Het algemene boekentopic #3

Gelezen in oktober:

Echt teleurgesteld in De bewaring, extreeeeem voorspelbaar zeg jeetje mineetje en alles wordt naar het einde toe ook nog eens tot in detail aan de lezer uitgelegd alsof je dom bent. Het 2e wereld oorlog aspect wordt er even ingewerkt, heel plat zonder diepgang. En 100 bladzijdes aan saaie bouquet-reeks achtige seksscénes :yawning_face: Ik vind dit echt zo’n boek dat je tante heel goed gaat vinden. 2/5 de hype niet waard.
Our share of night is wel goed! 4/5 leuke literaire horror. De andere twee prima.

9 likes

Ik las Vamps voor een leesclub, maar vond het erg slecht geschreven.
Reckless was wel vermakelijk, beetje voorspelbaar/saai.
My Roommate is a Vampire heb ik niet uitgelezen. Vond het gewoon totaal niet grappig en ergerde me aan het mannelijke hoofdpersonage.

Ik lees nu The Dead Romantics, gelukkig vind ik dat wel een leuk boek :sweat_smile:

5 likes

Ah ja dit was het inderdaad! In de app is het veel overzichtelijker dan op de website.

2 likes

5 likes

September en oktober. Want ik vergeet het iedere keer. Wat een rollercoaster. Van heel slecht naar echt top! Ik wil even De Kleine Steinz tippen. Klein boekje met heel veel grappige karakters en een mooie diepere laag.

Ik lees nu What Moves The Dead en ik luister Voor al uw moordzaken.

8 likes

Van september én oktober, maar weinig gelezen want was op vakantie (geen chillvakantie dus haha).

Iene miene mutte 3,5⭐ lag al lang in de kast, eindelijk gelezen en ik vond hem erg vermakelijk, dus ga wel verder lezen in deze serie. Zulke boeken vind ik altijd wel iets te lang, zo ook deze.

All fours 4⭐ erg goed geschreven, moeilijk te omschrijven maar vooral het onderliggende gevoel dat doorsijpelt vond ik erg goed. Ze gedraagt zich vrij krankzinnig, maar toch kon ik er helemaal in meegaan. Mooie observaties over vrouw zijn, moederschap en ouder worden.

De Duw (The Push origineel) 4,5⭐ vond ik erg indrukwekkend. Voor wie de film ‘We need to talk about Kevin’ kent: het verhaal lijkt daar best op, maar nog beter imo. Je leest over 3 generaties vrouwen/moeders door elkaar, met de hoofdverteller in de huidige tijd. Ze connect niet goed met haar dochter en voelt dat er iets mis is met haar. Maar als je leest over haar eigen moeder en oma, kun je je ook voorstellen dat er een probleem zit bij haarzelf door trauma, hechtingsproblematiek. Of is het gewoon de onzekerheid die bij moederschap hoort? Alle aspecten hier omheen komen aan bod, maar het is ook gewoon een spannende thriller die ik moeilijk weg kon leggen.

7 likes

Ik ben echt een hoarder als het op boeken aankomt. Vind het heel leuk (en altijd gelegitimeerd) om boeken te kopen en ik leen ook bijna nooit boeken omdat ik ze gewoon graag wil “hebben”.

Nu was ik dit weekend naar een soort talk/lezing met een schrijver die vertelde over een boek waar hij nu aan werkt en hij droeg ook stukken voor, en ik dacht: wow dat is echt iets voor vriend x, dat ga ik voor hem kopen. Maar het is dus nog niet uit, geen idee wanneer het uitkomt (het was nog lang niet af). Nu heb ik een ander boek gekocht van die schrijver voor diezelfde vriend maar ik wil het eigenlijk ook graag zelf?? Vind het echt moeilijk om dat nu te geven omdat ik het zelf ook wil lezen én hebben :joy: (en het is dus niet voor een verjaardag oid maar “zomaar” wat het extra moeilijk voor mij maakt haha zo dom)

3 likes

Dan lees je hem eerst zelf en geef je hem daarna cadeau? Misschien is de drang om hem te bezitten minder als je hem uit hebt

1 like

Hmmmm ja maar dan geef ik een gelezen boek. Dan had ik het net zo goed aan hem kunnen uitlenen. Ik mag het sowieso van hem lenen om te lezen als hij het uit heeft. Het gaat dus om het “bezitten” (juist als ik het wel gelezen heb en heel goed vond, wat ik hoop natuurlijk. Als het kut is boeit het minder :joy:).

Ook wat luisterboeken (evenings and weekends, doe alsjeblieft niet alsof je thuis bent, good material en briefly, a delicious life).

13 likes

10 likes

Alleen Colored television gelezen, wel echt een aanrader

4 likes

Heb nu een paar boeken van emily henry gelezen, maar irriteer me altijd vreselijk. En vind het saai.

4 likes

Een paar tegenvallers (Babel, Drive your Plow en the Night Guest), maar The Manningtree Witches was dan weer een positieve verrassing, deed me qua “attitude” een beetje denken aan Lapvona (maar dan minder goor).

4 likes

Volgens mij scoort de hele categorie BookTok-hype boeken hoog op Goodreads, terwijl dat boeken zijn die nogal afwijken van wat er verder hoog scoort. Wat het op BookTok goed doet heeft in mijn ogen vaak een nogal dunne en voorspelbare verhaallijn met steeds heel korte spanningsboogjes: je vraagt je iets af en enkele bladzijden later wordt dat ingevuld en begint er een nieuw spanningsboogje. Die boeken van Emily Henry lijken daar ook wel onder te vallen.

Ik kijk vaak naar Goodreads-scores en merk dat ik bij een boek met een hoge score steeds beter moet kijken waar die hoge score in zit en ik niet meer klakkeloos kan aannemen dat ik het ook zal waarderen.

9 likes

Ben bijna klaar in je bent jong, en je rouwt wat.

4 likes

Oktober:

Hello Beautiful - Ann Napolitano, 5 :star:: vond ik heel mooi maar ik hou echt van familieverhalen die zich afspelen over een langere tijd, qua taalgebruik niet bijzonder.
Het wordt spectaculair. Beloofd. - Zita Theunynck, 2 :star:: volgens mij op aanraden van het forum, las heel makkelijk en interessante structuur maar ik vond de hoofdpersonages te stereotype en beide niet sympathiek. Niet mijn verhaal helaas.
Moederland - Milouska Meulens, 4 :star:: hele mooie zinnen, haast poëzie af en toe, heel kwetsbaar en open verhaal.

Ben nu bezig in the Husbands van Holly Gramazio (edit: ook via hier! @vitaminwater), deed me aan het begin een beetje denken aan the Midnight Library en juist dingen die ik daar stom aan vond, maar zit er nu wel lekker in!

11 likes

September & oktober :maple_leaf:

Lisa Wingate - Kinderen van de rivier :star: :star: :star:
Was een tip van iemand hier geloof ik, mooi verhaal! Ik heb er alleen een hekel aan als er bij historische romans 2 verhaallijnen zijn en er bij het verhaal uit heden een voorspelbare, romcomachtige liefde in zit en het daarmee eindigt. Dat haalt het verhaal zo naar beneden voor mij. Voegt niks toe, doet af aan het oorspronkelijke verhaal en gewoon zooo saai. Looking at you, zeven zussen :rage:

Yūko Tsushima - Een vrouw rent over een berg :star: :star: :star:
Voor het plot zou ik het niet lezen, maar het is heel mooi geschreven en heel feministisch en je denkt gewoon de hele tijd you go girl! Ik hou ervan als er veel over het weer, het licht en de natuur wordt geschreven en in dit boek gaat het heel veel over de hitte, de bomen, de regen etc. en je voelt het gewoon helemaal. Ik vind dat ook wel iets herkenbaars uit meer Japanse literatuur en dat is een van de dingen wat me daar zo in aantrekt.

Jun’ichirō Tanizaki - Stille Sneeuwval :star: :star: :star:
Beetje mixed feelings. Positief: super interessant verhaal over 4 Japanse zussen in 1936-1941, gaat veel over Japanse tradities en cultuur en dat was erg leuk om te lezen. Veel drama. En ook wel melancholisch. Negatief: beetje saai soms en vond het ook te lang en wtf was dit einde.

Joost de Vries - Hogere machten :star: :star:
Erg lastig te volgen, het gaat van hot naar her en ik wist soms echt niet meer waar het over ging. Ingewikkelde zinnen, vond het ook erg pretentieus. Het las gewoon niet fijn. Máár er zat ook veel (droge) humor in en ik moest soms echt lachen. ‘Goedemiddag, zei Elizabeth. Ik ben Louise.’

John Boyne - Een ladder naar de hemel :star: :star: :star: :star:
Ik had deze eerst 3 sterren gegeven maar toch aangepast naar 4 want ik vind het knap dat je zo’n enorme klootzak van een hoofdpersonage kan schrijven. En ik vind deze auteur echt heel erg goed, heb nog geen slecht boek van hem gelezen.

F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby :star: :star: :star:
Ja wat kan ik zeggen, dit boek is zo opgehyped dat het moeilijk is om de verwachtingen waar te maken. Ik begrijp wel waarom het een klassieker is, maar het blies me niet van m’n sokken zeg maar. Heerlijke taal wel.

10 likes

Jaaaa dit! Vind dat zo irritant. Komt echt door tik tok hypes denk ik. Vind ook wel dat er onderscheid is tussen cute genZ lees meisjes op TikTok en vaak net wat oudere millennials die wat meer literatuur lezen haha. En geloof dat die eerste groep inmiddels zo groot is dat alles van Sally rooney, Emily Henry en bijv Colleen hoover hoog scoort. Die tweede groep volg ik liever voor aanraders :smiling_face_with_tear:

Zo volg ik sunbeamsjess al een aantal jaar, ze heeft ook Engelse literatuur gestudeerd en reviewt op een fijne manier.

2 likes

Ik heb All Fours nog niet gelezen, maar ik denk dat Dolly Alderton en Sally Rooney vergelijkbaar zijn qua moeilijkheid van het taalgebruik! Enige wat misschien lastig is bij Sally Rooney is dat zij geen interpunctie gebruikt om dialoog aan te geven, maar als je je daar aan stoort is dat in het NL hetzelfde denk ik

2 likes