Het algemene boekentopic #3

4 likes

We hebben het over je gehad
Kreeg dit boek kado en had er al veel over gehoord. Ik vind dat ze zeker schrijftalent heeft, en het eerste hoofdstuk/verhaal vond ik ook best grappig. Daarna ging het snel bergafwaarts. Vooral omdat ik de schrijfster nogal zuur en oordelend vind over iedereen, en ik de meeste verhalen het niet echt waard vind om een boek over uit te brengen.

Things I learned from falling
De schrijfster is in Joshua Tree national park (woestijn) gevallen tijdens een hike en verbrijzelde haar bekken waardoor ze niet kon bewegen. Ze was ongemerkt van de route afgeraakt, had geen bereik (wel een camera waartegen ze sprak als een soort dagboek/nalatenschap), en niemand wist dat ze daar was. Daardoor heeft ze dagen- en nachtenlang in de felle zon (en 's nachts kou) gelegen met weinig water en bedekking. In het boek vertelt ze over de val en wat ze allemaal deed en dacht toen ze daar zo lang lag, met grote kans om dood te gaan. Heb het als luisterboek geluisterd met haar eigen stem, waardoor zij zelf echt het verhaal vertelde, erg mooi.
De schrijfster zat een tijd geleden bij talkshow Beau over haar boek en ik was meteen gefascineerd door dit verhaal, toevallig was ik dezelfde week dat zij daar viel in Joshua Tree, heb toen gevoeld hoe genadeloos die zon was, kan me echt niet voorstellen hoe vreselijk het moet zijn geweest.

9 likes

Favoriet van de maand: zwarte leugens!

2 likes

Mei :cherry_blossom:

7 likes

Ik vond Looking for Jane heel leuk, Genezerserie heb ik aan een stuk door gelezen en vond ik echt een aanrader!

De Broken Earth trilogy van N.K Jemisin kom ik moeilijker doorheen. Het is echt goed geschreven, sci-fi/fantasy over klimaatverandering dus een totaal ander genre of invalshoek. Maar ik vind het soms zo abstract en ingewikkeld dat ik minder meeleef met de personages en de wereld en het daarom sneller weg leg. En toch zou ik het aanraden omdat het zo origineel en goed geschreven is. Nu bezig met het laatste deel.

6 likes

Hey jij hebt ook Ghosted gelezen, goed he?

2 likes

Mijn lijstje van mei! Op Antiboy na allemaal geluisterd via de online bibliotheek. Heb even niet zo’n leesmaand, maar luisteren is wel fijn!

2 likes

Yep door jouw tip op insta! Inderdaad goed en mooi geschreven maar miste een beetje de wow-factor, het is me ook niet heel erg bijgebleven :grimacing:

1 like

Ik heb Tussen ons, Beitelaar en Het lied van ooievaar en dromedaris gelezen! Verder de helft van De wrede prins gelezen maar toch gestopt. Vond het gewoon niet interessant of goed genoeg.

Daanjes boek was echt wauw. Het beste wat ik heb gelezen dit jaar. Ik zat er helemaal in, was aan het meedenken en nadenken en heb tussendoor ook heel wat aantekeningen gemaakt. Heb niet echt zin om een recensie-achtig stukje te schrijven maar hier zijn wat losse gedachten:

• Ik vind het interessant dat Daanje eigenlijk helemaal geen dialogen gebruikt in dit boek en dat dat zo goed werkt.
  • Ik vond elk hoofdstuk heel knap opgebouwd; Daanje selecteert zo slim wat ze je wel en niet vertelt. Je wordt als lezer niet meteen ‘in de actie’ gedumpt maar krijgt ook niet té veel onnodige achtergrondinformatie of voorgeschiedenis te lezen.
  • Daanjes schrijfstijl is intiem en afstandelijk tegelijk.

En wat spoilerpuntjes (Het lied van ooievaar en dromedaris):

• Ik vind het leuk dat Daanje de lezer langzaam ook in een soort Drayden-biograaf verandert.
  • Het einde vind ik een beetje dubbel. Ik vind de kwantumfysica/dubieuze-natuurkunde-trope nooit zo leuk. Soort deus ex machina die zich voordoet als iets heel diepzinnigs. Maar in dit boek werkte het ergens ook wel. Tijd blijft een vreemd en fascinerend fenomeen. En het idee dat al die puzzelstukjes, al die connecties die Daanje je voert, misschien puur toevallig zijn, is frustrerend en interessant tegelijk.
  • Dat gezegd hebbende: ik vond het laatste hoofdstuk wel het minste. Hoe meer het richting de moderne tijd ging, hoe minder leuk ik het vond om te lezen, haha. Had echt behoefte aan ontsnappen, geloof ik.
  • Mijn favoriete hoofdstukken waren 5 (over Clyde en pianospelende Gabriella) en 7 (over seancezusjes ‘Phoebe’, Joshua en Janet).
  • Minder leuk: hoofdstuk 4 (over vervloekte Emery en hazenlip-Sally), en 11 (klokkenmaker/einde). Hoofdstuk 9 (Duitse zusjes) vond ik eerst wat meh maar daarna kwam ik er wel lekker in. Vond het wel bizar en wat ongeloofwaardig hoezeer die zussen opgingen in hun briefwisseling. Maar goed als het zich 100 jaar eerder had afgespeeld had ik het misschien wel gepikt, haha.

Toch wel veel te zeggen geloof ik… Ben benieuwd wat jullie er verder over denken! En ik kan niet wachten tot mijn vriend het boek gaat lezen en ik er lekker met hem over kan praten.

(@zwaardvis bedankt voor de e-booktip!)

12 likes

Echt leuk om te horen! :grin: en ja snap ik ook, ik was er zelf wel meer van onder de indruk omdat ik qua thematiek een ander verhaal had verwacht

2 likes

Leuk!! Ik ben zelf nog niet begonnen maar ik ben heel benieuwd nu

Ik ga morgen mijn allereerste ereader kopen! Ik heb wat research gedaan en ben op de Kobo Clara 2E uitgekomen, maar ben bang dat ik wellicht toch de parel onder de ereaders heb gemist in mijn zoektocht. Is de Clara een goede keuze en zo niet, welke moet ik dan wel hebben?

2 likes

Ik heb al een aantal jaar een Kobo Clara hd en ben er nog steeds tevreden over! Ik mis er niets aan en hij werkt nog steeds prima, heb er veel plezier van

1 like

Ik heb ook de clara 2e, nu ongeveer een dikke maand, en ben er erg blij mee tot nu toe!

1 like

Ik heb deze een maand geleden aangeschaft en ben er erg tevreden over!

1 like

Ik heb hem ook, ook erg tevreden mee! Lekker snel en ligt goed in de hand. Op Amazon kan je trouwens leuke hoedjes vinden.
Edit: hoesjes dus haha

2 likes

Wat leuk om dit te lezen! Ik weet niet of ik het boek nou echt het beste vond wat ik dit jaar ga lezen, maar het is zonder twijfel een heel bijzonder, inventief, mooi en prettig lezend boek. Ik deel je mening helemaal over de dialogen, en vind verder ook nog dat Daanje best lange zinnen maakt met veel interpunctie, maar het boek desondanks heel fijn leest. De taal die ze gebruikt is niet ingewikkeld, maar het verhaal zelf is soms wel complex. Ik vind het ook heel mooi hoe ze haar taal heeft aangepast aan de tijd, seks bijvoorbeeld wordt in 1800 heel anders omschreven dan in 2000. Daardoor word je nog meer meegenomen in het verhaal.

Wat betreft je spoilers:

Ik vond het einde ook dubbel, vond dat ook het minst leuke verhaal en vind ook dat de verhalen naarmate de tijd vordert minder pakkend worden. Maar wat me vooral dwars zit aan het einde, is dat het me niet echt een voldaan gevoel geeft, ik blijf vooral een beetje hangen in het gevoel van: ja waar ging dit nou eigenlijk over…? Ik had verwacht dat er een soort van ontknoping zou zijn denk ik? Ik bedoel, het laatste verhaal had eigenlijk helemaal geen connectie meer met Drayden, toch? Behalve dan in die ontknoping van de formules.

Vanochtend bedacht ik me ineens het volgende: het verhaal gaat natuurlijk op allerlei manieren over tijd, en het gegeven dat de ontknopingen van/verklaringen voor sommige gebeurtenissen in eerdere verhalen in latere verhalen gegeven worden (zoals waarom eliza may op een zeker moment de vloer zo vaak dweilt, de brieven die eliza may en millicent elkaar schrijven, en natuurlijk vooral de vreemde formules uit het zwarte boekje van eliza may) betekent misschien ook wel dat we tijd in de context van dit boek niet moeten zien als iets lineairs waarin gebeurtenissen elkaar in de tijd opvolgen, maar (ook?) als iets… ja weet ik veel, circulairs? De tijd herhaalt zichzelf ofzo? Nou ja ik weet niet of dit ergens op slaat of dat dit juist al superobvious is maar vanochtend zat ik er nog over na te denken. Het boek blijft me dus wel bij en dat zie ik als iets positiefs.

Ik vond het verhaal over emery overigens wel leuk, maar het hoofdstuk over de duitse zusjes dan weer niet zo. Ik kon alle verhalen wel goed volgen over het algemeen, maar bij die duitse zusjes dacht ik op een gegeven moment: wat is nou echt en wat is verzonnen?? Dus ik volg je wel wat betreft de ongeloofwaardigheid van de intensiteit van die briefwisselingen.

Oh nou wilde ik nog iets zeggen… Oh ja!! In het verhaal van clyde/gabriella wordt op een gegeven moment gesuggereerd dat gabriella eliza may is, toen dacht ik even: oh leuk het wordt toch een soort van mysterie dat we op gaan lossen, en ik was een tikkeltje teleurgesteld toen al vrij snel bleek dat dat niet zo is, haha. Vind het wel leuk dat tot en met het laatste hoofdstuk die foto van eliza may een rol blijft spelen, terwijl de lezer weet dat dat niet eliza may is.

Ja het is echt heel knap gedaan dit boek, echt heel knap. Ik ben blij dat ik het gelezen heb

edit: na deze post getypt te hebben, denk ik eigenlijk toch wel dat dit het beste boek is wat ik dit jaar ga lezen haha

8 likes

Oké ik ben door jullie reviews compleet overtuigd om het boek van Anjet Daanje ook te gaan lezen :raised_hands:t2:

Ik heb trouwens ook echt weer genoten van alle boekenlijstjes de afgelopen dagen. Voor iedereen een like!

7 likes

Ja ik wilde hetzelfde zeggen, jullie hebben me ook overtuigd om het boek van Daanje te kopen! Ook al trok het verhaal me eerder niet zo

4 likes

In mei gelezen:
Luister - 4/5
Eileen - 3/5
Passagiers / achterblijvers - 4/5
The guest - 4/5
Allemaal boeken die je maar door wil blijven lezen dus top

Ik ga ook wel goed op het kleurgebruik van Emma Cline boeken

5 likes