Het algemene boekentopic #3

Ik vind het heerlijke boeken om te lezen

Ja ik vond het een heerlijke serie. Over een maandje komt het laatste deel!

1 like

Vriendin is helemaal fan, dus heb ook een poging gedaan maar ik kwam er niet doorheen.

1 like

Ik ga mijn boeken ook delen. Heb deze maand een goede leesmaand gehad qua kwantiteit. Qua kwaliteit had het ups en downs…

De verdwenene - Lot Vekemans :star::star:
Aanrader van mijn moeder. Ik vond er weinig aan. Het begint veelbelovend, maar het verhaal kabbelt voort en het einde was een enorme anticlimax.

Films die nergens draaien - Yorick Goldewijk :star::star::sparkles:
Meegenomen uit de bieb n.a.v. de lovende recensies in dit topic. Ik vond het tegenvallen. Het is bedoeld als kinderboek, dus dat maakt het verhaal (terecht) “simpel”. Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat kinderen het boek leuk vinden, want daarvoor gebeurt er naar mijn idee te weinig en is het juist te “zwaar”. Al met al een teleurstelling dus.

Als alles is gezegd - Anne Griffin (:headphones:) :star::star::star:
Prima audioboek, ingesproken door een fijne voorlezer (Robert van GTST).

Sander en de brug - Sander Schimmelpenninck (:headphones:) :star::star::star:
Als je Sander volgt op de socials en in zijn columns is dit boek (of eigenlijk meer essay) weinig vernieuwend. Weinig diepgang vond ik.

My year of rest and relaxation - Ottessa Moshfegh :star::star::star::sparkles:
Ook meegenomen uit de bieb n.a.v. meerdere lovende recensies in dit topic, maar het was niet helemaal m’n ding. Ik twijfel of ik fascinatie voelde of irritatie?

How about mom - Anna Jacobs (:headphones:) :star::star::star::star:
Fijn boek voor aanstaande moeders. Bruikbare info en tips.

The house in the cerulean sea - TJ Klune :star::star::star::star:
Dit boek heeft mijn hart gestolen :heart: iemand deel 2 al gelezen?? Ben heel benieuwd, maar mijn bieb heeft het (nog) niet…

Shuggie Bain - Douglas Stuart :star::star::star::star::star:
Absolute topper van deze maand (en misschien wel dit jaar?). Aangrijpend verhaal over een jongen die opgroeit in een achterstandswijk in Glasgow in de jaren ‘80. Het is weinig opbeurend (alcohol- en drugsmisbruik, mishandeling, seksueel geweld, armoede etc), maar toch straalt de liefde erdoorheen.

Nu bezig in Girl A van Abigail Dean (bijna uit) en Fortuna’s kinderen van Annejet van der Zijl (op ong. 25%).

Daarnaast ben ik al een eeuwigheid bezig in Max, Mischa en het Tet-offensief, maar ik kom er niet doorheen :sweat_smile: ik geniet normaal zo erg van dit soort lange, character-driven boeken, dus baal enorm. Kan iemand me overtuigen om dit boek weer op te pakken?

5 likes

Hier ook een grote fan! Verwacht geen hoogstaande literatuur, maar het leest heerlijk weg en je vliegt er echt doorheen (ondanks dat het best dikke boeken zijn).

Ik vergelijk het met Videoland kijken :smiling_face_with_tear: daarvan verwacht ik ook niks op te steken, maar het is soms heerlijk.

1 like

Ja dat hoorde ik in de podcast die ik hierover luisterde! Ben net begonnen en het verhaal boeit me wel! Super fijn idee dat ik alle delen achter elkaar zou kunnen lezen haha

3 likes

Ik ben begonnen in deel 4 en heb tot nu toe bij elk boek van de reeks gehad dat ik er moeilijk in kon komen. Pas wanneer de stukken tekst over het verleden komen wil ik echt doorlezen haha. Maar al met al leuke boeken hoor.

1 like

Het lezen weer helemaal terug gevonden dus gelijk maar een paar nog te verschijnen boeken gereserveerd. Kan ik de komende tijd weer vooruit! Vooral heel benieuwd naar Yellowface.

6 likes

Wat leuk dat je weer aan het lezen bent!
Mag ik het ongevraagde advies geven om boeken bij je lokale boekhandel te bestellen/kopen? Die gun ik het persoonlijk zoveel meer dan Bol.

8 likes

Heeft dit boek een vervolg :scream: Ik ga meteen googelen!

Is bij jullie de online bieb app ook zo sloom? Ik heb echt vaak dat hij of heel traag laadt of gewoon niet.

Nee er is geen tweede deel haha @Joey. Neem aan dat Under the Whispering Door bedoeld werd. Zijn standalones!

3 likes

Oeps, in mijn hoofd was dit een vervolg omdat de covers zo op elkaar lijken. Ben nog steeds nieuwsgierig overigens!

2 likes

Yup. Hij downloadt boeken vaak ook niet of niet goed, of vergeet dat ze gedownload zijn. Ik moet ook heeeel vaak opnieuw inloggen. Soms echt wel 4-5 keer tijdens het lezen.

2 likes

Ik heb deze gelezen afgelopen maand (o Ishiguro was februari zie ik net, maar ik heb lang niks gedeeld geloof ik). Vier totaal verschillende boeken.

Hadden we er maar wat van gezegd!, a.k.a. had iemand maar wat van die titel gezegd (en van de inhoud, waar ik verder geen woorden vuil aan ga maken).

Dagen van verlating is een kort en intens boek over een vrouw die net verlaten is door haar man en achterblijft met twee kinderen en een hond. Indringende stijl, beklemmende sfeer, interessante observaties en een onsympathieke hoofdpersoon met wie je toch meeleeft. Echt een boek waarvan ik zin kreeg om zelf te gaan schrijven.

Tokyo Tapes Nr. 6-4 is een combinatie van werkvloerpolitiek, politiewerk, relatie-/familieproblemen, en zo nu en dan vreemd gekozen beeldspraak die iets met de natuur van doen heeft (’[hij] bleef staan kijken terwijl Ishii dodelijk vermoeid, als een ondergaande zon, bij het Secretariaat naar binnen sjokte’). Ik vond het verrassend meeslepend, maar voel tegelijkertijd niet de behoefte om meer van Yokoyama te lezen.

A Pale View of Hills besprak ik met een boekenclubje, en daarvoor was het heel geschikt! Het is niet mijn favoriete Ishiguro, maar er zaten interessante dingen in en ik heb het wel met plezier gelezen. Het is denk ik een aanrader als je van ‘onderkoelde’, mysterieuze literatuur houdt.

8 likes

Mijn gelezen boeken van Maart:

Jodie Slaughter - Bet on it
Deze heb ik geluisterd en vond het vermakelijk.

Travis Baldree - Legends & Lattes
Geweldige cosy fantasy. In 1 dag met een lach op mijn gezicht uitgelezen.

Mary E Pearson - The Heart of Betrayal (The Remnant Chronicles #2)
Vind het tot nu toe een erg leuke serie, wel minder dan boek 1, omdat je dan nog niet weet wie wie is. Ben erg benieuwd naar het laatste deel.

Lynette Noni - The Gilded Cage en The Blood Traitor
Vette serie. In 1 ruk uitgelezen! Heb bij de laatste wel af en toe een traantje gelaten, doe ik niet zo snel haha.

Robert Jordan - The Shadow Rising
Deel 4 alweer van de Wheel of Time, dit schijnt 1 van de betere delen te zijn totdat Brandon Sanderson het stokje overneemt. Ik vond deze wel oke, er gebeurde veel, maar vond het niet heel spannend. Dus ik kijk een beetje tegen de rest op, maar misschien valt het mee!

Ik twijfel om de serie The Wheel of Time te gaan kijken. Heeft iemand hier de boeken gelezen en de serie gezien?

5 likes

Nog mijn lijst van maart.

Ben nu bezig in het schaarse licht van Nino Haratischwili

9 likes

Heb boek 1-3 gelezen en de serie gezien. De serie is niet super, maar wel ok.

1 like

Oeh ik ben nu op een derde van Cleopatra en Frankenstein van Coco Mellors, en ik ben aangenaam verrast. Het is een beetje Sally Rooney-achtig. Ik luister het boek, en de stem past er ook erg goed bij. Hopelijk blijft het zo vermakelijk!

Samenvatting

New York blijkt moeilijk te veroveren voor de vierentwintigjarige kunstschilder Cleo. Ze is weliswaar op bijna ieder feestje te vinden, maar eigenlijk kent ze nauwelijks iemand. Haar visum verloopt bijna en ze heeft geen geld voor sigaretten. Maar dan ontmoet ze Frank.

Hij is een twintig jaar oudere selfmade man en ze worden verliefd. Door met Frank te trouwen krijgt Cleo de vrijheid om te schilderen en in Amerika te blijven. Hij krijgt er schoonheid en kunst voor terug, en hopelijk een reden om te minderen met drinken. Hun toevallige ontmoeting en hun impulsieve huwelijk blijken onvoorziene gevolgen te hebben voor henzelf en voor de mensen om hen heen.

Of het nu Cleo’s beste vriend is, die worstelt met zijn genderidentiteit, of Franks zus, die afhankelijk is van sugardaddy’s, of dat het nu Cleo en Frank zelf zijn, die de beproevingen van hun huwelijk proberen te doorstaan: het zijn stuk voor stuk fascinerende personages in pijnlijk herkenbare situaties.

4 likes

Ik vond dit echt een gedrocht van een boek, het voelde als een gephotoshopt instagram plaatje van een influencer omgesmolten tot boekvorm. Ieder hoofdstuk las eendimensionaal en plat omdat het leek alsof de schrijfster enkel dacht aan de ~NYC IT girl vibes~

Maar ik heb ook een hekel aan Sally Rooney dus misschien is onze smaak anders, haha

4 likes