Ik heb deze maand weer veel gelezen voor m’n Read around the world challenge en ik kan het echt aanraden om die te doen. Ik lees allemaal boeken die ik normaal nooit zou kiezen, maar waar ik door verrast ben en echt van genoten heb.
Ghosts is een vreemde eend in de bijt, die heb ik als luisterboek geluisterd en vond ik voor het type boek dat het is wel leuk en boeiend tot het einde.
Heretics heb ik gelezen voor Cuba. Een enorm langdradig boek met lange zinnen en een medium boeiend verhaal. Geen aanrader.
A small place is een essay van een vrouw die uit Antigua komt en schrijft over de invloed van (witte) toeristen op het eiland en de politieke situatie. Ik vond het heel interessant en het stuk over toerisme confronterend.
Three apples fell from the sky gaat over de bewoners van een Armeens bergdorp dat, afgezien van een telegramapparaat en een bewoner die 1x per week op een kar spullen gaat halen in de vallei, helemaal is afgesloten van de buitenwereld. Het duurde even tot ik erin kwam en er zit een klein beetje magical realism in wat ik normaal niet leuk vind maar wat hier wel echt in past. Vooral het laatste deel heb ik echt van genoten.
De boekhandel van Algiers was 3,5 ster. Het is het levensverhaal gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een man die een boekhandel opzet in Algiers. Er wordt steeds gewisseld in schrijfstijlen wat prettig is. Omdat het een levensverhaal is word je meegenomen door de geschiedenis van Algerije, waar ik nog niet veel van wist.
Het eiland van de verdwenen bomen was voor Cyprus. Ook een aanrader! Ik was wat sceptisch op het begin omdat een van de protagonisten een boom is. Maar daar kon ik me vrij snel overheen zetten. Het boek vertelt het verhaal van de verboden liefde tussen een Turks meisje en een Griekse jongen op Cyprus. Met daarbij ook weer een geschiedenisles over Cyprus, inclusief de Britse inmenging daar.