik kon de schrijfstijl niet aan. Zoveel net-niet of cringy zinnen.
- Vorig jaar voor de tweede keer begonnen in De kleine vriend van Donna Tartt (onder fans ook wel bekend als ‘het teleurstellende boek’, volgens mij). Bij de eerste poging ben ik op 40% of zo gestopt, nu ben ik over de helft gekomen, maar het interesseerde me gewoon niet meer en ik vond een deel van de personages dusdanig niet-leuk dat ik eerder geërgerd dan geïntrigeerd was. (Maar zag dat @Lorem en @Evenveel het boek ook gingen lezen, bevalt het jullie wel? Hoor graag hoe de tweede helft is, haha.)
Mijn lijst van april!
Come and get it en Worry zijn de grootste aanraders. Vond Come and get it een beetje rommelig maar wel erg fijn lezen en vond het persoonlijk stukken beter dan haar vorige boek wat ik aan het begin van de maand had gelezen. Worry is een debuutroman en vond het erg sterk!
Gut is nonfictie en erg interessant natuurlijk maar vond de schrijfstijl een beetje irritant. Ze doet een beetje populaire wetenschapper-achtig à la Erik Scherder, voor mij had dat niet gehoeven. Zag dat er ook een Netflix special is uitgekomen over dit onderwerp waarin Giulia Enders ook veel aan het woord komt!
Grootste tegenvaller is The Yellow Wallpaper omdat ik het niet zo goed snapte en dat is volgens mij ook wel het doel, dat je met allemaal vragen blijft zitten en zelf een invulling geeft maar ik kon er helemaal niets mee.
Hij ligt me nog intimiderend aan te kijken, ben er nog niet in begonnen haha, als ik er ooit aan durf te beginnen en hem uitlees dan hoor je het!
Dank voor het delen van jullie lijstjes, heb al veel kunnen toevoegen op mijn want to read! Ik heb in april 4 boeken gelezen:
- De beesten van Gijs Wilbrink → vond ik veel te wollig, beschrijvend, viezig, gewoon naar. Niks voor mij.
- First lie wins van Ashley Elston → hier zat ik wel helemaal in! Het eind viel me ietwat tegen maar las lekker weg.
- I’m glad my mom died van Jennette McCurdy → al vaak besproken en wat mij betreft de hype wel waard, zo triest en ben onder de indruk van haar openhartigheid.
- Minor detail van Adania Shibli → speelt zich af in Palestina, 2 verschillende verhaallijnen die op een abstracte manier wel soort van samenkomen. Heel veel minor details in het verhaal zoals de titel al doet vermoeden. Wist niet zo goed wat ik ervan vond maar toen ik hem uit had was ik toch wel onder de indruk.
Weinig gelezen deze maand, de Suzanne Vermeer boeken luisterde ik in de auto onderweg naar kantoor
Beste mevrouw Eva sprong er echt uit voor mij. Het boek gaat over een jongen die een gehandicapt broertje krijgt (en waar hij de ouderrol voor op zich neemt, terwijl hij zelf ook nog een kind is). Heel mooi boek vond ik het.
Roadtrip vond ik eigenlijk heel leuk, had de verhaallijn totaal niet verwacht. Had gehoopt dat Koraalrif ook zo zou zijn, als opvolger. Maar die daarentegen vond ik heel typisch en voorspelbaar (maar leuk voor in de auto).
Onderstroom (wilde 3,5 sterren geven) zag ik telkens op een reclamebord bij de Bruna. Klonk leuk. Was wel leuk geschreven, spannend plot ook wel, maar het einde vond ik wat afgeraffeld helaas.
@macaron Ik heb in deze post iets geschreven over dat beloof ik. Misschien is Roxane van Iperen gewoon niet helemaal m’n ding, kan me herinneren dat ik 't hooge nest ook wat ‘zakelijk’ en afstandelijk vond soms. Maar neemt niet weg dat het een hele goede schrijfster is en ik zou de boeken zeker lezen om er je eigen mening over te vormen!
Mijn boeken van april, Gebied 19 beloofde veel goeds maar bleef heel oppervlakking. Ik vond Project Hail Mary verrassend leuk om te lezen. Even wennen door alle technische uitleg, maar erg interessant en vermakelijk!
Mijn enige uitgelezen boek deze maand, meh!
Ik ben nog bezig in Lessen van Ian McEwan en in Het schaarse licht van Nino Haratischwili. De eerste heb ik geleend en durfde ik daardoor niet mee te nemen op vakantie, maar zit ook nog niet echt lekker in dat boek. Het schaarse licht begint veelbelovend!
Oohh de Yellow Wallpaper heb ik in het eerste jaar van mijn studie gelezen en vond ik toen volgens mij echt fantastisch. Vraag me nu af of ik vooral ‘slim’ wilde zijn of dat ik het echt goed vond en begreep haha. Tijd om eens te herlezen.
@Salmiak ik heb heel lang gedaan over Lessen en vond hem best lastig in te komen. Vond hem uiteindelijk wel mooi, maar niet echt een pageturner. Ben benieuwd hoe je hem gaat vinden!
O jee alweer een maand voorbij? ik heb alleen deze uitgelezen:
Met m’n boekenclub, ik vond het heel goed en het was ook leuk te bespreken!
Mijn april boeken! De 3 thrillers zijn echt mijn guilty pleasure audioboeken als ik na mijn werk nog 2.5 uur naar huis moet rijden maar de plot twists zijn altijd zo ongeloofwaardig
Ik had dezelfde ervaring met ‘t Hooge Nest, niet helemaal mijn stijl.