Ik denk dat er vaak verschillende manieren zijn om een boek te beoordelen/naar een boek te kijken. Er is natuurlijk gewoon een deel kwestie van smaak over type verhaal, schrijfstijl, thematiek etc wat je wel of niet kan aanspreken en waar de meeste mensen (terecht!) hun persoonlijk oordeel op baseren. En er is wat een schrijver probeert te doen en of dat goed is uitgevoerd, denk dat je als je je daar in verdiept ook een meer âobjectiefâ oordeel over een boek kan vellen. Op die manier kan je denk ik boeken ook beoordelen op wat ze proberen te zijn - een romance boek zou ik persoonlijk denk ik niet snel als âgoed boekâ bestempelen, maar zoân boek kan denk ik wel een âgoed romance boekâ zijn.
Dat vind ik trouwens ook leuk aan boeken bespreken in mân boekenclub; soms lezen we iets dat ik slecht of frustrerend of saai of ongeloofwaardig vind maar als we er dan over praten en beter gaan begrijpen hoe het in elkaar steekt ga ik het vaak meer waarderen! Dan is het nog steeds niet een boek dat ik met veel plezier gelezen heb, maar dan kan ik het wel waarderen. Andersom gebeurt trouwens soms ook
dat ik een boek echt geweldig vond omdat het mij heel erg raakte, maar het âobjectiefâ misschien eigenlijk niet zo goed in elkaar zit.
Ik herinner mij van de curious incident of the dog in the nighttime trouwens ook dat ik het vervelend en saai vond
en daar zat ik nogal mee want mân broer vond het geweldig en het zou zoân goed boek zijn dus ik ging ook aan mijzelf twijfelen als kleine meid