Ik heb 70 boeken gelezen in 2024, maar daar zitten ook een aantal bij die ik niet volledig heb uitgelezen (wel een goede kans gegeven).
Best of 2024:
A Torch Against The Night - Sabaa Tahir (2016). Tweede deel van de An Ember in The Ashes serie. De andere drie delen waren ook goed, maar hier piekte de serie voor mij. Het is een YA Fantasy serie, die ik jaaaren geleden had gekocht en nooit verder gekomen was dan deel één. Dit jaar besloten om ‘m helemaal te lezen en ik heb er absoluut geen spijt van. Voor wie van typische (upper) YA Fantasy boeken houdt waarbij je verschillende perspectieven volgt, twists & turns die je niet allemaal ziet aankomen en magie. Het eerste deel moest ik even doorheen (ik ben gewoon niet zo’n van ‘war academies’) maar daarna was het echt pure entertainment voor mij dit jaar.
Audre Lorde - Sister Outsider (1984). , poëzie,brieven en speeches van professor, filosoof en feministe Audre Lorde. Iedereen zou haar korte verhaal ‘The Master’s Tools Will Never Dismantle The Master’s House’ moeten lezen (zit in deze collectie). Haar poëzie is ook mooi (The Black Unicorn) maar dat vind ik als poëzie noob dus probeer het vooral voor jezelf.
Vreemdelingen op een kade: Een familiekroniek - Tash Aw (2022). Nog net geen honderd pagina’s lang maar weet daarin veel te zeggen over immigratie en identiteit aan de hand van verschillende generaties. Mooi!
Are Prisons Obsolete? - Angela Y. Davids (2003). What it says on the tin. Net over de honderd pagina’s ook weer, maar interessant boek voor wie geïnteresseerd is in het Amerikaanse gevangenissysteem.
Things I Don’t Want To Know - Deborah Levy (2013). Ook weer kort! Maar Deborah Levy is een van m’n favoriete schrijfsters heb ik dit jaar vastgesteld en in 2025 ga ik alles van haar lezen. Haar manier van schrijven is voor mij gewoon perfectie.🫶
The Word for World is Forest (fictie, 1989) en Space Crone (essay collectie, gepubliceerd in 2023 maar bundelt werk van haar over haar gehele carrière) van Ursula Le Guin. Naast Levy heb ik dit jaar ook absoluut Le Guin ontdekt en in 2025 gaan we lekker verder met het lezen van haar boeken. Science fictie, feminisme, non-fictie, anti-koloniaal (met wel wat kanttekeningen, Le Guin is ook weer een product van haar tijd).
En dan nog even opsommend de meest teleurstellende boeken van dit jaar: Exhalation - Ted Chiang (2019), American War - Omar El Akkad (2017), The Last Graduate (The Scholomance #2) - Naomi Novik (2021), The Age of Magical Overthinking: Notes on Modern Irrationality - Amanda Montell (2024), The First Fifteen Lives of Harry August - Claire North (2014).