Het algemene boekentopic #3

Mijn leeslijstje van september!

• Ashley Herring Blake - Delilah Green Doesn’t Care (audiobook) :star::star::star:
  • Sarah Beth Durst - The Spell Shop :star::star::star::star:
  • Auralee Wallace - When the Crow’s Away (Evenfall Witches B&B, #2) :star::star::star:
  • Sydney J. Shields - The Honey Witch :star::star::star:
  • Brandon Sanderson - Words of Radiance (Stormlight Archive, #2) Reread :star::star::star::star::star:

Ik ben nu bezig in Warbreaker van Brandon Sanderson en daarna Edgedancer, voordat ik begin in mijn reread van Oathbringer. Ik lig op zich ook nog wel op schema haha @Foucher

4 likes

The Salt Path heb ik veel over gehoord, ben er net zelf in begonnen dus kan nog niet zeggen of het goed is, maar ik denk het wel!

1 like

Deze meegepakt in de bieb. Maar heb geen idee wat ik kan verwachten :smiley: Dit doe ik normaal niet, maar ben even zoekende naar wat ik wil lezen en wil iets nieuws proberen.

7 likes

Ik vond dit echt een superleuk boek! Het is wat luchtiger dan de Daevabad trilogy, maar heb beiden met veel plezier gelezen.

1 like

Net boek 75 uitgelezen en daarmee mijn reading challenge voor dit jaar gehaald :tada:

26 likes

Zijn hier mensen die Babel van R.F. Kuang hebben gelezen?

Mening met lichte spoilers

Ik had 'm al heel lang op mijn lijstje staan en had hele hoge verwachtingen maar vond het echt een tegenvaller!

• Ik vond er zo weinig creativiteit in zitten, de hele wereld(geschiedenis) mét silver working is gewoon precies hetzelfde als de echte wereld :sweat_smile: vervang het door industrialisatie en je hebt gewoon een geschiedenisboek
  • Ik vond de personages erg eendimensionaal (de overtuigd imperialist. De geweldloze revolutionair. De gewelddadige revolutionair. De racistische witte vrouw/English rose etc.) en niet echt groei doormaken.
  • De boodschap (racisme en imperialisme = slecht) ligt er zo duimendik bovenop dat ik me niet helemaal serieus genomen voelde als lezer. Ja, het is een onvermijdelijk en belangrijk thema in een boek over het kolonialisme van Engeland, maar het werd opgeschreven (vaak met extra voetnoten) alsof het aan een tweejarige werd uitgelegd.
  • Hele grote delen waren vooral droge geschiedenisboek/taalwetenschap. Ik had meer fantasy/avontuur verwacht en niet iets wat me 80% van de tijd aan huiswerk deed denken.

2,5 ster :star: omdat ik het wel een interessant thema vind en de hoeveelheid research die hierin zit wel kan waarderen

1 like

Net het boek such a fun age uit van Kiley Reid, nadat ik veel positieve verhalen erover had gehoord, maar wat een enorme tegenvaller. Wel jammer want ik vind andere boeken met hetzelfde thema altijd heel interessant en geven me vaak nieuwe inzichten.

Samenvatting

Veel karakters waren mijn inziens heel 1-dimensionaal. Emira lijkt meerdere persoonlijkheden te hebben maar allemaal zonder enige diepgang. De afwachtende en stille babysitter, de passieve vriendin in de vriendengroep en de hoog opgeleide vrouw zonder een idee te hebben wat ze verder wil met haar leven. Alle keuzes die ze maakt worden voor haar gemaakt door bijvoorbeeld haar vriendinnen of Kelley.

Om over Kelley en Alix nog maar niet te spreken met hun white saviorism. Alix die één ding heeft meegemaakt tijdens high school en daar jaren later nog steeds wrok over heeft tegen Kelley, vond ik niet te begrijpen. Zeker ook omdat ze al jarenlang wist dat hij de brieven nooit had ontvangen en hij dus gelijk had.

Ik miste echt de diepgang in deze personages. Soms weet je dat personages niet sympathiek zijn, maar kun je er door enige diepgang toch sympathie voor krijgen of bepaalde keuzes begrijpen, dat had ik hier helaas niet.

5 likes

Ik ben bijna klaar met A Little Life (of bijna, nog wel wat te gaan, maar ik ga er echt als een speer doorheen) en oh my god. Wil aan de ene kant verder lezen want het is zo goed, maar ik heb echt al een paar keer een pauze van een dag of twee ingelast want anders trek ik het gewoon niet. Was er wel op voorbereid dat het heftig zou zijn, maar meestal vallen de boeken die iedereen geweldig vindt me een beetje tegen (looking at you, Tomorrow and tomorrow and tomorrow) en nu dus niet. Blijf er ook maar aan denken en heb al een paar keer (bijna) gejankt.

8 likes

Ik luister veel boeken om mee in slaap te vallen, dan vind ik boeken met korte waargebeurde verhalen heel fijn! Zoals bijvoorbeeld Lieke Hesters over haar werk bij de politie of Kees van der Spek die verschillende losse zaken behandeld.

Hebben jullie hier nog fijne voorbeelden van? Dus elk hoofdstuk een losstaand verhaal eigenlijk.

2 likes

Op de spoedeisende hulp van Heleen Lameijer, Bijna niets gebeurt toevallig van Tamar Bot (vond ik een beetje een zeikboek maar wel goed om mee in slaap te vallen

3 likes

Mariette middelbeek heeft er verschillende geschreven

1 like

ik vond deze echt geweldig!

2 likes

Ik heb dit ook op dit moment! Ben nu net iets over de helft. Ik ben er helemaal ingezogen, ik droom er ook heel veel over, maar soms wordt het opeens te veel en dan moet ik het weg leggen. Heb jij hem inmiddels al uit?

1 like

Er is ook zoiets over het onderwijs; Die ene leerling, heet het volgens mij.

2 likes

Het is wel al een tijd geleden dat ik deze heb gelezen, maar ik ben het helemaal met je eens! Het voelde ook een beetje alsof ze denkt dat ze voor ‘domme’ lezers schrijft, alles meerdere keren uitleggen en herhalen.

1 like

Er mag weer gestemd worden op de Grote Vriendelijke 100! (Is voor kinderboeken)
Ik moet echt even nadenken welke vijf boeken ik ga kiezen. Zijn er nog meer hier die veel met kinderboeken hebben?

8 likes

Jaa leuk ik ga weer stemmen! Maar ik moet ook eerst nog even nadenken welke boeken het gaan worden er zijn zoveel goede kinderboeken.

3 likes

Ik lees nu Dark Matter van Blake Crouch en het is zo anders en fascinerender dan elk ander boek dat ik ooit gelezen heb. Echt goed gedaan, kan ook echt niet stoppen met lezen.
Is een sci-fi thriller waarin iemand gekidnapt wordt, meer kan ik ook niet vertellen want dat verklapt het al te veel haha. Maar echt een aanrader ook voor mensen die niet per se van sci-fi houden.

11 likes

Ik ben nu op 25% van hof van doorns en rozen en ik vind er eigenlijk helemaal niet zo heel veel aan. Ik ben super opgehyped door vriendinnen & TikTok maar dit is helemaal mijn genre niet

2 likes

Hij is echt leuk idd! Filmtip als je van dat thema houdt: Coherence

Er is blijkbaar ook een serie van Dark Matter, maar heb m nog niet gezien

2 likes