Het algemene boekentopic #3

Tof dat je een boekenclub gestart ben! Ik ben coördinator van de boekenclub voor de politieke partij waar ik actief ben. Echt zo’n verrijking aan mijn leven! Ben helemaal geen groepjesmens, maar in mijn directe omgeving lezen mensen niet of nauwelijks. Heeft toch wel veel toegevoegde waarde om die passie met mensen te kunnen delen.

1 like

Oh wat leuk zeg, wil je delen welke partij? Ik hoop dat het die is waar ik lid van ben :innocent:

Ahh ik heb gisteren ook al een flyer van een boekenclub meegenomen (boekenbabbelaars in Den Bosch). Maar eens kijken bij de bibliotheek of er ook een in mijn dorp zit.

Overigens ben ik vandaag begonnen aan Schaduw in het Vuur (de spinoff van Blood and Ash van Armentrout). Het is even wennen, de andere personages en bij namen van goden, steden en andere zaken denk ik steeds: hoor ik deze te herkennen? Sommige ken ik wel uit Blood and Ash, anderen weet ik dus niet.
Ga in ieder geval sowieso mn kwartier lezen vandaag wel halen haha.

3 likes

Ik kwam vandaag toevallig het nieuwe dele tegen van de Elfhame verhalen van Holly Black, dus die toch gekocht ondanks mijn aankoopstop :grimacing:

4 likes

Tijd voor mijn 3e boek van dit jaar: All Good People Here van Ashley Flowers. Volgens mij is hij niet mega goed ontvangen, maar ik luister al zo lang haar podcast dat ik er gewoon maar aan ga beginnen. :blush:

4 likes

Met name dankzij de leeschallenge hier net mijn eerste boek van het jaar uitgelezen. Sally Rooney’s Beautiful world, where are you. :star::star::star::star:
Ondanks de nodige kritiek die ik vaak op goodreads lees op deze boeken, kunnen ze mij wel heel erg boeien. Vond het wel een vrij zwaar verhaal en ergens ook wel blij dat ik hem uit heb. Het paste bijna te goed van de grauwige sfeer van de afgelopen eerste maand van het jaar.

Mijn volgende boek wordt The Memory Police van Yoko Ogawa, zag net dat jullie die met de boekenclub in december hebben gelezen. Vind dat extra leuk, dat ik andermans gedachtes over een boek kan lezen. Daarna lijkt het me ook wel leuk om een keertje mee te doen met een boekenclub op het forum, werd enthousiast van alle boekenclub verhalen hier.

4 likes

Leuk dat het topic weer zo actief is! Ik ben nog in mn eerste boek van dit jaar bezig. Loop daarmee een beetje achter in mn challenge, maar heb een hectische week gehad en wil het lezen vooral leuk houden en ter ontspanning doen.

7 likes

Sorry het lukt vandaag niet meer. Morgen staat de laatste poll online!

7 likes

Echt heel leuk dat je alle moeite neemt om de polls te maken!

3 likes

Lezen jullie allemaal in het Engels? Omdat ik zoveel Engelse titels langs zie komen.

Ik lees momenteel Engels omdat de Nederlandse vertaling niet binnen was in de bib hier en ik dit boek al een tijdje wilde lezen. Ik bedacht me dit trouwens onlangs ook, dacht ´wow zoveel mensen die Engels lezen, impressed´. Tot ik m´n boek vast nam en besefte dat ik zelf in het Engels aan het lezen was :sweat_smile: (maar ik lees dus vooral Nederlands meestal).

2 likes

Als het oorspronkelijk in het Engels geschreven is altijd. Bij andere oorspronkelijke talen (buiten Nederlands) ligt het eraan, maar toch ook vaak de Engelse vertaling, want die zijn vaak een stuk goedkoper :sweat_smile: Lees Engels inmiddels ook net zo makkelijk als Nederlands, dus het maakt me nooit zoveel uit.
Zou eigenlijk ook wat meer Duits moeten lezen om mijn woordenschat uit te breiden, maar dat kost dan weer meer moeite qua lezen, en daar heb ik meestal geen zin in :sweat_smile:

3 likes

Lees meestal in het Nederlands, behalve als ik een boek graag wil lezen en er (nog) geen NLse vertaling is, zoals begin van de challenge Carrie Soto is Back, en nu I’M glad my mom died

1 like

Ja naar deze ben ik ook benieuwd en twijfel of ik blijf wachten op de vertalingen. Ik merk dat ik sneller dingen mis en ik vind het lezen in een andere taal vermoeiender. Vanuit dat opzicht ben ik dus onder de indruk @Mees en @kika

On topic: ik lees voor de tweede keer Amerikanah. Ik ben meteen terug opnieuw begonnen omdat ik zoveel emoties bij het verhaal voelde, dat ik dat opnieuw wilde voelen.

1 like

Same here! Lezen gaat veel trager, er worden ook best wat woorden gebruikt die ik nog niet ken en wil opzoeken.

Dus ik ben deze leeschallenge wel verder gekomen in m´n boek, maar heb het zeker nog niet (bijna) uit.
Ik vind het tot hiertoe wel goed. Het is To Paradise btw.

1 like

Bijna exclusief Engels, tenzij ik specifiek een Nederlands boek wil lezen uiteraard. Ik vind het toch vaak fijnere boeken, en ik heb ook een Engels ebook abo dus heel veel keuze. Tweetalig opgevoed dus leest voor mij ook niet moeilijker.

En deels ook typisch Nederlands, want de Nederlandse boeken die ik dus wil lezen moet ik los kopen en dat doe ik dan weer niet snel :joy:

Mss dat ik wel een x een biebabo afsluit, dan lees ik dan wel wat meer Nederlandse boeken. Kobo heb ik namelijk eindelijk opgezegd, wat een geldverspilling is die app zeg.

5 likes

Ik lees veel Nederlands omdat ik die boeken krijg, maar als ik koop is het vaker Engels! Dus ik lees het door elkaar.

Ooit dacht ik dat ik met mn middelbare school frans ook wel Harry Potter in het Frans kon lezen, die heb ik in Parijs gekocht. Dat bleek zo niet waar te zijn hahha

2 likes

Ik las vroeger altijd heel veel (zoals waarschijnlijk iedereen hier haha) maar zet nu sneller netflix aan als ik een avond alleen thuis ben of een uurtje vrij heb oid. Om daar verandering in te brengen, ga ik proberen om dit jaar 52 boeken te lezen. Ik heb er nu twee gelezen: De Nix en Drift.

De Nix gaat over een man die vroeger in de steek is gelaten door zijn moeder en nu probeert het levensverhaal van zijn moeder te ontrafelen/op te tekenen naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. De personages interesseerden me niet genoeg om echt met ze mee te leven, er zit een component in dat gaat over een online gamewereld (niet echt mijn ding) en al met al nam het me gewoon niet genoeg mee. Het einde van het boek is best verrassend, en ik denk dat als ik me echt betrokken had gevoeld bij de personages ik allerlei emoties had gevoeld, maar nu dacht ik alleen maar “ah ok, zo zit het, nou prima hoor”. Ik geef het :star: :star:

Drift gaat over een vrouw die bij haar partner aan het weggaan is of toch niet of toch wel of toch niet of toch wel (ze weet het zelf ook nog niet zeker). De schrijfstijl doet me een beetje denken aan de stijl van lize spit, alleen waar de personages van lize spit echt issues hebben en dingen meemaken en er een verhaal is, zit je hier in het hoofd van een teringirritante vrouw die enorm moeilijk zit te doen over hoe kut haar partner is maar hoe kut zij zelf ook is. Ik zou met zo iemand in de realiteit ook echt weinig geduld hebben en had dat in dit boek dus ook niet. Het is wel heel mooi geschreven. Ik geef het :star:

7 likes

Oooh ik heb deze allebei nog liggen.:rofl:

Als mensen vroegen hoeveel Engels/Nederlands ik las (bij het zien van onze boekenkast, ofzo) zei ik altijd, ja volgens mij iets van 50/50. Heel grappig dat ik 2022 mijn boeken telde en van 58 boeken letterlijk 29 engels, en 29 nederlands heb gelezen. Alsof ik het zo precies had uitgeteld :joy:

Bij mij hangt het er echt vanaf welke taal ik lees om redenen die ik hier al genoemd zie worden: prijs van engels tov nederlands, het gevoel dat de engelse echt beter is, of er is nog geen vertaling. Ik vind het wel een verrijking van mijn leesleven want er zit meer afwisseling in, maar ik houd dan ook wel echt van de engelse taal dus dat maakt het makkelijker. En ja, soms mis ik heus wel eens een woord of onderliggende diepgang maar dat maakt me (blijkbaar) niet zoveel uit.

3 likes