Het algemene boekentopic #3

Ik ben zo blij met jou! Had hier ook al super lang problemen mee maar kwam er niet uit om het op te lossen. Nu inderdaad bij outlook Goodreads van de geblokkeerde lijst gehaald en alles werkt weer :smiley:

4 likes

Ik ga in augustus op vakantie. Hebben jullie tips voor leuke boeken die fijn zijn om op het strand te lezen in het zonnetje? Leuke romcoms, boeken die je doen lachen, etc.

Ik vond Emily Henry - a funny story echt een perfect voorbeeld daarvan.

Ik vind sowieso Emily Henry boeken wel zomervibes uitstralen, dus bijvoorbeeld ook Booklovers of Beach Read (die zegt het vrij letterlijk hahaha).
Better than the movies van Lynn Painter is ook leuk en die heeft nu ook een vervolg. Over het algemeen vind ik sowieso romance boeken wel het meest ‘zomers’, dus voor andere genres zou ik het zo even niet weten.

2 likes

Ik vond die husbands een heel leuk (vakantie) boek

1 like

Margo’s Got Money Troubles van Rufi Thorpe, idd The Husbands van Holly Gramazio (die bedoelde je toch @Max ?), Good Material van Dolly Alderton, The Rachel Incident van Caroline O’Donoghue

4 likes

Taylor Jenkins Reid boeken vind ik ook altijd fijne vakantieboeken

5 likes

Ooh ja autocorrect, die inderdaad! Vorig jaar op vakantie door jouw tip gelezen

1 like

Ik vond de eilandserie van Jacky van Laren leuk en luchtig om te lezen! Het gaat over een vriendengroep op een Waddeneiland en ieder deel volgen ze iemand anders van de vriendengroep

1 like

Boeken van David Nicholls! Vooral Us en You are Here, maar ze zijn allemaal goed.

Eens met The husbands, en Margot 's got money troubles. In datzelfde straatje vond ik bijvoorbeeld Mad About You en The Rachel Incident ook zeer vermakelijk. Boeken van Beth O’Leary vind ik ook typische vakantie boeken. Of Schimmen van Dolly Alderton.

1 like

Er is eenn nieuw boek uitgebracht en die voorkant is echt perfect gekozen voor het onderwerp. Het gaat over een jongen die opgroeid in de reformatorisch hoek en op de voorkant staat een roze koek. Ik had alleen nog maar de koek gezien en ik wist al waar het over zou gaan.

Nu ben ik wel benieuwd hebben jullie een of meerdere boeken met een omslag die je vet mooi vindt perfect past bij het verhaal of juist aan iets anders doet denken of vul maar in.

Er is bijv ook een boek uitgebracht met een tekening erop van J.W. Waterhouse. Ik kon die eerst niet plaatsen maar het kwam me erg bekend voor. En Loes Faber heeft best wat boekomslagen gemaakt die ook een bepaalde stijl hebben.

5 likes

Ik heb net The Mask Falling uitgelezen, boek vier van The Bone Season serie, en ik vond het weer heerlijk. Mijn vierde dikke fantasy dit jaar, dus ik zit lekker in de fantasy-leesflow.

Ik heb de eerste vier delen allemaal in dezelfde editie: zelfde hoogte, zelfde breedte, mooie nieuwe covers, want het is een heruitgave met aangepaste edities. Maar deel vijf? Die is ineens een stuk groter en breder dan de rest. Waarom zou je als uitgever een serie opnieuw uitbrengen, alle boeken in één stijl, en dan besluit je om het nieuwste deel in een ander formaat uit te geven? Het breekt gewoon compleet met de rest op je plank.

Ik had dit eerder ook met Once Upon a Broken Heart boek drie kwam ook pas een jaar later in het kleinere formaat uit. Echt frustrerend als je graag een uniforme serie in je kast wil.

Ik hoor Kourtney Kardashian al:

6 likes

Echt een supergoed fantasy boek, van een Nederlandse schrijver, met elementen uit koloniaal Suriname. Heel fijn dat het ook geen trilogie is en dat er geen witte mensen de hoofdrol hebben. Tis wel een tiener fantasy trouwens.

Dit boek lijkt een beetje op Sjakie en de chocoladefabriek. Heel leuk om te lezen, maar zal me itt de andere 2 boeken niet zo bij blijven.

Dit boek is GEWELDIG. Ik wil het echt bij iedereen onder z’n neus duwen en dan toekijken terwijl zij het lezen. Het gaat over een man (eind 20?) die via een vroegere vriendin betrokken raakt bij vegan activisme. Het boek springt heen en weer tussen de actie (het in brand steken van een slachthuis), de voorbereiding ernaartoe, en de aanloop/hoe hij er betrokken bij is geraakt. Het speelt zich af in Nederland. Er zitten wat stukjes in waarom veganisme de beste optie is maar dat neemt niet de overhand. Als je activistisch aangelegd bent is dit boek echt een heerlijke aanwakkering voor je strijdlust. Ik heb zo genoten van dit boek en zou willen dat ik het opnieuw kon lezen. Het is trouwens een easy read, geschreven als een “simpele roman”.

14 likes

Ik ga dit weekend mijn e-reader ‘opladen’ voor een lange vakantie; hebben jullie nog (semi)literaire e-booktips van de online bibliotheek?

Mijn meest recente e-biebfavorieten:

Ossenkop – Manik Sarkar
De overlevenden – Alex Schulman
Dagen in de geschiedenis van stilte – Merethe Lindstrøm
De wand – Marlen Haushofer
Kitchen – Banana Yoshimoto

9 likes

Strega / Johanne Lykke Holm
Een soort eelt / Rinske Bouwman
Schuilhuisje / Lena Kurzen
In het droomhuis / Carmen Maria Machado
Mijn man / Maud Ventura
De acht bergen / Paolo Cognetti
Aanklacht tegen onbekend / Hermine de Graaf
Bloedblaren / Naomi Rebekka Boekwijt
De prediker / Cor de Jong
W. / Tiemen Hiemstra
Zee van rust - Emily St. John Mandel
De details - Ia Genberg

Zelf wil ik nog lezen:
Ik wil geen seks
Dagen als vreemde symptomen
Rouwdouwers

2 likes

Voor mij fijn dat je de uitgave onder de aandacht bracht. Een aantal weken geleden zag ik dit boek aangeboden worden, maar toen was ‘ie nog niet daadwerkelijk uitgebracht, dus dan had ik na aankoop moeten wachten. Dit heb ik toen niet gedaan, maar door jouw bericht (reminder) nu wel gekocht en ben er inmiddels in bezig.

Ik heb wel nog een tijd nagedacht over je opmerking wat betreft die roze koek. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Wat is het verband tussen die koek en de religie (aangezien je aangaf dat je direct wist waar het boek over zou gaan)? Ben heel nieuwsgierig; Google leverde mij niks op.

1 like

Ik ga naar de schapen - Marieke de Maré
Het Stravinsky-spel - Arthur Japin
De bewaring - Yael van der Wouden
De buitengewoon geslaagde opvoeding van Frida Wolf - Maria Kager
Tosca - Maud Vanhauweart

Als je je beperkt voelt door de tien boeken die je maximaal van de onlinebibliotheek kan lenen voor tijdens je vakantie, dan misschien die eerste even bewaren voor erna. Is echt wel een mooi boek, maar je bent er wel zo doorheen.

2 likes

Jan Terlouw is overleden en ik ben er echt een beetje verdrietig om. Koning van Katoren en de kloof waren echt mijn lievelingsboeken.

6 likes

Ik moet denken aan ‘grote koeken zijn voor op zondag/ het weekend’. Het calvinistische bestaan ofzo…
Binnen de lijntjes, geen aanstoot geven, niet teveel genieten

Ik ben een paar weken geleden in Lied van ooievaar en dromedaris gestart en eerst greep het me wel, maar ik ben nu op een derde en denk, hoe lang gaat dit nog door? (heel veel pagina’s dus) Maar het blijft me niet heel erg boeien eigenlijk, steeds diezelfde soort verhalen.

Ook was ik met Oroppa gestart, wat ik de eerste pagina’s ook boeiend vond, tot die eindeloze onduidelijke zinnen me echt begonnen op te breken. Er zal ongetwijfeld een boeiend verhaal onder schuilgaan, maar ik heb niet zo veel met van die ‘poëtische’ zinnen ofzo waarbij je je uiteindelijk toch afvraagt van wat staat hier nou eigenlijk. Dat het heel diep lijkt, maar denk ik eigenlijk niet is (of ik die diepte niet begrijp, kan ook)

4 likes