Het algemene boekentopic #3

Haha wat grappig. Ik vind het misschien wel het beste boek dat ik ooit gelezen heb (niet m’n lievelingsboek, daar is het echt te naar voor, maar ik vind het ijzersterk). Ik zat echt helemaal in de belevingswereld van het hoofdpersonage; ook al was haar situatie en haar belevingswereld zo absurd, voelde het heel de tijd heel erg “waar”. Ik heb het boek denk ik op een bepaalde manier meer gelezen/ervaren als een filosofische onderzoeking of gedachte-experiment, en dat vind ik ontzettend overtuigend gedaan; hoe die vrouwen zich gedragen en opstellen, hoe het hoofdpersonage zich opstelt en voelt. Wat is menselijkheid/wat blijft er over? Er worden aan de lopende band existentiële vragen naar voren gebracht zonder dat het leest als een filosofie boek haha, het gaat gewoon zo in en in over wat mens zijn is in mijn idee maar dan in een geweldig goed en pakkend verhaal dat ondanks de absurditeit ontzettend “echt” voelt. Ik ga hier denk ik nog maanden over nadenken en ik kan echt niet wachten tot m’n vrienden het gelezen hebben en ik erover kan praten.

En ook hoe de wereld wordt gebouwd, zo zorgvuldig. Ik weet niet ik vind het geniaal

[spoiler]

Ik zit er dus helemaal niet mee dat je er niet achterkomt wat er is gebeurd. Het verhaal is verteld vanuit het perspectief van het hoofdpersonage, en die bevindt zich in deze absurde dystopische situatie in een absurde wereld en krijgt ook geen antwoorden. Ik vind dat dus juist heel erg kloppend en realistisch, en ik leefde mij zo in dat ik nu twee dagen later inderdaad nog steeds met vragen (en zelfs hoop???) zit. Er zijn verklaringen en verhalen te bedenken maar de realiteit van het hoofdpersonage is dat zij zich moet verzoenen met haar lot en het niet weten. (En ik vind dat heel realistisch, want weet je hoe groot de aarde is (of een andere planeet kan zijn), waarom zou ze antwoorden moeten vinden.)

Ik wist van te voren verder niet dat het als feministisch boek bekend staat en heb het ook niet expliciet op die manier gelezen, maar als ik kort nadenk over wat ik van feministische theorie weet dan snap ik het denk ik wel? Wat ik weet van feministische ethiek en van een feministisch perspectief op “care”, gaat dat voor een groot deel over hoe over “vrouwelijkheid” en “vrouwelijke” kwaliteiten een rol hebben in ethiek en in theorie over zorg(en). Ja, die vrouwen zijn niet vrijwillig bij elkaar maar de manier waarop ze met de situatie omgaan kan denk ik wel aan feministische theorie (uit de jaren 80) gelinkt worden, hoe ze zichzelf organiseren, hoe ze zorgen voor elkaar, voor hun omgeving, ja de (mede)menselijkheid eigenlijk in deze absurde situatie? Denken vanuit relaties/relationele ethiek ipv wat het beste is voor de meesten bijvoorbeeld. Maar goed wel leuk om hier in te duiken! Ga het zeker opbrengen en wat meer onderzoek doen hierover in m’n boekenclub.

Ik snap ook wat het te maken heeft dat die vrouwen terug denken aan hun leven met (en zonder!) partners. Zij hebben daar ook gesprek en discussie over en dat was toch gewoon hun leven en ze hielden van hun partners. Feminisme heeft toch niets te maken met mannen haten? Maar ze gaan niet bij de pakken neer zitten omdat het hulpeloze wezens zijn zonder een man. En ook inderdaad, sommige zoeken intimiteit bij andere vrouwen, en dat gaat waarschijnlijk om de intimiteit en niet omdat ze “ineens” op vrouwen vallen. Ik snap het probleem niet daarmee haha.

Wat vind je ouderwets/seksistisch aan de groepsdynamiek?

[\spoiler]

8 likes

Ik lees graag feelgood/chicklit boeken maar ik word zooo gek van misverstanden/miscommunicatie als manier om het plot op te bouwen (meestal zit er in die boeken een high-low-high structuur (dit heeft vast een naam) en dan is de low daardoor veroorzaakt). Kun je nou echt niks beters of originelers bedenken als auteur?! Ik weet dat de boeken in dit genre over het algemeen sowieso niet origineel zijn en dat is ook prima, maar ik vind dit zo LUI en ik ga me er alleen maar van ergeren aan de personages.

9 likes

Ik ben De Camino aan het lezen. Leest makkelijk weg, maar ik stoor me enorm aan de naïviteit die de hoofdpersoon lijkt te hebben. :roll_eyes:

2 likes

Of elke keer weer dat blijkt dat ze elkaar al 10 jaar ofzo helemaal leuk vinden. Maar dit niet wisten van elkaar. Vind dat zo vermoeiend ook om te lezen.

2 likes

Ik vond Funny Story en Happy Place echt heel leuk en goed. Book Lovers echt saaaaaai.

Haha miscommunicatie is wel echt een van de go to tropes in romantische boeken inderdaad! En als het niet goed is opgezet is het inderdaad erg frustrerend haha

Ik heb echt genoten van de nieuwe Richard Osman! Was echt precies wat ik nodig had dit weekend haha, echt lekker om zo’n verhaal helemaal ingezogen te worden

5 likes

Ik vind al zijn boeken zo kinderachtig klinken en dat houdt me tegen maar ik ben nu wel benieuwd!

Agustina Bazterrica van Tender is the flesh :sparkling_heart: :two_hearts: :heart_hands: heeft een nieuw boek, zin in

3 likes

Ja eerlijk ik vond dat ook. En zeker deze nieuwe serie is ergens ook wel zo’n onrealistische detective waar echt van die “toevalligheden” inzitten die het extreem ongeloofwaardig zouden kunnen maken, maar ik stoor me er niet zo aan? Ik vind de personages echt heel menselijk en leuk, raak echt op ze gesteld, de spanningsopbouw is goed en er zit humor in.

Maar goed als je op zoek bent naar zware volwassen literatuur is dit het niet hoor, maar ik hoef dat niet altijd (ik raakte afgelopen week nog in paniek van een boek over een zwaarder onderwerp oeps) en dan vind ik deze boeken wel echt een aanrader.

Ja leuk ik hou ook wel van iets luchtigs tussendoor (the guest list van Lucy Foley bijvoorbeeld vond ik ook echt top haha) dus ik ga het wel een kans geven binnenkort

1 like

Ik ben op zoek naar een boekenclub in of rond Amsterdam maar ik vind het zo moeilijker een te vinden. Heeft iemand tips waar te beginnen? Heb oa bibliotheken al gecheckt, maar moeilijk.
En als er meiden zijn die het zelf leuk zouden vinden om een boeken borrel club te starten (deze combi leek me wel gezellig) dan lijkt het me leuk om dit samen op te zetten.

2 likes

Ik heb laatst onder een TikTok gereageerd van een booktuber, Merel. Zij deed een oproepje om via haar video met anderen in contact te komen dus misschien kun je eens haar TikTok bekijken? Ik heb nu ook via daar ook een boekenclubje gevormd en binnenkort spreken we af!

3 likes

Misschien Facebook? In boekengroepen zie ik nog wel eens oproepjes voorbijkomen

Ik zat via Meetup ooit bij een boekenclub die afsprak in cafés! Readers and drinkers heette die geloof ik.

2 likes

Instagram! Zoeken op tags. Ik ken toevallig Difficult Women Bookclub maar zelf nog niet geweest

2 likes

Heeft iemand de bewaring al gelezen van Yael van der Wouden? Staat op de shortlist van de booker prize. Ik wilde hem kopen maar kwam erachter dat ze het boek in het Engels heeft geschreven en dat hij door iemand anders is vertaald naar het NL > misschien goed om te weten voor anderen die ook liever in de oorspronkelijke taal lezen

Wij gaan 'm met onze boekenclub lezen in november! Maar goed dat je het zegt van die vertaling, misschien ga ik dan ook wel voor Engels

1 like

Ja ik heb m in het Engels gelezen maar dat vond ik best jammer eigenlijk! Ook @Chuckie
Er worden namelijk best nog wel wat Nederlandse woorden in gebruikt en omdat het echt wel een Nederlands verhaal is (qua geschiedenis en cultuur) had ik het denk ik nog intenser kunnen beleven als ik het ook in het Nederlands had gelezen. Zo’n mooie taal ook eigenlijk. Een herlezing zou voor mij ook zeker in het NL zijn

1 like

De rest van m’n boekenclub gaat geloof ik ook voor NL dus met deze reden er ook bij ga ik dat denk ik toch ook maar doen!

1 like

Godsamme ik was een paar dagen geleden aan het luisterboek van “lang en gelukkig” van Naoise Dolan aan het luisteren want ik werd wakker van een nachtmerrie en zocht even naar iets in de online bibliotheek zonder ellende maar wat een FUCKING irritant boek zeg

rant

Sowieso vind ik die Luke echt fucking irritant over komen, en zijn de karakters nogal plat, maar ergens wordt het nog irritanter. Er zijn echt tien hoofdstukken achter elkaar waarin Luke probeert een speech voor z’n bruiloft te schrijven maar elke keer is het “niet goed” en begint ie opnieuw, maar dan wordt ALLES van de vorige speech herhaald in een nieuw hoofdstuk? Wat is dit voor stijl keuze??

Edit: huh ik zie nu dat ik dit niet in het boekentopic gepost heb hahaha @moderators willen jullie m verplaatsen?

3 likes