Het algemene boekentopic #3

Hmm deze kan ik dus beter overslaan? Ik vind het bij hem een beetje hit or miss, ben wel echt fan van zijn schrijfstijl en vond ik ben niet bang en ik haal je op, ik neem je mee prachtig. Maar heb ook boeken van hem gelezen waarvan ik dacht waar gaaaat dit over

1 like

Ja ik heb hetzelfde en kon het intieme leven niet uitlezen omdat ik het zo stom vond dus zou hem overslaan ja

4 likes

Ohh ik heb maar weinig boeken gelezen dit jaar (12, heb gewoon teveel andere hobby’s haha) dus niet veel keuze, maar mijn favoriet was denk ik
 The Island of Missing Trees van Elif Shafak.
Minst favoriet: mmmm A Court of Wings and Ruin denk ik. Ben sowieso niet echt een Sarah J. Maas fan maar het leest op zich best okee weg dus tjah :sweat_smile:

3 likes

Ja de enige reden dat ik hem heb uitgelezen is dat ik tot het eind hoopte dat het een satirische wending zou nemen :sob::sob::sob: is ook een heel klein beetje zo, maar mannen moeten gewoon KAPPEN met sexy vrouwelijke hoofdpersonen schrijven. Vind het by far zijn stomste boek

@June

2 likes

Ik heb net De Avonden uitgelezen, omdat ik morgen geen tijd heb voor het laatste hoofdstuk. Ik snap wat mensen zeggen over dat ze het of heel goed vinden of verschrikkelijk, maar ik heb er best wel van genoten! Vond het sowieso lekker om 1 hoofdstuk per dag te lezen: ik heb op alle vlakken bodemdrang, dus ook bij boeken kan ik meestal niet stoppen als ik eenmaal begin. Maar het is dus eigenlijk heel fijn om elke dag een klein beetje te lezen haha. De podcast vond ik na de eerste 3 afleveringen best wel kut worden, dus daar ben ik helaas mee gestopt. Ga dit boek over een aantal jaar denk ik nog een keer op deze manier lezen.

Dit was ook mijn 52e boek van dit jaar, mooi aantal :ok_hand:t2:

Deze maand heb ik dit gelezen:

Absolute aanraders vind ik de boeken van Angelo Tijssens. Hij is ook de regisseur van o.a. Close. Een vriend van me had deze boeken aangeraden en ik zei het hierboven ook al, maar ik heb echt enorm genoten van de schrijfstijl, dat heb ik niet vaak.

Het café zonder naam heb ik gelezen als boek voor mijn Read around the world project. Het is een Oostenrijks boek dat zich afspeelt in Wenen en gaat over een caféhouder en zijn gasten in hun leven na WOII. Prima vermakelijk, maar niet super bijzonder.

Het boek van Vera Camilla was 1,5 ster. Ik heb het geluisterd, omdat ik zag dat het op spotify stond, maar vond het onsamenhangend, te veel herhaling en te veel open deuren. Had er verder ook niet veel van verwacht, maar zag wat positieve ervaringen her en der dus was toch benieuwd. Ik besef me nu dat ik deze niet meegeteld heb bij mijn slechtste boeken, maar het voelde ook niet als een boek. Meer als een soort podcast/voorgelezen blog.

7 likes

Ik heb dit jaar veel favorieten!
- The Rachel incident - Caroline O’Donoghue
Echt een super leuk boek, coming-of-age in Ierland, heel grappig

- The goldfinch - Donna Tartt
Ik vind dat Donna zo goed kan schrijven. Dit is ook een coming-of-age met een langere tijdspanne waarin je Theo volgt. Er gebeuren een hoop dingen, soms is het wat onrealistisch maar dat geeft niet. Het is heel meeslepend vond ik in ieder geval met een paar super goed geschreven personages. Ik heb de kleine vriend nog staan maar ben benieuwd of ik die ook zo leuk ga vinden dus weet ook nog niet wanneer ik ga beginnen.

- Our share of night - Mariana EnrĂ­quez
Ik had eerder weleens iets van Mariana gelezen (Dangers of smoking in bed) en dat vond ik prima maar DIT BOEK is echt fucking geweldig. Het gaat over een man en zijn zoontje die wat ronddwalen, de echtgenoot/moeder van het kind is overleden en je komt stukje bij beetje achter het hele verhaal waar ik niet teveel over zal vertellen. Echt zo goed geschreven. Een boek dat je voor de tweede keer kan lezen, maar dat het dan een compleet ander verhaal is.

- De wolven van de eeuwigheid - Karl Ove Knausgard
Ik weet niet zo goed waarom ik dit zo goed vond. Ik vond de Morgenster al fantastisch en dit boek ook, ookal is het een hele hoop tekst voor weinig grote gebeurtenissen. Maar ik vind juist alle kleine anekdotische dingen die opgeschreven worden zo leuk om te lezen. Elk personage wordt ook zo anders verteld, alsof Knausgaard zelf meerdere levens geleid heeft ofzo? Omdat iedereen zo “eigen” is. Echt heel knap en ik heb het ook vrij vlot uitgelezen steeds. Ik heb nu het eerste boek van de “mijn strijd” serie gekocht, ben benieuwd of ik dat ook wat vind.

En wat tegenviel/stomste dit jaar, ik denk de Kuil van Laura van der Haar. Ik vond er echt niks aan en haatte iedereen en niet op een leuke manier. En Bijna niets gebeurt toevallig van Tamar en Fanny vond ik ook stommig maar daar had ik ook niet veel van verwacht.

12 likes

Beste boek:

En een heel eervolle vermelding voor de elements-serie van John Boyne (eerste drie, laatste is nog niet uitgegeven)

Geen slechtste boek. Alleen boeken die het voor mij niet waren of niet op het juiste moment.

4 likes

Hmmm een beste boek weet ik niet, maar ja ben ik weer The Echoes Saga van Philip C. Quaintrell was een zeer aangename verrassende serie voor mij! Classic fantasy met alles erop en eraan, stuk voor stuk leuke personages, heb alle negen boeken na elkaar gelezen. Loved the experience. đŸ„č Heb zeker zin om in het nieuwe jaar de rest uit die wereld (een afgeronde prequel trilogie Ă©n een nog lopende prequel serie) te lezen.

Eerst is het nieuwste boek van Stormlight aan de beurt. :sunglasses:

5 likes

Ik heb dit jaar 54 boeken gelezen! (Mijn doel was 25!)

Dit waren mijn favorieten:

Minst favorieten vind ik lastig, ik heb een aantal boeken gelezen waarvan ik gewoon al wist dat het geen masterpiece zou zijn (Dertig en depri, the Housemaid, Cyberpunk 2077: No Coincidence) maar ook een paar waar ik meer van had verwacht en die ik slecht vond (The Year of Magical Thinking, Sea of Tranquility en I Want to Die But I Want to Eat Tteokpokki).

18 likes

Heerlijke deze overzichten haha.

Mijn favorieten van dit jaar waren The Rachel Incident: werd heerlijk meegenomen in het verhaal, interessante personages. Zo’n boek waar je in wil doorlezen.
En ik vond Je bent Prachtig ook een mooi boek, moest er echt even inkomen en vond het een beetje traag in het begin, maar uiteindelijk heb ik er echt van genoten.
Nirvana van Tommy Wieringa is een goede derde van mijn lijst, irriteerde me wel aan sommige personages maar vond het een goed boek, fijn tempo en opbouw.

Heb ook wel veel matigs gelezen, beetje de booktokhypes. Ondanks dat het vrij oppervlakkig was en soms wel echt slecht haha, heeft het me wel weer uit mijn readingslump gekregen en kon ik weer zonder al te veel nadenken een boek lezen.

Had zowel van Intermezzo als Yellowface wel meer verwacht eigenlijk, maar vond het wel prima boeken!

Hier het hele lijstje 2024

Deze tekst wordt verborgen

4 likes

Ik vond dit boek ook heel goed! Maar hoe bedoel je dit? Ik vond het niet echt een multi interpretabel verhaal

1 like

By far de slechtste boeken die ik heb gelezen zijn Bridgerton. :joy: ik wilde weten waar de hype vandaan kwam maar mijn hemel wat zijn die slecht geschreven. Heb het nog volgehouden tot boek 4.

Oh en De vergeten boekwinkel: het verhaal sprak me erg aan maar de karakters waren zĂł defensief, zeurderig en saai en het plot was echt slecht uitgeschreven. Snap echt niet hoe dit boek 4 sterren heeft op Goodreads.

Het beste boek voor mij was Het geluid van de nacht. Historisch roman. Aanrader voor wie van Schaduw van de wind en pachinko houdt! Hoofdpersoon is tikkeltje te naĂŻef maar heeft een mooie ontwikkeling.

6 likes

Nee meer dat als je de complete context hebt het me een andere ervaring lijkt om het boek te lezen. Vooral in het begin gebeuren er wat dingen die pas veel later “duidelijk” worden. Het lijkt me wel interessant om hem daardoor een tweede keer te lezen.

2 likes

Beste prentenboek: Samen hier van Oliver Jeffers
Beste jeugdboek: De lijst van Violet Sopjes
Beste non fictie: Monsters van Claire Dederer en Moederteit van Lucy Jones
Beste fictie: playground van Richard Powers en Prophet Song van Paul Lynch

Minst favoriete: the Sentence van Louise Eldrich. Niet uitgelezen, kwam er niet door.

Heb veel gelezen over vrouwen en moeders, Diary of a Void, Breakdown, All Fours en Soldier Sailor, terugkijkend mijn ‘thema’ van het haar denk ik.

4 likes

Beste boek: I’m glad my mom died.

Slechtste boek: Falling hard for the royal guard, ik ergerde me zo aan de schrijfstijl dat ik het boek na 35 pagina’s heb weggelegd en diezelfde dag nog heb ingeleverd bij de bieb.

5 likes

Beste boeken: Lampje van Annet Schaap en De school voor goede moeders van Jessamine Chan.

Ik heb geen echte slechtste boeken dit jaar. Ik heb mijn reading challenge niet gehaald, hij stond op 52 boeken en ik ben met 44 geëindigd. Volgend jaar gaat mijn doel weer naar de helft, 26! Het mag leuk blijven :smile:

4 likes

Beste boek: een klein leven. Slechtste boek: pumpking spice cafe, omg lijkt wel met AI geschreven. Ik was overigens ook teleurgesteld - hier verwachtte ik wel echt een goed boek - door ‘het boek der deuren’. Pakte me totaal niet en mee gestopt.

7 likes

Grootste teleurstellingen: Our missing harts van Celeste Ng en De kleine vriend van Donna Tartt (@Evenveel :cry:). Vond andere boeken van deze auteurs heel goed, maar deze twee
 pfoe. Vond de schrijfstijl van Our missing harts vervelend en het verhaal interesseerde me niet. De kleine vriend heb ik voor de tweede keer geprobeerd en ik ben over de helft gekomen maar: nee.

En mijn favorieten:

De overlevenden van Alex Schulman
Mooie schets van een (disfunctioneel) Zweeds gezin met drie broers, geschreven vanuit de ‘middelste’ broer. Leuke en spannende verstelstructuur: één dag in het leven van de broers wordt achterstevoren beschreven, en verder zijn er flashbacks naar hun jeugd en de laatste zomer als gezin in hun vakantiehuisje. Lekker geschreven + interessante personages, familiedynamiek en thematiek.

Beloved van Toni Morrison
Op de een of andere manier vind ik dit boek lastig om aan te prijzen! Misschien omdat het zo uniek is. De thematiek en setting zijn zwaar (slavernij, racisme, dood) maar ik vond het echt betoverend.

De nieuwe achternaam + Wie vlucht en wie blijft van Elena Ferrante
Lijkt hier op het forum een love-or-hate-serie te zijn, maar Ferrante grijpt mij volledig met haar schrijfstijl. Ik vind dit geweldige boeken.

Rebecca van Daphne du Maurier
Was hier ooit het ‘leesclubboek’ dus ik hoef er niet al te veel over te zeggen denk ik, haha. Heerlijke gothic novel met een fijne setting, sfeer en stijl en een slim plot.

Had vorig jaar besloten om meer boeken te lezen waarvan ik van tevoren verwachtte dat ik ze goed zou vinden, in plaats van ‘driesterrenboeken’ en/of hypes. Dat is goed gelukt en ik ga daar volgend jaar mee door!

9 likes

Ik heb mijn reading challenge gehaald, 54 van 52 boeken. Dit lukte vooral omdat ik veel boeken geluisterd heb. Hierdoor bleef ik ook in de leesflow, wat superfijn was.

Beste boeken:

• Een stralende toekomst - Rebekka Makkai (vert. Harm Damstra. Dit boek vond ik heel indrukwekkend. Echt een waar ik nog vaak aan terugdenk.

• Het einde van de eenzaamheid - Benedict Wells (vert. Gerda Baardman) - Reread, en ik vond hem nog even prachtig.

Teleurstellend:

• All the lovers in the night & Borsten en eitjes van Mieko Kawakami (tweede vertaald door Maarten Liebregts). Gewoon niet mijn schrijver denk ik?
  • Waar was je nou - K. Schippers. Reread na echt 10/15 jaar, maar ik ben er niet rouwig om dat ik het nu slecht vond.

Gewoon slecht:
De camino - Anya Niewierra. Weinig verwachtingen, maar ik vond hem dus gewoon niet goed. Ik kan me nog steeds het zinsdeel “in haar zoete chocoladedromen” herinneren (ze heeft een chocolaterie of zoiets) :weary:

Al mijn boeken van 2024

Mijn doel voor komend jaar is om gewoon weer 52 boeken te lezen. Verder wil ik er vooral vaker een fysiek boek bij pakken, in plaats van een luisterboek. Maar géén idee of dat gaat lukken, en m’n leesflow vasthouden vind ik toch ook belangrijker.

9 likes

Net nog m’n laatste boek uitgelezen dit jaar, in totaal heb ik er 93 gelezen :tada: mijn goal was 75 dus dat heb ik ruimschoots gehaald!

10 likes