Het algemene boekentopic #3

Ik ga dit weekend mijn e-reader ‘opladen’ voor een lange vakantie; hebben jullie nog (semi)literaire e-booktips van de online bibliotheek?

Mijn meest recente e-biebfavorieten:

Ossenkop – Manik Sarkar
De overlevenden – Alex Schulman
Dagen in de geschiedenis van stilte – Merethe Lindstrøm
De wand – Marlen Haushofer
Kitchen – Banana Yoshimoto

9 likes

Strega / Johanne Lykke Holm
Een soort eelt / Rinske Bouwman
Schuilhuisje / Lena Kurzen
In het droomhuis / Carmen Maria Machado
Mijn man / Maud Ventura
De acht bergen / Paolo Cognetti
Aanklacht tegen onbekend / Hermine de Graaf
Bloedblaren / Naomi Rebekka Boekwijt
De prediker / Cor de Jong
W. / Tiemen Hiemstra
Zee van rust - Emily St. John Mandel
De details - Ia Genberg

Zelf wil ik nog lezen:
Ik wil geen seks
Dagen als vreemde symptomen
Rouwdouwers

2 likes

Voor mij fijn dat je de uitgave onder de aandacht bracht. Een aantal weken geleden zag ik dit boek aangeboden worden, maar toen was ‘ie nog niet daadwerkelijk uitgebracht, dus dan had ik na aankoop moeten wachten. Dit heb ik toen niet gedaan, maar door jouw bericht (reminder) nu wel gekocht en ben er inmiddels in bezig.

Ik heb wel nog een tijd nagedacht over je opmerking wat betreft die roze koek. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Wat is het verband tussen die koek en de religie (aangezien je aangaf dat je direct wist waar het boek over zou gaan)? Ben heel nieuwsgierig; Google leverde mij niks op.

1 like

Ik ga naar de schapen - Marieke de Maré
Het Stravinsky-spel - Arthur Japin
De bewaring - Yael van der Wouden
De buitengewoon geslaagde opvoeding van Frida Wolf - Maria Kager
Tosca - Maud Vanhauweart

Als je je beperkt voelt door de tien boeken die je maximaal van de onlinebibliotheek kan lenen voor tijdens je vakantie, dan misschien die eerste even bewaren voor erna. Is echt wel een mooi boek, maar je bent er wel zo doorheen.

2 likes

Jan Terlouw is overleden en ik ben er echt een beetje verdrietig om. Koning van Katoren en de kloof waren echt mijn lievelingsboeken.

6 likes

Ik moet denken aan ‘grote koeken zijn voor op zondag/ het weekend’. Het calvinistische bestaan ofzo…
Binnen de lijntjes, geen aanstoot geven, niet teveel genieten

Ik ben een paar weken geleden in Lied van ooievaar en dromedaris gestart en eerst greep het me wel, maar ik ben nu op een derde en denk, hoe lang gaat dit nog door? (heel veel pagina’s dus) Maar het blijft me niet heel erg boeien eigenlijk, steeds diezelfde soort verhalen.

Ook was ik met Oroppa gestart, wat ik de eerste pagina’s ook boeiend vond, tot die eindeloze onduidelijke zinnen me echt begonnen op te breken. Er zal ongetwijfeld een boeiend verhaal onder schuilgaan, maar ik heb niet zo veel met van die ‘poëtische’ zinnen ofzo waarbij je je uiteindelijk toch afvraagt van wat staat hier nou eigenlijk. Dat het heel diep lijkt, maar denk ik eigenlijk niet is (of ik die diepte niet begrijp, kan ook)

4 likes

Ik vond het lied van Dromedaris en Ooievaar heel erg tof. Er waren zeker verhalen die me meer raakten dan anderen, in m’n herinnering zaten m’n favoriete verhalen wel meer na de helft. Maar snap ook helemaal als het niks voor iemand is.

3 likes

Wat dacht jij van het einde? Een vraag die bij mij wel blijft hangen is: Waarom ging W. weg?

2 likes

Sorry, dat einde weet ik echt niet meer! Langer dan een jaar geleden gelezen. Dat er geen antwoord wordt gegeven op waarom hij wegging vind ik juist wel interessanter dan dat alles wordt ingevuld

Ik was ook gegrepen in het begin maar vond het echt te lang. Heb het wel uitgelezen maar wat mij betreft had het 1/3 korter gemogen haha, en dat heb ik eigenlijk bijna nooit

1 like

Ik heb via Reddit lopen zoeken maar kwam deze oplossing helemaal niet tegen, terwijl dit voor mij ook gewerkt heeft! Kan nu eindelijk weer op m’n telefoon in de app inloggen, haha. Thanks!

1 like
spoiler einde

Op het einde staat W. ineens in de galerie waar die meid exposeert (weet de namen niet meer sorry). Zijn beste vriend ziet hem dan. Hij spreekt 'm aan maar W. ontkent W. te zijn. Ze krijgen er slaande ruzie over en uiteindelijk is aan de pasfoto op zijn id-kaart te zien dat het toch W. is.

Impliciet denk ik dat er wel antwoord wordt gegeven op de vraag die ik stel. Maar ik ben benieuwd wat jij denkt. Ik ga ook meteen ff online speuren. :innocent:

2 likes

Ja ik heb ook een hoop reddit topics moeten doorspitten voor de oplossing :smile:

1 like

Ik vond Het Lied van de ooievaar zo’n vreselijk saai boek, begon nog wel interessant maar kabbelde maar voort naar mijn mening :joy:

3 likes

Ik had hetzelfde met Het lied van ooievaar en dromedaris, eerste helft saai en herhalend. Maar heb doorgezet en nu ik het uit heb vind ik het echt een monumentaal boek. Het laatste hoofdstuk/verhaal weeft alle verhalen prachtig samen. Je zou evt ook alleen dat laatste hoofdstuk kunnen lezen want daarin zat voor mij dus wel de wow-factor :grin:

1 like

Ik quote mezelf nog maar even over Het Lied van Ooievaar en Dromedaris, als je het na een derde nog niet leuk vindt zou ik zeker niet doorlezen, want het wordt alleen maar erger :sweat_smile: Heb de afgelopen jaren echt geen enkel boek met zoveel moeite doorgeworsteld en vond het het echt niet waard @Janniebeton

1 like

Wat grappig dat je door mijn bericht weer aan het boek werd herinnerd! Leuk hoe zoiets kan werken. Hoe vind je het boek?
Wbt de roze koeken, eigenlijk wat @hippe_kikker zegt grote koeken voor op zondag/het weekend. Maar dan vroeger was het specifiek roze koeken. Mijn familieleden, ooms/tantes enzo, eten bijna geen roze koeken meer omdat ze die elke zondag aten. Ik ben ook opgevoed met dat je op zondag lekkere duurdere koeken kreeg, en dat kon van alles zijn niet alleen roze koeken. Voor mij heeft het trouwens geen negatieve associatie, ik eet nog steeds graag op zondag luxe/andere koeken en door de week schoolkoekjes/biscuitjes. Van die zondagse koeken zijn vaak zo groot en die hoef ik niet elke dag.

Nog een leuke prentenboektip is het schermdiefje. Dit gaat over een meisje (een dier ofzo ik weet niet precies wat het is) die nieuw is aangekomen in een stad en vrienden wil maken. Maar iedereen zit op/achter een scherm. Zij snapt niet waarom en vind het stom. Op een gegeven moment gaat ze een scherm opeten en dat vind ze erg lekker en zo gaat ze de hele stad door overal een spoor van vernieling achter laten. Heel grappig gedaan, leuke vrolijke tekeningen en een mooie boodschap. Geschikt om met kinderen te lezen maar zeker ook met tieners en volwassenen.

Over weinig tijd voor anderen hebben gesproken, momo en de tijdspaarders is dan ook nog een hele toffe aanrader!

4 likes

Ik ben op zoek naar de titel/auteur van een boek dat ik ooit las. Ik kan me er nog vage details van herinneren. Ik kan maar niet loslaten dat ik niet meer weet welk boek het is en het blijft maar in mijn hoofd hangen, heel irritant. ChatGPT kan me niet helpen, wie weet heeft één van jullie een idee over welk boek ik het heb:

Het gaat over een single moeder met dochter (tiener?) die teruggaat naar haar geboorteplaats, ik denk dat het zich afspeelt in Engeland. Ze gaat daar werken bij een juwelier, waar op een gegeven moment iets wordt gestolen/een overval plaatsvindt. Zij wordt daar ook nog van verdacht.
Er is ook nog een artiest/rapper met een grill/gouden tanden die een rol speelt. Volgens mij gaat hij om met die dochter. Aan het einde van het boek maakt hij reclame voor iets in dat dorp of hij neemt daar een videoclip op ofzo? Er is vast ook een man bij betrokken met wie die moeder dan lang en gelukkig leeft, dat deel heb ik totaal niet opgeslagen.

Het klinkt zo als een heel slecht verhaal en ik ben ergens ook bang dat ik twee boeken samen heb gevoegd tot eentje. Ik hoop dat iemand er iets van kan maken :joy:

2 likes

Vanmiddag Het perfecte plaatje van Marijke Vos uitgelezen. Waar ik haar vorige boek echt superleuk vond, was ik van deze niet zo onder de indruk. Ze blijft wel één van m’n favoriete Nederlandse feel good-schrijfsters.

Nu weer verder in Met het bloed van mijn hart deel 2 van Diana Gabaldon. Ik zit in een Outlander-leesclubje en lig inmiddels achter op de rest, dus moet even voort maken.

1 like