Alleen maar makkelijke boeken gelezen om uit mijn reading slump te komen. De boeken van Maria V. Snyder vind ik nog best een interessante wereld hebben! Ben inmiddels in deel 5 bezig (zijn er 9, het is YA fantasy)
Heerlijke lijstjes weer!
Ik die nooit een man heb gekend is me het meest bijgebleven. Beklemmend en indrukwekkend, gonsde nog lang na in mijn hoofd.
Ook Us vond ik goed. 10 jaar geleden las ik hem ook, en ik merkte dat ik hem nu heel anders las. Zo vond ik de hoofdpersoon op een gegeven moment echt te koppig, en vond ik het einde nu veel voorspelbaarder (ik was het einde vergeten, maar zag de uitkomst mijlenver aankomen). Al met al vond ik het een vaak grappig en soms ook treurig boek met een fijne sfeer. Ik heb You Are Here ook liggen, dus zin om die binnenkort te lezen.
Tussenjaren vond ik het meest teleurstellend. Ik vond er te weinig ontwikkeling in zitten, en aan het einde bleef ik met veel vragen achter.
Van de afgelopen maand vind ik de korte verhalenbundel Een modern verlangen een aanrader. Het eerste verhaal vind ik wel heftig, dat had ik niet zien aankomen en ik twijfelde wat om door te lezen want hoe zou de rest zijn? Maar het verhaal waar een forum in voorkomt over cavia’s is heel erg goed en het verhaal over ganzen is mooi. Ik ben trouwens benieuwd hoe haar nieuwste boek is, de nrc is positief.
Als je niet zo vaak korte verhalen leest, dan is het boek Hoe lees ik korte verhalen van Lidewijde Paris een tip. Maar in de het tijdschrift boekenpost van mei-juni 2025 staat ook een heel goed en behulpzaam artikel. Met een idee hoe je kan opbouwen naar ingewikkelder verhalen en een lijst met 15 boekentips.
Het blad is trouwens ook erg geschikt voor leesclubs. Er staan over allerlei boeken besprekingen in en vragen die je kan behandelen met je leesclub. Het zijn niet alleen de allernieuwste boeken dat vind ik zelf wel een pluspunt want dan heb je een grote kans dat je een boek kan lenen in de bibliotheek.
In de kringloopwinkel heb ik afgelopen week 4 romans gevonden uit de serie de historische romans van uitgeverij Sara. Ik ben erg benieuwd, de flapteksten klinken goed. Het gaat om deze titels
- Liefde van Werkbijen geschreven door Aleksandr Kollontaj
- Dochter van de aarde geschreven door Agnes Smedley
- Meisjes in uniform geschreven door Christa Winsloe
- Božena geschreven door Marie van Ebner-Eschenbach
Heeff iemand van jullie hier iets van gelezen?
Uitgeverij Sara heeft sowieso leuke boeken ook Het boek geloof mij vrij, mevrouw onder redactie van Inge Polak is een aanrader. Dat is een bloemlezing uit vrouwentijdschriften tussen 1870 en 1920. Wat ik heel apart vind is dat dingen als fietslessen en in opstand komen tegen de verkoop van echte vogelveren ook in Nederland voorkwam. Ik kende dit wel uit historische romans van Deanne Gist (christelijk, over de top qua romance maar wel altijd interessante geschiedenis) maar ik wist niet dat het in Nederland ook gebeurde.
Als je lezen over tijdschriften leuk vindt dan is het boek het geheime schrift door Jenna Bailey nog een tip. En als je eens naar de wereld wil kijken door de ogen van de libelle en margriet dan moet je het boek Je beste vriendin van Marjan van Marle lezen.
Edit: Oude dozen een min of meer feministische leesgeschiedenis geschreven door Marja Vuijsje is interessant als je wat meer wil lezen over de boeken die uitkwamen tijdens de tweede feministische golf. Ik vond niet alle autobiografische dingen boeiend genoeg maar het is wel leuk om zo idee te krijgen over de boeken die zijn uitgebracht. Een heel aantal had ik al gelezen maar er zijn nog een aantal op de te lezen stapel beland.
Zalige post weer, ik ga die blog over korte verhalen eens bekijken! Dat eerste verhaal uit Modern Verlangen schrok mij zodanig af dat ik het heb weggelegd maar misschien nog maar eens oppakken!
Nevermoor was een reread, en deel 4 wel voor het eerst gelezen. Viel echt enorm tegen. Hij heeft een superhoge rating op goodreads maar allemaal mensen gaven ook al 5 sterren voor die überhaupt uit was gekomen. Het is een cozy murder mystery in plaats van een teenage fantasy boek.
Vera Wongs heb ik niet uitgelezen, de hoofdstukken zijn verdeeld over 8 personen en dat vind ik niet fijn lezen.
Ik heb in mei en juni best wel veel gelezen!
Popcorn donut kaassoufflé - Eline van Wieren (
)
De enige die overbleef - Riley Sager
De laatste twee delen van de Wayward Pines serie van Blake Crouch (Wayward en The Last Town) Voelde eerlijk gezegd alsof ik 3 keer hetzelfde boek heb gelezen. Vond het opzich wel origineel maar had van mij veeeeeel meer verdieping in mogen zitten.
Alle 5 de boeken van The Bone Season serie. Gemiddeld beetje (
). Ik vind de boeken zo wisselend. Het eerste deel snapte ik helemaal niks van, een van de boeken bestond uit veeeeel te veel dialoog, die in Parijs vond ik denk ik nog het beste en het boek in Venetië een worsteling. En dan toch 5 hele dikke boeken achter elkaar lezen, haha.
The Armour of Light - Ken Follett Echt mijn favo historische fictie. Zo goed en interessant.
In mei en juni heb ik best veel gelezen, niet alles was een aanrader.
Maar deze vond ik wel een aanrader allemaal:
- The Things We Leave Unfinished van Rebecca Yarros
: Het kwam ietwat langzaam op gang maar toen ik er in zat kon ik het niet wegleggen. Mooi geschreven vanuit verschillende perspectieven met een hele mooie verhaallijn.
- Beladen huis van Christien Brinkgeve
: Ik moest even wennen aan de manier van schrijven, maar vond het een heel mooi en beladen boek die allerlei lagen van ongelijkheid tussen de man en vrouw in dit specifieke geval bloot legt. Ik vind het ook heel knap hoe eerlijk ze is.
- De schaduwman van Helen Fields
: Hele goede, unieke thriller vind ik.
- Jij, ik, zij van Sue Watson
: Spannend boek, met een twist. Maar de karakters zijn wel intens en kan me voorstellen dat dit een dealbreaker kan zijn als je je aan ze ergert.
Oké boeken:
- Geweldig groots mooi leven van Emily Henry
: Emily Henry boeken zijn bij mij altijd een dubio: of ik vind ze gewelidg, of ik kom er niet in. Bij deze moest ik inkomen, dus wilde het eigenlijk wegleggen maar uiteindelijk vond ik het opeens toch leuk weglezen en heb ik ervan genoten. Maar heb toch heel lang gedacht “Dit lijkt wel erg op Evelyn Hugo” dus daarom toch iets minder sterren
- Huisgenoten van Marit Vanström
: Spannende thriller waar ik door bleef lezen, maar niet bijzonder.
- Zilveren vleugels van Camilla Läckberg
: Is een vervolg op een boek dat ik eerder las, maar vond het minder spannend/leuk. Denk ook niet dat ik het derde deel ga lezen.
- Galgenveld van Isa Maron
: Wel een heel spannend boek, maar had denk ik 1/3e van het boek nodig om in te komen. Ik vond het leuk dat dit een Nederlandse reeks is, die ook wel echt spannend was (nadat ik er in zat). Er zit een gedeelte in het boek wat cursief geschreven is wat voor mij verder een totaal raadsel is en waar geen ontknoping aan zat. Beetje jammer. Maar waarschijnlijk is dat in een vervolgboek wel te lezen.
- All other mothers hate me
: Dit is gewoon een vermakelijk boek, leest makkelijk weg maar meer is het ook niet.
Ik deel ook weer eens een maandoverzichtje!
Strega en Domein van licht waren om uiteenlopende redenen niet mijn boeken. Van Strega sprak de verteller en de stijl me niet aan (die stoorde me zelfs bij vlagen). Domein van licht greep me niet helemaal, en ik vond het hoofdpersonage vrij vervelend. Maar: het zijn beide unieke boeken met karakter.
Mijn man vond ik heel meeslepend en vermakelijk. Goed ‘tussendoorboek’.
Niki vond ik een heerlijk boek! Net zo meeslepend als De geniale vriendin, maar dan met nog meer historie, en wat meer plotgedreven i.p.v. gefocust op de karakters. Het tempo ligt ook een stuk hoger. De schrijfstijl is niet bijzonder, maar het verhaal en de thematiek vond ik sterk. Het gaat over de dochter van een vooraanstaande communist in Griekenland, en hoe haar leven wordt vormgegeven en beïnvloed door het ‘communist-zijn’.
Haha, ik wist niet van wie het boek waar je over schrijft was, maar ik moest door deze zin wel meteen aan Hanna Bervoets denken! In Het rijk der zieken komen ook cavia’s en een forum voor.
Ik ben wel benieuwd naar dit boek, maar weet niet of ik klaar ben voor heftigheid. Wil je in een spoiler delen wat zo heftig is aan het eerste verhaal?
Oeh ik heb volgens mij al 3 maanden geen lijstje meer gedeeld. Dus dit is even mijn lente recap
Niccolò Ammaniti - Het intieme leven
Absoluut niet mijn favoriete boek van deze auteur maar ik heb me alsnog echt vermaakt door de witty schrijfstijl. Het kwam op mij enorm satirisch over en daar hou ik wel van als het goed gedaan is.
Toshikazu Kawaguchi - Before we say goodbye
Ik zag dat hier inmiddels al best veel delen van zijn. Ik moet deze boeken niet te vaak of te snel achter elkaar lezen want dan word ik er een beetje flauw van, maar ik vond deze wel weer ontroerend.
Judith Visser - Zondagskind
Was een re read en heeft me nog meer geraakt dan de eerste keer dat ik het las.
Judith Visser - Zondagskracht
En deze las ik er daarna direct achteraan, het nieuwe en laatste deel van de serie. Ook mooi, maar deed me wat minder. Het gaat ook heel veel over haar honden en dat interesseert me persoonlijk wat minder.
Lars Ramslie - De berg, het meer, het geweer
Ik kreeg hier niet echt grip op. Het begon best veelbelovend, maar ik raakte op den duur echt de draad kwijt. Het bleef allemaal te vaag. Ik hou best van vage boeken, maar ik moet toch enigszins snappen wat er gebeurt. Ik vond het vertelperspectief niet prettig lezen.
Maartje Wortel - Camping
Ook mwah, ik hou er niet van als er teveel verschillende verhalen/personen aan bod komen. Ik wil graag verbinding voelen met een personage en dat had ik hier helemaal niet. Ook bij dit boek snap ik nou eigenlijk niet precies wat ik gelezen heb? Het einde was… onverwachts.
Karl Ove Knausgard - Het derde rijk
Ik las in de NRC dat ze dit deel tot nu toe de minste van de 3 vonden, maar daar ben ik het echt niet mee eens. Ik vond het zo heerlijk! En spannend. Ik las dit precies op de juiste plek (tijdens een regenachtige week in een nevelig bos) en zat er 100% in. Dat je gewoon uren achter elkaar kunt doorlezen, zo fijn is dat. Ik zei het al eerder maar ik ben totaal hooked aan deze serie.
Miranda July - All fours
Nou eindelijk na een eeuwigheid wachten lag dit boek voor mij klaar in de bibliotheek. Ik vond het eerste deel goed, het tweede deel een beetje saai. Ik kan op zich wel begrijpen waarom zoveel vrouwen hier lyrisch over zijn, maar ik had dat zelf eigenlijk niet. Ik vond het wel erg grappig geschreven en dat had ik niet per se verwacht!
Christien Brinkgreve - Het beladen huis
Hier heb ik ook al wat over gezegd en ik weet dat heel veel mensen dit heel goed vinden. Maar het raakte me gewoon niet en eerlijk gezegd vond ik het saai. Net als bij All fours staan het thema en de personages te ver van mij af. Dat maakt me niet uit als het verhaal me heel erg pakt, maar bij dit soort boeken is het denk ik wel noodzakelijk dat je je in zekere mate kunt identificeren met de thematiek en/of de personages.
Yael van der Wouden - De bewaring
Ik heb hier erg van genoten! Een fijn zomerboek. Sexy geschreven ook! Call me by your name in Overijssel zeiden ze ergens, kan ik me helemaal in vinden.
Chris Bajema - De Mosterdmoorden
In dit boek had ik echt veel zin, maar viel wat tegen. Ik weet niet of dat cosy crime wat voor mij is. Het is iets te kneuterig misschien, te weinig spannend.
Joost Oomen - Het paradijs van slapen
Echt fantastisch. Ik heb gelijk zijn andere roman, het Perenlied, gereserveerd bij de bieb. Ik weet niet precies waarom dit boek me zo raakte maar ik las het precies op het goede moment denk ik en ik ben nou eenmaal dol op giraffen.
‘Er zijn weinig dingen op de wereld die je het gevoel geven dat je een klein zwart, aardewerken kannetje bent dat in één vloeiende beweging met melk wordt gevuld, maar een giraf die over het strand de branding tegemoet loopt is er een van.’
Het beladen huis kom ik ook echt niet doorheen! Ligt dus niet aan mij haha. Vond het ook zo saai, paar keer geprobeerd weer te starten nu
Haha ja het voelt lullig om te zeggen omdat het zo emotioneel beladen is en ik de schrijfster sympathiek vind maar ja Ik heb dit helemaal gekeken/geluisterd en dat vond ik interessanter dan het boek zelf
Ik ben er ook mee gestopt. Dat doe ik niet vaak, maar ik vind het saai en kom er niet in
Oeh, Zondagskracht heb ik ook klaarliggen. Zondagsleven zit nog tussen die twee in die jij gelezen hebt, toch? Dat ging ook al best veel over die hond. Ik vond het wel bijzonder om te lezen hoe zij haar leven inricht op een manier die voor haar werkt. Ook wel echt benieuwd naar Zondagskracht.
En Paradijs van slapen inderdaad mooi! Maar dat Perenlied … ik kon er echt helemaal niets mee, heel ander boek.
Ha wat grappig! Ja wil ik wel het gaat over kindermisbruik van een baby. Maar het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven beschreven van buren, politie enzo. Dus ik zag deze wending niet aankomen en werd er echt naar van. in de rest van de verhalen kwam dit niet voor. En naar mijn idee zou je dit verhaal kunnen overslaan zonder dat je iets van een rode draad uit de bundel mist! (het gaat over het boek een modern verlangen van Hanna Bervoets)
Ja zondagsleven vond ik ook mooi! Maar die eerste toch het mooiste.
Oh shit haha. Is vaak zo als je heel enthousiast bent over het 1e boek dat je leest van iemand
Dankjewel! Ik kan nu alleen korte verhalen lezen en vind Bervoets leuk schrijven, dus ik heb hem gereserveerd bij de bieb. Ben benieuwd! Maar ik ga het eerste verhaal dan eerst overslaan.
Ja en ook best bijzonder dat hij zulke verschillende boeken heeft geschreven. Het paradijs van slapen is gewoon een normaal boek. Het perenlied een van de merkwaardigste boeken die ik ooit heb gelezen. Hij is ook dichter, geloof ik, dat zie je er misschien wel in terug.
Ik vond van Joost Oomen ‘visjes’ ook een heel cute en leuk boekje:
“Ten noorden van Sicilië ligt het eiland Salina. Het bestaat uit twee dode vulkaantoppen, vijf dorpjes en een vuurtorentje. Het ligt in een kristalheldere zee, met aan de linkerkant de rokende Stromboli en aan de rechterkant de besneeuwde toppen van de Etna.
Maar het eiland is in mineur. Al maanden blijven de toeristen weg. Midden in deze crisis, in mei 2021, wordt Joost Oomen uitgenodigd voor een kunstenaarsresidentie op Salina. Hij besluit de eilanders te helpen. Om de toeristen terug naar het eiland te lokken, wil hij bewijzen dat de vissen rond Salina gevoel voor poëzie hebben. Hoe? Door ze met een gedicht te vangen.
Visjes is een waargebeurd reisverslag tegen de achtergrond van de coronacrisis. Het is een lofzang op Italiaanse eilanden en het logboek van een artistiek avontuur.”