Het algemene boekentopic #3

https://www.reddit.com/r/kobo/comments/dc897p/dark_mode_night_mode_inverted_mode/
Je kan de dark mode ook op oude ereaders aanzetten. Ik vind het echt veel fijner lezen.

5 likes

Ooh sorry ik haal 2 vakanties door elkaar haha, mijn ereader is van 6 jaar geleden kom ik nu achter. Excuus voor de valse informatie :sweat_smile:

En dank @Kusjessoldaat straks thuis direct proberen. Ik heb het eens gegoogled maar kwam er toen niet uit.

1 like

Ja deze raad ik ook aan en dit is oldschool, maar toen ik zwanger in een pandemielockdown zat te panikeren over alles heb ik soort van dwangmatig allemaal oude John Grisham boeken gelezen. Wel heel Amerikaans maar toch ook wel leuk om die hele bekende verfilmde boeken te lezen.

5 likes

Heb het eerste deel van de Dublin Murder Squad (In the Woods) onlangs uitgelezen en ben net in het tweede deel begonnen en kan het idd ook aanraden @California ! Ik vond de Fawkes & Baxter boeken van Daniel Cole (eerste deel heet Ragdoll) ook lekker lezen. En de D.I. Callanach boeken van Helen Sarah Fields (eerste deel: Perfect Remains) ook. Die ken ik volgens mij ook via hier trouwens. En helemaal niet minder bekend, dus waarschijnlijk ken je ze al, maar de hele Frida Klein serie van Nicci French

1 like

Oeh wat voor afstandsbediening is dat precies? Ik dacht dat die alleen op Kindles konden!

Ik heb deze, werkt prima op mijn kobo. Ik heb er ook een standaard bij om ultiem chill te lezen in bed haha
Wel via amazon…
https://www.amazon.nl/dp/B0CGJ1CPP6?tag=nllinktagdefault-21&geniuslink=true

1 like

Geweldig, ik ga ‘m bestellen! Nu al zin in ultiem chill lezen in bed :ok_hand:t2:

1 like

Oooooooh EINDELIJK

1 like

Zo leuk! Thanks voor alle tips allemaal!!

1 like

Heeft een van jullie ervaring met een leesclub via de app Fable? Ik zag dit voorbij komen bij een of andere influencer en dan host je dus een boek waar je een maand over doet en kun je per hoofstuk je gedachten er over delen, dus een soort online leesclub.

1 like

Ik heb voor het eerst een boek gelezen van Joost Oomen (het paradijs van slapen) en ben echt blown away :heart: Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter ik het vind.

3 likes

Ja wat een boek hè 🫶🏻

Pff ja :giraffe::sheep:

Waar zijn alle juni lijstjes? :eek:
Die van mij:

Allemaal wel goed! Alleen the marriage portrait vond ik te traag en langdradig af en toe. The god in the woods wil je echt doorlezen, goed voor op vakantie.

11 likes

Ik heb 4 boeken gelezen. Slayers, every one of us is een autobiografie van de podcast hosts van Buffering the podcast. Veel naar de podcast geluisterd en Buffy fan, dus dit was een must en ook fijn om wat meer achtergrond info te hebben. Lost and Lassoed vond ik leuk voor tussendoor, leest lekker weg en een klein traantje gelaten haha. Capitana vond ik niet heel goed geschreven, ik vond de personages irritant en het plot mwah. The memory police vond ik heel goed en indrukwekkend.

7 likes

6 likes

Alleen maar makkelijke boeken gelezen om uit mijn reading slump te komen. De boeken van Maria V. Snyder vind ik nog best een interessante wereld hebben! Ben inmiddels in deel 5 bezig (zijn er 9, het is YA fantasy)

4 likes

Heerlijke lijstjes weer!

Ik die nooit een man heb gekend is me het meest bijgebleven. Beklemmend en indrukwekkend, gonsde nog lang na in mijn hoofd.

Ook Us vond ik goed. 10 jaar geleden las ik hem ook, en ik merkte dat ik hem nu heel anders las. Zo vond ik de hoofdpersoon op een gegeven moment echt te koppig, en vond ik het einde nu veel voorspelbaarder (ik was het einde vergeten, maar zag de uitkomst mijlenver aankomen). Al met al vond ik het een vaak grappig en soms ook treurig boek met een fijne sfeer. Ik heb You Are Here ook liggen, dus zin om die binnenkort te lezen.

Tussenjaren vond ik het meest teleurstellend. Ik vond er te weinig ontwikkeling in zitten, en aan het einde bleef ik met veel vragen achter.

4 likes

Van de afgelopen maand vind ik de korte verhalenbundel Een modern verlangen een aanrader. Het eerste verhaal vind ik wel heftig, dat had ik niet zien aankomen en ik twijfelde wat om door te lezen want hoe zou de rest zijn? Maar het verhaal waar een forum in voorkomt over cavia’s is heel erg goed en het verhaal over ganzen is mooi. Ik ben trouwens benieuwd hoe haar nieuwste boek is, de nrc is positief.

Als je niet zo vaak korte verhalen leest, dan is het boek Hoe lees ik korte verhalen van Lidewijde Paris een tip. Maar in de het tijdschrift boekenpost van mei-juni 2025 staat ook een heel goed en behulpzaam artikel. Met een idee hoe je kan opbouwen naar ingewikkelder verhalen en een lijst met 15 boekentips.

Het blad is trouwens ook erg geschikt voor leesclubs. Er staan over allerlei boeken besprekingen in en vragen die je kan behandelen met je leesclub. Het zijn niet alleen de allernieuwste boeken dat vind ik zelf wel een pluspunt want dan heb je een grote kans dat je een boek kan lenen in de bibliotheek.

In de kringloopwinkel heb ik afgelopen week 4 romans gevonden uit de serie de historische romans van uitgeverij Sara. Ik ben erg benieuwd, de flapteksten klinken goed. Het gaat om deze titels

• Liefde van Werkbijen geschreven door Aleksandr Kollontaj
  • Dochter van de aarde geschreven door Agnes Smedley
  • Meisjes in uniform geschreven door Christa Winsloe
  • Božena geschreven door Marie van Ebner-Eschenbach

Heeff iemand van jullie hier iets van gelezen?

Uitgeverij Sara heeft sowieso leuke boeken ook Het boek geloof mij vrij, mevrouw onder redactie van Inge Polak is een aanrader. Dat is een bloemlezing uit vrouwentijdschriften tussen 1870 en 1920. Wat ik heel apart vind is dat dingen als fietslessen en in opstand komen tegen de verkoop van echte vogelveren ook in Nederland voorkwam. Ik kende dit wel uit historische romans van Deanne Gist (christelijk, over de top qua romance maar wel altijd interessante geschiedenis) maar ik wist niet dat het in Nederland ook gebeurde.

Als je lezen over tijdschriften leuk vindt dan is het boek het geheime schrift door Jenna Bailey nog een tip. En als je eens naar de wereld wil kijken door de ogen van de libelle en margriet dan moet je het boek Je beste vriendin van Marjan van Marle lezen.

Edit: Oude dozen een min of meer feministische leesgeschiedenis geschreven door Marja Vuijsje is interessant als je wat meer wil lezen over de boeken die uitkwamen tijdens de tweede feministische golf. Ik vond niet alle autobiografische dingen boeiend genoeg maar het is wel leuk om zo idee te krijgen over de boeken die zijn uitgebracht. Een heel aantal had ik al gelezen maar er zijn nog een aantal op de te lezen stapel beland.

12 likes

Zalige post weer, ik ga die blog over korte verhalen eens bekijken! Dat eerste verhaal uit Modern Verlangen schrok mij zodanig af dat ik het heb weggelegd :sweat_smile: maar misschien nog maar eens oppakken!

1 like