Het algemene boekentopic #3

Leuk! Ik moet wel zeggen; het verhaal blijft maar in m’n hoofd zitten en dat heb ik eigenlijk ook niet vaak. Misschien dat ik dus toch nog ook het derde deel ga lezen.

Wat jij beschrijft houdt mij ook nog tegen aan een boekenclub. Ik heb zooo’n grote stapel ongelezen boeken en een zorgvuldig samengestelde to read (haha nee hoor, niet zorgvuldig samengesteld maar wel allemaal boeken die ik graag wil lezen), vind het zonde om dan iets randoms te gaan lezen. Maar een boekenclub lijkt me wel weer vet gezellig en leuk om andere mensen te leren kennen.

3 likes

Ja dit ben ik wel met je eens. Er is wel de afspraak dat je na 100 bladzijdes mag stoppen in het boek als je het niks vindt. Maarja dat doe ik dan ook weer niet.
Ik vind het wel heel leuk hoe het praten over een boek een andere kijk biedt op het boek. Ik erger me altijd heel erg aan passages waarin bijvoorbeeld lelijke karaktertrekjes worden beschreven (gister bij een film loopt een man door een rode buurt en gluurt dan expres naar binnen bij 1 zo’n club. Ik denk dan dit had je ook weg kunnen laten). Maar een vrouw bij de leesclub vond dus juist dat je een boek in de tijdsgeest waarin het zich afspeelt moet lezen en het dan bijdraagt aan dat mensen toen zo dachten. Dus dat brengt me wel ook een bredere kijk op boeken.
En komende leesclub gaan we mijn lievelingsboek lezen (reisverslag van een kat).

2 likes

Ik ben me hier as we speak doorheen aan het worstelen en heb PRECIES hetzelfde. Ben er bijna, nog ff doorzetten :tired_face:

Beach read vond ik wel heel leuk!

1 like

Ik heb pas de Camino uit, echt een aanrader.

2 likes

Een boekenclub lijkt mij ook leuk, alleen ik vind het zelf altijd heel lastig om te formuleren wat ik van een boek vind haha, dus ik heb dan weer het idee dat ik weinig toe te voegen heb.

Ik zag laatst wel iets wat me aansprak, een cafe die af en toe een leesmiddag organiseert, eerst een half uurtje kletsen, drinken en snacks bestellen, een tijd lezen en dan weer even nakletsen. Dat groepje ging dan ook af en toe met z’n allen naar een stad om boekenwinkels te bezoeken. Was helaas niet in NL.

3 likes

Hier (in B) heb je slow reading bijeenkomsten, misschien bestaat zoiets ook bij jou in de buurt?
Dan spreek je idd samen af of een plek (hier vaak een boekencafé, of in de zomer een park ofzo), en je leest samen (wat je zelf wil, niet hetzelfde boek). Ik ben er zelf nog nooit geraakt, maar ik vind het wel een heel fijn concept.

Oh ja dat klinkt inderdaad leuk, ik ga eens op zoek of zoiets bestaat in de buurt. Thanks!

2 likes

Het duurde even, ook gebrek aan lees-energie, maar wat een geweldig boek!

1 like

Heeft iemand Een klein leven gelezen? Ik kom er slecht in maar wil hem graag uitlezen.

1 like

Ik had hetzelfde. Ben er geen moment echt ingekomen maar heb hem wel uitgelezen omdat ik dat graag wilde. Vond het boek óf saai óf heel heftig, er zat niet echt wat tussenin. Denk niet dat ik deze nog een keer zal lezen.

1 like

Nu al uit?! Wat fijn dat ie bevalt! :slight_smile:

@Wezel ik zou 'm wegleggen

3 likes

Nog ongeveer 200 pagina’s maar moest alvast zeggen dat het niet teleur stelde haha

3 likes

Ik kwam er in eerste instantie ook slecht in, maar op een gegeven moment kwam er een keerpunt en kon ik het niet meer wegleggen. Maar is inmiddels wel al een hele tijd terug, dus weet niet meer precies wat het keerpunt was :sweat_smile:

@Wezel Dit had ik ook! De eerste zoveel pagina’s (100?) waren worstelen en saai, maar nadien bijna in één ruk uitgelezen.

1 like

Hmm ik zat er wel in, maar je kan niet te lang achter elkaar lezen, want hij is echt heftig. Ik vond hem het doorlezen absoluut waard!

2 likes

Zo fijn :smiling_face_with_three_hearts: en snel gedaan! Heb je nog meer van hem gelezen? Ik denk dat je Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? ook mooi vindt.

2 likes

Oké, ik ben overtuigd. Ga toch doorlezen. Het zijn ook zoveel pagina’s :sweat_smile:

Ik vond dit wel een interessante lezing over aanpassingen doen in kinderboeken. Heel raar idee ook dat pipi langkous enzo al zo oud zijn! Ben jij met dat soort boeken opgegroeid?

• Ja
  • Nee
  • Half

0 stemmers

Ik sta er niet vaak bij stil maar de kinderboeken, liedjes, tv programma’s uit je jeugd is iets wat erg cultureel bepaald is natuurlijk.

Ik doe dit weekend in het kader van boekenweek mee met een stille leesclub. Dat wordt georganiseerd door mijn bibliotheek.

Je kiest zelf een boek dat je wilt lezen. Omdat het boekenweek is moet het wel passen in het thema, maar dat thema is dit jaar vrij breed (‘ik ben alles’) dus je hebt daarin veel ruimte. Na een voorstelronde ga je een uur in stilte lezen en na dat uur bespreek je wat je hebt gelezen. Misschien is dat wat voor je?

Ik lees nu Shuggie Bain. Dat boek stond al een tijdje op m’n tbr en het past ook in het thema van boekenweek!

8 likes

Doet iemand mee met het boek van de boekenclub van Liesbeth Rasker?

https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE4MjIyMzA1Mzc0MjA1MzQ2?story_media_id=3057685093206136033_341901538&igshid=YmMyMTA2M2Y=

Klinkt als een geinig concept zo, ben benieuwd hoe het uitpakt. Ik weet nog niet of ik mee doe want ik heb een enoooorme stapel boeken liggen en weinig zin (en geld) om daar nog meer aan toe te voegen.

Ik heb gisteren voor boekenweek De Mitsukoshi Troostbaby Company gekocht van Auke Hulst. Ben erg benieuwd!