Het algemene boekentopic #3

Nora Ikstena - Moedermelk

In Letland in de tijd dat het door de Sovjet-Unie bezet is en gaat over meerdere generaties.

5 likes

The Love Songs of WEB DuBois? Gaat over een Amerikaanse familie van slavernij tot de burgerrechtenbeweging tot heden.

3 likes

Misschien De buitenmeisjes van Edna O’ Brien? Het is niet echt een familieroman maar je volgt de hoofdpersonages wel in verschillende levensfase.

2 likes

Oh enorm dank allemaal voor de tips, superfijn! Alles opgeslagen, op naar een goed leesjaar in 2025🙏

4 likes

De omwenteling van Suzanna Jansen, persoonlijk verhaal over vrouwenrechten in nederland

4 likes

Ik heb gisteren Een zoon van, van Roelof ten Napel uitgelezen. Vond het echt heel mooi! Heb een tijdje geleden Over het zwijgen van hem gelezen dat in 2024 is uitgekomen, dat vond ik nog beter - Een zoon van lijkt qua stijl en deels thematiek wel, maar in Over het zwijgen is het op de een of andere manier nog beter gedaan. Daarom 3 sterren voor deze, maar wel de moeite waard!

Mijn "review"

“Wil je contact leggen met een ander, wil je jezelf aan anderen kunnen geven, dan moest er wel een ‘zelf’ te geven zijn. Iets anders dan meegaandheid, wat weerstand. Je moest in elk geval een beetje overdraagbaar durven zijn.”

Een zoon van is een boek over wat het betekent om op te groeien in de overtuiging alleen te zijn, en hoe het is om daar doorheen te werken.

Het hoofdpersonage Wolff is een intelligente, belezen student en dichter. Dit komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in verwijzingen naar filosofen en dichters, die het hoofdpersonage helpen denken over zijn eigen verleden, opvattingen en verlangens. De beschouwende vertelstijl in deze roman doet soms essayistisch aan, waarmee het enerzijds uitnodigt zelf te reflecteren, anderzijds helpt het de lezer beter begrijpen hoe Wolff zijn jeugd, zijn relatie met zijn ouders (vader in het bijzonder), en God hem gevormd hebben; hoe die vroegere ervaringen doorwerken in zijn leven nu.

Ik vond het erg mooi – ten Napel schrijft teder en licht. Scenes zijn klein, alledaags - er worden weinig grote gebaren gemaakt. Juist in die stiltes, die ruimtes, dat níet, gebeurt alles tussen de mensen in dit boek. Ik vond het lezen soms heel pijnlijk, maar uiteindelijk stemt het boek toch hoopvol.

Oef ik zag het ook inderdaad
 Ze hebben alle(?) AI features nu uit de app gehaald.

Oh beter! Wel goed dat ze het direct serieus nemen dan tenminste

Had net weer m’n goodreads geupdatet, en een paar favorieten van 2024 die ik wilde delen:

image
Vond ik zooo’n spannend boek! Gaat over een moordzaak die opgelost moet worden, en het blijft tot het einde spannend wie je nu eigenlijk kan geloven

image
Heel grappig geschreven boek, over een vrouw die koelbloedig haar hele familie 1 voor 1 vermoord (maar die alsnog zo likable is dat je het die familieleden ook wel echt gunt)

image
Leuk, luchtig boek over een familie die vast komt te zitten op een Australisch eiland en vervolgens moeten dealen met alle familieperikelen en relaties. Vond dat ze heel fijn beschrijvend schreef, waardoor je echt het gevoel kreeg dat je ook op dat eiland zat

image
Vond ik echt een fantastisch boek. Even inkomen in de schrijfstijl, maar daarna zat ik er helemaal in. Gaat over een jongen en zijn familie, en hoe hij opgroeit in een soort hellhole waar hij omringt is met criminaliteit waar hij maar niet aan kan/wil ontsnappen.

9 likes

How to kill your family was een DNF voor mij. Ik ken ook echt niemand die het wel een goed boek vindt. Daarom oprecht wel leuk om te lezen dat iemand anders het wel kan waarderen. Het viel me bij dit boek in het bijzonder op hoe groot de stapels waren in de boekwinkels.

3 likes

Ik ben al even bezig in Het onzichtbare leven van Addie LaRue, maar ik kom er niet doorheen
 Van mensen in m’n omgeving hoor ik lovende kritieken, net als online. Weet niet, het pakt me gewoon niet. Moeite waard om toch door te lezen? Zit op ong. 100 pagina’s nu.

2 likes

Ik vind van wel.

2 likes

Stoppen! Na 100 pagina’s weet je echt wel of een boek wat voor je is of niet. Ik heb ook genoeg boeken met tegenzin uitgelezen, waarvan ik achteraf spijt had dat ik niet eerder gestopt was met lezen. Er zijn genoeg wel leuke boeken!

8 likes

Voor Addie LaRue vind ik dit wel gelden, want dan ben je al op een kwart ongeveer, maar in het algemeen vind ik dit wel vrij kort door de bocht. Als ik dit had aangehouden had ik bijvoorbeed nooit Lord of the Rings uitgelezen, wat ik echt wel een gemis zou vinden.

2 likes

Ja echt afhankelijk van wat voor boek en waarom je leest. Soms bij zwaardere literatuur vind ik het ook taai maar wel echt de moeite waard om door te lezen. Maar soms bij een boek dat ik bijvoorbeeld slecht geschreven vind, en waarvan ik ook niet perse mag verwachten dat het zwaar is, zou ik wel stoppen.

Als je gewoon honderd procent voor je lol om jezelf te vermaken leest, zou ik het sowieso wegleggen als het je niet pakt

1 like

Ik vond hem ook leuk, ik ga haar andere boek ook bestellen. Leest lekker weg net als een chicklit door alle namedropping maar in plaats van een slechte romance was het meer whodunnit-achtig qua genre

3 likes

Als ik niet zeker weet of ik wil doorlezen na honderd pagina’s, stel ik mezelf altijd de vraag: is het het plot (of het gebrek eraan) of iets anders? Sommige boeken wil ik nog wel eens vergeven dat ze er langer over doen om op stoom te komen, omdat ik weet dat er waarschijnlijk nog plot ontwikkelingen aan zitten te komen.

Addie LaRue las ik ook omdat het plot tof klonk, maar uiteindelijk was er (vond ik) weinig plot te vinden. Als jij nu doorleest voor het plot en er niets anders is dat je aantrekt (atmosfeer, personages), dan zeg ik: lekker wegleggen!

Overigens (niet gerelateerd aan jouw vraag): ik denk wel dat ik haar nieuwe boek (Bury Our Bones in the Midnight Soil) ga oppakken in 2025, because it sounds sooo good :face_exhaling:

1 like

Ja, daarom. In sommige boeken veranderd er nog echt wel wat qua verhaal en schrijfwijze, vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik hem nu eerst maar even parkeer. @Blarn precies dit dus. Dank!

3 likes

Ik ben begonnen in Honderd jaar eenzaamheid, moet er nog even inkomen merk ik

2 likes

Ooh ik vond dit boek uiteindelijk wel echt geweldig!

2 likes