Ze zijn niet per se goed geschreven en ik vond de plot soms een beetje te ‘makkelijk’, maar het was zeker wel vermakelijk!
Liefst tweedehands maar ik leen veel via de (online) bibliotheek. Een boek kopen vind ik wel echt een cadeautje, zeker in een mooie/bijzondere boekwinkel.
Ik verkoop een deel van mn boeken na verloop van tijd en daar koop ik dan weer een nieuw boek van.
Ik heb gelezen:
Kurt Vonnegut - Breakfast of champions 3/5
Deborah Levy - August blue 5/5
Elif Batuman - The idiot 3/5
Amparo Davila - The houseguest & other stories 3/5
Marlen Haushofer - The wall 4/5
Nora Ephron - I feel bad about my neck 3/5
Ik lees vooral op mijn e reader via Kobo Plus, en leen boeken bij de bieb
Leuk om te lezen hoe anderen boeken aanschaffen. Ik heb begin dit jaar een boekenkast gekregen (gemaakt omstreeks 1850 ) en ik wil deze natuurlijk vol krijgen dus koop veel boeken. Vooral tweedehands dus.
Ik heb twee maanden Bookchoice gratis via mijn autoverzekering, was een of andere zomeractie. Maar ik kon nu ‘Wat de hulp weet’ downloaden van Freida McFadden. Alleen die komt pas in september uit zie ik bij alle winkels. Hoe kan Bookchoice hem al hebben? Ik klaag niet hoor, maar huh?
Mot en de metaalvissers is echt heel leuk! En een tijdelijk ongemak heb ik voor een boekenclub gelezen :). Hele mooie verhalen over Indiase mensen die in de VS wonen in de jaren 90.
Ik moet echt geen boeken van Karen Swan meer lezen. Het klinkt altijd zo leuk maar daarna vermaakt het me helemaal niet.
Morgen en morgen en morgen was echt geweldig. Ik kijk er nu al naar uit om 'm nog een x te lezen, zo mooi.
Deze serie was echt heel leuk, vooral deel 1 heeft me echt geraakt. Kon niet eens meteen starten met deel 2 omdat ik nog te veel onder de indruk was.
Ook nog deel 2 van amari gelezen, maar vond deel 1 wel echt sterker.
(dit is trouwens juni en juli)
Gebeurt vaker hoor, was met haar vorige boek ook zo! Dit boek wordt uitgegeven door VBK-lab, die geven vaker boeken eerst alleen als e-book uit om te kijken wat mensen er van vinden en om te zien of het de moeite waard is om een boek ook in print uit te geven.
Ik koop bepaalde boeken die ik echt graag wil hebben.
Mijn lijstje van juli Lekker veel lezen want vakantie.
Grootste aanrader is Circe, vond ik echt prachtig
ACOTAR vond ik vermakelijk, ga de serie zeker lezen, op een rustig tempo
Het Sally Hepworth boek vond ik suf… terwijl er best veel hype rondom haar is maar nee, niet voor mij!
ETA: All Grown Up, The Rules Do Not Apply en This is Big komen allemaal uit een lijstje “books to read in your thirties”, ik heb er precies niks zinnigs uit gehaald behalve dat we allemaal maar wat doen
Ik denk dat Helsinki van Nathalie Pagie hier ook onder valt! In ieder geval het stukje lugubere moorden
Ik sla m op!
Ik doe poging 100 om lord of the rings te lezen, maar ik weet nog niet echt wat ik er van vind. Zitten hier mensen die helemaal fan van de boeken zijn en waarom?
Heb in heel juli eigenlijk alleen ‘Het lied van ooievaar en dromedaris’ gelezen. Vond de eerste helft echt fantastisch, alleen de laatste paar hoofdstukken wat minder. Vond het toen ietsje te langdradig. Vond het wel heel tof dat sommige dingen terugkwamen of verwezen naar eerdere gebeurtenissen
Denk wel dat ik vaak aan dit boek blijf terugdenken
Ik heb Sneeuwwit van Samuel Bjørk net uit, het viel me op dat er veel stukjes in zitten met korte zinnen. Ik vind dat niet leuk lezen.
Daarentegen ook zinnen met enorme opsommingen, dat irriteert me echt enorm.
Ik was onder de indruk van Doodsvogel maar Sneeuwwit viel me een beetje tegen. Ook veel karakters in 1 verhaal.
Ik heb echt fijne boeken gelezen afgelopen maand!
DNF:
Wij – David Nicholls
De Spaanse liefdesleugen – Elena Armas
Overprikkeld brein – Charlotte Labee (wat een *$&&$%&%&-boek is dit jongens, echt: blijf ervan uit de buurt)
Mijn aanraders (met Goodreadsreviewtjes):
De liefdeshypothese – Ali Hazelwood
Leuk:
- de romantiek
- de seks
- de hoofdpersoon
- de setting
- de schrijfstijl
- de tropes en de manier waarop er met verwachtingen rondom die tropes wordt gespeeld
Stom:
- de vrienden van de hoofdpersoon
- ongeloofwaardige plotpunten
- iets te zoetsappig einde
Kortom:
ik heb genoten. Aanrader.
Zout op mijn huid – Benoîte Groult
Alweer een tijdje terug uitgelezen maar ik ga m’n best doen om er iets over te zeggen!
Ik heb weinig literaire boeken gelezen waarin een seksuele relatie, of ‘de geneugten […] die vleselijk heten maar die het hart soms zo kunnen bezwaren’, de kern van het verhaal vormen, of het hoofdplot. Het is een beetje alsof serieuze boeken niet over zoiets banaals mogen gaan.
Groult voelde dit ook aan, en Zout op mijn huid opent met een voorwoord waarin verteller George peinst over hoe je over seks en liefde schrijft zonder dat het plat of juist klinisch wordt. Hoe presenteer je iets wat zoveel voorkomt, eigenlijk zo alledaags is, als iets fascinerends? ‘Mocht het misgaan,’ concludeert Groult, ‘dan nog blijkt voorzichtigheid pas achteraf waardevol te zijn. En is literatuur niet altijd onvoorzichtig?’
Dat vind ik mooi gezegd, en voor mij was dit boek zeker fascinerend, geloof ik, anders had ik het niet in vier dagen uitgelezen.
De verteller, George, is niet het meest sympathieke personage dat ik ooit ben tegengekomen. Ze is vrij snobistisch en irritant, maar ook eerlijk. Ik vond het interessant om bij mezelf na te gaan waarom ik haar vervelend vond. Omdat ze intelligent is en dat weet? Omdat ze vreemdgaat en dat goedpraat? Of misschien wel omdat ze een vrouw is en al deze dingen doet?
Hoe dan ook: bij vlagen genoot ik van George’ cynisme en vond ik haar visie op verschillen in achtergrond en educatie heel interessant, bijvoorbeeld in het stuk waarin zij en haar zeeman Disneyland en ‘pretpark Florida’ bezoeken.
Enerzijds voelde het boek heel modern: feminisme, het vrouwelijk orgasme, zelfs vrouwelijke ejaculatie worden besproken. Daartegenover staan echter vreemde racistische opmerkingen waarvan niet altijd duidelijk is of ze cynisch bedoeld zijn of serieus.
Hoe dan ook was dit boek interessanter en diepgaander dan ik had verwacht. En verder heb ik wat geleerd over de visserij en over de verschillende plekken waar George en Gauvain op ‘wiptrip’ gaan.
Geen aanrader als je zin hebt in sexy smut, maar zeker nice als je benieuwd bent naar retro feministische literatuur over seks en liefde.
Kitchen – Banana Yoshimoto
Wat een fijn boek. Drie korte verhalen (of eigenlijk: één novelle met twee delen, één kort verhaal en een mooi nawoord), allemaal over mensen die iemand hebben verloren, geschreven in de ongecompliceerde en wat dromerige stijl die je wel vaker tegenkomt bij Japanse auteurs.
Voor mij waren er veel herkenbare gevoelens en gedachten, maar Yoshimoto weet ze zo op te schrijven dat ze fris voelen en niet clichématig. Geen tegeltjeswijsheden of Instagram-quotes in dit boek; meer een soort melancholieke mindfulness of sombere spiritualiteit. (Oké, het was eerlijk gezegd wel iets hoopvoller dan dat, maar ik wilde alliteraties. En juist de zwaarte maakt dit boek nergens te zoetsappig – de zwaarte heeft gewicht, zal ik maar zeggen.)
Hoe dan ook: ik vond Kitchen troostend en ga het zeker opnieuw lezen.
Catfish blues – Sara Lövestam
Wat een geweldig boek. Originele vertelstem, veel humor, een leuk plot (met wat gekkigheden, maar dat maakt niet uit), en er worden belangrijke dingen in aangestipt. Het laatste stuk vond ik wat minder, maar de rest was zo leuk dat 4 sterren niet genoeg zou zijn.
De liefdeshypothese en Kitchen heb ik via de online bieb gelezen en dus ook even toegevoegd aan de digitale kast (die een beetje doods/ongebruikt is volgens mij maar hopelijk toch nuttig is hehe).
Van Kitchen heb ik trouwens na het lezen twee exemplaren gekocht bij de Boekenkraam, één voor mezelf en één om weg te geven. Dit is de eerste keer dat ik een geleend/al gelezen boek alsnog heb gekocht. Had gewoon het gevoel dat ik het moest hebben.
Ik ben nog steeds in Ooievaar en Dromedaris bezig (nog 10% te gaan). Gaat echt met ups en downs, sommige stukken vind ik heel goed, andere echt tergend saai en moeilijk doorheen te komen.
Heb wel tussendoor wat makkelijks gelezen: A Flicker in The Dark van Stacy Willingham (
). Vooral fijn om even tussendoor wat te lezen waar je doorheen vliegt, best spannend, maar beetje voorspelbaar.