Het algemene boekentopic #3

Iemand hier Camping gelezen van Maartje Wortel?

Het leek me echt een leuk boek maar ik ben nu op driekwart en vind het een beetje vaag en tegenvallen :neutral_face:

Ik zou doorlezen. Zeker als je al op driekwart bent.

5 likes

Ja eens!

1 like

Ga ik doen dan. Ben benieuwd hoe jullie hem vonden (ook @vitaminwater)!

2 likes

Idem

alleen niet als je in je eentje op een camping op vakantie bent weet ik uit ervaring

1 like

Na ‘boy swallows universe’ direct doorgegaan naar Lola in the mirror van Trent Dalton. Ook weer echt een goed boek, hoefde nu ook minder in te komen in de schrijfstijl (maar was misschien ook iets toegankelijker?). Vind het heel leuk dat zijn boeken zich afspelen in Australie omdat ik daar zelf ook geweest ben en specifiek dit boek geeft ook echt een bijzonder inkijkje in het straatleven van Brisbane. Mooi, emotioneel verhaal over een meisje dat een soort van met terugwerkende kracht werkt aan haar toekomst.

3 likes

image
Deze heb ik in januari gelezen
Dit wil je echt niet weten - Huib Modderkolk: lijkt op een zelfhulpboek met deze titel en kaft? Maar dat is het totaal niet. Het hoofdverhaal gaat over Huib - onderzoeksjournalist - die een pakketje krijgt op de redactie en een tip over een Mossad-agent. En dan zijn er ook steeds hoofdstukken over hackers, wat ze precies doen, de risico’s, wat ze blootleggen en wat voor oorlogsvoering er digitaal eigenlijk plaatsvindt. Ik vond het in ieder geval heel interessant! (Heb deze op spotify geluisterd)

Luister - Sacha Bronwasser: ik vond dit wel een vermakelijk boek, maar dat was het ook wel. Kan me ook niet helemaal vinden in de jubelende reacties van “ja op het einde kwam echt alles samen!!!” dat idee had ik totaal niet Ja er liepen verhaallijnen in elkaar over maar het was niet alsof het plot nou echt veranderde daardoor.

The creative act: a way of being - Rick Rubin: dit boek heeft elk hoofdstuk een “wijsheid” over creativiteit. Ik vond het echt een chill boek. Het is niet per se “mind blowing” en af en toe komt het wat pretentieus over. Maar ik vond het dus wel heel chill om te lezen en sommige dingen uit mee te nemen.

Ik ben nu bezig in Red Rising van Pierce Brown, vind het een tof boek! Ik had hem als tip van iemand gekregen. Heel wat anders want het is dystopie/sci-fi maar ik had ook wel weer zin in een wat langer verhaal (deze heeft volgens mij ook weer 5 boeken dus kan vooruit zo lang het leuk blijft).

Red rising (Rood) en Luister heb ik via de online bieb gelezen btw.

5 likes

Hahaha dit is echt een goeie waarschuwing voor een pussy zoals ik

Ik heb heel lang getwijfeld hoe lang ik Een klein leven de kans moest blijven geven. Het duurde bij mij echt tot halverwege het boek voor ik erin zat. Wat ik heel mooi vind aan dit boek is de rol van vriendschap het hele boek door, en hoe alles laag voor laag opgebouwd/beschreven wordt. Maar ik vond het soms echt heel heftig, echt trauma na trauma en niet altijd nodig voor het verhaal. Maar door het hele verhaal, de manier van schrijven en de gelaagdheid geef ik het toch 5 sterren. Het is echt een treurig maar heel goed boek.

De enige die overbleef was dan weer heel fijn na het eerste boek. Fijn geschreven. Verhaal bouwt goed op. Heb meerdere keren op het verkeerde spoor gezeten, ik vind het een aanrader.

Sluit alle deuren ik had helemaal niet door dat ik door elkaar heen twee boeken van dezelfde schrijver las. Hele fijne manier waarop het verhaal verteld wordt, wederom zag ik het plot niet aankomen. Heel spannend en op sommige momenten kon ik het echt niet wegleggen omdat ik wilde weten hoe het verhaal verder ging.

7 likes

• Het Huwelijksportret (Maggie O’Farrell) is een historische roman over de 15-jarige Lucrezia die trouwt met de hertog van Ferrara. Het boek wordt geschreven vanuit Lucrezia, je volgt haar tijdens het opgroeien als buitenbeentje in Firenze, en als veelbelovende jonge bruid in Ferrara. Lucrezia heeft diepgang, is goed uitgewerkt en scenes worden gedetailleerd en levendig beschreven. Het ging mij soms wat te traag, maar een heel mooi boek.
  • De meisje (Jaouad Alloul). De meisje is zowat Jaouad Alloul’s coming of age roman als homoseksuele jongen in een islamitische omgeving. Hoewel verschillende aspecten verzonnen zijn, gaat het grotendeels over zijn eigen ervaringen. Er zit zowel humor als verdriet in het boek, en beide aspecten worden oprecht en geloofwaardig weergegeven. Het had voor mij net iets meer uitgewerkt mogen worden, maar ook dit boek las ik heel graag.
  • Traumasporen (Bessel van der Kolk): een non-fictieboek over wat trauma met/in je hersenen doet. Heel interessant, en net iets diepgaander dan andere boeken die ik hierover las. De manier waarop de schrijver en zijn verwezenlijkingen aanwezig waren in het verhaal stoorden mij soms wel.
  • 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld (Elif Shafak). Het verhaal van Leila, vrouw die vermoord wordt in Istanbul. Het is vooral een verhaal over de vriendschap tussen 6 mensen die door de maatschappij worden afgewezen. In het eerste deel worden deze personages voorgesteld, volgens een terugkerend patroon dat (zoals in Het eiland van de verdwenen bomen) net niet vervelend wordt. In het tweede deel gaan de 5 vrienden door zonder Leila. Shafak schrijft prachtig, met verweeft geschiedenis en maatschappelijke beschouwingen naadloos in haar verhaal, zonder dat het opdringerig wordt. Ik was al verkocht door Het eiland van de verdwenen bomen, en ben dat nu helemaal.
  • Ik die nooit een man heb gekend (Jacqueline Harpman). Ik doe ook mee met de forumhype, gelukkig maar, want ik heb ervan genoten. Het niet krijgen van antwoorden stoorde me niet zoveel als ik had verwacht, misschien omdat ik ‘gewaarschuwd’ was. Ik vond het wel heel boeiend om mee te gaan in de gedachten van het hoofdpersonage, en niet veel meer dan dat te weten en te ontdekken, maar zelf ‘op zoek’ te gaan naar wat er gebeurd zou kunnen zijn.
9 likes

Heerlijk om jullie posts te lezen!! Helpt me altijd om zelf weer aan het lezen te gaan. Ik ben nu zelf bezig in ‘De dochter - herinneringen aan anders zijn’ Door Harriet Duurvoort. Mooi boek! Niet een dunne pageturner-moet mezelf er soms even toe zetten om het weer op te pakken maar vind het een bijzonder waargebeurd verhaal dat veel recente geschiedenis vertelt. Voor hierna heb ik Bang van Lisa Loeb gedownload via kobo plus ook

4 likes

Lekkere leesmaand, maar geen gigantische uitblinkers.

Het weekend was oke, gebeurde me net iets te weinig. Maar wel net interessant genoeg om door te lezen en uiteindelijk prima. Maar zou hem niet per se aanraden eigenlijk.

Als de zon valt heb ik geluisterd, in het begin een beetje verwarrend omdat het verhaal per hoofdstuk wisselt van perspectief en beide jongens dezelfde leeftijd hebben. Maar gedurende het verhaal kwam ik er steeds beter in en vond ik die afwisseling juist wel leuk. Niet het allerbeste boek ooit, maar een goed debuut van Stijn!

The husbands: las wel lekker weg, vond het wel een grappig verhaal. Leuk begin, maar uiteindelijk beetje veel van hetzelfde (weer een husband). Tussenstuk mocht dus wat korter, maar lekker luchtig boek voor tussendoor. Beetje in de categorie Beth OLeary.

Komt een land bij de dokter raad ik iedereen aan, volgde haar al op LinkedIn en vind haar manier van schrijven prettig en geeft een interessante (maar ook heftige en tragische) inkijk in haar werk als straatarts. Maar goede reality check dat alle regelgeving voor een sommige mensen zo averechts werkt. Dit wist ik wel maar werd weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Oa ook het verhaal van een slachtoffer van het toeslagenschandaal.

En nog bezig in All Fours, net niet uit!

6 likes

Sinds dit jaar ‘dwing’ ik mijzelf elke ochtend als ik uit bed kom een half uur te lezen en dat werkt goed! (Ik heb veel hobby’s en vaak weinig rust om te lezen, maar als ik eenmaal in een boek zit gaat het wel beter. Dit helpt!)
Vier boeken in een maand is voor mij veeeel :sweat_smile: Wel allemaal middelmatige boeken. Ik vind Matt Haig zijn boeken soms zo makkelijk geschreven? Een beetje kinderlijk en een plot waar alles altijd te makkelijk gaat ofzo. Mmm. Ok doei :joy:

8 likes

Ik was in januari nog steeds bezig met het herlezen van The Stormlight Archive. Ik ben nog steeds verbaast hoeveel ik was vergeten, al had ik Rhythm of War in 2021 gelezen, dus heel gek is het niet. Maar ik heb echt genoten. Omdat ik nu ook alle novella’s en Warbreaker heb gelezen heb ik ook steeds meer kleine easter eggs door. Deze zijn nog steeds 5 sterren voor mij.

The Extraordinary disappointments of Leopold Berry was gewoon leuk, fantasierijk en nostalgisch qua 80’s/90’s vibe. Het is wel voor een jonger publiek, maar dat vind ik niet erg. Heel fijn om tussen de epic fantasy boeken door te lezen. Ben benieuwd naar het vervolg. 3.75 sterren.

My roommate is a vampire heb ik als luisterboek. Was leuk, niet perse vernieuwend of bijzonder. Maar ik vind het heerlijk om dit soort boeken te luisteren tijdens het hardlopen of hond uitlaten. Dan hoef ik er niet heel erg mijn concentratie bij te houden. 3 sterren.

4 likes

Ik heb ook een goede leesmaand gehad! Mijn doel voor dit jaar is om minder boeken te kopen en de alsmaargroeiende stapel in mijn kast nu écht te tackelen (dat waren er op 1 januari namelijk 153…). Nu 10 boeken uit de kast al gelezen (en een paar via Kobo). Hopelijk is de stapel eind dit jaar een stuk kleiner.

Meest genoten van Rouwdouwers en van In Orbit, en er is één scene van Half Leven die nog steeds in m’n hoofd rondspookt.

Ben ondertussen ook nog bezig in Furies, Checkout 19 en Rouge, maar bij allemaal pas zo’n 25% op weg.

17 likes

Interessante podcast waar vertalers worden geïnterviewd. In deze aflevering de vertaler van Moedermelk.

Er is vorig jaar ook een essay verschenen over vertalers. Die heb ik nog niet gelezen maar staat wel op de planning om te lezen. Deze recensie is in elk geval positief.

4 likes

Oh wat leuk! Ik ben ook net Moedermelk aan het lezen, ik ga deze afl zeker daarna luisteren

2 likes

Dan vind je dit artikel misschien ook wel leuk!

https://www.athenaeum.nl/nieuws/vertalers/2023/over-het-vertalen-van-de-eerste-zin-van-nora-ikstena-s-moedermelk-door-brenda-lelie

(en wat is het een mooi boek hé!)

2 likes

Aanrader voor mensen die van dystopische/sci-fi verhalen houden:

Het is Klara and the Sun als Klara ook een seks robot was. Ik heb hem in 1 ruk uitgelezen!

7 likes

Dit is ook een ontzettend leuke en interessante aflevering over vertalen

https://pca.st/episode/6403c70e-f85c-47bd-aa17-cda7ebed5fab

En het is ook een leuke podcast trouwens!

2 likes