Ik ben de Stormlight Archives opnieuw aan het lezen, bun nu in Oathbringer bezig en lees nu veel rustiger dan normaal en ik verbaas me echt over hoeveel ik me niet meer kan herinneren Ik vind het heel lastig om niet weer te gaan scannen, maar het is het wel echt waard!
Ik ben ver in Rhythm of War (eerste keer) en ben ook wel bang dat ik er te snel doorheen ben gegaan. Oh well. Ik ga voor de zekerheid maar een recap luisteren zodra ik hem uit heb haha.
Ik kwam naar dit topic om deze YouTube video te delen. Hallelujah, wat een enorm gaaf project is dit! Toevallig ook The Stormlight Archive.
Your year in books staat weer klaar op Goodreads. Wel leuk, de 3 boeken die ik 5 sterren heb gegeven zouden ook precies de boeken zijn die ik dit jaar heb gelezen en zou aanraden:
Reviews
Schoon - Alia Trabucco Zéran
Prachtig boek, in 1 ruk uitgelezen. Deed me ergens aan Isabel Allende denken maar dan met een hele mooie eenvoud door de vertelvorm. Ook een mindfuck dat het in 2019 afspeelt, zonder mobieltjes en tv had het zo een eeuw eerder kunnen zijn. Tijdloos.
Welness - Nathan Hill Wat een heerlijk boek, meeslepend en zo veel research. Aanrader voor wie van zowel hedendaagse als historische fictie houdt.
Dark Matter - Blake Crouch Hoewel het alle potentie had om langdradig en ingewikkeld te worden, vond ik het echt spannend tot het einde. Tip voor iedereen die houdt van niet die hard sci-fi boeken.
Als ik één favoriet moet kiezen, is dat Dark Matter. Wat was jullie favoriet en waarom?
Ja heel vet! Zij maken altijd zulke leuke projecten.
Oh en als je het ooit allemaal opnieuw gaat lezen, ontdek je alleen maar weer nieuwe dingen
Wat een moeilijke vraag. Ik wilde de liefdesliederen van W.E.B. Du Bois Zeggen maar die heb ik vorig jaar al gelzen kwam ik achter. Ik heb nog vaak aan dat boek gedacht dit jaar en raad het nog steeds aan om eens te lezen.
Mijn favoriet van dit jaar is Wilde Rozen van de schrujfbrigade Dorcas.
Van de gelezen non-fictie boeken vind ik ei, foetus, baby de allerbeste. Maar ik heb ook erg genoten van de essay bundels van das mag over literatuur.
Het poëziegeschenk van Edward van de Vendel is heel erg mooi. Het is een dunne bundel maar met hele aansprekende gedichten.
Ik heb mijn challenge niet gehaald want ik heb echt sinds september 6 boeken ge-DNFt. Zo irritant, ik heb gewoon even steeds geen leuk boek te pakken. Met als absolute dieptepunt afgelopen week het nieuwe boek van Matt Haig, jezus wat een deceptie. Op blz 100 heb ik het maar opgegeven.
Wat jammer! Wat vond je niet leuk aan zijn nieuwste boek? Dan kan ik afwegen of ik hem van mijn TBR af haal.
Ik tel DNF ook gewoon, ik heb ervan gelezen en moeite voor gedaan en dat vind ik ook tellen.
Ik vond de schrijfstijl echt heel amateuristisch, daar stoorde ik me overigens ook al aan in The Midnight Library maar ik vond het verhaal daar pakkender. Nu gaat het over een oudere vrouw op Ibiza die magisch zeegras tegenkomt en daardoor magische krachten krijgt. Haha ik vond het echt een heel stom verhaal
Ik ben ook halverwege gestopt met dit boek. Zo stom. The Humans en How to stop time zijn twee van mijn favoriete boeken.
Ik heb net Longeneeslijk van Eva Hermans-Kroot gelezen.
Het boek is zo mooi! Heb het bijna in een keer uitgelezen. Ondanks het heftige onderwerp heeft ze het helemaal zoals zij is geschreven. Heel eerlijk over haar ziekte, de kut momenten, maar toch ook luchtig en met humor.
Een aanrader!
Ik zag op insta een post van iemand die De Avonden leest als een soort adventskalender (elke avond een hoofdstuk, wist niet dat dat een ding was, maar veel mensen doen dat blijkbaar) en ik heb dat boek nog nooit gelezen, dus ga dat nu ook doen. Er is ook een interessante podcast (Tien dagen Reve) die elke aflevering een hoofdstuk bespreekt met steeds andere gasten. Heb nu twee hoofdstukken gelezen en weet nog niet wat ik van het boek vind, maar vind het wel leuk om eens op deze manier te lezen, met extra duiding in die podcast.
Wow mooie actuele titels! Allemaal cadeau gekregen?
Ja!! Twee hiervan specifiek gevraagd en de rest heeft men heel slim van mân Goodreads want to read lijst afgelezen en een boek (die van Lize Spit) had niet echt iets met kerst te maken maar heb ik gekregen van een vriendin die in een boek dat ik dubbel had en haar had uitgeleend had geschreven - dus ze wilde toch iets teruggeven (was niet nodig natuurlijk maar wel leuk!!) zag haar maandag
Ik las gisteren Claire Keegan - Small Things Like These en vond het mooi en lief!
En ik denk al een tijdje na over All Fours en al mijn vriendinnen hebben het ook gelezen en we hebben het er vaak over en iedereen zit een beetje van ja?? Wel goed?? Maar iets zat me toch dwars eraan om het te zien als een authentiek verhaal over verlangen en jezelf zijn. En ik denk nu dat het is dat de hoofdpersoon heel veel âschuldâ bij haar omstandigheden en haar man legt terwijl zij feitelijk alle opties heeft als vermogende vrouw met een niet gevaarlijke man. Wat ik het ergste vind is de verhaallijn dat zij en haar man een soort stilzwijgende overeenkomst hebben dat zij elke x dagen naar zijn kamer âmoetâ komen voor seks en dat hij weet dat er iets aan de hand is als zij dat niet meer doet. En ik vind dat eigenlijk zo goor en passief en zoveel zeggen over hoe weinig autonomie en ruimte zij NEEMT in dat huwelijk. Ik vind het echt gestoord dat je vanuit die relatie niet daar wat mee doet maar een leipe pseudo affaire aangaat?? Mensen zien dit boek als een aanklacht tegen hoe vrouwen klein worden gehouden maar deze vrouw met geld en status doet dat ook echt zelf?? Eigenlijk is de gevierde vrouwelijke midlife crisis net zo zielig als de mannelijke versie. Mensen die hun leven totaal hun gangetje laten gaan tot ze alleen maar alles nog kunnen opblazen ipv na 20 jaar je mond houden een gesprek te hebben.
Ja ik vond Small things like these ook prachtig! De film is ook net uit en vind ik ook erg mooi.
Ik heb 57 boeken gelezen in 2024, in december nog:
We zullen doorgaan vond ik heel mooi, non-fictie over veerkracht. Interviews met allerlei soorten mensen met allerlei soorten ellende (van verlies van een kind tot verlies van een zintuig of ledemaat) heel verdrietig maar ook mooi en hoopvol
Minor detail is ook een aanrader, een kort heftig verhaal over een âminor detailâ in de Palestijnse geschiedenis in 1949 en een Palestijnse vrouw in het heden die dit wil onderzoeken
Ik heb een hele leuke leesmaand gehad. Veel gelezen en daardoor echt kunnen ontspannen.
Blue sisters sprong er uit voor mij. Ik moest een beetje wennen aan de schrijfstaal (heel anders dan het gemiddelde tiktok boek wat ik lees) maar heb er zo veel meer van genoten. Na over 25% van het boek gelezen te hebben was ik hooked en kon ik het boek niet meer lezen.
Lieveling vond ik heel intens. Sommige momenten was ik aan het lachen, terwijl andere momenten ik juist wel kon huilen door het onderwerp. Ik moet wel zeggen dat ik het verhaal richting het einde een beetje rommelig begon te vinden. Het is verder niet helemaal duidelijk wat fictie is en wat waargebeurd, maar dat doet voor mij niet af aan het onderwerp en het boek.
De leraar vond ik een verrassend leuk en ik zag het einde echt totaal niet aankomen dus vandaar dat ik er 4 sterren aan heb gegeven, maar qua inhoud/manier van schrijven is het eerder een 3-sterren boek eigenlijk.
Ik ben vanochtend ook nog begonnen in Een stil leven maar die ga ik niet af krijgen ben ik bang.
Ik ben wel benieuwd naar iedereens favoriete en minst favoriete boek van het jaar! Ik weet dat sommigen die lijstjes niks vinden maar ik vind dat juist heel leuk om te lezen