Het algemene boekentopic #3

Van het lijstje dat @vitaminwater postte zou ik deze aanraden:

Big Little Lies
Everything I Never Told You
The Help

Gone Girl en The Burning Girl vond ik ook wel nice, maar ik weet niet of die boeken echt zijn wat je zoekt.

Verder misschien:

Magpie van Elizabeth Day
Crossroads van Jonathan Franzen
The Longest Night van Andria Williams
Dinner at the Homesick Restaurant van Anne Tyler (speelt deels in de stad, maar heeft toch een fijne Amerikaanse-gezinnen-met-issues-vibe, vind ik)

En zo’n beetje alles van Liane Moriarty. Het zijn niet allemaal even goede boeken maar ze hebben gewoon iets. Big Little Lies is wel verreweg haar beste, vind ik.

Je zou ook kunnen zoeken naar boeken in het genre ‘domestic thriller’.

3 likes

Ja Magpie, goeie! En Greenwich Park van Katherine Faulkner. Ik sluit me ook aan bij de tip voor alle Liane Moriarty boeken. @instantramen

2 likes

O deze klinkt ook lekker.

Hoe is November trouwens? Ben nu toevallig bezig in Orakel!

2 likes

Gisteren uitgelezen! Vond ‘m echt heel nice, bijjjna vijf sterren maar ik ergerde me een klein beetje aan het mega hippe taalgebruik van de tieners en de tiktokreferenties. geen mega spoiler maar miss niet lezen als je er blanco in wilt gaan.
Verder heerlijk! Orakel vond ik ook heul tof, maar ik denk het vaakst terug aan Echo. Die vond ik echt doodeng

4 likes

Schimmen - Dolly Alderton
Het appartement - Lucy Foley
Prachtige wereld waar ben je - Sally Rooney (vond ik leuker dan Normal People)
Appels vallen niet - Liane Moriarty (ook voor @instantramen haha, zie dat ie ook al getipt is)
Violet - Isabel Allende

Wat zwaarder (en dikke pil):
Het schaarse licht - Nino Haratischwili

2 likes

Oh, Isabel Allende, daar heb ik lang niks van gelezen! Dankjulliewel voor de tips, ook @broodjepindakaas Een deel stond al op de lijst, een deel gaat erbij!

3 likes

zoveel tips! daar houd ik mezelf wel zoet mee, dank!

@crazyvibes @vitaminwater @Briseis

2 likes

Nee de serie is echt fantastisch! Het is echt precies zoals ik mij had voorgesteld. En nu hebben we daadwerkelijk liedjes van de band :heart_eyes:

Ga, nadat ik de serie af heb, weer het boek lezen (of luisteren, het (Nederlandstalig) audioboek is geweldig).

3 likes

Ik ben benieuwd wat je van het einde gaat vinden.

1 like

The Atlas Six van Olivie Blake!

3 likes

even wat snelle recensies:

Summary

all the lonely people - mike gayle :star: :star: :star: :star:
doorheen gevlogen, heel wholesome maar tegelijkertijd ook een (denk ik) realistische inkijk in het leven van zwarte migranten in de UK

exciting times - naoise dolan - :star: :star:
wilde eigenlijk 1 ster geven want de auteur probeert duidelijk ‘hip’ te zijn door zaken zoals racisme, homofobie, class conflict en kolonialisme aan te kaarten, maar laat duidelijk merken dat 't er eigenlijk niet zoveel boeit en haar eigen comfortabele expat leven in hong kong/singapore (daar is het namelijk op gebaseerd) belangrijker vindt

daarnaast vond ik ook veel passages rieken naar mansplaining (ondanks dat het een vrouwelijke auteur is) over grammatica haha, laat me met rust

maar toch een tweede ster omdat ik bepaalde inzichten in persoonlijke ontwikkeling “het vinden van jezelf” wel geslaagd vond maar nee raad m verder niet aan

last night in nuuk (ook wel: crimson) - niviaq korneliussen :star: :star: :star:
goed: de emotie en woede springt van de pagina’s af; belangrijk dat er geschreven wordt over (LGTBQ+ // identiteit in een (post)koloniale samenleving) onderwerpen die in het land zelf bijna altijd weggedrukt worden; provocerend; eindelijk een groenlandse auteur die internationaal doorbreekt!!!
minder: sommige stijlfiguren te veel herhaald; af en toe wat krukkig (kan misschien ook komen doordat het een dubbele vertaling is); pacing is ?? vreemd af en toe, waardoor ik geen voldaan gevoel kreeg toen ik het uit had

stond laatst voor een paar euro op kobo, dus verder wel een aanrader

7 likes

Ja eens over exciting times, echt een gaar boek

3 likes

Omg eindelijk iemand gevonden die dat boek ook haat… Het maakte me echt furieus, ik woon in HK en er zijn hier best een aantal Engels docenten zoals Naoise en het is een ding dat je hier komt voor je luxueuse expatleventje, maar wat het boek echt bizar maakt is dat ze zich soort specialer voelt dan de anderen en de HKers ‘’‘echt begrijpt’’’ omdat de Ieren ook gekoloniseerd waren door de Britten???

Terwijl ze geen woord Chinees leert lol, niet integreert en enkel met een groep elitaire Britten omgaat (en ‘’’‘wel’’’ twee Chinese vrienden heeft ofzo… wow bijzonder hoor)

Sorry ben net wakker vandaar dit warrige bericht vol haat

8 likes

Ik zou zo graag Engelse boeken willen lezen. Al die boeiende titels die ik voorbij zie komen op insta. Ik word er jaloers van!

1 like

Ooh het is alweer de 31e! Ik begon weer met werken na mijn verlof en had mede daardoor echt een slechte leesmaand (voor mij is dat niet afhankelijk van het aantal boeken, maar het aantal leesminuten en dat was eeeeh… laag).

Ik las:

Melktanden - Emma Curvers voor de ff boekenclub. Ik vond het geen goed boek maar gek genoeg ook weer niet heeeeel slecht. Het las makkelijk weg en was vermakelijk/irritainment. :star::star::star: (geleend bij de Online Bibliotheek als ebook)

Kindertijd - Tove Ditlevsen Het begin van het boek irriteerde me omdat het taalgebruik en de beschrijving van de gevoelswereld mij echt niet leek passen bij het jonge kind die de ‘ik’ persoon is. Een beetje zoals de boeken van Marieke Lucas Rijneveld. Maar het is al met al wel een heel mooi geschreven reflectie en daarmee weergave van de schrijfster op haar jeugd begin 20e eeuw in Kopenhagen. Er zijn geen grote events en tóch blijft het boek lekker doorlezen. :star::star::star::star: (geleend bij de online bibliotheek qls ebook)

Verder ben ik nog bezig in The Toll (Neal Shusterman), de Morgenster (Knausgård) en De vallei van de paarden (Jean M Auel) als resp. ebook, hardcopy en luisterboek.

6 likes

Boeken van de afgelopen maand!

7 likes

Hier gaat het lezen ook matig sinds ik weer moet werken. Heel veel gelezen in de week voor ik weer begon. Maar ik heb 2 bibliotheek boeken thuis liggen welke ik al 3 keer heb verlengd. Eentje heb ik nog niet eens opengeslagen :sweat_smile:
Luisterboeken gaan dan wel weer goed!

8 likes

Wat een vreselijk boek was zuidmoeders breken niet, ik heb het niet eens uitgelezen 🫢

4 likes

Ik heb deze maand maar een half boek gelezen (Ninth House - heel tof tot nu toe, maar kan mezelf toch niet tot lezen zetten om de een of andere reden). Maar ga binnenkort 3,5 week op vakantie in mn eentje, en hoop dan flink veel te lezen!

2 likes

Je hebt ook niks gemist aan het einde. Zo slecht! Ik geef eigenlijk nooit 1 ster. Vandaar de 2 sterren hahaha.

1 like