Het algemene boekentopic #3

Hebben veel mensen hier A Little Life/Een klein leven gelezen?

Ik twijfel heeel erg of dit boek te doen is in Engels of dat ik toch voor Nederlands ga. Meestal kom ik Engels best prima door, soms ff iets opzoeken maar over het algemeen snap ik veel wel gewoon.

Maar het is echt een intens en lang boek geloof ik.

2 likes

Ik vond het fijn om hem in het Engels te lezen en heel goed te doen, zeker als je eenmaal in het verhaal zit. Ik geloof niet dat ik iets op heb hoeven zoeken en je zou ook niet direct iets missen als je van één begrip net even een beetje moet raden naar de exacte betekenis. Ik vond het echt een boek om in te verdwijnen en kan me zo voorstellen dat je na een tijdje niet eens meer merkt dat je Engels leest en waarbij in die taal lezen ook in je beleving juist wat kan toevoegen. Kortom, goed te doen! En wisselen naar Nederlands kan altijd nog.

8 likes

Dat is helemaal zo, en vind het zelf meestal ook wel het fijnst om in de taal te lezen waarin het boek is geschreven!

(Ik vond al het blauw van de hemel ook echt vet raar vertaald bijvoorbeeld)

Ik vond het ook fijn om in het Engels te lezen, het speelt toch in de VS, dus dan zijn sommige dingen gewoon onlogisch in een vertaling. Was zeker een intens boek ja (en afschuwelijk triest), maar ook echt pakkend en meeslepend, dus ik heb het uiteindelijk wel snel uitgelezen.

2 likes

Ik ben nu halverwege in de Engelse versie en ik vind het prima te lezen zo! (maar ik ben over het algemeen geen groot fan van Nederlands vertaalde boeken)

1 like

Mocht je nog twijfelen: de vertaling is heel goed! Geldt overigens ook voor To paradise/Naar het paradijs (die heb ik net zelf uit).

Als er subsidie is ontvangen van het Letterenfonds zit het in mijn ervaring altijd wel snor.

5 likes

Ik heb als voornemen dit jaar om meer vertalingen te lezen, het is echt een heel ambacht op zich wat eigenlijk meer waardering zou moeten krijgen!

15 likes

Ik ben na 2 jaar het boek in mijn kast te hebben, eindelijk begonnen aan Empire of the Vampire. Wou hem al lang graag lezen, maar vond hem vanwege de dikte intimiderend. Nu op bladzijde 100 en vind het al wel heel erg leuk! Ben benieuwd wat de komende 600+ gaan brengen.

3 likes

Een van mijn favorieten!

2 likes

Ik heb dit jaar tot nu toe gelezen:

Breakdown van Cathy Sweeney, nog een boek in het nieuwe ‘vrouwen van middelbare leeftijd die hun man verlaten’ genre. Ik vond deze wel mooi en verdrietig, en ook sterker dan de andere boeken met dit thema die ik recent gelezen heb omdat de hoofdpersoon heel erg ingaat op de rol van status en kapitalisme in de onvrede die de ‘succesvolle’ vrouw voelt in haar huis. En daarnaast gaat het ook meer over moederschap, en wat dan een slechte moeder is en of vrouwen dat mogen zijn. Dus voor mij wel een diepere laag!

En ik las Orbital van Samantha Harvey, die raad ik echt aan. Ik heb het gekregen en het heeft de Booker Prize gewonnen en tbh anders had ik het niet gelezen. Het trekt me op het eerste gezicht totaal niet omdat het over de ruimte gaat (een onderwerp dat ik echt intens saai vind) en het niet echt een plot heeft (vind ik vaak niet echt boeiende boeken en ook snel patserig en wollig van kijk mij literair schrijven). Maar dit boek is echt mooi en lief en ook wel een opsteker in de dumpster fire die 2025 is? Ik vind het ook mooi dat de taal het gewichtloze en ronddraaiende van het verhaal (6 astronauten in een ruimtestation) heel levendig maakt, en dus niet op een opzichtige manier. Dus een goeie palette cleanser vind ik!

15 likes

Orbital staat ook op mijn lijstje! Nu heb ik zin om 'm te lezen

Ik heb de autobiografie van Julia Fox ‘Down the drain’ net uit (lol) maar ik vond het erg interessant om te lezen. Ze kan eigenlijk niks fout doen in mijn ogen haha dus misschien ben ik bevooroordeeld

Ook ‘Snow Country’ van Yasunari Kawabata gelezen op aanraden van mijn Japanse schoonmoeder. Was zo prachtig, echt een aanrader

‘The English Understand Wool’ van Helen DeWitt nogmaals gelezen en ze blijft een van mijn favoriete schrijvers. Dit verhaal is zo kort maar tegelijkertijd zo scherp, wat een talent heeft die vrouw.

Ik heb nog steeds ‘Yellowface’ nog niet gelezen. Het lijkt zo overhyped? Misschien een vooroordeel en moet ik er toch binnenkort aan beginnen

5 likes

Die van Julia Fox wil ik ook nog lezen! Ik heb net een voortreffelijke thriller uit van Tana French: “De gelijkenis”. Een mega spannend verhaal over ex-undercover rechercheur Cassie die na een mislukte zaak bij de afdeling Huiselijk Geweld werkt, tot er een vermoorde jonge vrouw wordt gevonden die als twee druppels water op Cassie lijkt. Dat niet alleen: deze vrouw blijkt ook nog eens de (verzonnen) identiteit van Lexie uit Cassies vorige undercoverzaak te hebben aangenomen. Om te onderzoeken wie deze vrouw echt is en wie haar heeft vermoord, gaat Cassie opnieuw in de rol van Lexie en komt ze terecht tussen vier mysterieuze studenten die samen in een enorm vervallen landhuis wonen. Het verhaal zit echt goed in elkaar en is spannend, maar de ‘dark academia’sfeer maakt het helemaal af. Echt zo’n boek waarvoor ik mijn avond vrijmaakte om uren aan een stuk door te kunnen lezen!

11 likes

Yellowface vond ik echt een flutboek en kun je wat mij betreft overslaan. ik denk dat Woman in the dunes, van Kobo Abe echt een boek voor jou is. ik vond het heel bijzonder (en dat vond ik ook van Snow country, en trouwens ook van The sound of the mountain van Kawabata)

4 likes

Ik vond yellowface echt een van de leukste boeken die ik heb gelezen vorig jaar, ik kon niet stoppen met lezen en dat heb ik niet meer vaak! Dus wat mij betreft de hype wel waard. Maar de meningen verschillen haha

Lol ik zocht net Orbital op en als ik hem wil reserveren zijn er 37 wachtenden voor me voor de Nederlandse versie en 27 voor de Engelse :face_with_spiral_eyes:

4 likes

Ooh dit haalt me over om Orbital te kopen! Wilde hem eigenlijk al langer, maar hij is zo dun :’) Maar het klinkt alsof dit een nieuwe favoriet kan worden.

Ik heb net The No-Show van Beth O’Leary uit. Ik vind haar boeken zo fijn geschreven. Het is romance, maar dan met diepgang. Bij deze moest ik echt zo hard huilen. Echt een aanrader (net zoals haar andere boeken).

Oooh ik raad je echt aan om de volledige Dublin Murder Squad-serie te lezen. The Likeness is een van mijn favorieten uit die serie, echt een boek om je helemaal in onder te dompelen inderdaad.

4 likes

Tof!! Dankjewel voor de tip :blush:

3 likes

Ik ooook!
Maar ik zou het ook fijn vinden om te lezen dat lezers iig theorieĂ«n bedenken wat het zou kĂșnnen zijn. Wat denken jullie? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen behalve

• een oorlogssituatie, er worden een soort experimenten op deze vrouwen uitgevoerd
  • een buitenaardse plek
    Ik wil het weten ook al kan dat nieeet
    Ben nu zelf alweer lekker andere boeken aan het lezen zo fijn

Even op mezelf nog reagerende voor als anderen dit genre ook heerlijk vinden - naast alle tips die gegeven zijn - : er stromen rivieren in de lucht. Net uit en voldoet hier helemaal aan.

1 like

Heeft iemand Bang van Lisa Loeb gelezen?

Is het makkelijk te lezen (ik ben een slechte concentratie lezer en het lukt mij vaak niet om te lesen)

En zijn er mensen met angststoornissen die het hebben gelezen? Daarom spreekt het mij aan.

Ik heb een no (onnodige) buy eerste kwartaal, dus wil hem niet zomaar uitproberen, maar echt een bewuste koop doen :slight_smile: