Dit gaat meer naar prose poetry, proza in vrije vers. Ik vond het zelf eerst ook heel irritant, maar ik was verbaasd hoe snel ik eraan wende, want normaal hou ik hier absoluut niet van (ook @Victoria ). Ik geloof dat ze hiermee een aanwezigheid door afwezigheid wilde benadrukken (in parallel met de afwezigheid van zwarte vrouwen in literatuur). Stream of consciousness gaat volgens mij meer over de inhoud, waarbij een soort natuurlijke gedachtegang wordt neergeschreven (met associaties en sensaties), vaak in onafgemaakte of onderbroken zinnen. Dat kan dan resulteren in teksten zonder leestekens (maar niet noodzakelijk, zoals bij Virginia Woolf), met zinnen die juist oneindig doorlopen over meerdere regels (of veel gebruikmakend van ; of - of extra spaties). En dat is in mijn ogen wel anders dan hoe Girl, Woman, Other is geschreven.
Nieuwe favoriet : How Much of These Hills is Gold van C Pam Zhang.
Het speelt zich af rond 1850 in Californië en gaat over twee kinderen die (zo begint het verhaal) een plek zoeken om het lichaam van hun vader te begraven. Het is een verhaal over goudkoorts, cowboys, Amerikaans expansionisme, immigratie en familie, tegen een achtergrond van woestijn en stoffige mijnstadjes.
Ik vond het thema echt vet, het is een soort feministische western, ik heb nog nooit zoiets gelezen. Ook de opbouw en vertelperspectieven vond ik super origineel.
Het is spannend, er zitten twists en verrassingen in, maar het is ook ontroerend en pijnlijk. Het heeft wel een wat compacte schrijfstijl met veel informatie in weinig woorden, waardoor je er niet echt doorheen vliegt. Maar ik heb echt van elke pagina genoten, prachtig
Bewust dicht en dat zou zeker kunnen! Goed idee
Ik zag ook ergens een vraag of degene die het boek erin zet voor alle platformen moet checken of het boek daar beschikbaar is. Misschien is het een idee om af te spreken dat je eerst checkt of het boek er al in staat en zo ja, het vakje aan te vinken van het platform waarvan je weet dat het daar staat, als dat nog niet aangevinkt is? Anders kan ik me voorstellen dat het mensen tegenhoudt om het in te vullen want dan wordt het wel veel werk. En ik heb bijvoorbeeld zelf geen online bieb account, dus dan kan ik het denk ik ook niet checken daar.
Ooh je bent echt precies op tijd. Deze staat gewoon in de online Bibliotheek en echt alle themas die ik normaal top vind. Ben heeel benieuwd.
Wel, n.a.v. de positieve commentaren over Het Lied van Ooievaar en Dromedaris heb ik het boek nu ook gekocht, maar het is wel stukken dikker dan ik verwacht had, haha.
Leuk! Laat je hier weten wat je er van vond?
Ik ben de afgelopen weken lekker chaotisch van alles door elkaar aan het lezen:
-
Dune van Frank Herbert: paar weken geleden uitgelezen en denk er nog steeds elke dag wel even aan. Het is een sci-fi klassieker en hoewel het boek uit 1965 komt, vind ik het eigenlijk best tijdloos. De thema’s zijn interessant en de worldbuilding vind ik echt te gek. Wel een dikke pil en ik ben niet van plan de latere delen te gaan lezen, die gaan van wat ik heb begrepen snel bergafwaarts
-
Braiding Sweetgrass van Robin Wall Kimmerer: Heel mooi non-fictieboek met allemaal verhalen over ecologie, met ook veel wijsheid vanuit de Native American achtergrond van de schrijfster. Heb het nu bijna uit en het wordt nu wat repetitief, maar wel echt veel mooie verhalen.
-
Spiegeltje spiegeltje aan de wand van Maaike Schmitz: Sorry, maar ik gun deze reeks (Hoofdzaken van Blossom Books) echt een betere redacteur
Het idee is echt goed maar zowel dit boek als dat over Borderline mist naar mijn mening echt een rode draad en diepgang.
-
Sea of Tranquility van Emily St. John Mandel: Net in begonnen, en zo veel zin om verder te lezen. Ik heb heel erg genoten van haar eerdere boek Station Eleven, wat sci-fi/speculatieve fictie is met heel veel focus op het menselijke en interpersoonlijke aspect en verschillende verhaallijnen die steeds meer in elkaar verweven worden. Volgens mij is Sea of Tranquility heel soortgelijk, ik heb het gekocht zonder ook maar iets te lezen van tevoren dus ben benieuwd
Wat gaan jullie lezen op vakantie? Ik ga in elk geval Het lied van ooievaar en dromedaris meenemen, ben erg benieuwd nav alle verhalen die ik (ook hier) heb gehoord. En ik heb recent The Fifth Season van NK Jemisin gelezen en dat vond ik heel erg vet, dus ga het tweede en derde boek van de Broken Earth trilogie ook meenemen voor vakantie
Ik ben op ongeveer een vijfde van ooievaar en dromedaris, en heb het gevoel dat ik iets mis, ik vind het saai en de personages stom. Komt het nog of ga ik nog 500 pagina’s hetzelfde denken?
Ik ben er nu mee bezig en ervaar een beetje hetzelfde. Vind de verhalen soms net iets te langdradig, maar ondertussen op 75% en wel vind de manier van schrijven wel mooi, dus ga hem wel uitlezen. Maar vraag me wel af of ik soms iets mis haha
Ik ben de beproeving van Stephen King aan het lezen maar er zijn zo veel perspectieven dat ik af en toe de draad een beetje kwijt ben😅
Ik had hetzelfde en ben gestopt
Is hier iemand die de Red Rising saga leest of heeft gelezen en zo benieuwd is naar Lightbringer? Ik ben nu Iron Gold aan het bingen (ja was ik allang in bezig maar een newborn kwam ertussen dus ben opnieuw begonnen) en ga daarna gelijk door naar Dark Age, ben hier ook zo benieuwd naar want ze zeggen dat dit boek echt wel de heftigste/heel grimdark is.
Heeft iemand nog aanraders van nieuwe releases (het liefst in het Engels, maar wil me ook wel weer een keer aan een Nederlands boek wagen) want ben er echt even voor mn gevoel een tijdje uit geweest haha
Ja, red rising saga. Ik probeer die nieuwe boeken in deze serie altijd wel zo te plannen dat ik hem in een keer kan uitlezen bv tijdens vakantie. Moet er altijd weer even inkomen en als ik dan te vaak moet beginnen /stoppen vanwege gewone leven komt het er niet van.
Iedereen kan nu de digitale boekenkast bewerken!
Ik heb Kobo Plus en Nextory toegevoegd en ben bezig om sheets te maken met gefilterde resultaten erin (bedacht nu pas dat dat kan, haha). Dan kan je straks dus gewoon klikken op een sheet dat alleen boeken uit de bieb bevat, of juist van Storytel, etc.
En ik denk dat @EleanorRigby 's suggestie wel goed is: laten we qua aanbieders niet gaan googelen of elke aanbieder het boek heeft, maar gewoon aanvinken waar we het boek zelf hebben gevonden. Dan blijft het allemaal wat gebruiksvriendelijker.
Hoop dat 't fijn werkt zo, suggesties zijn nog welkom natuurlijk (bedankt ook voor alle input tot nu toe!!!) en ik ben heel benieuwd naar al jullie leestips.
Wat fijn dat je hier moeite in gestopt hebt, ziet er leuk uit!
Ik wil er graag boeken in toevoegen alleen twijfel of ik de titels in het Nederlands of het Engels erin zet. Wat denk jij? Ik wil voorkomen dat er veel dubbele titels in komen staan.
Ohh leuk, ik ga meteen mijn lievelingsboeken erin zetten. Ik weet alleen nooit het verschil tussen een roman en literatuur haha, ik doe maar wat me goeddunkt
@Briseis het leek me trouwens ook leuk om een gemiddeld aantal sterren op te nemen wat mensen het boek hier geven, maar ik heb nog geen manier bedacht waarop je dat makkelijk kunt doen in excel zonder dat iedereen zelf formules moet aanpassen.
Een roman kan ook literatuur zijn toch?
Ja, maar je moet kiezen, dus het is dan toch een tikje subjectief.