Het algemene boekentopic #3

Woww het derde boek is al uit dus? Ga die ook snel kopen :star_struck:

2 likes

Gister I Who Have Never Known Men besproken met m’n boekenclub, en het van de week dus voor een tweede keer gelezen. De leeservaring was wel anders nu ik al wist hoe het “afloopt”, maar ben er nog steeds ondersteboven van. Vond het ook HEEL leuk om te bespreken met anderen; leuk om te fantaseren over de context en setting en heel interessant om sommige thema’s te bespreken en uit te diepen :smiley: Zeker een heel geschikt boekenclub boek wat mij betreft!

11 likes

Ik heb 'm ook vorige week uitgelezen. Heb een paar keer een traan moeten wegvegen. Ben ook wel blij dat ik 'm uit heb, heel zwaar boek.

1 like

Ik heb Vrijuit van Iris de Graaf gelezen, correspondent in Rusland tijdens de oorlog met Ukraine. Erg indrukwekkend en echt bizarre situaties. Vind het echt een aanrader!

3 likes

Ik heb net de nieuwe verhalenbundel van Curtis Sittenfeld gelezen, zo leuk weer. Echt een van mijn favo schrijvers

2 likes

Ik vond het boekenweekgeschenk verrassend leuk. Heeft iemand anders hem gelezen?

1 like

net deze uit, een verrassend leuk kort boekje! op een heerlijke tragikomische toon geschreven. en normaal skip ik voor/nawoorden maar deze was echt leuk! staat ook op kobo plus zie ik. in 2 uurtjes wel uit.

4 likes

Ja ik heb dit boek echt in een paar dagen uitgelezen. Inderdaad een aanrader.

2 likes

Free is een Albanees coming of age verhaal over een meisje dat opgroeit terwijl het Albanese communistische regime valt. Los van dat ik het überhaupt een mooi en interessant boek vond, zat er een stijlelement in waar ik van onder de indruk was, wat de indoctrinatie van zo’n regime en hoe mensen daarin leven, vooral vandaar 5 sterren.

Moedermelk is een Lets boek wat ik ook prachtig vond, over 3 generaties vrouwen in Sovjet Letland. Heel mooi geschreven (en vertaald) en ook weer een indrukwekkend verhaal. Aanrader.

Childhood/Youth/Dependency (The Copenhagen Trilogy) is een waargebeurd Deens coming of age verhaal van begin 20e eeuw over een meisje dat opgroeit in een arbeidersbuurt in Kopenhagen. Op zich een interessant verhaal, maar het is een al wat ouder boek en dat was de schrijfstijl ook dus ik kwam er wat moeilijk doorheen.

Vertel me het einde is een essay door een Mexicaanse schrijfster die als tolk werkte om Latijns-Amerikaanse kinderen te interviewen die de Mexicaanse grens overstaken en asiel aanvroegen in de Verenigde Staten. Ook weer een indrukwekkend en vooral confronterend boek dat is geschreven aan de hand van de 40 vragen die zij elk kind moest vragen.

Het verhaal van de Jordaan vond ik voornamelijk een opsomming van feiten en heel veel ongeveer dezelfde namen door elkaar, dus ik raakte af en toe de draad kwijt (heb m geluisterd).

Het schaarse licht was wel mijn hoogtepunt van deze maand. Een dikke pil, maar heel vloeiend geschreven dus je vliegt er zo doorheen. Dit is van de schrijfster van Het achtste leven en gaat over vier vriendinnen die opgroeien in het onrustige Georgië van de jaren ‘90 en waarvan 3 elkaar in 2019 sinds lange tijd weer ontmoeten. Ook zeker een aanrader.

13 likes

Ik heb The Wall eindelijk gelezen nadat ik hier had gelezen dat het een aanrader was als je fan bent van I Who Have Never Known Men. Wat een geweldig boek, echt een van mijn nieuwe lievelingsboeken!

Echt heerlijk dat het gewoon een survival verhaal is over een vrouw en het niet over mannen/relaties/kinderen gaat, echt verfrissend en ik zag achteraf pas dat het boek uit 1963 komt!! Jammer dat er niet meer van zulke boeken zijn.

7 likes

Ja ik vond 'm ook leuk! Sowieso wel goede schrijver

2 likes

Ik ben vergeten te delen wat ik in februari las, dus die gooi ik er ook bij:

Februari:
Alle Oekraïners die ik ken - Olaf Koens. :star2::star2::star2:
Deep End - Ali Hazelwood. :star2::star2:
Beauty and the Demon (Hell Bent, #5) - Aurora Asscher. :star2::star2:

Maart:
How to Think Like a Woman: Four Women Philosophers Who Taught Me How to Love the Life of the Mind - Regan Penaluna. :star2::star2::star2: :dizzy:*
Foster - Claire Keegan. :star2::star2::star2:
The City & The City - China Miéville. DNF
Olijven moet je leren lezen - Ellen Deckwitz. :star2::star2:
The Empire of Gold (The Daevebad Trilogy, #3) - S. A. Chakraborty. :star2::star2::dizzy:*

*:dizzy: betekent een halve ster

Ik heb me dus sinds 11 januari door het derde deel van de Daevabad trilogy heen geworsteld, ik ben zó blij dat ‘ie uit is. Ik vond deel I&II echt fantastisch, en hier kwam ik gewoon niet doorheen. Echt heel erg jammer, in januari schreef ik hier dat ik dacht een van m’n nieuwe favoriete series te lezen. Heb alleen nog een korte verhalen bundel van de trilogie liggen, die lees ik nog wel uit (hopelijk maakt dat nog iets goed).

5 likes

Ik heb gelezen:
Death valley - Melissa Broder
Morgen vertrel ik alles - Job van Ballegoijen de jong
Margo’s got money troubles - Rufi Thorpe

Death valley vond ik een tof boek! Extra interessant als je weleens in een woestijn zoals Death valley bent geweest en kunt indenken hoe gevaarlijk het daar eigenlijk is. Ben benieuwd naar andere boeken van haar.

Morgen vertel ik alles vond ik verrassend interessant, ik heb hem geluisterd en dacht oké even “iets tussendoor” maar vooral het begin raakte me wel. De schrijver was dus schijnstudent zes jaar lang en kijkt ook terug naar zijn jeugd en zoekt verklaringen waarom hij zo lang en zo veel gelogen heeft. Ik heb niet dezelfde struggles gehad tijdens m’n basis/middelbare school tijd (wel andere struggles) maar ik werd er wel ineens heel erg door geraakt ofzo. Vond vooral dat deel interessant, daarna was het wat minder herkenbaar en interessant (studentenverenigingsleven).

Margo’s got money troubles vond ik een ontroerend boek, mooi geschreven en ook echt grappig.

6 likes

Ik heb heel maart gedaan over de Wolven van de eeuwigheid (Karl Ove Knausgård) :star::star::star::star: Dit is het vervolg op de Morgenster maar volgens mij ook wel los te lezen.

Ik vond het een heel mooi, filosofisch verhaal maar wel hard werken. Het verhaal gaat in het begin zo langzaam (en ook letterlijk want de eerste 400 pagina’s bestrijkt een maand ofzo) dat ik het idee had dat ik er nooit doorheen zou komen, terwijl de tweede helft best vlot is in tijdslijnen maar ook in hoog tempo allerlei interessante filosofische gedachten voorbij komen.

5 likes

Ik heb per ongeluk heel veel gelezen in maart, ook doordat ik wat boeken uitlas die ik in februari al was gestart:

Blood on her Tongue - Johanna van Veen (ARC) 5 sterren (review)
Seks! - Rik van Lunsen en Ellen Laan, 4 sterren
What does it feel like? - Sophie Kinsella, niet gerate omdat het zo persoonlijk was
Popcorn donut kaassouffle - Eline van Wieren, 2,5 ster (review)
Schuilhuisje - Lena Kurzen, 4 sterren
Doof! - Manon Spierenburg, 3,5 ster
Halfweg - Puck de Klerk, 3 sterren
Meesterwerk voor de prullenbak - Stella Bergsma (geen idee hoe ik poëzie moet raten)
De offerplaats - Tana French, 4 sterren
Hé, is dit ook ADHD? - Hanneke Mijnster, 4 sterren
Mens Dier Ding - Alfred Schaffer (moeilijk te raten omdat het ook zo poëzie-achtig was)
Fahrenheit 451 - Ray Bradbury, 2,5 ster
De laatste afspraak - Tana French, 3 sterren
Pels - Naomi Rebekka Boekwijt, 4 sterren
Niemand wilde hier zijn - Robin van den Maagdenberg, 4 sterren
The Lamb - Lucy Rose, 3 sterren
She’s Always Hungry - Eliza Clark, 5 sterren
Waarom vrouwen minder werken dan mannen - Liesbeth Staats, 3 sterren

9 likes

Maart:

Knausgard had ik laatst al gepost, 5/5 dit is waarom ik lees :heart_hands: :sparkling_heart: :hot_face: :smiling_face_with_three_hearts:
Dius en the factory vond ik tegenvallen en de andere twee prima
Ik heb de morgenster deel 3 gekocht maar nog geen zin om het te lezen want ik wil het nog niet uit hebben :smiling_face_with_tear:

9 likes

Fijne leesmaand gehad! Ook best veel kunnen lezen voor mijn doen.

Vond Camping even afstevenen op 5 sterren, maar vond het einde wat minder sterk. Maar verfrissend boek met leuke invalshoek, je leest de oa de verschillende verhalen van campinggasten. Deed me beetje denken aan zelf camperen, ik denk dan ook altijd na over wie waar vandaan zou komen enzo.

De Nomade was weer een typische Anya Niewarra, maar vind dat best fijn lezen. Ook wel weer wat historische feiten die ik niet kende, dus prima boek!

De andere 3 waren oke, niets interessants over te zeggen.

7 likes

Niet zoveel gelezen als veel van jullie, maar wel genoten van mijn leesmaand!

6 likes

Ik ben laatst naar een toneelstuk van de Wand geweest, was ook echt heel goed!
Ik was heel benieuwd hoe ze het zouden doen qua ruimte/decor omdat het zich zo nadrukkelijk in een weidse locatie afspeelt. Maar het was in een soort vierkante zandbak waar ze dingen mee voorstelden. De actrice was ook echt megagoed.

Ik wist ervan doordat iemand het ook ergens op het forum gepost had, maar kan het niet meer terug vinden. Goede timing want ik had toen net een maand geleden het boek gelezen (ook nav tip van hier haha). Bedankt mocht diegene dit lezen!

Uitgelezen in maart:
Deel 3

:star: :star: :star: :star:

Novella

:star: :star: :star: :star:

Op naar deel vier! in de vierde maand :open_mouth:

6 likes