Ja!! Twee hiervan specifiek gevraagd en de rest heeft men heel slim van m’n Goodreads want to read lijst afgelezen en een boek (die van Lize Spit) had niet echt iets met kerst te maken maar heb ik gekregen van een vriendin die in een boek dat ik dubbel had en haar had uitgeleend had geschreven - dus ze wilde toch iets teruggeven (was niet nodig natuurlijk maar wel leuk!!) zag haar maandag
Ik las gisteren Claire Keegan - Small Things Like These en vond het mooi en lief!
En ik denk al een tijdje na over All Fours en al mijn vriendinnen hebben het ook gelezen en we hebben het er vaak over en iedereen zit een beetje van ja?? Wel goed?? Maar iets zat me toch dwars eraan om het te zien als een authentiek verhaal over verlangen en jezelf zijn. En ik denk nu dat het is dat de hoofdpersoon heel veel ‘schuld’ bij haar omstandigheden en haar man legt terwijl zij feitelijk alle opties heeft als vermogende vrouw met een niet gevaarlijke man. Wat ik het ergste vind is de verhaallijn dat zij en haar man een soort stilzwijgende overeenkomst hebben dat zij elke x dagen naar zijn kamer ‘moet’ komen voor seks en dat hij weet dat er iets aan de hand is als zij dat niet meer doet. En ik vind dat eigenlijk zo goor en passief en zoveel zeggen over hoe weinig autonomie en ruimte zij NEEMT in dat huwelijk. Ik vind het echt gestoord dat je vanuit die relatie niet daar wat mee doet maar een leipe pseudo affaire aangaat?? Mensen zien dit boek als een aanklacht tegen hoe vrouwen klein worden gehouden maar deze vrouw met geld en status doet dat ook echt zelf?? Eigenlijk is de gevierde vrouwelijke midlife crisis net zo zielig als de mannelijke versie. Mensen die hun leven totaal hun gangetje laten gaan tot ze alleen maar alles nog kunnen opblazen ipv na 20 jaar je mond houden een gesprek te hebben.
Ja ik vond Small things like these ook prachtig! De film is ook net uit en vind ik ook erg mooi.
Ik heb 57 boeken gelezen in 2024, in december nog:
We zullen doorgaan vond ik heel mooi, non-fictie over veerkracht. Interviews met allerlei soorten mensen met allerlei soorten ellende (van verlies van een kind tot verlies van een zintuig of ledemaat) heel verdrietig maar ook mooi en hoopvol
Minor detail is ook een aanrader, een kort heftig verhaal over een “minor detail” in de Palestijnse geschiedenis in 1949 en een Palestijnse vrouw in het heden die dit wil onderzoeken
Ik heb een hele leuke leesmaand gehad. Veel gelezen en daardoor echt kunnen ontspannen.
Blue sisters sprong er uit voor mij. Ik moest een beetje wennen aan de schrijfstaal (heel anders dan het gemiddelde tiktok boek wat ik lees) maar heb er zo veel meer van genoten. Na over 25% van het boek gelezen te hebben was ik hooked en kon ik het boek niet meer lezen.
Lieveling vond ik heel intens. Sommige momenten was ik aan het lachen, terwijl andere momenten ik juist wel kon huilen door het onderwerp. Ik moet wel zeggen dat ik het verhaal richting het einde een beetje rommelig begon te vinden. Het is verder niet helemaal duidelijk wat fictie is en wat waargebeurd, maar dat doet voor mij niet af aan het onderwerp en het boek.
De leraar vond ik een verrassend leuk en ik zag het einde echt totaal niet aankomen dus vandaar dat ik er 4 sterren aan heb gegeven, maar qua inhoud/manier van schrijven is het eerder een 3-sterren boek eigenlijk.
Ik ben vanochtend ook nog begonnen in Een stil leven maar die ga ik niet af krijgen ben ik bang.
Ik ben wel benieuwd naar iedereens favoriete en minst favoriete boek van het jaar! Ik weet dat sommigen die lijstjes niks vinden maar ik vind dat juist heel leuk om te lezen
Ik heb net Dark Matter uit en ik heb die echt vaak aangeraden gezien maar ik snap echt niet wat mensen daar goed aan vinden
Interessant concept wat echt verpest wordt door de simpele schrijfstijl en waar ondanks het onderwerp weinig diepte in zit, zo jammer.
Ik vond het ook echt een kut boek
Leuk! Op de gedeelde laatste plaats Camino (denk vooral omdat ‘ie zo gehyped was dat ik het zo tegen vond vallen) en Bonuszoon.
En mijn favoriet was De Leraar van Freida McFadden 🩷
Ik heb een paar keer echt willen stoppen met The Teacher.
Ik vond de plottwist ook verassend, maar wat me vooral is bijgebleven is de hele leraar-leerling verhouding en dat maakte me zooo ongemakkelijk
Ja ik kan daar wel inkomen hoor, ik denk dat ik bij nader inzien toch geen 4 sterren had willen geven!
De slechtste Adventures of a Vegan Vamp van Cate Lawley
Ik vond het eigenlijk helemaal niks, maar het leest wel vlot weg. De hoofdpersoon is een vrouw van eind dertig, maar gedroeg zich als een tiener, zowel qua levenskeuzes als qua emotie. Sowieso vond ik de karakters erg eenzijdig en nauwelijks uitgewerkt. Het plot ging heel snel en ging alle kanten op, vond er ook behoorlijk wat losse eindjes in zitten.
En de beste The Lost Queen van Signe Pike (en deel 2 ook)
Heel mooi hoe de karakters uitgewerkt waren, en dit boek omschrijft ook veel de natuur en druïde/natuur religie. Deed me beetje denken aan de Zeven Wateren boeken!
Ik heb geen echt slechte boeken gelezen, maar ik denk dat ik This is how you lose the time war van Amla El-Mothar het minst vond, vooral gezien de hype eromheen.
Het leukst vond ik de Wayfarer serie van Becky Chambers en de Mistborn serie van Brandon Sanderson, al heb ik beide nog niet alle boeken van de serie uitgelezen.
Aaaah die Wayfarers serie van Becky Chambers vond ik ook fantastisch, lekkere cozy scifi
Favorieten tot nu toe:
De deur van Magda Szabó, Aut-Aut van Elif Batuman en Demon Copperhead van Barbara Kingsolver
Stomst:
Het intieme leven van Niccolò Ammaniti en I’m a Fan van Sheena Patel
Kom er nog op terug!!!
M’n favorieten waren Het einde van de straat van Angelo Tijssens en Het achtste leven van Nino Haratischwili. Het eerste vond ik prachtig geschreven zonder pretentieus te zijn en het tweede gewoon een heel mooie en boeiende familiekroniek.
De slechtsten waren People we meet on vacation en Cleopatra and Frankenstein, maar ik houd gewoon niet van dat soort verhalen, dus ik moet eigenlijk stoppen met dat te lezen.
Was deze bijna vergeten, niet uitgelezen maar mijn hemel wat vond ik dit een stom boek zeg
- Favoriet:
The Invisible Life of Addie LaRue
(oeh leuke weergave zo als je de titel uit je goodreads lijst kopieert)
Echt zo’n boek waar ik helemaal in zat en steeds als ik niet aan het lezen was, alleen maar weer verder wilde lezen.
- Minst favoriet:
The Christmas Tree Farm (Dream Harbor, #3)
De kerstvibes waren wel leuk maar het had echt 0 plotopbouw en de karakters sloegen nergens op. Maar shame on me dat ik überhaupt verwachtingen had nadat ik deel 2 ook al niet best vond. En dit is ook (rijkelijk laat) het jaar dat ik definitief heb beseft dat een social media/tiktokhype niet per definitie een goed boek is.
Ik denk dat mijn favoriet ook The Invisible Life of Addie LaRue was @Hazel , wilde inderdaad de hele tijd verder lezen en dacht eraan als ik niet aan het lezen was.
En een eervolle vermelding voor Joe vs. Elan School, die heeft echt heel veel indruk gemaakt.
Minst favoriet was denk ik Dark Matter. Net zoals iemand hierboven al zei, het idee was heel veelbelovend, maar de uitwerking matig. Had er misschien ook te hoge verwachtingen van doordat het me van verschillende kanten werd aangeraden en mensen waar ik normaal wel op vertrouw het zo geweldig vonden
Ik vind het heel lastig om een beste boek te kiezen. Ik heb een paar mooie boeken gelezen:
- De laatste brief van Rebecca Yarros. Heb zo hard gehuild door dit boek. Vind het een heel mooi opgebouwd boek. Al zou je misschien kunnen zeggen dat er net teveel drama is.
- Beste mevrouw Eva van Valentijn de Heer. Hele fijne en meeslepende schrijfstijl die een heel impactvol verhaal vertelde
- Het verlangen van Lucy Hart door Meg Shaffer. Zeker geen perfect boek maar ik vond het verhaal iets magisch hebben en heb er nog vaak aan gedacht.
- En ik zou Blue Sisters ook in dit rijtje zetten door hoe de karakters ontwikkeld zijn, het verhaal zich opbouwt en uiteindelijk tot een einde komt.
Slechtste boek zonder twijfel: Hoe vermoord ik mijn familie van Bella Mackie. Het voelde net alsof de schrijver X aantal woorden moest schrijven voor een essay op school. Er kwam maar geen einde aan zonder dat alle hoofdstukken iets toevoegden.
Daarnaast heb ik heel veel middelmatige boeken gelezen die ik net aan 3 sterren gegeven heb dus wil volgend jaar wat kritischer zijn in wat ik lees (minder voorspelbare thrillers of romance boeken).