Het algemene boekentopic #3

Iets van Marianne Frederiksson? Anna, Hanna en Johanna bv.

1 like

Voor degene die gebruik maken van de Online Bibliotheek:

Hebben jullie ook problemen met inloggen, sinds ze hun inlog-systeem hebben veranderd vandaag?

Denk dat dit het beste topic is om dit te delen haha, hoop dat dit mag. Heb zelf net direct getekend.

19 likes

Ja ik zag hem ook al voorbij komen! Maar volgens mij mogen we geen petities delen.

Ik had de zoekfunctie gebruikt en kwam daar heel veel petities tegen. Maar misschien zijn die nooit opgemerkt dan. Nouja we gaan 't zien, vond het te goed om niet te delen :crossed_fingers:

1 like

Super random dit maar ik ben zo blij.
Ik las vroeger echt mega mega veel en het was echt mijn grootste hobby. Toen werd ik ziek en sinds die tijd ben ik steeds minder en minder gaan lezen. Door concentratieproblemen en slecht geheugen in combinatie met vermoeidheid etc lukte het me niet meer goed. Wat resulteerde in dat ik ongeveer sinds 5 jaar helemaal geen echte boeken meer heb gelezen. (Had zelfs nog een nieuwe ereader aangeschaft omdat dat makkelijker was voor mij vanwege aanpasbare lettergrote, licht erin, fysieke knoppen en lekker lichtgewicht) maar helaas die is nooit echt veel gebruikt.
Toen ben ik een jaar of 4 geleden verslaafd geraakt aan luisterboeken omdat ik dit wel goed kon verdragen (alleen helaas ben ik na het luisteren van een boek wel snel vergeten hoe en wat, dit had ik vroeger echt niet.)

Maar nu ben ik sinds een week weer aan het proberen om gewoon zelf te lezen (op mijn ereader) en ik ben zo blij, het gaat veel langzamer dan vroeger en het kost me echt energie maar ik ben eindelijk weer echt een boek aan het lezen. Ik ben begonnen in een YA boek omdat dit meestal wat makkelijker te volgen is.
Tot nu toe vind ik het wel een leuk boek
A good girls guide to murder.

Sorry voor de random post

47 likes

Ik merk dat ik even in een periode zit waarin ik minder lees en het ook lang duurt voor ik boeken uit heb. Maar dat maakt het ook niet minder leuk. Ik ben nu bezig in Het boek der deuren van Gareth Brown. Ik denk dat dit wel eens mijn favoriete read van het jaar kan worden, nu al. Echt een onwijs goed opgebouwd verhaal met goede karakters en het gaat allemaal best wel vlot. Geen slepende hoofdstukken en een hoop actie. Ik zie dit boek ook wel ooit verfilmd worden, zo spannend!

3 likes

Wat fijn dat je het zo herontdekt! Ik vond A Good Girls Guide to Murder ook erg leuk. Veel leesplezier weer!

2 likes

Ik dacht dat ik de enige was, maar ik vond het ook echt niets!

1 like

Ik ben nu Morele Ambitie van Rutger Bregman aan het lezen! Iemand van jullie het boek ook gelezen?

Over Morele Ambitie:
Iedere carrière duurt 2.000 werkweken. Hoe je die tijd besteedt, is een van de belangrijkste beslissingen van je leven. Toch zitten miljoenen mensen vast in suffe, nutteloze of zelfs schadelijke banen. De grootste verspilling van onze tijd is de verspilling van talent.

Het medicijn tegen deze verspilling? Morele ambitie. De wil om bij de besten te horen, maar met andere maatstaven van succes. Geen dik salaris, deftige titel of corner office, maar een carrière die is gewijd aan de beste oplossingen voor de grootste wereldproblemen.

Dit boek gaat over de beweging van pioniers die nu al bruisen van morele ambitie. Een gids voor hoe ook jij het pad van morele ambitie kunt volgen.

Edit: tot nu toe ben ik er niet zo weg van.

1 like

Ik krijg wel een beetje diarree van die omschrijving.

11 likes

Haha ja vrij tragisch

Ik ook wel van de inhoud hahah. In essentie weet ik nu: ik doe het niet goed. En door dat te denken, doe ik het ook niet goed. Ik moet er namelijk iets aan gaan doen! Maar niet te rigoureus, want dat werkt niet. Maar ook niet te mild, dat werkt ook niet.
Ik word niet heel gemotiveerd van dit boek om de wereld te gaan verbeteren, helaas.

4 likes

Rutger Bregman :sob:

Ik vind dit boek van zichzelf al een paradox. Als Rutger Bregman zelf morele ambitie had, had het boek wellicht beter gratis of in ieder geval toegankelijker voor iedereen kunnen zijn. Het idee komt altruïstisch op me over, maar hij verdient hier gewoon geld aan (en flink ook waarschijnlijk).

4 likes

Helemaal mee eens! Al zegt hij dus weer in het boek dat je zo niet moet denken want alle beetjes helpenen vaak komt de grootste kritiek van binnen in de groepen (dus dan zeg je bijv tegen een vegan van, ja maar je gaat wel op vliegvakantie dus je bent helemaal niet zo goed) . Dus hij dekt zichzelf wel goed in hahha.
Eigenlijk zou je net zo goed een forumdiscussie hierover kunnen uitgeven

1 like

Ik ben sowieso een beetje allergisch voor Rutger Bregman, maar dit maakt het niet beter.

Ik heb altijd het gevoel dat mensen die niet weten wat bepaald werk inhoud het zien als nutteloos/suf. Er is heel veel werk waarbij niemand stilstaat dat het moet gebeuren. Werk wat mensen met hun 9-5 baan doen. Ik heb het idee dat mensen die nog nooit zo’n typen baan hebben gehad, daar ontzettend op neerkijken. Mijn werk is nuttiger dan het schrijven van oppervlakkige, moralistische boeken, die vanuit een eenzijdig perspectief zijn geschreven. Toch denk ik dat Rutger Bregman niet zichzelf bedoeld.

5 likes

Ik heb echt nét op tijd Het Achtste Leven uitgelezen net want ik ga vanmiddag naar het toneelstuk. Vond het boek echt prachtig (alleen de laatste delen wel wat langdradig) dus ik ben benieuwd (/bang want het duurt vijf uur en ik was vannacht pas om 5 u thuis)

5 likes

En al zou je baan maatschappelijk nutteloos zijn. Flikker toch op met anderen aanpraten hoe zij idealiter hun leven moeten invullen. Als iemand tevreden is met zijn suffe nutteloze baan, want genoeg plezier erin, leuke collega’s en het betaalt voor een dak boven z’n hoofd en tijd/ geld om uit te geven aan z’n passie voor figuurzagen etc. Waar bemoei je je dan mee?

Maar ik ben misschien ook nog niet verlicht genoeg.

9 likes

Ik was gisteren bij het toneelstuk! Vond het heel mooi en indrukwekkend en de tijd ging veel sneller dan ik verwacht had, vooral in het begin. En er is veel muziek en dat hield me ook wel wakker

1 like