Het algemene boekentopic #3

En @June, ik heb het ook gelezen.

Ik vind het knap hoe ze eerlijk (denk ik) op die relatie kan reflecteren, en ik vond het confronterend dat ik tijdens het lezen toch af en toe dacht: ‘Nou, iedereen weet wie hij is en hij is dood, beetje heftig om nu zo over hem te schrijven’, wat ook benoemd wordt in het boek, terwijl ik in eerste instantie dacht (en nog steeds denk): ‘Goed bezig, schrijf maar lekker op en geniet van je bestseller’.

Ik denk dat onder andere het feit dat je zo betoverd kan zijn door iemand en dan in een bepaalde dynamiek verzeild raakt heel herkenbaar is voor allerlei typen mensen. Ik vond het ongelooflijk dat ze zich zo had laten meeslepen, maar dat vindt ze zelf ook, en ik volg haar ook wanneer ze uitlegt hoe ze zo lang bij hem is gebleven.

Ik kreeg bijna zin boeken van de zoons over hun vader te lezen, maar vind het ook weer voyeuristisch van mezelf omdat ik het puur en alleen zou doen om die man vanuit hun perspectief te ontdekken.

3 likes

Inhoud Beladen Huis

Ik vind dat ze ook echt kritisch naar zichzelf kijkt. Maar ik denk ook dat de redenen die zij aandraagt, voor heel veel mensen een reden zijn om te blijven. Daarnaast, bepaalde punten die zij aansnijdt over hoe hij was, hoe hij zich gedroeg, die grenzen niet eens meer aan wat we tegenwoordig als een toxische relatie met een (haat het een beetje om dit woord te gebruiken want het wordt zoveel gebruikt, maar bij gebrek aan beter) narcistische partner zouden noemen. Daar kom je niet zomaar uit, en 40 jaar geleden waarschijnlijk al helemaal niet gauw. Sommige dingen vond ik echt een beetje alarmerend. Bijv de vraag of het huis ook wel op haar naam stond. Ik krijg de indruk dat sommigen (velen?) in haar omgeving niet eens doorhadden hoe hij zich vaak opstelde naar haar. Ook die vriendin die dan die opmerking maakt van: oh ik dacht dat hij altijd een grapje maakte maar hij meent het echt. Ik meen zelfs te proeven, ook uit interviews, dat haar kinderen haar hierin niet eens (willen) begrijpen. Maar goed deels hiervan is interpretatie van mijn kant.

Vond het stukje van de empathiekloof mega herkenbaar. Ik snap werkelijk niet hoe er nog vaak zo’n idee bestaat van vrouwen als emotionele wezens en oh die arme mannen die maar hun gevoelens moeten onderdrukken terwijl ik juist zelf vind dat als eeeeeeeeeen groep is die ruimte krijgt om emoties (met name boosheid en alles daaraan gerelateerd, chagrijn bijv) te uiten het wel mannen zijn. Was fijn om het ook eens een ander te zien verwoorden.

4 likes

Aan het einde van de wereld

3 likes

Mag wel even in een spoiler vind ik, ik ben het nog aan het lezen

1 like

Op instagram zag ik iemand die een rad had gemaakt van alle boeken op zinn fysieke TBR. Daar had ik er flink wat van dus leek me een goed idee. Ik lees in meerdere talen en fysiek en op ereader maar om de een of andere reden heb ik altijd moeite om een nieuw fysiek boek te kiezen. Ik krijg dan keuzestress en kies dan vaak het laatst gekochte boek. Ik heb dus zo’n rad gemaakt in een app en er aan gedraaid en nu lees ik Bernlef - de onzichtbare jongen en ik ben de hele tijd al zo tevreden over mijn aanpak dat ik dit graag wilde delen.

19 likes

Thanks. Ik moet nog kijken, maar heb het boek jaren geleden gelezen. De meningen verschillen heel erg over t boek, maar ik vond t echt heel leuk

Herkenbaar en wat een goed idee! Leuk ook. Ik heb boeken die best lang blijven liggen, omdat er dan steeds weer een nieuwer/ander boek is dat ik graag wil gaan lezen. Best een leuke oplossing.

En leuke uitkomst met het boek dat je nu aan het lezen bent!

1 like

Ik heb dat ook idd, heel handig. Heb er zelfs 2, voor boekenseries en voor standalones

2 likes

Leuk idee! Waar heb je dat mee gemaakt dan?

1 like

Een gratis app, heet spin the wheel maar zijn vast veel vergelijkbare!

1 like

Nice! Ik heb het nu gedaan per schrijver. Het kan dus zijn dat ik van een schrijver meerdere ongelezen boeken heb en dan mag ik kiezen. Heb alleen de nederlandse boeken gedaan, ga nog een andere maken voor Engelse boeken

1 like

Ohja ook een goeie. Ik gebruik wheelofnames.com ook heel simpel haha. Maar ik vind het zo leuk dat ik het ook bij series en films doe (anders hou ik ook nooit bij wat ik nog wil zien)

1 like

Mijn lievelingsboek is “Nog 27 dagen leven” van Maren Stoffels, kennen jullie die?

1 like

Ik wil een ereader aanschaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Welke vinden jullie fijn en welke grootte hebben jullie?

Ik heb een Kobo Libra (gewoon de zwart witte en niet de kleur). Deze won voor mij want ik vond de Clara te klein (Libra kan je horizontaal en verticaal neerzetten en leest heel fijn.) Plus ik vind de knopjes heel veel toevoegen qua bladercomfort (en houd dus lekker vast met dat extra deel).

De enige andere die ik overwoog was de Kobo Clara, maar ik heb een IPhone pro Max en die Clara is dus qua scherm even groot, vind dat toch minder chill. En geen knopjes dus. Voordeel tov de Libra, omdat hij klein is past hij in meer tasjes (ik draag veel kleine tasjes).

Dat zijn eigenlijk de hoofdoverwegingen wat mij betreft.

Je hebt ook nog de Libra colour, maar de strips die ik lees zijn helaas nog niet op een Kobo te zetten (ik heb een Marvel unlimited account, dus lees die op m’n IPhone).

5 likes

Ik ook een kobo libra, heel blij mee! Ook zwart wit. De kleur voegt volgens mij weinig toe en ik dacht dat het scherm zelfs iets slechter is? Een kindle kun je overwegen als je veel Engelse boeken leest. Die kun je dan goedkoop via Amazon kopen (maar ja, wel Amazon ja).

1 like

Ik heb een Kobo Clara en ik ben echt tevreden over Kobo maar ik zou met de kennis van nu de Libra kiezen. Ik mis die knopjes echt heel erg want ik heb nu af en toe dat ik naar de volgende bladzijde wil en dat hij in plaats daarvan iets selecteert ofzo. Dus een knopje werkt dan beter.

Verder super tevreden over! Ik heb de colour maar dat voegt verder niet veel toe. Formaat vind ik perfect niet te klein en niet zo groot dat het onhandig vasthouden is.

1 like

Ik heb ook een libra! Ik vind hem ook erg fijn. Goed formaat om in bed mee te lezen bijvoorbeeld maar ook onderweg, je stopt hem zo in je tas. En ik heb zo’n hoesje dat je hem kunt neerzetten dus dat is ook chill tijdens het eten ofzo. Hij reageert wel traag soms maar dat is met alle ereaders geloof ik

3 likes

Wat fijn deze unanieme antwoorden haha! Voor mij hoeft het scherm in kleur ook niet perse maar het lijkt alsof die andere versie niet eens meer aangeboden wordt.

1 like

Ik vind een zwart-wit-scherm echt de voorkeur hebben als je voornamelijk gewone boeken leest. Gewone pagina’s zien er beter uit dan op een kleurenscherm: het wit is witter en het zwart zwarter.

Ik zou dus voor een Clara black-white kiezen. Libra heeft wel een groter scherm, wat je prettiger kan vinden. Maar dan ook weer een grote zijkant die hem meteen wel heel groot maakt. En alleen een kleurenversie.

Als je het kleine/standaardformaat prima vindt, zou ik gewoon voor de Clara BW gaan.

1 like