Het algemene boekentopic #3

Ik heb net Dark Matter uit en ik heb die echt vaak aangeraden gezien maar ik snap echt niet wat mensen daar goed aan vinden :sob:

Interessant concept wat echt verpest wordt door de simpele schrijfstijl en waar ondanks het onderwerp weinig diepte in zit, zo jammer.

6 likes

Ik vond het ook echt een kut boek

2 likes

Leuk! Op de gedeelde laatste plaats Camino (denk vooral omdat ‘ie zo gehyped was dat ik het zo tegen vond vallen) en Bonuszoon.

En mijn favoriet was De Leraar van Freida McFadden đŸ©·

6 likes

Ik heb een paar keer echt willen stoppen met The Teacher. :sweat_smile:
Ik vond de plottwist ook verassend, maar wat me vooral is bijgebleven is de hele leraar-leerling verhouding en dat maakte me zooo ongemakkelijk :nauseated_face:

3 likes

Ja ik kan daar wel inkomen hoor, ik denk dat ik bij nader inzien toch geen 4 sterren had willen geven!

1 like

De slechtste Adventures of a Vegan Vamp van Cate Lawley
Ik vond het eigenlijk helemaal niks, maar het leest wel vlot weg. De hoofdpersoon is een vrouw van eind dertig, maar gedroeg zich als een tiener, zowel qua levenskeuzes als qua emotie. Sowieso vond ik de karakters erg eenzijdig en nauwelijks uitgewerkt. Het plot ging heel snel en ging alle kanten op, vond er ook behoorlijk wat losse eindjes in zitten.

En de beste The Lost Queen van Signe Pike (en deel 2 ook)
Heel mooi hoe de karakters uitgewerkt waren, en dit boek omschrijft ook veel de natuur en druĂŻde/natuur religie. Deed me beetje denken aan de Zeven Wateren boeken!

6 likes

Ik heb geen echt slechte boeken gelezen, maar ik denk dat ik This is how you lose the time war van Amla El-Mothar het minst vond, vooral gezien de hype eromheen.
Het leukst vond ik de Wayfarer serie van Becky Chambers en de Mistborn serie van Brandon Sanderson, al heb ik beide nog niet alle boeken van de serie uitgelezen.

7 likes

image

Aaaah die Wayfarers serie van Becky Chambers vond ik ook fantastisch, lekkere cozy scifi

5 likes

Favorieten tot nu toe:
De deur van Magda SzabĂł, Aut-Aut van Elif Batuman en Demon Copperhead van Barbara Kingsolver

Stomst:
Het intieme leven van NiccolĂČ Ammaniti en I’m a Fan van Sheena Patel

Kom er nog op terug!!!

5 likes

M’n favorieten waren Het einde van de straat van Angelo Tijssens en Het achtste leven van Nino Haratischwili. Het eerste vond ik prachtig geschreven zonder pretentieus te zijn en het tweede gewoon een heel mooie en boeiende familiekroniek.

De slechtsten waren People we meet on vacation en Cleopatra and Frankenstein, maar ik houd gewoon niet van dat soort verhalen, dus ik moet eigenlijk stoppen met dat te lezen.

5 likes

Was deze bijna vergeten, niet uitgelezen maar mijn hemel wat vond ik dit een stom boek zeg

5 likes

(oeh leuke weergave zo als je de titel uit je goodreads lijst kopieert)
Echt zo’n boek waar ik helemaal in zat en steeds als ik niet aan het lezen was, alleen maar weer verder wilde lezen.

De kerstvibes waren wel leuk maar het had echt 0 plotopbouw en de karakters sloegen nergens op. Maar shame on me dat ik ĂŒberhaupt verwachtingen had nadat ik deel 2 ook al niet best vond. En dit is ook (rijkelijk laat) het jaar dat ik definitief heb beseft dat een social media/tiktokhype niet per definitie een goed boek is.

5 likes

Ik denk dat mijn favoriet ook The Invisible Life of Addie LaRue was @Hazel , wilde inderdaad de hele tijd verder lezen en dacht eraan als ik niet aan het lezen was.
En een eervolle vermelding voor Joe vs. Elan School, die heeft echt heel veel indruk gemaakt.

Minst favoriet was denk ik Dark Matter. Net zoals iemand hierboven al zei, het idee was heel veelbelovend, maar de uitwerking matig. Had er misschien ook te hoge verwachtingen van doordat het me van verschillende kanten werd aangeraden en mensen waar ik normaal wel op vertrouw het zo geweldig vonden

9 likes

Ik vind het heel lastig om een beste boek te kiezen. Ik heb een paar mooie boeken gelezen:

• De laatste brief van Rebecca Yarros. Heb zo hard gehuild door dit boek. Vind het een heel mooi opgebouwd boek. Al zou je misschien kunnen zeggen dat er net teveel drama is.
  • Beste mevrouw Eva van Valentijn de Heer. Hele fijne en meeslepende schrijfstijl die een heel impactvol verhaal vertelde
  • Het verlangen van Lucy Hart door Meg Shaffer. Zeker geen perfect boek maar ik vond het verhaal iets magisch hebben en heb er nog vaak aan gedacht.
  • En ik zou Blue Sisters ook in dit rijtje zetten door hoe de karakters ontwikkeld zijn, het verhaal zich opbouwt en uiteindelijk tot een einde komt.

Slechtste boek zonder twijfel: Hoe vermoord ik mijn familie van Bella Mackie. Het voelde net alsof de schrijver X aantal woorden moest schrijven voor een essay op school. Er kwam maar geen einde aan zonder dat alle hoofdstukken iets toevoegden.

Daarnaast heb ik heel veel middelmatige boeken gelezen die ik net aan 3 sterren gegeven heb dus wil volgend jaar wat kritischer zijn in wat ik lees (minder voorspelbare thrillers of romance boeken).

5 likes

Hmm deze kan ik dus beter overslaan? Ik vind het bij hem een beetje hit or miss, ben wel echt fan van zijn schrijfstijl en vond ik ben niet bang en ik haal je op, ik neem je mee prachtig. Maar heb ook boeken van hem gelezen waarvan ik dacht waar gaaaat dit over

1 like

Ja ik heb hetzelfde en kon het intieme leven niet uitlezen omdat ik het zo stom vond dus zou hem overslaan ja

4 likes

Ohh ik heb maar weinig boeken gelezen dit jaar (12, heb gewoon teveel andere hobby’s haha) dus niet veel keuze, maar mijn favoriet was denk ik
 The Island of Missing Trees van Elif Shafak.
Minst favoriet: mmmm A Court of Wings and Ruin denk ik. Ben sowieso niet echt een Sarah J. Maas fan maar het leest op zich best okee weg dus tjah :sweat_smile:

3 likes

Ja de enige reden dat ik hem heb uitgelezen is dat ik tot het eind hoopte dat het een satirische wending zou nemen :sob::sob::sob: is ook een heel klein beetje zo, maar mannen moeten gewoon KAPPEN met sexy vrouwelijke hoofdpersonen schrijven. Vind het by far zijn stomste boek

@June

2 likes

Ik heb net De Avonden uitgelezen, omdat ik morgen geen tijd heb voor het laatste hoofdstuk. Ik snap wat mensen zeggen over dat ze het of heel goed vinden of verschrikkelijk, maar ik heb er best wel van genoten! Vond het sowieso lekker om 1 hoofdstuk per dag te lezen: ik heb op alle vlakken bodemdrang, dus ook bij boeken kan ik meestal niet stoppen als ik eenmaal begin. Maar het is dus eigenlijk heel fijn om elke dag een klein beetje te lezen haha. De podcast vond ik na de eerste 3 afleveringen best wel kut worden, dus daar ben ik helaas mee gestopt. Ga dit boek over een aantal jaar denk ik nog een keer op deze manier lezen.

Dit was ook mijn 52e boek van dit jaar, mooi aantal :ok_hand:t2:

Deze maand heb ik dit gelezen:

Absolute aanraders vind ik de boeken van Angelo Tijssens. Hij is ook de regisseur van o.a. Close. Een vriend van me had deze boeken aangeraden en ik zei het hierboven ook al, maar ik heb echt enorm genoten van de schrijfstijl, dat heb ik niet vaak.

Het café zonder naam heb ik gelezen als boek voor mijn Read around the world project. Het is een Oostenrijks boek dat zich afspeelt in Wenen en gaat over een caféhouder en zijn gasten in hun leven na WOII. Prima vermakelijk, maar niet super bijzonder.

Het boek van Vera Camilla was 1,5 ster. Ik heb het geluisterd, omdat ik zag dat het op spotify stond, maar vond het onsamenhangend, te veel herhaling en te veel open deuren. Had er verder ook niet veel van verwacht, maar zag wat positieve ervaringen her en der dus was toch benieuwd. Ik besef me nu dat ik deze niet meegeteld heb bij mijn slechtste boeken, maar het voelde ook niet als een boek. Meer als een soort podcast/voorgelezen blog.

7 likes

Ik heb dit jaar veel favorieten!
- The Rachel incident - Caroline O’Donoghue
Echt een super leuk boek, coming-of-age in Ierland, heel grappig

- The goldfinch - Donna Tartt
Ik vind dat Donna zo goed kan schrijven. Dit is ook een coming-of-age met een langere tijdspanne waarin je Theo volgt. Er gebeuren een hoop dingen, soms is het wat onrealistisch maar dat geeft niet. Het is heel meeslepend vond ik in ieder geval met een paar super goed geschreven personages. Ik heb de kleine vriend nog staan maar ben benieuwd of ik die ook zo leuk ga vinden dus weet ook nog niet wanneer ik ga beginnen.

- Our share of night - Mariana EnrĂ­quez
Ik had eerder weleens iets van Mariana gelezen (Dangers of smoking in bed) en dat vond ik prima maar DIT BOEK is echt fucking geweldig. Het gaat over een man en zijn zoontje die wat ronddwalen, de echtgenoot/moeder van het kind is overleden en je komt stukje bij beetje achter het hele verhaal waar ik niet teveel over zal vertellen. Echt zo goed geschreven. Een boek dat je voor de tweede keer kan lezen, maar dat het dan een compleet ander verhaal is.

- De wolven van de eeuwigheid - Karl Ove Knausgard
Ik weet niet zo goed waarom ik dit zo goed vond. Ik vond de Morgenster al fantastisch en dit boek ook, ookal is het een hele hoop tekst voor weinig grote gebeurtenissen. Maar ik vind juist alle kleine anekdotische dingen die opgeschreven worden zo leuk om te lezen. Elk personage wordt ook zo anders verteld, alsof Knausgaard zelf meerdere levens geleid heeft ofzo? Omdat iedereen zo “eigen” is. Echt heel knap en ik heb het ook vrij vlot uitgelezen steeds. Ik heb nu het eerste boek van de “mijn strijd” serie gekocht, ben benieuwd of ik dat ook wat vind.

En wat tegenviel/stomste dit jaar, ik denk de Kuil van Laura van der Haar. Ik vond er echt niks aan en haatte iedereen en niet op een leuke manier. En Bijna niets gebeurt toevallig van Tamar en Fanny vond ik ook stommig maar daar had ik ook niet veel van verwacht.

12 likes