Het algemene boekentopic #3

Ik dump gewoon een leeg template voor als iemand ook geïnteresseerd is haha

Ik wil dit jaar weer wat boeken uit mijn TBR wegwerken! Ik mocht van mezelf alleen boeken uit de TBR kiezen die ik fysiek heb. Sommige boeken staan al eeuwen stof te happen en een aantal zijn wat meer recent, maar staan toch al een tijdje onaangeraakt op de plank. Als ik aan het einde van het jaar boeken niet gelezen heb, moet ik even heel streng zijn en nagaan of ik ze überhaupt wel wil lezen. Zo niet, unhaulen die hap!

leeg template

5 likes

Ik heb 70 boeken gelezen in 2024, maar daar zitten ook een aantal bij die ik niet volledig heb uitgelezen (wel een goede kans gegeven).

Best of 2024:

A Torch Against The Night - Sabaa Tahir (2016). Tweede deel van de An Ember in The Ashes serie. De andere drie delen waren ook goed, maar hier piekte de serie voor mij. Het is een YA Fantasy serie, die ik jaaaren geleden had gekocht en nooit verder gekomen was dan deel één. Dit jaar besloten om ‘m helemaal te lezen en ik heb er absoluut geen spijt van. Voor wie van typische (upper) YA Fantasy boeken houdt waarbij je verschillende perspectieven volgt, twists & turns die je niet allemaal ziet aankomen en magie. Het eerste deel moest ik even doorheen (ik ben gewoon niet zo’n van ‘war academies’) maar daarna was het echt pure entertainment voor mij dit jaar.

Audre Lorde - Sister Outsider (1984). , poëzie,brieven en speeches van professor, filosoof en feministe Audre Lorde. Iedereen zou haar korte verhaal ‘The Master’s Tools Will Never Dismantle The Master’s House’ moeten lezen (zit in deze collectie). Haar poëzie is ook mooi (The Black Unicorn) maar dat vind ik als poëzie noob dus probeer het vooral voor jezelf.

Vreemdelingen op een kade: Een familiekroniek - Tash Aw (2022). Nog net geen honderd pagina’s lang maar weet daarin veel te zeggen over immigratie en identiteit aan de hand van verschillende generaties. Mooi!

Are Prisons Obsolete? - Angela Y. Davids (2003). What it says on the tin. Net over de honderd pagina’s ook weer, maar interessant boek voor wie geïnteresseerd is in het Amerikaanse gevangenissysteem.

Things I Don’t Want To Know - Deborah Levy (2013). Ook weer kort! Maar Deborah Levy is een van m’n favoriete schrijfsters heb ik dit jaar vastgesteld en in 2025 ga ik alles van haar lezen. Haar manier van schrijven is voor mij gewoon perfectie.🫶

The Word for World is Forest (fictie, 1989) en Space Crone (essay collectie, gepubliceerd in 2023 maar bundelt werk van haar over haar gehele carrière) van Ursula Le Guin. Naast Levy heb ik dit jaar ook absoluut Le Guin ontdekt en in 2025 gaan we lekker verder met het lezen van haar boeken. Science fictie, feminisme, non-fictie, anti-koloniaal (met wel wat kanttekeningen, Le Guin is ook weer een product van haar tijd).

En dan nog even opsommend de meest teleurstellende boeken van dit jaar: Exhalation - Ted Chiang (2019), American War - Omar El Akkad (2017), The Last Graduate (The Scholomance #2) - Naomi Novik (2021), The Age of Magical Overthinking: Notes on Modern Irrationality - Amanda Montell (2024), The First Fifteen Lives of Harry August - Claire North (2014).

6 likes

ik zag wat reacties dat Storygraph nog wat minder berekend is op de nieuwjaarsdrukte, misschien is dat het. Ik zou inderdaad in de browser doen dan of een paar dagen wachten.

1 like

Oké daad bij het woord ik heb m’n eerste boek uit en dit is m’n review:

Nirwana - Tommy Wieringa (3,5 ster)

“De ouderdom was maar een fase van een mensenleven, er waren zoveel fases aan voorafgegaan, maar het laatste gezicht is over het algemeen dat wat we ons herinneren.”

Nirwana is een grote vertelling over vuur, vernietiging, verovering, macht, overwinnaars en het recht van de sterkste. In dit boek ontvouwt zich een geschiedenis over een familie die haar roem en rijkdom te danken heeft aan Willem Adema, een man die zich tijdens de oorlog aan de Duitse zijde aansluit – een verleden waar niet over wordt gepraat. Zijn kleinzoon, kunstenaar Hugo Adema, besluit na een toevallige ontmoeting met Tommy Wieringa het verleden van zijn grootvader te onderzoeken. Het decor is hedendaags: ik herken zowel de straten, cafés en musea als figuren zoals Trump, Baudet en schrijver Wieringa zelf.

Het verhaal bouwt rustig op en het raadsel rondom grootvader Willem Adema ontvouwt zich langzaam, zonder haast, waarbij verschillende uitstapjes worden gemaakt naar zaken die er (soms?) toe doen.

Wat het boek wat mij betreft beslist niet is (maar denk ik ook niet pretendeert te zijn), is een boek over de belevingswereld van de mens. Voor het hoofdpersonage, Hugo Adema, voel ik na bijna 500 pagina’s eigenlijk niets. Zijn motieven lijken voor mij als lezer op zich vanzelfsprekend: de waarheid moet boven tafel, maar eigenlijk begrijp ik niet goed waarom dit personage geworden is wie hij is. Ik vind hem weinig overtuigend. De andere mannelijke personages doen mij ook weinig: vrijwel iedereen is een lul, maar het kan mij ook niet bekoren. De (jongere) vrouwen hebben eveneens geen diepgang en worden meestal genoemd in combinatie met niets toevoegende uiterlijke kenmerken (borsten, billen, dunne benen…) of hoe ze seks hebben. Willem Adema is veruit het meest interessante personage, een mystieke 100 jaar oude man die ogenschijnlijk zonder enige wroeging oneindig veel gruwelijkheden begaan heeft. Zijn persoon wekt de nieuwsgierigheid (hoe kán dit?), maar ondanks uitgebreide dagboekcitaten heb ik niet het idee iets over zijn binnenwereld te kennen.

En toch heb ik van het boek genoten. Wieringa is een geweldige verteller, een goede schrijver. Ik hou van zijn stijl, die groots en tegelijkertijd moeiteloos is. De eindeloze beschrijvingen van een gruwelijke oorlog, vernietiging, de bouw van schepen en van boorplatformen zijn goed gedaan; beeldend en boeiend. Het leeft, het raast. Tijdens het lezen móet je door. En ook zijn er de moeiteloze, rake observaties die dwingen het boek even neer te leggen en adem te halen, zoals deze:

“Er komt een moment dat je de dingen voor het laatste ziet, de narcissen in de berm, de bruine bladeren in de eiken die de winterstorm hebben doorstaan, een buizerd hoog in de lucht die de kraaien in zijn kielzog probeert af te schudden. Na jou zijn er weer anderen om ernaar te kijken, de genietingen van de wereld zijn door de eeuwen heen verrassend constant gebleken.

4 likes

image
Hoezo behind schedule?? :rage: Ik heb nog een heel jaar haha, normaal staat daar toch of je op schema adhv je gelezen aantal in die maand in vergelijking met je leesdoel?

6 likes

GoodReads is ook gewoon aan het bijkomen van afgelopen jaar. Ik heb net mijn eerste boek uitgelezen en die wordt nog niet eens meegenomen. Zal wel loslopen.

Wel echt een heeeerlijk boek om het leesseizoen van 2025 mee te openen, aanrader van ‘Watleesik’ boekeninsta (wie was dat ook alweer?). The Devil & Mrs. Davenport van Paulette Kennedy, 4,5 :star: voor mij.

6 likes

Ik ben ook sterk begonnen en heb de vertaling van Trots en Vooroordeel vandaag gelezen! Heb denk ik wel 4 of 5 edities in Engels en Nederlands in huis, maar deze vertaling (door Lisette Jonkman) leest erg fijn weg.

3 likes

Dit trok mij over de streep :grin:

Tof zover!

13 likes

Yesss ben benieuwd wat je er van vindt!

2 likes

Heb m uit! Goed boek, spannend en erg goed geschreven. Ga er nog wat langer over nadenken om een goede review te schrijven voor mijn bookstagram

6 likes

Ja prachtig! Net als @boonie kon ik hem niet wegleggen.

Spoiler boek

Heel interessant om meegenomen te worden in het hoofd van de hoofdpersoon. Tijdens het lezen wilde ik de hele tijd weten hoe het nou zat. Aan het eind had ik helemaal vrede met het feit dat ik het niet te weten ging komen. Juist het niet weten maakt het voor mij mooier. Net als dat de hoofdpersoon geen antwoorden krijgt, heb je als lezer ook geen extra informatie.

5 likes

forumtrend!!!

3 likes

Zijn er hier ook mensen die de app Fable gebruiken? Ik heb het puur gebruikt voor de 2024 reading wrap. Het is net een soort Spotify Wrapped met meerdere slides, ik vond het wel leuk om te zien!

1 like

Ja! Ik vind het ook wel leuk dat het heel sociaal is met meer tekst-posts, het geeft me het ‘scrollen door social media’ gevoel maar voelt iets minder nutteloos (want gerelateerd aan een hobby) dan insta enzo.

Ik heb momenteel Goodreads, Storygraph én Fable haha.
Ik denk dat ik Goodreads blijf houden want daar zitten vooral mijn vrienden en dat vind ik ook leuk. Maar ben aan het kijken of die andere apps nog een leuke toevoeging zijn. Storygraph wordt vaak aangeraden vanwege de vele statistieken, maar ik merk dat ik daar niet zo geïnteresseerd ben, ik lees gewoon wat ik wil lezen en het boeit me dan weinig wat dat acheraf was. Alleen die moods vind ik wel grappig om te zien.

1 like

Mijn favorieten waren Kindred van Octavia E. Butler, Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow van Gabrielle Zevin en The Assassin’s Blade van Sarah J. Maas. Die raakte me erg om een of andere reden, terwijl ik meeste van haar andere boeken meh vind

2 likes

En dus te lezen via de online bieb? Mega leuke tip!

Jep! In het Nederlands. Origineel is Frans

3 likes

Ja ik ook haha, echt teveel eigenlijk. Ik had vroeger ook nog Shelfari maar dat bestaat nu niet meer!

Ik ben dus net na kerst begonnen in Een klein leven maar ik vind het zo lastig inkomen. Ik probeer elke dag te gaan lezen maar het lukt gewoon niet omdat ik het zo langzaam op gang vind komen en na 10 minuten leg ik het boek al weg. Hebben jullie dat ook gehad en wordt dit beter als je wat verder bent? Overal lees ik online hele positieve dingen over het boek maar ik voel het ook niet? Ik ben denk ik op 15% van het boek nu.

Ik had dit ook, de eerste pakweg 100 bladzijden vond ik best moeilijk om door te komen, omdat het inderdaad traag op gang kwam. Maar het wordt beter (althans dat vond ik).

2 likes