Het algemene boekentopic #3

Beste boeken: ik heb een paar vragen voor je en the husbands vond ik echt fantastisch leuk. Ik denk dat ik een schitterende toekomst weer opnieuw ga lezen binnenkort!

Slechtste boek met uitstek a court of thorns en roses maar dat is echt helemaal aan mezelf te wijten dat ik er überhaupt in begonnen ben laat staan uitgelezen heb.

7 likes

Om maar meteen ff hypocriet te doen :laughing: ik heb dit jaar 30 boeken gelezen, m’n reading challenge was 20. In de eerste helft van het jaar had ik maar 5 boeken gelezen, zat er helemaal niet lekker in, maar toen korte, makkelijk leesbare maar goede boekentips gevraagd aan m’n vrienden en hier en dat heeft mij er wel uit geholpen! M’n gemiddelde rating is 3.8 en dat vind ik achteraf eigenlijk wel echt hoog, omdat de meeste boeken mij achteraf gezien helemaal niet zo zijn bijgebleven en omdat ik meestal gewoon 3 sterren geef voor “goed boek” en 4 sterren als het echt iets met mij doet en 5 sterren als ik er helemaal weg van ben. Komend jaar weer iets kritischer kijken misschien.

M’n favo’s dit jaar:

• Stipt op één absoluut I Who Have Knever Known Men, echt een koortsdroom waar ik midden in de nacht voor ben wakker geworden om het uit te lezen omdat het mij niet los liet. Het wordt ook ons volgende boekenclub boek want ik kan niet wachten om het uitgebreid te bespreken met m’n vrienden - zitten echt zoveel interessante filosofische gedachten in en uiteindelijk gaat het gewoon over de menselijke conditie en ik vond het zó goed gedaan. Niet normaal. Echt één van de beste boeken die ik heb gelezen (en ook leuk omdat het natuurlijk dystopische science fiction is en ik daar ook niet zo mega in thuis ben).

• Bunny van Mona Awad, omdat dat boek mij echt verraste en ik er helemaal in zat - onderdeel van boeken om uit m’n reading slump te komen en dat heeft goed geholpen. Ik lees nooit dit soort boeken en vond het voor de verandering/afwisseling wel echt leuk.

• All Fours van Miranda July vond ik ook geniaal en orgineel, heeft mij nog lang bezig gehouden.

Eervolle vermeldingen voor Over het zwijgen van Roelof ten Napel, Oersoep van Bregje Hofstede en Walging van Sartre. Non fictie heb ik Existentialisme is humanisme gelezen met m’n boekenclub en dat heeft mij ook weer helemaal geïnspireerd om meer filosofie te lezen (en het liefst bespreken).

Minst favoriete boek was Post-Traumatic van Chantal V. Johnson. Ook gelezen met m’n boekenclub en we hadden er alle drie hoge verwachtingen van, want interessant (en belangrijk!) onderwerp en uitgangspunt, maar we vonden het allemaal eigenlijk gewoon heel slecht uitgevoerd.

10 likes

Voor mijn doen dit jaar heel veel gelezen: 25 boeken en mogelijk komt boek 26 er vandaag nog bij. Mijn mooiste boek van dit jaar was denk ik wel de kleermaakster van Parijs van Georgia Kaufmann. Al vond ik Je bent prachtig van Ann Napolitano ook echt een heel fijn boek. Ben benieuwd of ik het lezen volgend jaar ook blijf volhouden.

4 likes

Het aantal boeit me niets, ik wil gewoon horen wat je hebt gelezen en goed/slecht vond.

6 likes

Ik zit hier nog even over na te denken en ik denk dat mijn goede voornemen voor komend jaar wordt om voor elk boek dat ik lees een (korte) recensie te schrijven (op goodreads, en/of hier)! Ik heb meestal wel veel gedachten en een mening over de boeken die ik gelezen heb, maar ik neem meestal niet de tijd dat op te schrijven want dat moet dan perfect ofzo - daarom heb ik uiteindelijk ook nooit opgeschreven waarom ik all fours wel heel goed vond in het topic erover hier. Ik denk meestal ook: wie zit daar op te wachten? Maar het is natuurlijk een goede oefening om goed/kritisch over een boek na te denken en dat te formuleren. Lijkt mij een leuke uitdaging voor mezelf :slight_smile:

6 likes

Ik heb dit jaar (voor het eerst overigens) ook het einde van de eenzaamheid gelezen en is ook één van mijn favo boeken van dit jaar. Heb tegen het einde van het boek echt even mijn tranen moeten inhouden :broken_heart:

3 likes

Alle discussie over kwantiteit en Goodreads challenges ten spijt, ik vind het toch altijd leuk om die challenge in te stellen.
En hij heeft sinds een paar dagen een nieuwe layout/interface die minder leuk is (je kan bijv die van je vrienden niet meer zien) en nu is ook nog die van 2025 niet meteen beschikbaar :triumph:

4 likes

Damn! Hoe doe je dat?

2 likes

Ik probeer iedere dag te lezen, soms kom ik niet verder dan 4 bladzijdes en soms lees ik in een dag een boek uit. Verder lees ik ook echt voor mijn plezier en ontspanning, dus het meeste is Engelse YA Fantasy of thrillers in het Nederlands want dat leest voor mij het makkelijkst weg! Ik ga me ook niet door boeken heen worstelen, dan leg ik het aan de kant en pak ik een nieuwe. En ik lees vaak 3 boeken door elkaar heen, afhankelijk van mijn energie of mood kies ik dan in welke ik verder ga

1 like

Wat moeilijk om maar 1 boek uit te kiezen als beste van 2024! Ik heb dit jaar gemiddeld gezien meer genoten van boeken dan andere jaren. Mijn leesdoel was om mijn boekenkeuzes minder te laten leiden door wat nu nieuw en trending is en om meer variatie in genres te lezen. Ik heb bewust enkele ‘‘oudere’’ bestsellers voor het eerst gelezen en ik denk dat ik daar in 2025 nog even mee verder ga. Mijn favorieten, volgens categorie:

Memoires: Jesmyn Ward - De mannen die we oogstten.
Thriller: Gillian Flynn - Gone girl
Fictie: Torrey Peters - Detransition, baby
Fantasy: Madeline Miller - Een lied voor Achilles
Historische roman: Alice Winn - Door het grote vuur
Serie (4 boeken): Elena Ferrante - De geniale vriendin
Science fiction: Octavia E. Butler - Verbonden

Tegenvaller: Open van Philip Huff.

8 likes

Mijn favorieten:

Het huis van de moskee van Kader Abdolah. Prachtig verhaal. Ik werd helemaal meegenomen en zat in een andere wereld. Liet me ook stilstaan bij het feit dat het leven en de wereld zo veranderlijk zijn.

De morgenster van Karl Ove Knausgard.
Dit boek vond ik ook geweldig! Het bleef in mijn hoofd zitten. Ik had echt het idee de personages te leren kennen. En het stuk over dood ‘geschreven’ door Egil vond ik ook echt heel mooi gedaan! Was soms wel even lastig om me er toe te zetten, maar toen ik eenmaal in dit stuk ‘zat’, vond ik het indrukwekkend.
Ik ben nu bezig in de wolven van de eeuwigheid en ben ook erg enthousiast. Weer schrijft hij zo dat ik het idee krijg het personage echt te kennen.

Ik die nooit een man heb gekend van Jacqueline Harpman. Door dit boek ben ik veel gaan lezen. Heel mooi boek dat ik niet weg kon leggen.

Er stromen rivieren in de lucht van Elif Shafak. Alles van Elif Shafak lees ik graag. Dit boek vond ik ook erg mooi. Ook leuk om meer te leren en lezen over Mesopotamië.

Minst favoriet:

Hof van doorns en rozen van Sarah J. Maas. Niet mijn ding, wel uitgelezen aan het begin van dit jaar.

7 likes

Ik heb eigenlijk heel veel boeken gelezen dit jaar die ik heel goed vond, ik ging net Goodreads bekijken en was een deel al weer vergeten

Favorieten
My friends- Hisham Matar
Love Medicine- Louise Erdrich
Demon Copperhead- Barbara Kingsolver
The forbidden notebook- Alba de Cespedes
The Shards- Bret Easton Ellis
Maus I en II- Art Spiegelman
Empire of Pain - Patrick Radden Keefe
Say Nothing- Patrick Radden Keefe

Minder
Intermezzo van Sally Rooney vond ik echt vreselijk oninteressant en ben ik mee gestopt. Ik vond haar eerste boeken wel mooi, maar de laatste allemaal echt meer van hetzelfde maar dan kutter, denk dat het niet mijn smaak meer is.

Ik was begonnen aan 2666 van Roberto Bolano maar vond het te taai en te ingewikkeld.

Dit jaar heb ik meer non-fictie gelezen en dat wil ik graag doorzetten, eerder stond het me vaak tegen omdat ik er de concentratie niet voor dacht te hebben, maar als het goed geschreven is hoeft dat geen probleem te zijn.

5 likes

Ik heb in 2024 een aantal echt hele goede boeken gelezen, 1 favoriet kiezen vind ik moeilijk, dus een selectie:

De Barroy reeks van Roy Jacobsen.
Deze reeks gaat over de familie die op het Noorse eiland Barroy leeft. In 4 boeken volg je hun wel en wee doorheen pakweg de 1e helft van de 20e eeuw. Er gebeurt veel en weinig tegelijk, maar het is zo mooi geschreven: eenvoudig, nuchter en daardoor ook aangrijpend. Ik heb wel gemerkt dat ik ze liever niet vlak na elkaar las, dan werd het algauw te veel van het goede.

Het eiland van de verdwenen bomen van Elif Shafak.
Mijn eerste boek van haar, en ik kijk uit naar haar andere boeken. In het begin dacht ik even dat ik niks zou vinden, met die scene over het schreeuwen in de klas, maar dat draaise gelukkig anders uit. Mooi hoe de boom als kader gebruikt wordt om het verhaal aan op te hangen.

Het schaarse licht van Nino Haratischwili
Ik ben net iets meer fan van Het achtste leven, maar ook hier heb ik van genoten van de eerste tot de laatste bladzijden. Het is - net als het vorige boek - een verhaal uit het ´nu´ waartegen gebeurtenissen uit het verleden worden afgezet. Prachtig geschreven, en het doet je nadenken over welke keuzes je zelf zou maken.

Qua minst favorieten waren er een paar usual suspects (Kerst in het kattencafé bv), maar dat ´wist ik op voorhand´. Daarom denk ik dat ´De verdwenen meisjes van Parijs´ van Pam Jenoff me het meest heeft teleurgesteld. Het conxept klonk zo goed, maar de uitwerking was oppervlakkig en ongeloofwaardig.

3 likes

Ik wilde voor dit jaar volledig overstappen op The StoryGraph in plaats van Goodreads, maar de app werkt bij mij niet? Ik kan niet inloggen, als ik het probeer of als ik op wachtwoord vergeten klik gaat ie terug naar de voorpagina. Vind het in de browser minder fijn, maar ga dat toch maar gewoon doen denk ik?

Ik kom bij lange na niet aan het aantal gelezen boeken hier, maar heb wel een paar favorieten:

Lize Spit - Ik ben er niet (Ik vond Het Smelt helemaal niks waardoor ik daarna niks meer van haar heb gelezen, maar na dit boek ben ik weer benieuwd naar meer van haar boeken).

Jente Posthuma - Waar ik liever niet aan denk

Minste:
Jente Posthuma - Mensen zonder uitstraling (na het lezen van Waar ik liever niet aan denk was ik benieuwd naar meer van haar, maar dit boek vond ik muah).

Sally Rooney - Prachtige wereld waar ben je (hier kwam ik maar niet doorheen, heb 'm ook niet uitgelezen).

5 likes

Oooh ja ik heb waar ik liever niet aan denk niet genoemd maar daar was ik ook echt door weggeblazen! En was ook teleurgesteld door mensen zonder uitstraling daarna :joy: ik vond dat nog steeds wel goed alleen niet zo wauw als waar ik liever niet aan denk. Had het denk ik in andere volgorde moeten lezen.

1 like

Als ik eerst Mensen zonder uitstraling had gelezen, had ik daarna denk ik een hele tijd niks van haar gelezen (net zoals ik met Lize Spit had) :sweat_smile:

Ga Waar ik liever niet aan denk dit jaar weer lezen denk ik!

Oooh oke, ja ik vond het wel echt mooi achteraf. Ik wil waar ik liever niet aan denk dit jaar inderdaad ook herlezen want de eerste keer heb ik het in een paar uur op een terras in een keer uitgelezen; wil er nu dan wat meer rust in hebben.

2 likes

Ja ik had dit ook. Ik ben sowieso geen meeeeeega fan maar heb wel een zwak voor haar (deels omdat we bij dezelfde debatvereniging zaten en zij toen al een soort lokale ster was hahaha, ergens ben ik ook wel jaloers op haar). Maar ik las laatst iemand haar boeken omschrijven als ‘young women waifing skinnily’ en dat dekt de lading wel :joy:

Mijn grote ontdekkingen van dit jaar waren Kiley Reid, Rebecca Makkai en het feit dat ik het liefst boeken lees van vrouwen rond de 40, dat ik echt te oud ben geworden voor sommige auteurs en er bij boeken van mannen bijna altijd een punt komt waarop ik haat hoe ze vrouwen schrijven. En ik denk veel na over of het vertellen van vrouwenverhalen per definitie feministisch is. Bijv het succes van Miranda July vind ik heel tekenend.

Edit: oja en ik vind het nieuwste boek van Taffy Brodesser-Akner echt ondergewaardeerd!

13 likes

Grappig, ik vond intermezzo juist mooi en beter dan haar vorige boeken en de tranen liepen echt over mijn wangen op het einde, vond het gewoon zo aandoenlijk en menselijk allemaal :pleading_face:. Je merkt echt de ontwikkeling in haar schrijverschap in haar boeken. Bij boekenfm zeiden ze ook dat je een beetje met haar meegroeit als je van haar generatie bent. Ben heel benieuwd wat ze verder nog gaat schrijven!

2 likes