Het algemene boekentopic #3

Wat leuk, De engelenmaker vond ik jaren geleden ook heel mooi! Ben van plan om hem binnenkort te herlezen.

Niets ontgaat ons - Janke Reitsma :star::star::star::star:
Poe, ik luisterde deze, en normaal komen boeken dan minder hard binnen, maar dit boek ontnam me zelfs als luisterboek soms de adem. Ik heb er daarom misschien wel drie maanden over gedaan. Het gaat over een jongen van wie de moeder ernstig psychische klachten heeft. De moeder raakt ongepland zwanger, waardoor ze verder afglijdt en er ook veel leed van haar eerste zwangerschap naar boven komt. Over wat het met een kind en een gezin doet wanneer een ouder psychisch lijdt. Goed geschreven, maar wat een schrijnend verhaal.

Strange Weather in Tokyo - Hiromi Kawakami :star::star::star:
Ik kreeg zo’n naar gevoel van de relatie in dit verhaal, tussen een vrouw en haar voormalig docent. Ze noemt hem het hele verhaal ook sensei (docent). Alles schreeuwt dat de relatie niet gelijkwaardig is, en toch blijft ze. Verhaal heeft niet bijster veel indruk gemaakt voor meer sterren.

Ik loop verdorie bijna achter op schema voor dit jaar. Nog 4 boeken om mijn doel te halen. Niet om het doel, maar om in de leesflow te blijven. Ik merk dat ik ‘s avonds momenteel minder snel een boek erbij pak. Goed voornemen voor het nieuwe jaar dus.

Verder ben ik bijna klaar met Before your memory fades van Toshikazu Kawaguchi (van de Before the coffee gets cold-serie). Ben een beetje klaar met de reeks, maar heb nog één boek liggen.

4 likes

Ik ben eindelijk Kairos aan het lezen nadat het er in de zomer overal over ging en ik dacht eigenlijk dat ik het irritant zou vinden (zooooo veel referenties aan kunst, ik vind dat snel opzichtig en saai), maar ik zit er meteen helemaal in! Voor mij de goede combinatie van recente Duitse geschiedenis, Berlijn, en een affaire tussen een jonge vrouw met een oude man. Wel een tip voor anderen die misschien ook dachten dat het te hoogdravend zou zijn want eigenlijk is het gewoon een lekker dramatisch liefdesverhaal en je hoeft maar minimale kennis over de DDR te hebben om de context te snappen.

11 likes

Epub kan je sinds een paar jaar ook gewoon op een Kindle zetten!

1 like

Ik lees echt ontzettend veel door elkaar. Denk dat het ook komt doordat ik echt een mood reader ben en als ik geen zin heb in het boek dat ik al aan het lezen ben, begin ik gewoon weer met iets anders :sweat_smile: eigenlijk wel een irritante gewoonte van mezelf. Heb zoooo veel boeken waar ik dan wel een beginnetje mee heb gemaakt, maar nooit heb uitgelezen.

3 likes

Ik ben De Onbedoelden van Cobi van Baars aan het lezen maar volgens mij klopt de tijdlijn niet en ik vind het zoooo irritant. Iemand anders die 'm ook heeft gelezen en dit is opgevallen of denkt dat ik het mis heb?

De adoptie vindt plaats in de jaren 60. In het eerste hoofdstuk staat ‘het is 1988’, dat verwijst volgens mij naar het begin van het boek. Dan is de 21e verjaardag van een van de hoofdpersonen dus in 1988. Dat zou ook kloppen met een adoptie in de jaren 60. Maar vervolgens wordt er 2 keer verwezen naar het boek De Tweeling van Tessa de Loo door de hoofdpersoon, dat pas in 1993 is geschreven.

Edit - in een recensie lees ik dat er later ook verwezen wordt naar het tv programma Spoorloos. Dat is ook pas in 1990 begonnen. Zou dit heel slecht research zijn of trekt de schrijfster zich gewoon niks van de tijdlijn aan?

Vandaag bij de bieb een van verassingsboek meegenomen! ‘33 vrouwen’ van Isabel Ashdown zat erin verstopt. Ik kende haar niet en het boek zou ik ook niet snel zelf hebben uitgekozen maar ik ben inmiddels op blz 83 en ik zit er goed in. Experiment is dus wel geslaagd :grinning:

53 likes

Ohh wat een super leuk concept! En tof dat het zo goed uitwerkt voor jou. Ik wil dat mijn bieb dit ook gaat doen haha!!

2 likes

Wat leuk dat ze dat bij jullie ook doen! Wij doen dat ook en het boeken uitzoeken is erg leuk om te doen. Welke woorden stonden er op je boek?

@Carbon.monoxide gewoon voorstellen!

2 likes

Ik zag dit gisteren voor het eerst bij ons, het is dus iets nieuws! Maar super leuk om zo nieuwe schrijvers en genres te ontdekken @Carbon.monoxide ik zag het laatst ook bij een andere bieb(hub) en toen had ik precies hetzelfde, ik zou het ook gewoon voorstellen!

Er stond: sekten, zussen & geheimen op de verpakking.

2 likes

Weer lekker wat gelezen

Zullen we dan maar heel lang leven :star::star::star::star::star:
Tommie in gesprek :star::star::star::star:
Man maakt stuk :star::star::star::star::star:
Friendaholic :star::star::star::star:
Dertig en depri :star::star::star::sparkles:
Ik kom hier nog op terug :star::star::star::star:
Uit het leven van een hond :star::star::star::star::sparkles:

Did not finish (misschien nog wel een kans geven)
Vreemden voor onszelf
Tomorrow, tomorrow and tomorrow
De mens is een plofkip

Nu bezig met De verwarde cavia - terug op kantoor :heart:

4 likes

Ahh, de verwarde cavia :heart: Paulien Cornelissen heeft de eerste paar hoofdstukjes voorgelezen in de podcast van haar man. Zo leuk weer. Haar vorige boek heeft ze helemaal voorgelezen in een eigen zomerpodcast toen. Hoop eigenlijk dat er ooit met dit boek ook zoiets komt, was zo leuk toen!

3 likes

Zijn er hier mensen die gebruikmaken van StoryGraph en wat vinden jullie ervan? Het is een alternatief voor Goodreads, maar ben er nog niet helemaal uit welke ik fijner vind. Ik vind de statistieken van SG wel veel beter/interessanter en ik vind het ook heel leuk om challenges daar bij te houden. Maar ik mis dan weer in het overzicht van boeken de gemiddelde beoordeling van een boek (je moet eerst doorklikken om dat te zien) wat ik wel chill vind op GR.

1 like

Ja ik, zit al jaren op StoryGraph. Denk dat je er nog wel wat over kan vinden met de zoekfunctie, is al vaker besproken wel! Ik ga in ieder geval niet meer terug naar Goodreads

5 likes

Oh ik had gezocht maar vond alleen een bericht uit 2021 met bijna geen reacties. Zal straks nog eens kijken.

1 like

Ik vind ‘m ook best langzaam. Ik werk nu in beide en ga binnenkort een keuze maken voor 2025.

1 like

100% storygraph. Lay-out/grafiekjes/ dat je niet al die veel onzinnige updates van mensen ziet als je dat niet wil en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heb GR jaren gebruikt maar nadat ik SG ontdekte wil ik niet meer terug.

1 like

Plus dat Amazon is gekocht door Jeff Bezos in 2013. Dat was voor mij de voornaamste reden om over te stappen. Vind het zelf qua gebruik een veel rustigere en fijne app. Mooie bijkomstigheid is dat de eigenaar van Storygraph een zwarte vrouw is.

5 likes

Ik ben helemaal overgestapt op StoryGraph maar ik vind het wel jammer dat op één connectie na iedereen die ik ken op Goodreads zit.

1 like

Wat lief je uitgebreide reactie! Ik ga denk ik even kijken of ik 'm ergens als ebook kan kopen, dan kan ik 'm op m’n e-reader zetten en hopelijk met woordenboek erbij lezen (even kijken of ik dat voor elkaar krijg).

Of misschien heeft m’n vriend ook storytel trouwens, dan kan ik het aan hem vragen haha, goeie!

1 like

Ik gebruik al sinds 2011 intensief GoodReads en sinds kort Storygraph en ik wil het liefst door Bezos etc. voor Storygraph kiezen, maar ik vind het gewoon een onhandige site/app en lelijk vormgegeven. Ik gebruik nu ook Fable, maar daar is dan weer alleen een app van, ik wil ook op mijn computer kunnen kijken… En volgens mij kon je ook geen re-reads toevoegen in Storygraph, weet niet of dat nu wel kan…

4 likes