December en januari

Kaveh Akbar - Martelaar!
(
)
Ik vond dit lastig om te beoordelen omdat ik het gevoel heb dat ik het niet goed genoeg snapte. Ik dacht heel vaak ‘wat leeeees ik’, maar ik merkte ook wel dat het een goed boek is. Het einde was erg verwarrend, ik heb sindsdien zoveel gegoogled naar de interpretaties van mensen.
Rebecca Makkai - Ik heb een paar vragen voor je

De Nederlandse vertaling (ik denk tenminste dat het daar aan ligt) vond ik niet zo, rare woordkeuzes en slecht lopende zinnen. Verder wel een pageturner.
Sally Rooney - Intermezzo

Echt leuk om een soort van mee te groeien met Sally Rooney (want zelfde generatie) en in haar boeken steeds die vooruitgang en ontwikkeling te lezen. Ik vond dit boek heel mooi en lief en ontroerend. Zo aandoenlijk en menselijk allemaal. Ik lees hele wisselende reviews en ik kan ook niet precies zeggen waarom het voor mij wel werkte maar ik heb echt gehuild op het einde.
Chloe Benjamin - De Onsterfelijken

Ook een fijn wegleesboek. Het bleef me niet heel erg bij verder.
Colm Toíbín - Long Island

Ik keek uit naar dit boek, want ik heb Brooklyn ook gelezen en was heel benieuwd naar het vervolg. Maar het stelde een beetje teleur. Het is gewoon een beetje een saai boek? En weer zo’n cliffhanger! Desondanks vermakelijk om te lezen.
Tommy Wieringa - Joe Speedboot

Deze ook eindelijk gelezen vanwege heel Nederland leest. Met plezier gelezen, die man kan zo goed schrijven.
Edgar Cairo - Kopzorg: het verhaal van vader en zoon

Interessant en heerlijke taal, maar ik kwam er moeizaam doorheen.
Jacqueline Harpman - Ik die nooit een man heb gekend

Ik heb hier al wat over geschreven in dit topic geloof ik, maar het was zeker een bijzondere leeservaring, dus leuk zo’n forumtrend! Ik vind het ook heel gezellig om met zoveel forummers hetzelfde boek te lezen. Dit is niet een genre wat ik normaal lees. Ik vond het enerzijds heel sterk maar anderzijds ook onbevredigend (hoewel ik ook wel weer snap dat dat de bedoeling is van het verhaal). Ik vond het naar het einde toe ook veel in herhaling vallen.
Ann Napolitano - Hello beautiful

Er zitten een paar erg irritante mensen in dit boek met op een gedeelde eerste plaats William en Julia. Die William heeft echt werkelijk nul persoonlijkheid. En ik vind het ook zwakjes als van ieder personage een cliché wordt gemaakt, dus: dit is de creatieveling dus iedere keer als zij in het verhaal voorkomt heeft ze verf ergens op haar lijf of op haar kleren of moet ze iets zeggen over een schilderij of heeft ze een boek mee over schilderen. Mensen zijn niet zo! Ja. dus. Ik heb me aan veel dingen geërgerd tijdens het lezen van dit verhaal maar kan dan ook weer niet zeggen dat het niet vermakelijk was. Ik begrijp niet zo goed waarom dit zó populair is eigenlijk.
Katherine May - Winteren

Ik begrijp de boodschap van het boek en ik vind het ook een mooie boodschap, maar ze had het zoveel interessanter kunnen maken. Ik miste echt een connectie met de hoofdpersoon en alles bleef zo vlak. Maar ik vind het wel heel leuk om boeken te lezen over een bepaald seizoen/tijd in het jaar/maand, ik heb ook erg genoten van die reeks van Knausgard bijvoorbeeld. Dus als iemand tips heeft over dit soort boeken, graag!