Ik heb als voornemen dit jaar om meer vertalingen te lezen, het is echt een heel ambacht op zich wat eigenlijk meer waardering zou moeten krijgen!
Ik ben na 2 jaar het boek in mijn kast te hebben, eindelijk begonnen aan Empire of the Vampire. Wou hem al lang graag lezen, maar vond hem vanwege de dikte intimiderend. Nu op bladzijde 100 en vind het al wel heel erg leuk! Ben benieuwd wat de komende 600+ gaan brengen.
Een van mijn favorieten!
Ik heb dit jaar tot nu toe gelezen:
Breakdown van Cathy Sweeney, nog een boek in het nieuwe âvrouwen van middelbare leeftijd die hun man verlatenâ genre. Ik vond deze wel mooi en verdrietig, en ook sterker dan de andere boeken met dit thema die ik recent gelezen heb omdat de hoofdpersoon heel erg ingaat op de rol van status en kapitalisme in de onvrede die de âsuccesvolleâ vrouw voelt in haar huis. En daarnaast gaat het ook meer over moederschap, en wat dan een slechte moeder is en of vrouwen dat mogen zijn. Dus voor mij wel een diepere laag!
En ik las Orbital van Samantha Harvey, die raad ik echt aan. Ik heb het gekregen en het heeft de Booker Prize gewonnen en tbh anders had ik het niet gelezen. Het trekt me op het eerste gezicht totaal niet omdat het over de ruimte gaat (een onderwerp dat ik echt intens saai vind) en het niet echt een plot heeft (vind ik vaak niet echt boeiende boeken en ook snel patserig en wollig van kijk mij literair schrijven). Maar dit boek is echt mooi en lief en ook wel een opsteker in de dumpster fire die 2025 is? Ik vind het ook mooi dat de taal het gewichtloze en ronddraaiende van het verhaal (6 astronauten in een ruimtestation) heel levendig maakt, en dus niet op een opzichtige manier. Dus een goeie palette cleanser vind ik!
Orbital staat ook op mijn lijstje! Nu heb ik zin om 'm te lezen
Ik heb de autobiografie van Julia Fox âDown the drainâ net uit (lol) maar ik vond het erg interessant om te lezen. Ze kan eigenlijk niks fout doen in mijn ogen haha dus misschien ben ik bevooroordeeld
Ook âSnow Countryâ van Yasunari Kawabata gelezen op aanraden van mijn Japanse schoonmoeder. Was zo prachtig, echt een aanrader
âThe English Understand Woolâ van Helen DeWitt nogmaals gelezen en ze blijft een van mijn favoriete schrijvers. Dit verhaal is zo kort maar tegelijkertijd zo scherp, wat een talent heeft die vrouw.
Ik heb nog steeds âYellowfaceâ nog niet gelezen. Het lijkt zo overhyped? Misschien een vooroordeel en moet ik er toch binnenkort aan beginnen
Die van Julia Fox wil ik ook nog lezen! Ik heb net een voortreffelijke thriller uit van Tana French: âDe gelijkenisâ. Een mega spannend verhaal over ex-undercover rechercheur Cassie die na een mislukte zaak bij de afdeling Huiselijk Geweld werkt, tot er een vermoorde jonge vrouw wordt gevonden die als twee druppels water op Cassie lijkt. Dat niet alleen: deze vrouw blijkt ook nog eens de (verzonnen) identiteit van Lexie uit Cassies vorige undercoverzaak te hebben aangenomen. Om te onderzoeken wie deze vrouw echt is en wie haar heeft vermoord, gaat Cassie opnieuw in de rol van Lexie en komt ze terecht tussen vier mysterieuze studenten die samen in een enorm vervallen landhuis wonen. Het verhaal zit echt goed in elkaar en is spannend, maar de âdark academiaâsfeer maakt het helemaal af. Echt zoân boek waarvoor ik mijn avond vrijmaakte om uren aan een stuk door te kunnen lezen!
Yellowface vond ik echt een flutboek en kun je wat mij betreft overslaan. ik denk dat Woman in the dunes, van Kobo Abe echt een boek voor jou is. ik vond het heel bijzonder (en dat vond ik ook van Snow country, en trouwens ook van The sound of the mountain van Kawabata)
Ooh dit haalt me over om Orbital te kopen! Wilde hem eigenlijk al langer, maar hij is zo dun :â) Maar het klinkt alsof dit een nieuwe favoriet kan worden.
Ik heb net The No-Show van Beth OâLeary uit. Ik vind haar boeken zo fijn geschreven. Het is romance, maar dan met diepgang. Bij deze moest ik echt zo hard huilen. Echt een aanrader (net zoals haar andere boeken).
Oooh ik raad je echt aan om de volledige Dublin Murder Squad-serie te lezen. The Likeness is een van mijn favorieten uit die serie, echt een boek om je helemaal in onder te dompelen inderdaad.
Tof!! Dankjewel voor de tip
Ik ooook!
Maar ik zou het ook fijn vinden om te lezen dat lezers iig theorieĂ«n bedenken wat het zou kĂșnnen zijn. Wat denken jullie? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen behalve
- een oorlogssituatie, er worden een soort experimenten op deze vrouwen uitgevoerd
- een buitenaardse plek
Ik wil het weten ook al kan dat nieeet
Ben nu zelf alweer lekker andere boeken aan het lezen zo fijn
Even op mezelf nog reagerende voor als anderen dit genre ook heerlijk vinden - naast alle tips die gegeven zijn - : er stromen rivieren in de lucht. Net uit en voldoet hier helemaal aan.
Heeft iemand Bang van Lisa Loeb gelezen?
Is het makkelijk te lezen (ik ben een slechte concentratie lezer en het lukt mij vaak niet om te lesen)
En zijn er mensen met angststoornissen die het hebben gelezen? Daarom spreekt het mij aan.
Ik heb een no (onnodige) buy eerste kwartaal, dus wil hem niet zomaar uitproberen, maar echt een bewuste koop doen
Ik het de luisterboeken weer helemaal ontdekt met een gratis 2 maanden proberen aanbieding van Nextory. Mss wel een leuke tip voor jullie allemaal. Heb hem via Social Deal. Ik ben nu het boek Longeneeselijk van Eva Hermans aan het luisteren. Ik ben helemaal onder de indruk.nWat een verhaal
Nog even een aanvulling op deze tip: ook via de Lidl plus app kun je Nextory uitproberen. Wel snel zijn want de actie duurt nog tot en met 31 januari maar dan krijg je 70 dagen gratis.
Normaal lees ik liever boeken fysiek maar moet zeggen dat ik snel gewend ben aan lezen in e-book vorm!
Wat een goede tips! Ik bedacht me van de week dat ik weer eens audioboeken wil proberen wanr ben mijn podcasts beu Snel aangemeld
Bookbeat is nu 90 dagen proefperiode ook! Ken het helemaal niet maar toen ik dit topic bijlas zag ik een abri dus dacht ik deel het hier gelijk voor het geval iemand het wil
Januari boeken, ik was lekker 3,5e week vrij dus veel kunnen lezen
James vond ik geweldig, een hervertelling van huckleberry finn vanuit het perspectief van Jim, een tot slaaf gemaakte. Echt heel goed en met humor geschreven maar ook echt verschrikkelijk en heftig qua thematiek. Misschien nog beter als je ook bekend bent met het origineel (ken ik natuurlijk wel maar nooit gelezen in ieder geval) 5/5 echt een aanrader
Ik had hoge verwachtingen van murakami omdat deze zou lijken op hard boiled wonderland en het einde van de wereld (mijn lievelings murakami) maar ik begin me echt te storen aan hoe hij over vrouwen schrijft. Zo oppervlakkig en altijd maar dat gezeur over vrouwelijke oorlellen. Het verhaal was verder wel mooi maar ook een beetje irritant dus 3/5
Hard boiled wonderland las ik ook toen ik 15 was ofzo dus misschien zou ik dat nu ook wel minder vinden, ga het maar niet herlezen
Malibu rising is zooooo slecht en laat niks aan de verbeelding over maar wel erg vermakelijk en top om zoiets leeghoofdigs te lezen af en toe
De anthropologists vond ik prima en de rest van de boeken allemaal goed. Thomas hvv schrijft heel mooi over (het sterven van) zijn vader
Ik ga geen boek meer uitlezen vandaag, dus bij deze mân maandoverzicht:
- Pnin - Vladimir Nabokov (1957): het voordeel was dat ik deze geleend had bij de bieb, en dus zonder schuldgevoelens weer kon inleveren. Voorlopige DNF, ik bleek gewoon even niet in de mood voor Nabokov.
- Blood Mosaic - Elizabeth Hunter (2024). Las echt als een old skool vampire urban fantasy
en dat is een compliment!
- Sanctuary of the Shadow - Aurora Ascher (2024). DNF, echt zĂł slecht geschreven. Ik kwam er daarna achter dat dit boek uitgegeven is door dezelfde uitgeverij als Fourth Wing en ik dacht, âoh ja, makes senseâ. Als ik dat eerder had gezien had ik âm ook niet opgepakt.
- The Kingdom of Copper (The Daevabad Trilogy, #2) - S. A. Chakraborty (2019). Ik geef niet snel vijf sterren op Goodreads, maar deze serie is tot nu toe echt fantastisch. Ben nu bezig in het laatste deel en mogelijk wordt dit een van mân favoriete fantasy series óóit.
- Egyptian Made: Women, Work, and the Promise of Liberation - Leslie T. Chang (2024). Te weinig ruimte om mân gedachten hierover uiteen te zetten, maar niet uitgelezen.
- A Room of Oneâs Own - Virginia Woolf (1929). Fantastisch en ik ben echt heel blij dat ik âm gelezen heb: was echt nog een ontbrekend puzzelstuk in mân feministische leeslijst (âfeministischâ met kanttekeningen, maar toch).
- Three Guineas - Virginia Woolf (1938). Hier moest ik mezelf ietwat doorheen worstelen, maar interessant om te lezen na A Room of Oneâs Own.
Al met al was het echt een maand met pieken en dalen, haha.
Helemaal met je eens qua Murakami. Heb meerdere boeken van hem gelezen, en telkens trap ik er weer in. Ik lees hem niet meer.
Was een heerlijke leesmaand voor mij, ik zat lekker in de flow! Lukte me ook goed om âs avonds wat vaker met een boek op de bank te ploffen, een van mijn doelen van dit jaar.
Ik heb erg genoten van Abroad in Japan, over een Amerikaan die vertelt over zijn begintijd in Japan, en alle cultuurverschillen die hij ervoer.
Patty lezen was gewoon als McDonalds eten, dus die heb ik geen rating geven.
Longeneeslijk en The House of My Mother waren allebei erg indrukwekkende non-fictieboeken, en ik vind het lastig om die dan te raten.
Intermezzo deed me zeer weinig. Bij vlagen was het goed geschreven hoor, maar ik miste een connectie met de hoofdpersonages.
De engelenmaker las ik als tiener, en toen vond ik het geweldig. Nu viel me vooral op dat het helemaal niet zo goed geschreven is, al is het verhaal intrigerend.
Het Paradijs zijn zeven verhalen rondom een moestuin en het wel en wee daaromheen. Ik vond het erg goed geschreven, ene verhaal beter dan het andere. Intrigerende verhalen, soms heel geestig, met een eigenaardig hoofdpersonage.