Zijn hier mensen die Babel van R.F. Kuang hebben gelezen?
Mening met lichte spoilers
Ik had 'm al heel lang op mijn lijstje staan en had hele hoge verwachtingen maar vond het echt een tegenvaller!
- Ik vond er zo weinig creativiteit in zitten, de hele wereld(geschiedenis) mét silver working is gewoon precies hetzelfde als de echte wereld
vervang het door industrialisatie en je hebt gewoon een geschiedenisboek - Ik vond de personages erg eendimensionaal (de overtuigd imperialist. De geweldloze revolutionair. De gewelddadige revolutionair. De racistische witte vrouw/English rose etc.) en niet echt groei doormaken.
- De boodschap (racisme en imperialisme = slecht) ligt er zo duimendik bovenop dat ik me niet helemaal serieus genomen voelde als lezer. Ja, het is een onvermijdelijk en belangrijk thema in een boek over het kolonialisme van Engeland, maar het werd opgeschreven (vaak met extra voetnoten) alsof het aan een tweejarige werd uitgelegd.
- Hele grote delen waren vooral droge geschiedenisboek/taalwetenschap. Ik had meer fantasy/avontuur verwacht en niet iets wat me 80% van de tijd aan huiswerk deed denken.
2,5 ster
omdat ik het wel een interessant thema vind en de hoeveelheid research die hierin zit wel kan waarderen