Het algemene boekentopic #3

Ik vind dit onzin. Als je iets goeds voor de wereld doet, betekent dat niet dat jij het allemaal gratis hoeft te doen. En ik vind het ook zuur om met z’n allen te pikken op iemand die actief iets goeds probeert te doen voor de wereld.

Bovendien stort hij zijn honorariums naar zijn stichting en doneert hij de opbrengst van de verfilming van zijn boek aan het goede doel.

4 likes

Nee, hij hoeft het zeker niet om niet te doen, en vind het zeker bewonderenswaardig dat hij zo z’n geld doneert.

Of ik hem een wereldverbeteraar vind met dit boek is een tweede, maar de inhoud van dit soort ‘zelfhulpboeken’ vind ik wel vaker problematisch, vind iedereen zuur noemen die het niet geweldig vind ook overdreven. Ik heb niet verder gelezen dan deze introductie dus wie weet is het wel een fantastisch boek, maar ik denk niet dat hij daar echt wakker van ligt.

1 like

Hoe was het? Ik ga morgenmiddag!

Oh ik ben ook zeker niet zuur op hem en zijn idealen, maar de inhoud van zn boek maakte dus bij mij niets los in de trant van “en nu ga ik aan de slag”.
Want zoals ik al zei, zegt hij ook van dat je niet juist naar de mensen moet wijzen die wel al A doen, dat ze nog niet B C D etcetera doen, en dus hun gedane werk bij A niet daarmee in diskrediet proberen te brengen. Maar ik vind de toon in het boek nogal wijzen met een vinger op een manier die bij mij dus niet aanzet naar actie, waarbij ik juist vaak bij non-fictie/zelfhulpboeken van deze trant wel erg gemotiveerd ben om dingen te veranderen. En daarom ben ik niet zo weg van zn boek.

1 like

Ik snap het! Heb ook helemaal niks tegen inhoudelijke kritiek op hem hoor, en kritiek op de manier waarop hij het verwoordt ook niet. Ik vind het alleen vervelend als mensen hem veroordelen op een ‘als je vegetariër bent waarom draag je dan een leren riem’ manier en dat vind ik gewoon zooo onconstructief, maar goed dat deed jij niet haha

6 likes

Haha nee dat is ook precies wat hij aangeeft! Al ben ik het wel eens met de comment hierboven van @Tessje2 met dit deel:
Ik heb altijd het gevoel dat mensen die niet weten wat bepaald werk inhoud het zien als nutteloos/suf. Er is heel veel werk waarbij niemand stilstaat dat het moet gebeuren. Werk wat mensen met hun 9-5 baan doen. Ik heb het idee dat mensen die nog nooit zo’n typen baan hebben gehad, daar ontzettend op neerkijken.

Maar dat komt misschien ook omdat ik bevooroordeeld ben, volgens zijn boek heb ik een bullshitbaan, maar ik werk juist bij een cultureel-maatschappelijke organisatie. En ik denk dat je niet alle functienamen breed bij alle soorten bedrijven zo over een kam kan scheren. Maargoed, dat is weer een andere discussie.

Wel goed dat zn boek zoveel discussie losmaakt, zorgt er wel voor dat er over het onderwerp wordt gepraat!

1 like

En @Toelstra
Ik had me inderdaad geen zorgen hoeven maken - was zo geboeid dat ik geen moment weg heb zitten suffen! Vond het echt prachtig, heel mooi gedaan met decor en muziek, en het raakte me echt. Denk niet dat ik eerder zo genoten heb van een theaterstuk eigenlijk!

5 likes

Ik zag op TikTok laatst een video van iemand die een boek leest van een schrijver uit elk land van de wereld. Leek me ook wel leuk om te doen, dus ik ging net even kijken hoeveel landen ik al gelezen heb: 24. Niet mega weinig, maar gezien hoeveel landen ik nog moet, zou ik hier nog wel heel lang mee bezig zijn haha. Ik ga denk ik wel wat meer diverser lezen, want ik kies vaak de ‘veilige’ optie (Nederlandse, Amerikaanse of Engelse schrijvers), maar eigenlijk vind ik boeken uit andere landen vaak het mooist en indrukwekkendst.

6 likes

Wat een leuk idee! Heb je toevallig aanraders uit minder ‘veilige’ landen?

1 like

Oh leuk! Ik bedacht me dit laatst ook (heb geen tiktok), maar dan met vrouwelijke schrijvers. Moet alleen nog een lijstje maken van wat ik al gelezen heb, en zien hoe ontmoedigd ik daarvan raak :sweat_smile:.

2 likes

Ik heb dit geloof ik in 2019 ofzo gedaan en sindsdien bijna nooit meer iets van een man gelezen (met uitzondering van Edouard Louis en die Thursday Murder Club serie geloof ik), beetje uit de hand gelopen

6 likes

Misschien staat op dit blog wel wat voor je. Daar komen heel veel schrijver uit verschillende landen voorbij. Of je kan boeken zoeken die in een specifiek land zich afspelen.

En @EleanorRigby is dit boek wat? Ik heb het zelf niet gelezen maar het klinkt intrigerend.

En Liefdesliederen van W. E.B. Du Bois geschreven door Honotee Fanonnee Jeffers vond ik echt heel mooi.

1 like

Oh fijn, heb je toevallig aanraders die je wil delen?

Erg tof boek! Hoop dat er nog eens een boek uit komt, maar dan over een ander boek!

1 like

Heb even door m’n StoryGraph zitten scrollen en hier wat van mijn favorieten - ben je naar iets specifieks opzoek?

Piranesi - Susanna Clarke
Diepdiepblauw - Nikki Dekker
Broken Earth trilogie - NK Jemesin
Leer me alles wat je weet - Hannah Bervoets
Het achtste leven (voor Brilka) - Nino Haratischwili

2 likes

Niks specifieks, moet eerst eens een landenlijstje maken en kijken wat ik al gelezen heb, en welke er sowieso nog op de wishlist staan. Het achtste leven vond ik iig heel mooi.

1 like

Het is allemaal niet heel hoogdravend of origineel hoor, wat ik heb gelezen haha, ook nog steeds veel Europees.
Buiten bijvoorbeeld Het achtste leven, Duizend schitterende zonnen en De schaduw van de wind serie (die liggen wel voor de hand denk ik) vond ik De acht bergen heel mooi, van Paolo Cognetti en Kim Young, born in 1982 (Zuid-Koreaans, van Cho Nam-Joo). Max, Mischa en het Tet-offensief ook, die is Noors. Convenience store woman (Japans) is een tijdje geleden dat ik die gelezen heb, maar vond die ook mooi, omdat het zo anders is dan Europese boeken. Jonge vrouw in blauw bij avondlicht vond ik ook goed en heel ver over de grens: Duits haha.

1 like

Ik heb twee jaar terug Animal van Lisa Taddeo gelezen (heb haar andere boeken ook gelezen) en vond het een fascinerend boek, maar wist niet zeker of ik het écht goed vond. Sinds een paar weken krijg ik het opeens niet meer uit m’n hoofd, ik ga het binnenkort opnieuw lezen denk ik (nog nooit eerder een boek 2x gelezen). Toch wel een aanrader wat mij betreft, is blijkbaar goed blijven hangen.

1 like

heb je nog nooit een boek 2x gelezen? :scream: Dat verbaast mij echt enorm. Ik heb sommige boeken wel meer dan 10x gelezen.

Herlezen jullie boeken?
  • Nee, nooit
  • Ja, regelmatig
  • Ja, heel af en toe
  • Anders

0 stemmers

2 likes

Meer dan 10?!? :joy: ben benieuwd welke en waarom!