Beste boek:
En een heel eervolle vermelding voor de elements-serie van John Boyne (eerste drie, laatste is nog niet uitgegeven)
Geen slechtste boek. Alleen boeken die het voor mij niet waren of niet op het juiste moment.
Beste boek:
En een heel eervolle vermelding voor de elements-serie van John Boyne (eerste drie, laatste is nog niet uitgegeven)
Geen slechtste boek. Alleen boeken die het voor mij niet waren of niet op het juiste moment.
Hmmm een beste boek weet ik niet, maar ja ben ik weer The Echoes Saga van Philip C. Quaintrell was een zeer aangename verrassende serie voor mij! Classic fantasy met alles erop en eraan, stuk voor stuk leuke personages, heb alle negen boeken na elkaar gelezen. Loved the experience. 🥹 Heb zeker zin om in het nieuwe jaar de rest uit die wereld (een afgeronde prequel trilogie én een nog lopende prequel serie) te lezen.
Eerst is het nieuwste boek van Stormlight aan de beurt.
Ik heb dit jaar 54 boeken gelezen! (Mijn doel was 25!)
Dit waren mijn favorieten:
Minst favorieten vind ik lastig, ik heb een aantal boeken gelezen waarvan ik gewoon al wist dat het geen masterpiece zou zijn (Dertig en depri, the Housemaid, Cyberpunk 2077: No Coincidence) maar ook een paar waar ik meer van had verwacht en die ik slecht vond (The Year of Magical Thinking, Sea of Tranquility en I Want to Die But I Want to Eat Tteokpokki).
Heerlijke deze overzichten haha.
Mijn favorieten van dit jaar waren The Rachel Incident: werd heerlijk meegenomen in het verhaal, interessante personages. Zo’n boek waar je in wil doorlezen.
En ik vond Je bent Prachtig ook een mooi boek, moest er echt even inkomen en vond het een beetje traag in het begin, maar uiteindelijk heb ik er echt van genoten.
Nirvana van Tommy Wieringa is een goede derde van mijn lijst, irriteerde me wel aan sommige personages maar vond het een goed boek, fijn tempo en opbouw.
Heb ook wel veel matigs gelezen, beetje de booktokhypes. Ondanks dat het vrij oppervlakkig was en soms wel echt slecht haha, heeft het me wel weer uit mijn readingslump gekregen en kon ik weer zonder al te veel nadenken een boek lezen.
Had zowel van Intermezzo als Yellowface wel meer verwacht eigenlijk, maar vond het wel prima boeken!
Deze tekst wordt verborgen
Ik vond dit boek ook heel goed! Maar hoe bedoel je dit? Ik vond het niet echt een multi interpretabel verhaal
By far de slechtste boeken die ik heb gelezen zijn Bridgerton. ik wilde weten waar de hype vandaan kwam maar mijn hemel wat zijn die slecht geschreven. Heb het nog volgehouden tot boek 4.
Oh en De vergeten boekwinkel: het verhaal sprak me erg aan maar de karakters waren zó defensief, zeurderig en saai en het plot was echt slecht uitgeschreven. Snap echt niet hoe dit boek 4 sterren heeft op Goodreads.
Het beste boek voor mij was Het geluid van de nacht. Historisch roman. Aanrader voor wie van Schaduw van de wind en pachinko houdt! Hoofdpersoon is tikkeltje te naïef maar heeft een mooie ontwikkeling.
Nee meer dat als je de complete context hebt het me een andere ervaring lijkt om het boek te lezen. Vooral in het begin gebeuren er wat dingen die pas veel later “duidelijk” worden. Het lijkt me wel interessant om hem daardoor een tweede keer te lezen.
Beste prentenboek: Samen hier van Oliver Jeffers
Beste jeugdboek: De lijst van Violet Sopjes
Beste non fictie: Monsters van Claire Dederer en Moederteit van Lucy Jones
Beste fictie: playground van Richard Powers en Prophet Song van Paul Lynch
Minst favoriete: the Sentence van Louise Eldrich. Niet uitgelezen, kwam er niet door.
Heb veel gelezen over vrouwen en moeders, Diary of a Void, Breakdown, All Fours en Soldier Sailor, terugkijkend mijn ‘thema’ van het haar denk ik.
Beste boek: I’m glad my mom died.
Slechtste boek: Falling hard for the royal guard, ik ergerde me zo aan de schrijfstijl dat ik het boek na 35 pagina’s heb weggelegd en diezelfde dag nog heb ingeleverd bij de bieb.
Beste boeken: Lampje van Annet Schaap en De school voor goede moeders van Jessamine Chan.
Ik heb geen echte slechtste boeken dit jaar. Ik heb mijn reading challenge niet gehaald, hij stond op 52 boeken en ik ben met 44 geëindigd. Volgend jaar gaat mijn doel weer naar de helft, 26! Het mag leuk blijven
Beste boek: een klein leven. Slechtste boek: pumpking spice cafe, omg lijkt wel met AI geschreven. Ik was overigens ook teleurgesteld - hier verwachtte ik wel echt een goed boek - door ‘het boek der deuren’. Pakte me totaal niet en mee gestopt.
Grootste teleurstellingen: Our missing harts van Celeste Ng en De kleine vriend van Donna Tartt (@Evenveel ). Vond andere boeken van deze auteurs heel goed, maar deze twee… pfoe. Vond de schrijfstijl van Our missing harts vervelend en het verhaal interesseerde me niet. De kleine vriend heb ik voor de tweede keer geprobeerd en ik ben over de helft gekomen maar: nee.
En mijn favorieten:
De overlevenden van Alex Schulman
Mooie schets van een (disfunctioneel) Zweeds gezin met drie broers, geschreven vanuit de ‘middelste’ broer. Leuke en spannende verstelstructuur: één dag in het leven van de broers wordt achterstevoren beschreven, en verder zijn er flashbacks naar hun jeugd en de laatste zomer als gezin in hun vakantiehuisje. Lekker geschreven + interessante personages, familiedynamiek en thematiek.
Beloved van Toni Morrison
Op de een of andere manier vind ik dit boek lastig om aan te prijzen! Misschien omdat het zo uniek is. De thematiek en setting zijn zwaar (slavernij, racisme, dood) maar ik vond het echt betoverend.
De nieuwe achternaam + Wie vlucht en wie blijft van Elena Ferrante
Lijkt hier op het forum een love-or-hate-serie te zijn, maar Ferrante grijpt mij volledig met haar schrijfstijl. Ik vind dit geweldige boeken.
Rebecca van Daphne du Maurier
Was hier ooit het ‘leesclubboek’ dus ik hoef er niet al te veel over te zeggen denk ik, haha. Heerlijke gothic novel met een fijne setting, sfeer en stijl en een slim plot.
Had vorig jaar besloten om meer boeken te lezen waarvan ik van tevoren verwachtte dat ik ze goed zou vinden, in plaats van ‘driesterrenboeken’ en/of hypes. Dat is goed gelukt en ik ga daar volgend jaar mee door!
Ik heb mijn reading challenge gehaald, 54 van 52 boeken. Dit lukte vooral omdat ik veel boeken geluisterd heb. Hierdoor bleef ik ook in de leesflow, wat superfijn was.
Beste boeken:
Teleurstellend:
Gewoon slecht:
De camino - Anya Niewierra. Weinig verwachtingen, maar ik vond hem dus gewoon niet goed. Ik kan me nog steeds het zinsdeel “in haar zoete chocoladedromen” herinneren (ze heeft een chocolaterie of zoiets)
Mijn doel voor komend jaar is om gewoon weer 52 boeken te lezen. Verder wil ik er vooral vaker een fysiek boek bij pakken, in plaats van een luisterboek. Maar géén idee of dat gaat lukken, en m’n leesflow vasthouden vind ik toch ook belangrijker.
Net nog m’n laatste boek uitgelezen dit jaar, in totaal heb ik er 93 gelezen mijn goal was 75 dus dat heb ik ruimschoots gehaald!
Mijn beste boeken van 2024:
Drive your plow over the bones of the dead - olga tokarczuk
Beautyland - marie-helena bertino
& into thin air van jon krakauer, ik ben wel delusional genoeg om juist door dit boek stiekem alpinist te willen worden
Slechtste boeken: cleopatra & frankenstein en de bewaring
Leuk al deze lijstjes!
Mijn favorieten:
Tegenvallers:
Ik heb dit jaar 113 boeken gelezen en dat vind ik echt veel, maar had een soort competitie met mezelf om steeds meer te lezen dan het jaar er voor 🫠 ik heb daar geen zin meer in en ga mijn reading challenge komend jaar daarom laag zetten om meer de tijd te kunnen nemen voor (lange) boeken.
Ik heb dit jaar 76 boeken gelezen, en mn doel was 74. Ik heb heel veel discworld gelezen, en daar kan ik eindeloos van lezen, dus dan tikt het snel aan.
Mijn top 5 in willekeurige volgorde
en mijn minst favoriete boeken
Ohw ik wilde net antwoord geven op je vraag alleen is die nu weg.
Ik vind niet dat het hier teveel over hoeveelheden gaat maar als ik iemands mening lees neem ik wel mee wat diegene leest en of diegene veel leest want dat heeft invloed op hoe je verhalen/boeken beoordeelt. Het is niet het enige wat invloed heeft natuurlijk want ik denk dat herlezen van boeken ook uitmaakt omdat als je dat doet je een verhaal toch vaak anders bekijkt en je andere dingen op gaan vallen. Maar ook lees je recensies, boeken over schrijven en literatuurkritiek enz.
Als ik voor mezelf spreek. Ooit heeft dacht ik @evenveel eens hier gedeeld dat ze het niet erg vind als ze een literair boek niet snapt. Dat vond ik een eyeopener want ik las zelf niet vaak literatuur en als ik het las begreep ik er vaak weinig van/vond ik het te lang duren en voelde ik me dan best dom. Die opmerking hielp om toch door te blijven lezen in die hoek en zorgde er voor dat ik daarna die boeken op een andere manier ging lezen. Dus waar ik eerst die boeken had afgebrand zou ik dat nu anders doen. (Al heb ik een aantal boeken vaker geprobeerd en kan ik er nog steeds niks mee.)
Ja eigenlijk wel want het is natuurlijk totaal oninteressant, al ben ik er zelf ook gevoelig voor in de zin dat het mij wel kan motiveren om meer te lezen (en dat dus te delen lol). Ik vind het niet storend, trek het mij ook niet aan dat sommige mensen 2 of 3 keer zo veel boeken lezen als ik, maar ik denk wel tja waarom eigenlijk. Ik vind het in elk geval leuker om te praten óver boeken zelf ipv over de hoeveelheid. En bovendien merk ik zelf dat ik als ik echt in hoeveelheid veel lees, de boeken mij vaak ook minder bijblijven - omdat de verhalen elkaar zo kort na elkaar opvolgen, of omdat het inderdaad toch minder diepgaande “moeilijke” boeken zijn. Maar goed, dat is soms ook niet erg - alleen uiteindelijk geniet ik wel echt meer van een écht goed boek dan van een makkelijk verhaal haha.
Dat je dit ervaart lijkt mij wel zonde en dan is het misschien leuk om te proberen wat er gebeurt als je verwachtingen over kwantiteit helemaal los laat; zelf vind ik het soms heerlijk om boeken te lezen die gewoon makkelijk te lezen zijn omdat ze korter of bijvoorbeeld heel plotgedreven zijn, en het bewust kiezen van die boeken halverwege dit jaar heeft mij wel echt uit m’n reading slump gehaald, en nu heb ik ook weer ruimte om complexere boeken te lezen waar ik in elk geval ook heel erg van geniet! En wat mij echt heel erg helpt bij boeken die de moeite waard zijn maar wel echt moeilijk, is ze bespreken in m’n leesclub. Dan “moet” ik wel, maar begrijp ik het ook beter.
Hier is het begin dit jaar ook eens over leesdoelen gegaan en over waarom mensen dat wel hebben of waarom ze dat niet hebben.
Wat niet meetbaar is is zeker belangrijk maar het kan soms wel fijn zijn om iets fysieks te hebben waar je dat terug kunt vinden. Ik doe dit niet met boeken want dat werkt niet voor mij maar ik ga bijvoorbeeld wel naar musea toe. Na een aantal keren vond ik dat wat ongrijpbaar worden want ik had al heel veel verschillende dingen gezien maar kon dat niet 123 terughalen. Ik ben toen in een boekje gaan bijhouden waar ik heen ben gegaan en schrijf een korte notitie en plak er folders in van de tentoonstellingen. Af en toe blader ik er door en dan denk ik oh jaaa daar ben ik ook geweest dat is ook zo. Het is leuk om terug te kijken, ik doe iets concreets met waar ik geweest ben en het helpt indirect om vaker naar een tentoonstelling te gaan want ik heb een soort opdracht erbij. Ik kan me voorstellen dat een leesdoel voor boeken ook zoiets kan zijn en dat lijkt me alleen maar positief!
Ik denk dat het kan helpen om na te gaan wat je wilt met lezen. Wil je meer lezen om minder op je telefoon te zitten? Wil je mee kunnen praten met populaire boeken? Gewoon een avond relaxen of juist verdieping? En dan kan het per boek/gerne ook nog uitmaken. Wil je meer non fictie lezen omdat je iets er over wil leren of moet dat omdat je je kennis op peil moet houden voor je werk? Enzovoorts. Ik denk dat dat kan helpen om voor jezelf te bedenken wat je met lezen wil en je dan niet zoveel aan te trekken van al die lange lijstjes.
Soms lijkt in de media alleen maar te gaan over hoe goed en hoe belangrijk lezen is maar er zijn honderdduizendende dingen te bedenken die belangrijk, leuk en nuttig zijn, lezen is er maar een van.