Het algemene boekentopic #3

Hangt af van waar ze beschikbaar zijn! En als de bieb bijv. beide talen heeft zet je ze er gewoon lekker allebei in. :smiley: (Het is dus niet gewoon een lijst met aanraders, het gaat om boeken van verschillende aanbieders waar je een abonnement op kan hebben)

@EleanorRigby ik worstelde daar ook al een beetje mee, haha. Sommige boeken zitten er ook wel tussenin. Denk dat je er niet te veel over moet nadenken, het is denk ik vooral fijn als de echte genrefectie goed apart op te zoeken is (fantasy, thrillers etc.)

Kan anders ook wel van ‘roman’ ‘(literaire) roman’ maken?

En een sterrensysteem zou grappig zijn ja! Denk voor nu gewoon zo laten en als je de behoefte voelt een opmerking toevoegen met jouw mening over het boek. :slight_smile:

Hoop dat dit nu trouwens het topic niet te veel overneemt, kan ook wel in spoilers anders?

4 likes

Nee juist super dat je dit hebt gedaan, en juist goed als het een tijdje het onderwerp is!

3 likes

Ja die boeken moet je inderdaad niet lezen op vakantie oid, ik was daarom ook opnieuw begonnen in Iron Gold omdat ik dat boek te lang niet meer gelezen had. Maar zo leuk dat je ook een mede Red Rising fan bent! Heb jij Dark Age al gelezen? Wat vond je ervan?

1 like

Ik zit echt in een leesdip, dus ben weer eens gaan verdwalen in Boekenkraam.nl. Zes boeken die nog op mijn lijstje stonden besteld! Over 3 weken ga ik met zwangerschapsverlof dus dan hoop ik er weer wat lekkerder in te zitten.

5 likes

Ik heb echt een geweldige strip gelezen. De boeken ezel van cordoba van Wilfrid Lupano en Léonard Chemineau. Naast dat het hele mooie tekeningen heeft is het een interessant verhaal. Het is ook nog eens grappig en bevat geschiedenis en een hint naar het heden, gaat over polarisatie en over het vernietigen van boeken. Heel actueel dus zie oa Amerika.
Is ook een leuke strip voor als je normaal niet veel strips leest. Heel toegankelijk.

Zitten hier eigenlijk meer stripliefhebbers? En zo ja wat is je favoriet?

1 like

Klinkt als een toffe strip! Ik zie dat hij ook bij mijn bieb beschikbaar is dus misschien ga ik hem eens lezen.

Ik vind strips heel leuk om te lezen, vroeger las ik dat zo veel! Dragonball en sailor moon en nog wat andere strips.

Nu lees ik ze niet heel vaak omdat ik het altijd een beetje vergeet (en ze zijn heel duur vind ik, maar de bieb is wel een goed inzicht om ook eens te kijken wat er is!).
Wat ik in de afgelopen jaren gelezen heb en favoriet is:

• Shiver, smashed van Junji Ito (Horror)
  • De paper girls serie van Brian K. Vaughan and Cliff Chiang (Sci fi)
  • The Impending Blindness of Billie Scott van Zoe Thorogood (verhaal over meisje die schildert en langzaam blind wordt)
  • Ik ben mijn muze van Loes Faber (echt fantastisch, het gaat over vrouwelijke kunstenaars en hun achtergrondverhaal)
3 likes

Iemand nog tips voor een lekker makkelijk weglezende thriller?

Ik lees graag de boeken van Samuel Bjork en Lisa Gardner. Het leest makkelijk weg, maar het zijn ook goede, niet al te voorspelbare, verhalen

2 likes

Ik heb net Die Nacht Verdween Ze gelezen. Niet mega spannend, maar leest super makkelijk weg. Heb ‘m in een weekend uitgelezen!

1 like

De thrillers van M.J. Arlidge vlieg je echt doorheen! Net als J.D. Barker en Riley Sager.

Samuel Bjork vind ik ook goed maar daar moet ik wel echt meer m’n aandacht vasthouden (net als Karin Slaughter, Tess Gerritsen, etc).

2 likes

Ja strips zijn echt heel duur! Ik zag dat die strip die ik hier net tipte gewoon 35 euro kost. Dat komst vast omdat het een gebonden uitgave is en full colour en blabla, maar wat een bedrag. Dan was dit nog een strip waar je vrij lang over kan doen, sommige heb je zo uit.

Leuk al je tips! Ik ga er naar op zoek. Toevallig zag ik de laatste vanochtend in de bieb liggen op een tafel met allemaal kunstboeken. Mijn pas was al vol maar ik ga deze zeker lenen binnenkort!

Oh en ik las nog iets grappigs in een striptijdschrift, zone 5300. Dat strips lezen heel iets anders is dan een gewoon boek lezen. Het is een bepaalde taal die je moet leren begrijpen oid. Ik vond dat wel interessant. Strips las ik altijd wel snel uit. Niet erg met van die stripboeken a la Donald Duck, maar minder handig met een meer grapic novel want dan dacht ik oh eh ja oke was leuk. Door wat langer bij de plaatjes stil te staan en/of het boek nog een keer te lezen doe je er langer over en je ziet veel meer. De plaatjes voegen dan ook echt wat toe. Dus voor als je nog niet zo’n striplezer bent en wat zoekt hoe je dat dan doet, strips lezen, gewoon beginnen. De taal ga je vanzelf wel begrijpen. En als dat niet zo is, probeer een heel andere strip uit. De ene strip is de andere niet.

4 likes

Ik heb deze door jou ontdekt en gisteravond uitgelezen! Echt een fijn boek <3

Reviewtje (geen spoilers)

Ik heb zelden iets gelezen wat zo’n dromerige knusheid bezit. Het was alsof ik me onderdompelde in andermans favoriete zomervakantieherinneringen.

Zomerboek gaat voor een groot deel over van die gebeurtenissen die je als kind onthoudt omdat ze op de een of andere manier indruk maken: die keer met die rare man, die keer dat je je verveelde, die keer dat het stormde – dat soort dingen. Het boek is heerlijk herkenbaar, terwijl de zomer van hoofdpersonen Sophia en haar grootmoeder toch heel anders is dan de zomers die ik meemaakte. Mooi hoe iets unieks zo universeel kan voelen.

Ergens doet Zomerboek me ook denken aan De kinderen van Bolderburen. Dat is ook zo’n boek dat je het gevoel geeft dat je Erbij bent. Maar Zomerboek heeft ook wat donkerdere, serieuzere kantjes; het is niet alleen maar idylle.

Een levensveranderend meesterwerk is het niet, maar dat maakt het juist zo fijn. Dus als je zin hebt om te ‘knussen’: lees dit.

PS Ik vind het mooi hoe Jansson de natuur beschrijft (#antropomorfisme):
‘
 de bomen gleden naargelang de tijd verstreek nog dieper in elkaars omstrengeling’, ‘de kikkers begonnen voor elkaar te zingen’, het eiland ‘drinkt sneeuwwater en lenteregen en daarna dauw’.

O ja bij dezen munt ik de term ‘knussen’ (bye bye ‘cocoonen’)

8 likes

Jaaa zo leuk :sparkling_heart: mooi en raak omschreven ook, helemaal eens!
Ik heb hem trouwens als tip uit dit topic van @PaigeMichalchuk dus ook nog eens dank aan haar!

2 likes

ohh ik krijg helemaal zin om dit boek te gaan lezen door je review!

2 likes

Yesssss we kunnen blijkbaar al titels toevoegen, ik dacht even gauw te kijken voor eventuele updates haha. Ik ga zo ook even een bijdrage leveren :sunglasses: Hartstikke leuk, nogmaals bedankt voor de moeite en het leuke idee!

1 like

Leuk om te lezen @Evenveel en @Edin! En ben benieuwd naar je bijdragen @Foucher.

Ik had nog met mijn vriend nagedacht over iets van een sterrensysteem (@EleanorRigby) en we kwamen uit op een kolom met een 1 erin, waarin je dan een 2 zet als je het boek ook een aanrader vindt. De volgende maakt daar dan een 3 van, die erna een 4, enzovoort. Dan zie je dus hoeveel fans het boek heeft (en dan zouden we zonder ‘downvotes’ werken, denk ik?). Een beetje een knullige oplossing maar het zou wel kunnen werken, denk ik!

2 likes

Aangezien ik Ooievaar en Dromedaris sowieso niet meer uit ga krijgen morgen (ben op 1/3 en ga behoorlijk langzaam), hier mijn hele korte lijstje van gelezen boeken in juni. Had een flinke leesdip, dus heb maar twee boeken gelezen (waarvan ik in de eerste al in mei was begonnen):

A Court of Frost and Starlight (2,5 :star:) en A Court of Silver Flames (3,5 :star:) van Sarah J. Maas - vond Frost & Starlight een beetje saai, kwam er maar niet in, maar kan ook aan de leesdip hebben gelegen. Vond Silver Flames wel weer goed! Vond het fijn dat er wat meer focus op andere personages was en werd er weer lekker in meegezogen.

Las dat er nog plannen zijn voor 2 boeken, hopelijk pullt ze geen George R.R. Martin

2 likes

Prima leesmaand gehad in juni. Hopelijk wat hogere beoordelingen in juli (juli al, wat gaat de tijd eng snel)!

7 likes

Op de een of andere manier zit ik nu in het smut genre algorithme op insta, en nu ben ik geĂŻntrigeerd maar ik kan niet echt een goeie eerste aanrader vinden. Iemand misschien tips? :blush:

2 likes

Ja ik ben hier ook wel benieuwd naar; heb een keertje via de online bieb een paar heel slechte (en raar vertaalde) boeken gelezen die vooral lachwekkend waren maar het lijkt me wel leuk om iets echt lekkers te lezen

2 likes