Het algemene boekentopic #3

Lang leve vakantie hebben. Wat highs en lows, maar best een fijne leesmaand :sparkles:

9 likes

Ik had me voorgenomen om niet alles in één keer te posten en gewoon kort na het lezen reviews te delen, maar dat is mislukt, haha. ‘Gelukkig’ niet veel gelezen.

Reviews (zonder spoilers)

Als op een winternacht een reiziger – Italo Calvino

Dit boek gaat over boeken: hoe je ze schrijft, publiceert, leest, interpreteert en behandelt. Er komen onderwerpen als plagiaat voorbij, censuur, heilige boeken, literatuur versus lectuur, writer’s block en het geweldige gevoel van net in een boek beginnen, en vraagstukken als: is een boek wat de schrijver ermee bedoelt, of is het meer, etc.

Als op een winternacht een reiziger bestaat voor een groot deel uit eerste hoofdstukken, en dat is net zo gimmicky als het klinkt. Het boek is wat vermoeiend geschreven, en hoewel het soms heel interessant was en ik van bepaalde eerste hoofdstukken absoluut meer had willen lezen, was het hoofdplot uiteindelijk toch gewoon een beetje te flauw en satirisch voor mij. Verder waren er iets te veel rare seksscènes en ik heb misschien niet goed opgelet maar volgens mij eindigt zo’n beetje elke vrouw als lustobject en/of muze in dit boek… Meh.

Maar ik was regelmatig onder de indruk van Calvino’s woordkeuzes en schrijfstijl, dus wellicht lees ik nog eens iets van hem.

Wat leuke citaten:

‘Het leven is niets dan het uitwisselen van geuren.’

‘(…) met een plooi van systematische teleurstelling om zijn mond.’

‘Een kopiist leefde tegelijkertijd in twee tijdsdimensies, die van het lezen en die van het schrijven; hij kon schrijven zonder de beklemming van de leegte die voor je opdoemt; lezen zonder de beklemming dat je daad niet geconcretiseerd wordt in enig tastbaar object.’

Delle Weel – Anjet Daanje

Te lang boek over niet erg interessante personages die ontzettend niet aan het communiceren zijn en het zichzelf nogal moeilijk maken. Daanjes schrijfstijl is zo verslavend voor mij dat ik het toch heb uitgelezen, maar ik zou dit boek niemand aanraden.

Dus ja ben wel weer toe aan een goed boek. Nu bezig in een Murakami maar dat is bekend terrein voor me dus het blaast me niet echt weg.

7 likes

Howl’s Moving Castle heeft nieuwe covers, zo leuk! Heb ze nog nooit gelezen, maar misschien nu eindelijk eens aanschaffen haha

9 likes

Oh wat een mooie covers!

4 likes

De covers alleen al :heart_eyes:

2 likes

Halverwege de vakantie ging m’n ereader kapot, dus lijstje is korter dan ik hoopte haha!
Geen hoogstaande literatuur hier, gewoon allemaal lekker makkelijk te lezen zonder al te veel na te denken.

5 likes

Één boek gelezen in augustus

Na die nacht - Karin Slaughter
Weer een boek in de Will Trent series. Niet het beste boek uit de serie, veel Sara Linton, weinig Will Trent en hoe het plot ontrafeld wordt met undercover werk is wat ongeloofwaardig. Ik heb het :star::star::star::star: gegeven op goodreads maar ik weet eigenlijk niet meer waarom.

Er is nu ook een serie op Disney+ over Will Trent maar ik vind de karakters zó anders dan ik me had voorgesteld op basis van de boeken. Heeft iemand anders de serie ook al gezien?

Ik las ook best een stuk uit Het gefluister achter de deur van TJ Klune, maar die heb ik weggelegd. Het stuk dat ik heb gelezen was langdradig, nodeloos ingewikkeld en ik vind die schrijver niet sympathiek en kon dat niet van me afzetten. Moest even opzoeken waarom ook alweer, maar dat komt hierdoor: Reddit - Dive into anything

5 likes

Wat een nachtmerrie

4 likes

Ja, ben er met m’n dikke reet op gaan zitten. Maar heb gelukkig een reisverzekering! :peach:

4 likes

Ik heb in de vakantie de Nachtegaal gelezen van de schrijfster Kristin Hannah. Mooi boek over 2 zussen in de tweede wereld oorlog.

De zussen Viann en Isabelle hebben altijd een goede bangehad, ondanks hun verschillen. Isabelle, de jongste en brutaalste van de twee, woont in Parijs, terwijl Viann op het platteland van Frankrijk een rustig bestaan leidt met haar man Antoine en hun dochtertje. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en Antoine moet meevechten.Met het voortduren van de oorlog wordt niet alleen de relatie tussen de zussen zwaar op de proef gesteld, maar ook hun moed en hun gevoel voor goed en fout. Kan Viann haar beste vriendin verraden als het leven van haar kind op het spel staat? Moet Isabelle haar familie in gevaar brengen als dat betekent dat ze levens kan redden? Hoe kan je overleven als de wereld om je heen in elkaar stort?

Daarna de Engelenmaker gelezen maar echt verschrikkelijk. Ging over gekloonde kinderen.

En heb de Onbedoelden gelezen van schrijfster Cobi van Baars. Vond ik ook een mooi boek.

Het katholieke Limburg, de jaren zestig. Een tijd waarin adoptie nog in de kinderschoenen staat en de moederkerk de lakens uitdeelt. De tweeling Aaf en Annemarieke wordt onbedoeld geboren en tegen de zin van hun geboortemoeder ter adoptie afgestaan. De meisjes groeien op in twee verschillende gezinnen, onwetend van elkaar. Pas op de drempel naar volwassenheid wordt dit geheim ontmanteld en begint hun zoektocht. Eerst naar elkaar, dan naar het gemiste verleden. De onbedoelden is een indringend verhaal over beloftes, missers en hiaten, over de weerbarstigheid van de waarheid en haar eigen instrument: het toeval.

3 likes

Mijn augustus in boeken :books:
De hofdame heeft me verrast, echt spilling the tea op sommige momenten.
1984 vond ik intrigerend, en Happy Place is wat mij betreft Henry’s leukste boek tot nu toe.

Ik ben nu bezig in Lessen van Ian McEwan en in Harry Potter and the Philosopher’s Stone.

6 likes

M’n vakantie zit er weer op, dus het tempo gaat er komende maand wel weer uit denk ik. Ik heb nog wat boeken op m’n lijst staan die ik wil lezen, maar zijn allemaal redelijk dik/groot waardoor het niet lekker meeneemt.

8 likes

Eens, dit is ook gelijk mijn enige gelezen boek :grimacing:

3 likes

Lekker leesmaandje!

6 likes

Ik las:

I have some questions for you - 3/5 prima maar ik kan me niet vinden in de hype
The Master and Margarita - 4/5 eindelijk gelezen, stelde niet teleur

6 likes

Vond je de hele trilogie van Ken Follet 4 sterren waard?

Ik vond de eerste twee boeken eigenlijk wel wat beter dan de derde!
Maar tis wel lekker simpel vermaak

2 likes

Mijn boeken van augustus!

5 likes

Ja , die zijn zo mooi! Die staan ook nog op mn lijstje. En het zijn sowieso alledrie aanraders! Ook de andere boeken van Diana Wynne Jones zijn geweldig, zoals de Chrestomanci serie en Islands of Chaldea.

5 likes

Dankjewel voor deze aanzet tot impuls aankoop!

3 likes