Het algemene boekentopic #3

De volwassen verhalen van Roald Dahl (bijvoorbeeld de Kiss Kiss bundel) vind ik echt geweldig

1 like

Haha echt een komische omschrijving voor iets dat je wél zoekt vind ik :joy: ik ben even door m’n Goodreads gegaan en ik lees blijkbaar niet zoveel Nederlandse auteurs en als ik ze lees dan vind ik ze niet langdradig en pretentieus. Maar misschien… Ceasarion van Tommy Wieringa? Is wel plot gedreven maar ik vind zijn stijl heel beeldend en vol metaforen etc (wat misschien als langdradig en pretentieus kan worden gezien), hij schept echt een wereld vind ik. Ik vind het in elk geval heel mooi (net als la superba en grand hotel Europa). Ik vind het wel echt een ander soort boek maar misschien zit er ook iets in dat je mooi vindt.

3 likes

Bij pretentieus denk ik acuut aan Harry Mulisch, met name dan De Ontdekking van de Hemel of Siegfried (ook persoonlijke faves, overigens). Maar wellicht is dit te ouderwets voor je.

Haha ik snap wat je bedoelt over Ilja Leonard Pfeijffer, hij heeft een heel lekker toontje in zijn boeken. Beetje sassy. Maar bedoel je Nederlandse auteurs? Of gewoon een Nederlandse vertaling? Ik kan wel boeken verzinnen maar dat zijn geen Nederlandse auteurs. Ik moet denken aan Donna Tartt, Knausgard, Murakami, Johan Harstad, Nathan Hill (the nix). Of ze pretentieus zijn weet ik niet zo goed maar wel prettig langdradig imo. Qua Nederlandse auteurs dacht ik ook aan Harry Mulisch

1 like

Donna Tartt vind ik ook vrij erudiet, maar niet pretentieus zoals Mulisch zijn kennis etaleert. The Goldfinch en The Secret History bevatten beide veel cultuur en geschiedenis. Ik vond ze ook beide langdradig op een positieve manier.

1 like

Ik moet hierbij meteen aan De Avonden van Reve denken

1 like

Moderner en pretentieus: Joost de Vries. Bijvoorbeeld Clausewitz, Hogere machten. En iets minder maar ook wel: Nirvana van Tommy Wieringal. En Peter Buwalda: Bonita Avenue, Otmars Zonen.

1 like

Voor als je eens poëzie wilt lezen dan is Voor alle dagen een aanrader. Hele leuke opzet met voorin onderwerpen als voor als je verveelt, voor die eerste dag die naar de lente ruikt, voor als je geen geld hebt voor relatietherapie. Het zijn hele verschillende gedichten maar dat maakt het juist heerlijk lezen.

Om in het thema te blijven ik kwam nog een leuke podcast tegen.

4 likes

Ik heb eindelijk 4 3 2 1 uit. Was wel een fijn boek maar ik vond het echt te lang (en dat heb ik niet snel), en bepaalde onderwerpen en aspecten interesseerden me niet zo.

Nu zin om mijn e-reader vol te plempen met biebboeken (o.a. tips van hier) en dan lekker veel te gaan lezen op vakantie :heart:

2 likes

Oké dit moet (vermakelijk) genoeg zijn

5 likes

Excellente smaak. Ossenkop is zo goed!! En Station Malma wil ik ook nog lezen.

4 likes

Ben bezig in IJsbreker van Hannah Grace. Had gerekend op een leuke college romance, maar niet op al die spicy scenes. Niet dat ik preuts ben, maar na 3x weet ik het wel. A

1 like

Oeh wat leuk zo’n hele lijst. Lees je ze als fysiek boek en moet je met de hele stapel sjouwen of is het gewoon via de ereader? Ik vond de Rachel affaire een lekker weglees boek. En Sarah Crossan is altijd goed.

Luisteren hier meer mensen naar Boeken FM? Ik vind het over het algemeen wel leuk om te luisteren maar soms buitelen ze over elkaar heen om kennis te delen. De nieuwste aflevering vond ik soms echt ongemakkelijk

1 like

E-books! En jaaa ik ben ook fan van Crossan.

1 like

Ik heb er normaal nooit last van moet ik zeggen (kan er meestal wel om lachen hoe ze soms over elkaar heen buitelen), maar deze aflevering had ik het ook. Voornamelijk toen het ging over 9/11 literatuur.

4 likes

Haha idd: ‘‘maar ík ben afgestudeerd op 9/11 hoor!!!’’
‘‘Nee IK ben afgestudeerd op 9/11 :nerd_face:’’

4 likes

Hahahaha jaaa exact dat moment :joy:

1 like

@vitaminwater @KipTokTok bedankt voor de tips, ik ben nu From Below van Darcy Coates aan het lezen en ik vind het echt super spannend! Was gisteren na een lange (leuke vakantie!)dag echt een beetje sip dat ik niet genoeg energie had om nog verder te lezen.

3 likes

Ja! Een reading guide (van bijv. Sparknotes, Gradesaver of Cliffnotes — echt sites die bedoeld zijn voor scholieren/studenten). Ik zoek sites waar een analyse per hoofdstuk op staat en lees die dan steeds nadat ik zelf het hoofdstuk heb gelezen. Ik haal er zo echt veel meer uit en als het een wat moeilijker boek is kan ik het zo beter volgen.

4 likes

Ik stop altijd op de helft van klassiekers omdat ik het te inspannend vind :grimacing:

2 likes