Het algemene boekentopic #3

Ingrid Oonincx. Bijzondere verhalen niet altijd realistisch en het loopt niet altijd goed af.

Ik last er vorige maand 1 en in juli bijna alle andere. Ben nu in de laatste bezig die te lezen is via de online bieb.

Hierbij ook meteen even mijn lijstje.

6 likes

Dankjewel!!

1 like

Heb eindelijk Fourth Wing binnen. Ben benieuwd!

7 likes

Iemand heeft gisteren twee boeken toegevoegd (YAY!) maar eentje kon ik bij geen van de aanbieders vinden (misschien doe ik iets fout) en voor de andere heb ik niet gekeken. Kan degene die deze heeft toegevoegd aanvinken waar ze te lezen/beluisteren zijn?

2 likes

Wat een heerlijk uitgebreide post! En ik vond Kitchen ook prachtig.

1 like

Hebben mensen aanraders voor boeken die goed geschreven zijn met een beetje tempo en niet te zwaar of ingewikkeld, iets waar je echt graag in door blijft lezen? Oh, en ook niet al te dik. Ik ben nu ‘De tolk van java’ aan het lezen en die vind ik goed, maar door het onderwerp heb ik er af en toe een break van nodig.
Ik ben overigens niet van de Young adult of romantische boeken.

@Evenveel en @zwaardvis jullie lezen volgens mij vaak vergelijkbare boeken, hebben jullie tips?:slight_smile:

5 likes

Weet niet wat voor thema’s/onderwerpen je zwaar/heftig vindt maar misschien:

The Marriage Portrait of Hamnet van Maggie O’Farrell
Elsewhere van Alexis Schaitkin
Magpie van Elizabeth Day
Convenience Store Woman van Sayaka Murata
Jillian van Halle Butler

Die vond ik allemaal mooi, lekker doorlezen en goed geschreven. En ik hou ook helemaal niet van YA of romance

2 likes

Nou ik heb hem uit. :sweat_smile: Tussendoor nog een ander boek gelezen. Vind de thematiek en het verhaal met de landschappen echt top. De karakters en hun dynamiek heel interessant.

Maar de schrijfstijl stond me totaal niet aan. Bloemige niks zeggende zinnen. Je moet soms maar raden wat er gebeurd is. Dat gedoe met die tijger opeens. Ik snapte het niet. Het einde ook zeer frustrerend, haha. Misschien ben ik gewoon niet intellectueel genoeg. :joy:

3 likes

Luister van Sacha Bronwasser!

August Blue van Deborah Levy heb ik net gelezen en vind ik ook een aanrader en The Dutch House van Ann Patchett heb ik ook in 1 ruk uitgelezen. Vonnegut vind ik ook altijd goed en grappig, vooral cat’s cradle (en zijn boeken zijn lekker dun haha)
Ik ben nu zelf in I have some questions for you van Rebecca Makai begonnen, een literaire thriller die goede recensies krijgt (maar nog geen idee of het wat is)

4 likes

Ik wilde deze ook noemen, ik was hier echt helemaal in opgezogen deze week! Het is wel een thriller dus gaat natuurlijk over een moord, dus gezellig kun je het niet noemen als je daar echt naar op zoek bent, maar ik vond 'm niet zwaar of ingewikkeld.

4 likes

Ja ik vond Luister ook echt een heerlijk boek, echt helemaal in weggedroomd en in een ruk uitgelezen.

2 likes

Oh my bad, ik dacht dat het bestand gewoon voor alle aanraders bedoeld was. Ik had De schaamte voorbij erin gezet, maar die is inderdaad niet verkrijgbaar bij de aanbieders in het bestand, zal m er straks uithalen.

1 like

Ik vond hem super gaaf! Je hebt zelfs de sprayed editie :heart_eyes:

2 likes

Niet zo hoogdravend hoor, maar heb net Atlas uit en val toch een beetje in een zwart gat nu haha. Wat een heerlijke boekenreeks.

Heb in juli helemaal niets gelezen dus gisteren wat nieuwe boeken op m’n e-reader gezet ter motivatie. Begonnen in beach read van Emily Henry en die is leuk tot nu toe!

2 likes

Hoe bedoel je hoogdravend? Vind juist dat er heel veel YA, fantasy en Lucinda Riley/Colleen Hoover-achtige boeken besproken worden hier

4 likes

Wat bedoel je met hoogdravend? Iedereen leest uiteindelijk toch wat hij/zij leuk vind? Ik lees romannetjes net zo lief als Charlotte Bronte hoor. Gewoon lezen wat je leuk vind :orange_heart:

2 likes

Ik heb Het Lied van Ooievaar en Dromedaris ein-de-lijk uit. Vond sommige stukken/delen heel tof, maar veel ook heel langdradig en erg moeilijk door te komen. Vond deze review op Goodreads wel accuraat (op het vlot lezen na, dat vond ik bij sommige delen dus echt absoluut niet):

Review van gebruiker Jdu FFH

NiEtS iS wAt hEt LiJkT. Als je een tekening van een man omdraait, lijkt het net een ooievaar. En als je niet weet hoe een dromedaris er uit ziet, kan iemand je alles wijsmaken, en als er dan één voor je staat herken je m niet.

Anjet Daanje wil deze boodschap héél graag vertellen aan haar lezers. Dat vertellen, dat kan ze héél goed. Ze schrijft buitengewoon goed, het is compacte, klare taal die toch een wijds beeld oproept. Het lezen zelf gaat daardoor vlot en het is genieten van de ingehouden virtuositeit.
Toch heeft het even geduurd voordat ik het boek uit had. Eigenlijk bestaat het uit 11 korte en middellange verhalen, waardoor je steeds weer opnieuw begint. De eerste helft van die verhalen hangt nog direct met elkaar samen. Ze worden verteld vanuit het perspectief van een inwoner van een dorpje in 19e-eeuws Yorkshire. Deze verhalen grijpen goed in elkaar, je komt steeds iets meer te weten over het leven van de hoofpersoon, schrijfster Eliza May Drayden. Die eigenlijk meer hoofdonderwerp dan hoofdpersoon is: ze komt zelf nooit aan het woord.

Daanje laat in die hoofdstukken subtiel zien dat er altijd meerdere waarheden zijn, afhankelijk van het perspectief wat je kiest. Een foto van de huishoudster van de schrijfster wordt als snel aangezien voor een foto van de schrijfster zelf: alleen de lezer weet dat het op een misverstand berust.
In de tweede helft van het boek laat Daanje alle subtiliteit varen. We krijgen er echt ingeramd dat er meerdere waarheden mogelijk zijn. In de laatste twee verhalen worden de personages daardoor ronduit plat. Een huwelijk tussen een man die vertrouwt op de wetenschap, en een hippie-vrouw die denkt dat er meer is tussen hemel en aarde. Wat natuurlijk die man in het verhaal ook ontdekt. En in het laatste verhaal nota bene een quantumwetenschapster die ons nog even haarfijn uitlegt hoe het nou ook al weer zit met tijd: die is dus relatief! Het hangt er maar vanaf waar of wat je bent of er wel tijd is!

Ja, mevrouw Daanje, dat hadden we al begrepen, ook zonder de duimendikke symboliek en uitleg.
Wat mij ook niet aansprak, is het heftige gepsychologiseer in elk verhaal. Het gaat steeds om twee (of drie) mensen die bijzonder innig met elkaar omgaan, dan gebeurt er iets waardoor ze niet langer met elkaar omgaan, en uiteindelijk komen ze weer bij elkaar en gaat er kort daarna één dood. Altijd vergezeld van bovennatuurlijke verschijnselen, met name geluiden of voetstappen van de dood.
In de hoofdstukken over het 19e-eeuwse Yorkshire denk je: vooruit, een beetje gothic novel, dat past er wel bij. Maar later wordt het potsierlijk en vooral voorspelbaar.
Kortom, ik sluit me niet aan bij het koor van jubelaars. Daanje kan erg goed schrijven, maar wil te veel en te graag.

Geef hem 2,5 :star:

3 likes

Ik vind het, vooral met dit weer, zo heerlijk om Stephen King boeken te lezen. Ik ben nu in Under The Dome bezig, heel dik boek dus ik heb nog wel even te gaan.

Hebben jullie nog aanraders?

Ik vond 11/22/1963, The Stand en The Outsider wel heel goed. It, The Shining en The Green Mile enzo heb ik nog niet gelezen omdat ik het idee heb dat ik die verhalen al te goed ken omdat ik de film al eens heb gezien, maar misschien zijn er nog boeken die beter zijn dan de film.

3 likes

Misery is mijn favoriet! En ik vond Pet Sematary en The Dead Zone ook heel leuk.

1 like