September & oktober 
Lisa Wingate - Kinderen van de rivier

Was een tip van iemand hier geloof ik, mooi verhaal! Ik heb er alleen een hekel aan als er bij historische romans 2 verhaallijnen zijn en er bij het verhaal uit heden een voorspelbare, romcomachtige liefde in zit en het daarmee eindigt. Dat haalt het verhaal zo naar beneden voor mij. Voegt niks toe, doet af aan het oorspronkelijke verhaal en gewoon zooo saai. Looking at you, zeven zussen 
Yūko Tsushima - Een vrouw rent over een berg

Voor het plot zou ik het niet lezen, maar het is heel mooi geschreven en heel feministisch en je denkt gewoon de hele tijd you go girl! Ik hou ervan als er veel over het weer, het licht en de natuur wordt geschreven en in dit boek gaat het heel veel over de hitte, de bomen, de regen etc. en je voelt het gewoon helemaal. Ik vind dat ook wel iets herkenbaars uit meer Japanse literatuur en dat is een van de dingen wat me daar zo in aantrekt.
Jun’ichirō Tanizaki - Stille Sneeuwval

Beetje mixed feelings. Positief: super interessant verhaal over 4 Japanse zussen in 1936-1941, gaat veel over Japanse tradities en cultuur en dat was erg leuk om te lezen. Veel drama. En ook wel melancholisch. Negatief: beetje saai soms en vond het ook te lang en wtf was dit einde.
Joost de Vries - Hogere machten

Erg lastig te volgen, het gaat van hot naar her en ik wist soms echt niet meer waar het over ging. Ingewikkelde zinnen, vond het ook erg pretentieus. Het las gewoon niet fijn. Máár er zat ook veel (droge) humor in en ik moest soms echt lachen. ‘Goedemiddag, zei Elizabeth. Ik ben Louise.’
John Boyne - Een ladder naar de hemel

Ik had deze eerst 3 sterren gegeven maar toch aangepast naar 4 want ik vind het knap dat je zo’n enorme klootzak van een hoofdpersonage kan schrijven. En ik vind deze auteur echt heel erg goed, heb nog geen slecht boek van hem gelezen.
F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby

Ja wat kan ik zeggen, dit boek is zo opgehyped dat het moeilijk is om de verwachtingen waar te maken. Ik begrijp wel waarom het een klassieker is, maar het blies me niet van m’n sokken zeg maar. Heerlijke taal wel.