Het algemene boekentopic #3

Ik het de luisterboeken weer helemaal ontdekt met een gratis 2 maanden proberen aanbieding van Nextory. Mss wel een leuke tip voor jullie allemaal. Heb hem via Social Deal. Ik ben nu het boek Longeneeselijk van Eva Hermans aan het luisteren. Ik ben helemaal onder de indruk.nWat een verhaal

1 like

Nog even een aanvulling op deze tip: ook via de Lidl plus app kun je Nextory uitproberen. Wel snel zijn want de actie duurt nog tot en met 31 januari maar dan krijg je 70 dagen gratis.
Normaal lees ik liever boeken fysiek maar moet zeggen dat ik snel gewend ben aan lezen in e-book vorm!

3 likes

Wat een goede tips! Ik bedacht me van de week dat ik weer eens audioboeken wil proberen wanr ben mijn podcasts beu :raised_hands: Snel aangemeld

1 like

Bookbeat is nu 90 dagen proefperiode ook! Ken het helemaal niet maar toen ik dit topic bijlas zag ik een abri dus dacht ik deel het hier gelijk voor het geval iemand het wil

2 likes

Januari boeken, ik was lekker 3,5e week vrij dus veel kunnen lezen :sun_with_face:

James vond ik geweldig, een hervertelling van huckleberry finn vanuit het perspectief van Jim, een tot slaaf gemaakte. Echt heel goed en met humor geschreven maar ook echt verschrikkelijk en heftig qua thematiek. Misschien nog beter als je ook bekend bent met het origineel (ken ik natuurlijk wel maar nooit gelezen in ieder geval) 5/5 echt een aanrader

Ik had hoge verwachtingen van murakami omdat deze zou lijken op hard boiled wonderland en het einde van de wereld (mijn lievelings murakami) maar ik begin me echt te storen aan hoe hij over vrouwen schrijft. Zo oppervlakkig en altijd maar dat gezeur over vrouwelijke oorlellen. Het verhaal was verder wel mooi maar ook een beetje irritant dus 3/5
Hard boiled wonderland las ik ook toen ik 15 was ofzo dus misschien zou ik dat nu ook wel minder vinden, ga het maar niet herlezen

Malibu rising is zooooo slecht en laat niks aan de verbeelding over maar wel erg vermakelijk en top om zoiets leeghoofdigs te lezen af en toe :cowboy_hat_face:
De anthropologists vond ik prima en de rest van de boeken allemaal goed. Thomas hvv schrijft heel mooi over (het sterven van) zijn vader

10 likes

Ik ga geen boek meer uitlezen vandaag, dus bij deze m’n maandoverzicht:

• Pnin - Vladimir Nabokov (1957): het voordeel was dat ik deze geleend had bij de bieb, en dus zonder schuldgevoelens weer kon inleveren. Voorlopige DNF, ik bleek gewoon even niet in de mood voor Nabokov.
  • Blood Mosaic - Elizabeth Hunter (2024). Las echt als een old skool vampire urban fantasy :vampire: en dat is een compliment!
  • Sanctuary of the Shadow - Aurora Ascher (2024). DNF, echt zó slecht geschreven. Ik kwam er daarna achter dat dit boek uitgegeven is door dezelfde uitgeverij als Fourth Wing en ik dacht, ‘oh ja, makes sense’. Als ik dat eerder had gezien had ik ‘m ook niet opgepakt.
  • The Kingdom of Copper (The Daevabad Trilogy, #2) - S. A. Chakraborty (2019). Ik geef niet snel vijf sterren op Goodreads, maar deze serie is tot nu toe echt fantastisch. Ben nu bezig in het laatste deel en mogelijk wordt dit een van m’n favoriete fantasy series óóit.
  • Egyptian Made: Women, Work, and the Promise of Liberation - Leslie T. Chang (2024). Te weinig ruimte om m’n gedachten hierover uiteen te zetten, maar niet uitgelezen.
  • A Room of One’s Own - Virginia Woolf (1929). Fantastisch en ik ben echt heel blij dat ik ‘m gelezen heb: was echt nog een ontbrekend puzzelstuk in m’n feministische leeslijst (‘feministisch’ met kanttekeningen, maar toch).
  • Three Guineas - Virginia Woolf (1938). Hier moest ik mezelf ietwat doorheen worstelen, maar interessant om te lezen na A Room of One’s Own.

Al met al was het echt een maand met pieken en dalen, haha.

7 likes

Helemaal met je eens qua Murakami. Heb meerdere boeken van hem gelezen, en telkens trap ik er weer in. Ik lees hem niet meer.

Was een heerlijke leesmaand voor mij, ik zat lekker in de flow! Lukte me ook goed om ‘s avonds wat vaker met een boek op de bank te ploffen, een van mijn doelen van dit jaar.

Ik heb erg genoten van Abroad in Japan, over een Amerikaan die vertelt over zijn begintijd in Japan, en alle cultuurverschillen die hij ervoer.

Patty lezen was gewoon als McDonalds eten, dus die heb ik geen rating geven.

Longeneeslijk en The House of My Mother waren allebei erg indrukwekkende non-fictieboeken, en ik vind het lastig om die dan te raten.

Intermezzo deed me zeer weinig. Bij vlagen was het goed geschreven hoor, maar ik miste een connectie met de hoofdpersonages.

De engelenmaker las ik als tiener, en toen vond ik het geweldig. Nu viel me vooral op dat het helemaal niet zo goed geschreven is, al is het verhaal intrigerend.

Het Paradijs zijn zeven verhalen rondom een moestuin en het wel en wee daaromheen. Ik vond het erg goed geschreven, ene verhaal beter dan het andere. Intrigerende verhalen, soms heel geestig, met een eigenaardig hoofdpersonage.

12 likes

De poëzieweek is gisteren begonnen! Dit jaar is het geschenk geschreven door Charlotte van den Broeck. Ik ben benieuwd of die net zo snel overal weg is als de bundel van Edward van den Vendel van vorig jaar.

Gaan jullie nog een poëzie bundel kopen? Heeft iemand nog aanraders?

4 likes

Wat leuk! Ik had geen idee. Ik ben niet zo’n poëzie lezer maar voel de laatste tijd wel zin om het (weer) eens te proberen. Goed moment misschien voor mij om dan een bundel van roelof ten napel te kopen (wil ik al een tijdje) en misschien een bloemlezing om te kijken wat mij aanspreekt.

Ik heb dus geen aanraders, jij?

1 like

En James als je helemaal niet bekend bent met Huckleberry Finn? Of mis je dan echt wel dingen? Je beschrijving wekt wel mijn interesse namelijk.

Sorry een beetje verwarrend opgeschreven maar ik ben er dus ook niet bekend mee! Ik raad hem iig erg aan

1 like

Thanks. Gaat op mijn lijstje dan. Benieuwd naar!

Ik ben nu bezig in Our Evenings van Alan Hollinghurst. Iemand gelezen? Ik was wel geïntrigeerd door het begin (een Engels-Birmese jongens wiens boarding school gefinancierd wordt door de rijke ouders van een klasgenoot), maar ik ben nu halverwege en het lijkt allemaal zo nergens heen te gaan? Iets wordt heeeel uitgebreid beschreven, bijvoorbeeld een vakantie en dan … niets en weer iets anders heel uitgebreid. Ik weet het er nog niet mee.

1 like

Hoe vond je deze om te lezen qua engels? Ik ben een beetje huiverig voor engelstalige boeken uit die tijd, maar misschien maak ik het groter dan het is en is het prima te doen.

1 like

Oeh, ik vind het voor een ander altijd wat lastig te beantwoorden, maar ik had er zelf geen problemen mee! Je kunt vrij makkelijk een eerste hoofdstuk online vinden, dus ik zou zeggen: gewoon proberen! :slight_smile: Het fijne aan A Room of One’s Own is dat hij a) niet zo lang is; en b) en vrij heldere structuur heeft (vond ik). Three Guineas vond ik een stuk minder toegankelijk.

3 likes

Land van dadels en prinsen :star:
Echt een heel stom boek.
Onyx storm :star::star::star:
Leuk maar te veel sidetracks en niet pakkend genoeg en niet spicy genoeg.
Het ministerie van oplossingen 4 :star::star::star::boom:
Zelfde trucje weer opnieuw, altijd vermakelijk.
Het geheime boek van Flora Lea :star::star::star::boom:
Te weinig diepgang maar wel een bijzonder verhaal
De bronzen stad :star::star::boom:
Matig boek, besloten de rest van de trilogie niet te lezen dus dat zegt wel wat.

3 likes

Jawel ik heb wel wat aanraders maar dit zijn niet allemaal recente titels dus ik weet niet of je ze allemaal makkelijk kan vinden.

Poëziebundels

• 's nachts verdwijnt de wereld van Jaap Robben
  • Zegen de dochter van Warsan Shire
  • Meesterwerk voor de prullenbak van Stella Bergsma
  • Marshmallow van Simone Atangana Bekono
  • Winterbloeiers Ymke van Stokkum

Kinderpoezie
Ik weet niet helemaal zeker of kinderpoezie mee doet maar als dat zo is dan zijn deze aanraders

• seks is niks geks van Bette Westera en Sylvia Weve
  • Kapitein Hangmat van Kasper Peters
  • alles van Edward van den Vendel (super guppie is echt heel leuk en afwisselend voor alle leeftijden)

Bloemlezingen

• Voor alle dagen honderd-nog-wat gedichten zonder gelegenheid. Is uit 2023 en ik heb er al eens over gepost maar hele gave bundel
  • kus of ik zoen (uitgeverij rainbow)
  • De bloemlezingen van Amnesty International
  • Heel de wereld word wakker samengesteld door Jaap Robben. Is een bloemlezing van kinderpoezie en heel mooi gemaakt
  • Plint 40 jarig jubileumboek. Is echt een prachtige uitgave met heldere kleuren en veel afwisselende poëzie waar kunst een mooie rol bij speelt.
  • Mateloos verlangen van uitgeverij Podium. Is een gedichtenbundel met gedichten over diversiteit. Het is een beetje wisselend in hoe goed de gedichten zijn maar het is een mooi onderwerp voor een bundel en het is toegankelijk voor als je niet veel poëzie leest.

Roelof ten Napel zegt mij zo niets ik zal eens gedichten van hem opzoeken. Ik ben benieuwd of je nog een bloemlezing vind die je aanspreekt!

5 likes

Ik heb deze maand weer veel gelezen voor m’n Read around the world challenge en ik kan het echt aanraden om die te doen. Ik lees allemaal boeken die ik normaal nooit zou kiezen, maar waar ik door verrast ben en echt van genoten heb.

Ghosts is een vreemde eend in de bijt, die heb ik als luisterboek geluisterd en vond ik voor het type boek dat het is wel leuk en boeiend tot het einde.

Heretics heb ik gelezen voor Cuba. Een enorm langdradig boek met lange zinnen en een medium boeiend verhaal. Geen aanrader.

A small place is een essay van een vrouw die uit Antigua komt en schrijft over de invloed van (witte) toeristen op het eiland en de politieke situatie. Ik vond het heel interessant en het stuk over toerisme confronterend.

Three apples fell from the sky gaat over de bewoners van een Armeens bergdorp dat, afgezien van een telegramapparaat en een bewoner die 1x per week op een kar spullen gaat halen in de vallei, helemaal is afgesloten van de buitenwereld. Het duurde even tot ik erin kwam en er zit een klein beetje magical realism in wat ik normaal niet leuk vind maar wat hier wel echt in past. Vooral het laatste deel heb ik echt van genoten.

De boekhandel van Algiers was 3,5 ster. Het is het levensverhaal gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een man die een boekhandel opzet in Algiers. Er wordt steeds gewisseld in schrijfstijlen wat prettig is. Omdat het een levensverhaal is word je meegenomen door de geschiedenis van Algerije, waar ik nog niet veel van wist.

Het eiland van de verdwenen bomen was voor Cyprus. Ook een aanrader! Ik was wat sceptisch op het begin omdat een van de protagonisten een boom is. Maar daar kon ik me vrij snel overheen zetten. Het boek vertelt het verhaal van de verboden liefde tussen een Turks meisje en een Griekse jongen op Cyprus. Met daarbij ook weer een geschiedenisles over Cyprus, inclusief de Britse inmenging daar.

16 likes

Hebben jullie nog boeken bewaard van jullie tienertijd? Ik ben nu bij mn ouders en ze willen dat ik van ongeveer 6 verhuisdozen er max 1 maak (niet alleen boeken hoor ook gewone spullen) en de rest naar de kringloop breng, maar die boeken zijn ook wel echt herinneringen… maar ik ga ze waarschijnlijk ook niet meer lezen + zwaar…

1 like

Nettle and Bone was wel oke. Het stond aangeschreven als een avontuur met wat horror, maar dat laatste ben ik echt niet tegengekomen. Het is gewoon een fantasyverhaal. Blijft een beetje aan de oppervlakte. Wel vermakelijk en humoristisch af en toe, maar geen boek dat ik me over een jaar nog zal herinneren.

De Geheime Kamer heb ik geluisterd. Ik ben nu alle boeken aan het luisteren. Ik vind dit de minste uit de reeks, altijd al gevonden, maar ook als luisterboek dus. Maar het verhaal blijft leuk en ik luister de versie verteld door Jan Meng en hij is een fantastische verteller.

Ik die nooit een man heb gekend - de forumtrend haha. Echt heel blij dat ik deze heb gelezen. Zo’n bijzonder boek. Dystopisch, verdrietig, ellendig, maar ook hoopvol en krachtig. Ik kon het niet wegleggen en ik heb de hele maand aan dit boek gedacht.

Het eiland van Anna is een non-fictie boek. De schrijver gaat op zoek naar de roots van Anna op het eilandje Schokland. Veel geschiedenis over het voormalige eiland en een mooie zoektocht naar de verbintenis met voorouders. Soms is het wel wat langdradig en dat maakt dat het drie sterren krijgt. Wel zin om door dit boek naar het museum te gaan dat daar nu staat.

6 likes

Ja ik heb nog heel veel boeken van vroeger! Ik heb ook wel veel weggedaan hoor maar om en na bij de 150 boeken zijn van vroeger. Ik herlees ze bijna niet maar het is wel leuk om af en toe door heen te bladeren. Een aantal staan in de boekenkast in de woonkamer en de rest in dozen op zolder. Succes met uitzoeken altijd lastig zoiets.

2 likes