Het algemene boekentopic #3

Ik heb net hart voor de zaak uit, van Charlotte de Monchy. Ik vind haar boeken echt geweldig. Sowieso dit boek is zo’n aanrader. Zat ook een stukje queer romance in die heel fijn neer werd gezet.
Maargoed iemand nog meer aanraders voor vakantie chicklits? Of Scandinavische detectives.
Ik houd van bosrijke omgevingen als scenario. People We Meet on vacation ben ik al aan het luisteren dus die valt af.

2 likes

De boeken van Johanna Mo misschien, zijn scandi thrillers die zich afspelen op een eiland.

In de chicklit categorie: the flat share vond ik leuk. Of zeven dagen samen. En Beach Read.

2 likes

Ga bijna op vakantie, dus vandaar dat ik nu al m’n overzichtje post. Vond het boek van Marijke Vos echt de uitschieter van de maand.

7 likes

Ik ben nu bezig in De dragers van Daan Borrel en het doet mij wel wat denken aan Oersoep van Bregje Hofstede. Het is wel wat minder ‘grof’ maar het leest net zo makkelijk weg. De onderwerpen lijken ook op elkaar al is het anders uitgewerkt. Het boek heb ik nog niet uit maar als het zo door blijft gaan een aanrader!

Leuk ik heb dit laatst gekocht! Denk dat ik het ga lezen als ik het boek dat ik nu lees uit heb.

2 likes

Zie net dat bij de Libris nog t/m vandaag een aantal ebooks nu maar €4,99 zijn. Wel van die non-fictie boeken. Het zijn zes titels in totaal.

Zin in de zomer
De zomer is een ideale tijd voor bezinning en zingeving. Met het rustigere ritme van deze maanden hebben we de kans om stil te staan bij wat echt belangrijk is in ons leven en hoe we meer van deze elementen in ons dagelijks leven kunnen integreren. Zingeving is het proces waarbij we betekenis vinden in ons leven en onze ervaringen. Dit kan bijvoorbeeld voortkomen uit persoonlijke groei, relaties en werk.
We hebben een aantal titels voor je op een rijtje gezet die zorgen dat je ZIN krijgt in de zomer en HOOPVOL na de vakantie weer aan de slag gaat.

Van alle zes heb ik er twee gelezen waarvan hou me vast al heeeel lang geleden is. Was wel oké dacht ik niet zo boeiend. De kracht van rust vind ik wel een aanrader! Wie ben ik als niemand kijkt klinkt wel interessant vind ik.

1 like

Ik lees nog steeds alleen relatief dunne (<300 pagina’s) boeken en dat was deze maand een succes zie ik!

Fahrenheit 451 is een ander type boek dan ik normaal lees, maar viel zeker in de smaak.

Citroeninkt had ik aangeraden gekregen van een goeie vriend die ook uit Iran is gevlucht met z’n moeder (net als het hoofdpersonage en de auteur). Hij zei dat het voor hem herkenbaar was, dus voelde extra belangrijk om te lezen. Hoewel ik hun verhaal goed ken, is het toch anders om te lezen vanuit het perspectief van een kind. En hoe dan ook een goede roman, aanrader.

Een grote zomer vond ik echt heel mooi, was vaak ontroerd. Heb het bijna in één keer uitgelezen.

Convenience Store Woman op aanraden van iemand hier (bedankt!) vond het verrassend (en) leuk!! En begrijp ik nou goed dat de auteur zelf ook tot haar 36e in een convenience store heeft gewerkt tot ze dit boek schreef (en daarvan kan leven??)

Ben nu bezig in de dragers en moet zeggen dat ik daar gisteravond ook wel doorheen vloog. Misschien komt ie er vanavond bij op het lijstje :grimacing:

10 likes

Hele slechte leesbaars. Zat er tot aan afgelopen weekend niet echt in.

Ik ben veel boeken gestart die ik niet afgelezen heb, en ook door Hoe vermoord ik mijn familie? Heb ik me echt heen moeten worstelen. Heel langdradig zonder dat het iets toevoegt aan het verhaal. Einde was verassend dus vandaar 2 sterren.

Verlangen van Lucy Hart vond ik langzaam op gang komen, maar ergens halverwege begon het verhaal te lopen en was ik zelfs verbaasd over hoe moe ik het vond.

Deere is een boek waarin de schrijfster verteld over haar eigen leven. Ze is in een hele gelovige gemeente opgegroeid en wordt op 15-jarige leeftijd aangerand door iemand uit het dorp en in het boek neemt de schrijfster je mee in de gebeurtenis (en zoomt in op de cultuur die heerst in de gemeente). Boek is vlot geschreven, en knap hoe de schrijfer het onder woorden brengt.

7 likes

De onderste 2 zijn nog van juni, maar had ik nog niet eerder gedeeld geloof ik.
De rest allemaal tijdens mijn vakantie gelezen.

6 likes

Leuke tip. Ze zijn ook zo goed als allemaal beschikbaar via de onlinebibliotheek.

1 like

Tim Hofman - Goede moed: De onderwerpen die hij bespreekt vond ik interessant, maar omdat hij zoveel bespreekt blijft het naar mijn idee ook wat aan de oppervlakte. Vond de stukken over zijn eigen ervaringen het meest interessant.
Rinke Verkerk - Het hele dorp wist het: aanrader, erg goed geschreven. Gaf heel veel inzicht in de rol van de gemeenschap/omstanders bij misbruik. Hoe er een zwijgcultuur kan ontstaan die het misbruik in stand houdt.
Ronan Farrow - Catch and Kill: Hij is een van de journalisten die de Weinstein zaak verder aan het licht bracht. Boek gaat over dit proces, maar gaat vooral over hoe ver macht gaat. Ik dacht dat ik daar enigzins een idee bij had, maar nee dus; het is echt zo omvangrijk en nauwelijks te doorbreken. Viel van de ene in de andere verbazing van het lezen van dit boek. Kan hem iedereen aanraden.

Na al deze zware onderwerpen een tienerroman gaan lezen (omdat ik de serie ook heb gezien), maar die beviel iets minder haha.

9 likes

Gelezen in juli

• The Witches of New York - Ami McKay
    best een leuk boek, maar doordat er steeds nieuwsberichten/andere stukken tekst het verhaal onderbraken werd ik iedere keer uit mijn leesflow gehaald. Voegde echt niks toe
  • Koken in de verkeerde eeuw - Teresa Praäuer
    wel geinig maar ook een beetje irritant, review volgt nog op mijn bookstagram
  • The Husbands - Holly Gramazio
    dikke favoriet van dit jaar, review volgt ook nog, echt heel leuk
  • Small Things Like These - Claire Keegan
    was hier niet zo weg van maar dat komt misschien door te hoge verwachtingen
  • Afgunst - Arie Storm
    echt een onzinboek dat me ervan overtuigde om nog minder mannelijke auteurs te lezen
  • Alleen en duizend mensen - Malou Holshuijsen
    ik heb alleen het luisterboek geluisterd dat zij zelf insprak, door haar stem te horen en het feit dat haar hoofdpersonage ook een beetje op haar vorige personage en op zichzelf (voor zover ik haar podcast heb geluister) leek vraag ik me af of ze ook nog andere karakters kan schrijven
  • Dagen in de geschiedenis van de stilte - Merethe Lindstrom
    Met vlagen mooi maar ook beetje saai
  • Een Prachtige Dag Vol Mogelijkheden - Hanna Bervoets
    leuke novelle in typische Bervoets stylo
  • Mama huilt harder - Leslie Keijzer
    wel interessant (ook als luisterboek) maar ik dacht ook steeds kan iemand die meid even fatsoenlijke cognitieve gedragstherapie geven?!
  • The Twisted Ones - T. Kingfisher
    toffe thriller maar wel een beetje te lang
  • In het Oog - Marijke Schermer
    ook erg mooi en typisch Schermer stylo
  • Op de spoedeisende hulp - Heleen Lameijer
    echt vrij saai voor wat een spannend en meeslepend boek had kunnen zijn (ook luisterboek)
  • Niets is wat het lijkt - Tanya Byron
    prima boek, geinig
17 likes

:clap:t3:

9 likes

Sinds ik weer een ereader heb lees ik veel meer, vrijwel dagelijks, waar ik de afgelopen jaren vaak maar eens in de zoveel maanden een boek las.
Beste aankoop van dit jaar.
Ben nu meteen verder gegaan met het tweede deel van De Genezer serie, heel ander genre dan wat ik meestal lees maar vond het eerste boek erg leuk en was er zo doorheen.

13 likes

Beiden heel mooi.

11 likes

De boeken die ik afgelopen maand heb gelezen, ik vond Zhara en A Witch’s Guide to Fake Dating a Demon erg lekker weglezen. Ik had hoge verwachtingen van When Women Were Dragons, maar die viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Ik had ook niet echt onderzoek gedaan, ik had niet een soort feministische realistische fantasy memoir verwacht. DallerGut Dream Department kreeg ik aangeraden en vond ik wel oke, beetje te kinderachtig denk ik.

6 likes

Nu ik dit zo zie (ook omdat het me niet zo mega is bijgebleven) zou ik over het zwijgen en alleen en duizend mensen eerder 3/3,5 geven

10 likes

Black hole is wel een aanrader zo te zien. Wat vind je er goed aan? Ik heb hem in de bibliotheek al een paar keer bijna geleend maar elke keer neem ik toch wat anders mee.

@anon81378386 ik kwam een lijstje tegen met een top tien boeken die je kunt lezen als je op vakantie gaat naar het bos. Moest gelijk aan je bos verhalen en foto’s denken. Heb je hier toevallig al wat van gelezen/zit er een aanrader tussen?

1 like

Eigenlijk allebei zo’n 3,5 ster, de ene krijgt de voordeel van de twijfel en de ander niet.:smile: Ik heb nu 3 weken vakantie dus ik heb een aantal boeken mee, heerlijk.

9 likes

Bizarre high school horror (hou ik wel van) en mooi geïllustreerd dus vind het een aanrader!

1 like