Leest hier iemand het adventkalender kerstboek?
‘Everyone this Christmas has a secret’?
Ik heb net hoofdstuk 2 gelezen en vind het wel tof!
Morele ambitie vond ik een behoorlijke tegenvaller. Om mij heen was iedereen enthousiast terwijl ik het zo-zo vond. De inhoud zette mij wel aan het denken maar de manier waarop het gebracht werd is niet zo aan mij besteed.
Flawless hoeven we het niet over te hebben. Typische tiktok hype maar las wel makkelijk weg en leuk tijdverdrijf.
Meneer Bart vond ik heel erg inkomen maar toen ik er eenmaal in zat kon ik het niet wegleggen. Echt een prachtig boek. Je leest zo toe naar een vakantie waar Bart naar snakte, terwijl je weet dat hij nooit op die vakantie is aangekomen maar onderweg omgekomen juist.
Het hele dorp wist het vond ik een heel heftig maar sterk boek. Het verhaal wordt vanuit verschillende hoeken toegelicht, wat ik heel knap beschreven vond.
Komende maand wil ik vooral cozy boeken lezen (ter afwisseling van een kneiter drukke werkmaand) + eindelijk Een klein leven gaan lezen. Heel benieuwd naar dat boek maar daarvoor wacht ik nog even op de kerstvakantie.
In the Dream House echt mijn all time fave!
Mijn lijstje voor november, allemaal meh:
Reizen zonder John is een typisch oude-witte-mannen-boek (ik had het kunnen weten) over een rondreis door de VS met zinnen als “Canada is net als braaf en mooi meisje: saai en voorspelbaar” en “de serveerster met haar goedkope make-up” (wat weet jij van make-up, GEERT?).
In the Lonely Hours is een leuke fast paced, goed geschreven thriller/gothic horror in een Schots kasteel. Vermakelijk en zonder open eindjes, maar een beetje te veel going on: geesten, heksen, een vervloekt meer, een vervloekte diamant, een grot, een eiland, de pest, Vikingen én inheemse stammen speelden allemaal een rol
The Manicurist’s Daughter is een autobiografie van de dochter van Vietnamese vluchtelingen in de VS (die daar een nagelsalon beginnen). Ik vond het interessant om meer te lezen over de Vietnamese cultuur, de oorlog in Vietnam en hoe vluchtelingen in de jaren ‘80 hun leven opbouwden in Amerika. Maar ik vond de schrijfster (de dochter) heel irritant en egoïstisch en het boek iets te lang met veel herhaling.
The Whalebone Theatre vond ik het begin heel goed en mooi maar uiteindelijk veel te lang, saai en voorspelbaar en doordat er geen enkel plot in zat had ik steeds geen zin om verder te lezen.
Ik begon in een heleboel en las er maar 1 uit:
De coronacrisis was nog maar het begin. Daarna volgden een nog erger virus en een klimaatoorlog. Van het land dat ooit Nederland was, zijn nog enkele gebieden over. Zo woont er een elite in de Enclave Amersfoort-aan-Zee. Als je je daar niet aan de regels houdt, word je verbannen naar Fort Zwolle. Dan zijn er ook nog de rebellen uit Amsterdam, de angst van elk konvooi. Maar in het lege land boven Zwolle gloort de hoop op een ander leven
Een post apocalyptisch verhaal op Nederlandse bodem sprak mij wel aan. Maar dit was voor mij echt te veel TikTok spanningsboog. In elk hoofdstuk gebeurde zo veel, zo snel achter elkaar. Je wist binnen een paar bladzijden alweer de uitkomst van het plot dat net ervoor was ingezet.
Ben nu bezig in the tainted cup van robert jackson bennett. En wat ik wil voor kerst van catherine walsh aan het luisteren
Wat lief! Ik heb hem al als ebook op mijn kobo, maar dankjewel
Bonuszoon was niet doorheen te komen, ik heb deze geluisterd en zelfs op snelheid 1.25 was het echt niet te doen. Heb nog steeds best veel vragen?
De andere twee vond ik echt heel interessant! Ik lees graag zulke waargebeurde (korte) verhalen.
(Data klopt nooit)
Uitgelezen sinds oktober:
Ik ben er niet - Lize Spit
Prachtig boek, zwaar om te lezen
Mijn jaar van rust en kalmte - Otessa Moshfegh
Via de online bieb, ja ik weet het eigenlijk nog steeds niet zo goed met deze?
De buitengewoon geslaagde opvoeding van Frida Wolf - Maria Kager
Een ebook dat ik via de NRC gelezen heb (je mag elk maand een gratis boek downloaden). Vond het echt een leuke! Vertelstijl switcht een aantal keer, bijzondere setting (meisje groeit op naast een gevangenis), leest gewoon lekker!
Schuilhuisje - Lena Kurzen
Weer een nrc boek, niet mijn ding, achteraf had ik hem niet hoeven uitlezen van mezelf. De vertelstijl (interne dialoog) vond ik irritant, setting (eettafel tijdens covid) was stom, ik wilde in het begin echt schreeuwen naar die hoofdpersoon dat ze misschien eens met haar vriend moest praten in plaats van hele dialogen in haar hoofd voeren.
The guest list - Lucy Foley
Ja hele leuke deze! Niet mega hoogstaand, maar leest als een trein.
Wat een leuke tip, wist ik helemaal niet. Ik ga de eboeken eens in de gaten houden.
Ja leuke actie van ze he? Ik moet zeggen dat het boek me niet elke maand evenveel aanspreekt, maar soms is het gewoon heel fijn gewoon dat boek te gaan lezen zonder dit hele topic weer door te graven, lijstjes op internet af te speuren naar mijn volgende ebook.
Ja ik heb deze ook gelezen en vind het leuk dat het zo in Nederland afspeelt en dat het ook om het noorden draait, maar we gebeurd zoveel dat de personages het onderspit delven. Ze worden niet echt uitgediept terwijl er genoeg interessante karakters in het boek zitten. Je wilt wél steeds doorlezen door al die cliffhangers en korte hoofdstukken maar dat was ik op den duur ook wel beu. Ik snakte naar wat rust momenten. Genoeg potentie dit verhaal, ze kan ook wel schrijven maar het is het niet echt helaas.
Hoezo holy shit bij dat boek Niets is wat het lijkt? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt
Nee, ik heb niks meer van hen gelezen. Boek opgezocht, klinkt inderdaad intens. Ben er wel benieuwd naar, maar het is niet de sfeer waar ik nu zin in heb. Ga jij You made a fool of death with your beauty lezen?
Ja echt leip grimmige verhalen! Miste wel een beetje diepgang/kritische blik op het politie-instituut #acab maar was verder gewoon een spannend boek!
@Higgs_boson @Briseis jullie maken mij erg nieuwsgierig naar Akwaeke Emezi! Denken jullie dat het “leuke” boeken zijn om in een boekenclub te bespreken?
Little Rot zou ik iig niet kiezen hiervoor, te heftig
Dat snap ik wel ja. Yes ik ga dat boek wel opzoeken ja, en ook The Death of Vivek Oji die @lijnewiets noemde. Misschien wel eerst even tot rust komen na dit eerste boek.
@boonie inderdaad Little Rot niet. Voelde me tijdens het lezen weleens misselijk en toen het uit was ook best verdrietig. Al zocht ik toen wel mensen om het erover te hebben, maar meer omdat ik het even nodig had te verwerken en te luchten. Misschien een van die andere boeken van hen!
Is het een beetje een geschikt boek voor iemand die Zweeds leert? Mijn Zweeds gaat echt snel achteruit want gebruik het nooit meer en zou eigenlijk wel graag weer willen proberen wat meer in het Zweeds te gaan lezen, alleen ik vind het lastig om boeken uit te kiezen! En dit klinkt in elk geval niet alsof het heeeel ingewikkeld of filosofisch is ofzo haha
Ik ben opnieuw begonnen in Joe Speedboot, nadat ik het tig jaar geleden al heb gelezen toen het net uit was gekomen. Al die tijd wel onthouden dat ik het een goed boek vond, maar ik zat vanochtend in de trein echt te genieten van de opbouw van de zinnen. Zo leuk! Ik ben heel kritisch op schrijfstijl (helaas, het is vaak zo’n zoektocht naar een boek dat me aanstaat) en dit past me blijkbaar heel goed. Helaas komt er nu even een werkdag tussendoor, vanavond weer verder.
In datzelfde kader pas ook De Engelenmaker van Stefan Brijs opnieuw gelezen, ook die vond ik heel wat jaren later opnieuw heel leuk om te lezen. En qua verhaal lekker bizar.
Grappig, dat laatste boek van Fredrik Backman vond ik echt vreselijk en heb ik niet uitgelezen. Ik heb hem natuurlijk wel in het NL gelezen, misschien dat hij in het Zweeds wat natuurlijker overkomt. Toen ik hem las vond ik de ltaal heel droog en irritant en ongrappig. Maar ik kan me voorstellen dat taal wel een grote rol speelt in het boek!