@Trivia had jij dit plaatje niet eerst als profielfoto? Elke keer als ik dit boek voorbij zie komen moet ik er aan denken dus dacht nu maar eens vragen.
Nou, precies dat! Mijn hersenspinsels zitten ook in die richting.
edit: ik had hier een heel verhaal getypt maar blijkbaar lukt het me niet een spoiler toe te voegen?
Dit is een leuk boek! Is geschreven door Marjolein Molenaar, zij werkt zelf in een bibliotheek. De opmaak is erg mooi gedaan met fotoâs en tekeningen die zwart wit zijn maar waar dan met rood als steunkleur opvallende details zijn gemarkeerd of er is iets bij getekend. Het is ook heel fijn papier en er zitten zelfs roze paginaâs tussen! Er staan hele verschillende boeken in en er is een hoofdstuk met vragen per boek zodat je daar nog over door kan praten.
Uitgeverij dasmag heeft trouwens ook een boek uitgebracht waar ze verschillende verboden/controversiële boeken bespreken. Daar is wel meer nadruk op onvrijheid en autoritaire leiders en wat dat kan zeggen over het heden.
Voor nog een luchtiger boek over verboden boeken en verbranding van boeken lees dan deze graphic novel. Ik heb hem al eens eerder gedeeld maar het is zo goed
(mocht je dit boek willen kopen, het boek is erg lastig te vinden/aan te komen. Via België heb je meer kans gaf de uitgeverij aan.)
Welk boek ik ook nog wil tippen is Liggend naakt van Basje Boer. Essays waar het gaat over onze aannames v vrouwelijkheid en dat doet ze aan de hand van kleding en symbolen uit de mlodegeschiedenis en popcultuur.
Hier kan je een leesfragment vinden.
Over mode gesproken dit boek staat nog op mijn te lezen lijst. Het is een dun boekje maar met een interessant uitgangspunt vind ik. Het heet Tusseninmens en is geschreven door Sarah Neutkens.
Ik heb eindelijk The Alchemist van Paulo Coelho gelezen, wat een verschrikkelijk irritant boek zeg. Ik snap echt niet hoe je dit goed of inspirerend kan vinden. Deze gaat echt op mijn lijstje van minst favoriete boeken ever.
Ik ben echt allergisch voor die self help vibes!
Als je deze haat raad ik al het blauw van de hemel ook af, ookal zo verheven en irritant en zweverig.
Ja ik heb eerder al een rant over dit boek gehouden hier maar wat een kutboek zeg
Echt ZO oppervlakkig was dit boek terwijl het juist ZO diepzinnig probeerde te zijn
Heeft iemand kindle unlimited en/of een ander abo met vnl Engelse boeken?
Ik had voorheen scribd/everand, maar zie dat het is aangepast en wil weer op een ereader (ipv tablet) lezen. Kobo plus is karig Engels aanbod en Kindle is dan weer eigenlijk niet via NL af te nemen. Dus ik weet het allemaal niet zo goed
Zag laatst dat kindl op basis van adres is dus als je een buitenlands adres invult dat het dan gewoon werkt
Ik lees nu een boek over bijen (de geschiedenis van de bijen, tot nu toe wel leuk) en de uitgeverij is⊠de bezige bij. Vind ik leuk.
Ik heb Ik die nooit een man heb gekend vannacht uitgelezen en ik deel jouw mening helemaal. Er is gewoon geen plot, het gaat nergens heen en wat in eerste instantie interessant is, is de tweede keer filosofisch, de derde keer nog wel te doen maar tegen de 20e herhaling voelt het als een irritant trucje met steeds minder toegevoegde waarde. Ik werd echt een beetje plaatsvervangend moe van de sleur van 40 jaar herhaling
De enige reden dat ik de tweede helft snel heb uitgelezen is omdat ik tegen beter weten in hoopte dat er iets nieuws zou gebeuren en tsja, dat is dan wel weer knap gedaan en in lijn met wat de hoofdpersoon ervaart.
Ik vind het ook totaal geen feministisch boek, eerder oer conservatief en degelijk. Vrijwel alle opgesloten vrouwen gedragen zich zo passief als het maar kan, worden beschreven als vrouwen die niet heel slim zijn en/of moeder zijn zonder enige andere interessante eigenschappen of nuttige vaardigheden (op de verpleegkundige na) en over de hele linie voelt het een beetje als âkijk wat knap wat de hoofdpersoon allemaal kan en bedenkt zonder dat ze ooit een man heeft gekendâ.
@boonie ik lees nu ook jouw review en heel interessant wat je zegt over de feministische kant en het filosofische. Echt een toevoeging! Ik vond het zelf juist niet geloofwaardig en echt aanvoelen omdat ik me gewoon niet kan voorstellen dat je zo passief reageert op de situaties en vooral omdat dit zo lang (een heel mensenleven!) duurt. De taalontwikkeling vond ik onrealistisch irritant en ongeloofwaardig. Ze vindt een boek waarvan ze de titel niet kan lezen maar dezelfde dag leest ze het uit? Ik vind het wel knap neergezet als filosofisch/gedachte experiment maar dan mis ik toch een stukje diepgang. De vragen poppen op in het hoofd van de hoofdpersoon, ze is opgewonden dat ze iets nieuws heeft bedacht en ze laat het daarbij. Hoe dan?!
Maar dat maakt toch niet uit? Dat kan natuurlijk niet je ding zijn maar het klinkt nu net alsof het daardoor geen goed boek is; terwijl heel veel literatuur niet plotgedreven is en meer gaat over de menselijke binnenwereld. Wel een dikke spoiler trouwens
Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Op zich is het geen raar idee dat vrouwen die in de âgewoneâ moderne wereld geboren en getogen zijn en daarna weet ik veel hoe lang opgesloten hebben gezeten en willekeurig bij elkaar zijn gezet niet perse nuttige vaardigheden hebben om ineens in de wildernis te leven en wat voor nuttige vaardigheden zouden ze moeten hebben? En waarvoor?
Ik ben wel benieuwd wat er zou moeten gebeuren om het wel als feministisch boek te bestempelen in jouw ogen?
Ennnn laatste vraag,
Wat bedoel je precies met diepgang? Had je meer uitleg gewild? Ik vind juist de hoeveelheid vragen die opkomen bij het lezen (in elk geval bij mij) heel veel diepgang brengen.
Joh je kunt gewoon van mening verschillen hĂš. Volgens mij niet nodig om elk punt proberen te weerleggen, jij vond ât een goed boek, @Feather en ik vonden het helemaal kut, tja
Haha nou zeg ik probeerde gewoon een gesprek op gang te brengen in het boekentopic was benieuwd naar hoe je die dingen zag en zie sommige dingen anders dus reageer op wat jij zei
Dacht dat je daar voor openstond omdat je ook reageerde dat je de toevoeging van @chuckie interessant vond (al vraag ik me af of je misschien mijn post bedoelt? Ik kan die review van chuckie niet vinden)
Oh prima hoor, vind ik juist ook leuk! Ik vind je vragen wel lastig te beantwoorden omdat het uiteindelijk gaat om wat ik vind en dat inherent subjectief is. Dat het boek geen plot heeft is een mening. Dat een boek met of zonder plot al dan niet goed is, is ook een mening. Ik wil het wel beter proberen te onderbouwen maar ik voel niet zo heel erg behoefte om iemand te overtuigen van dat wat ik vind van een boek het juiste is.
Spoiler - Ik die nooit een man heb gekend
Wat het plot en de diepgang betreft: ik vind de meer existentiĂ«le themaâs van het boek interessant en ik was ook heel benieuwd naar het hoe en waarom van de kooien en de hoofdpersoon specifiek als overlevende. Maar ik vond de uitwerking onbevredigend en vlak. Het grootste deel van het boek zijn reflecties die herhaald en herhaald worden en (naar mijn mening!) diepzinnig proberen te zijn maar uiteindelijk nergens toe leiden. Het boek speelt daardoor denk ik meer in je eigen hoofd af dan in het plot zelf. Maar dat had de schrijver bij mij ook wel bereikt zonder het zo traag en repetitief te maken. Een meer meeslepend plot doet mij meer dan al die kleine zaadjes die niet echt ontwikkelen. Wil ik persoonlijk een boek in deze categorie goed vinden, dan is er voor mij meer nodig dan in het wilde weg letterlijk met vragen strooien of deze indirect oproepen. Dan voelt het onbevredigend dat zowel de themaâs niet echt uitgewerkt zijn (had best een meer expliciete, lekker stevige filosofische verhandeling in mogen zitten van mij!) maar ook eigenlijk geen van de vragen over de setting beantwoord worden. Ik heb geen eens zin om over dat laatste zelf na te blijven denken omdat er zo weinig aangereikt wordt buiten wat in de eerste 30 paginaâs al bekend is. Of misschien heb ik niet genoeg creativiteit, kan ook.
En wat feministisch betreft: Ik bedacht net nog dat het ook beinvloedt wordt door hoe je naar het verhaal je kijkt. Ik vind dat als je naar het geheel kijkt, de uitwerking een conservatieve ondertoon hebben. Dat zit voor mij in concrete verhaallijnen maar ook in de algehele passiviteit en afwachtendheid. Als je enkel kijkt naar de hoofdpersoon en hoe die zich tot de groep verhoudt, dan blijft mijn mening grotendeels hetzelfde maar is er zeker ook meer emancipatie. Het eerste viel mij meer op/woog voor mij dan kennelijk zwaarder dan het laatste, en zo zal je denk ik vanuit elke bril weer iets anders kunnen zeggen. Daarom ook interessant om andere perspectieven te lezen.
Edit - was inderdaad jouw reactie waar ik op doelde, niet eentje van chuckie! Lees het net nog even terug en denk dat wij over de hele linie het boek gewoon anders hebben gelezen en met een andere blik gereviewd.
Gooi m ff in een spoilertje voor de mensen die het verhaal onwetend in willen gaan
Geloof me, ik heb het niet gelezen en ik heb echt geen flauw idee wat deze spoilers inhouden
Het boek van onze boekenclub was Iâm glad my mom died en iedereen vond hem kut behalve ik
kan gebeuren toch? Ik vond het ook niets, mijn zusje vond hem wel goed.
Ooh oeps sorry ik had jou en Fruitcake eerder door de war gehaald zie ik!
Ik weet niet of ik het eens ben met dat het inherent subjectief is, tenminste, het wel/niet leuk en wel/niet feministisch en wel/niet overtuigend gedaan vinden is natuurlijk subjectief, maar ik denk wel dat je een boek op een wat âobjectieverâ manier ook kan beoordelen (wat ik mij zo voorstel dat mensen bij literatuurwetenschappen leren haha). Ik vind het leuk om daarover te praten en kom zo soms tot nieuwe inzichten als ik een boek bijvoorbeeld niet zo leuk vond - soms als ik het dan bespreek met mensen die het wel goed vonden verandert dat wel mijn kijk op een boek en kan ik het op een andere manier waarderen! Maar ik begrijp ook dat mensen het gewoon leuk vinden om een boek te lezen en te âbeoordelenâ op wat ze er zelf van vinden hoor ik ben wat dat betreft gewoon nogal een nerd.
Leuk om te lezen waarom jij er niet van genoten hebt! Ik vond het juist geniaal omdat ik als lezer helemaal in de belevingswereld van het hoofdpersonage werd meegenomen, juist dat niet-weten maar wel willen weten, blijven zoeken, hoop houden en willen doorleven eigenlijk terwijl⊠waarvoor?? Voor mij gaat het in die zin echt in en in over de menselijke conditie en ik vind dat zoooo mooi en goed gedaan. Wat mij betreft zit de kracht juist in de subtiliteit van die filosofische verhandeling - ik kan mij dus niet voorstellen dat ik zo lang zou doorzetten als het hoofdpersonage, maar als je voelt dat de algehele passiviteit je boos maakt is dat ook leuk/interessant denk ik. En dat de vragen over de setting niet beantwoord worden, dat maakte mij GEK (letterlijk nog steeds maanden later haha) maar dat vind ik juist zo goed, omdat de hoofdpersoon het ook niet weet en nooit gaat weten. Ik zou het denk ik een beetje lame gevonden hebben als er ineens allemaal antwoorden zouden komen (al heb ik het wel heel de tijd gehoopt, ik hoopte ZO dat ze anderen zou tegenkomen).
Maar goed ja, conclusie over onze meningen is inderdaad dat we het op een andere manier gelezen/beoordeeld en waarschijnlijk ook een andere voorkeur in verhalen dan haha.
Vond het dus wel leuk om jouw ervaring/mening te lezen, thanks!!
Uiteraard kan dat gebeuren, maar ik was gewoon verbaasd! Omdat ik hier overwegend positieve reacties had gelezen en ik de enige van de avond was die positief was