Het algemene boekentopic #4

Ik heb net Liften naar de hemel gelezen, maar ik vond het echt overdreven dramatisch. Er gebeuren zoveel nare dingen en ik weet nou niet waar dat nodig voor was? Het deed me denken aan een klein leven daarmee. En het gaat zoveel over religie, ik snapte ook niet of je ik daar nu goed of slecht over moet voelen?

Ik ging reviews lezen, maar iedereen vind het alleen maar heel mooi !?
Wat vonden jullie?

Ik ben ‘m toevallig net aan het lezen, ben op de helft. Ben er ook nog niet echt door gegrepen omdat het alleen maar ellende is de hele tijd en iets in die vriendschap met Mike vind ik gek en stom. Het leest wel lekker weg dus ik ga m wel uitlezen want ben alsnog wel benieuwd hoe het afloopt.

1 like

Ik vond hem ook niet zo goed geschreven als dat de meeste recensies die ik tegenkwam deden geloven maar dit verhaal is wel gebaseerd op gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden (in tegenstelling tot bij Een klein leven) en die wetenschap maakte wel dat het me toch meer deed dan in eerste instantie. Het boek bleef me echter, ook toen ik dit wel wist, niet per se heel erg bij.

1 like

Jeetje en zo populair deze ook bij meisjes/jonge vrouwen

Als je er eenmaal op let dan is er nog weinig feelgood waar dat niet zo is. Net als in de film industrie. Iets in die verhalen zal wel aanspreken. Ik vind het ook fascinerend dat er zoveel van die dark romance verhalen gelezen worden. Begrijp er weinig van en vraag me af waardoor dat kan.

5 likes

Oh ja ik kwam laatst inderdaad ook achter het bestaan van het subgenre dark romance. Het is me nog niet helemaal duidelijk of dat nou in de thriller-hoek zit (net als romantasy maar dan romance-thriller), of dat het meer een SM-achtige insteek heeft (of dat ik het nog niet helemaal begrijp en het toch anders dan dat is).

Ik ging even mijn eigen recent gelezen boeken door en als ik het me goed herinner had Geen zuivere koffie van Denise Meijer wel een leuke/green flag love interest (én had de hoofdpersoon ook andere betekenisvolle verhaallijnen).

1 like

Hahahahah, ja hij las echt als een trein en ik kon op het einde ook niet ophouden met lezen :joy:. Maar deze jongen komt echt totaal niet over als een probleem kind, daardoor voelde het wat onrealistisch, maar ik kan me voorstellen dat hier vroeger (en in een streng christelijke omgeving) anders naar gekeken werd.

1 like

Ik vond m echt prachtig! Moest ook echt huilen op het eind haha. Ben lang niet altijd enthousiast over de populaire boeken (zo vond ik waar de rivierkreeften zingen echt mwoah) maar deze wel! Weet niet waarom maar deze raakte me echt.

Ik heb net Al het blauw van de hemel uit en die vond ik ook niet ZO geweldig. Zag het einde ook al van ver aankomen, dat hielp ook niet mee.

4 likes

Ik lees nu Butter van Asako Yuzuki en ik wil eigenlijk niet dat het ophoudt. Ik vind het zo’n goed boek. Het is wel heel traag dus daar moet je van houden.

4 likes

Jaa die wil ik heel graag lezen! Ik heb net Moshi Moshi uit van Banana Yoshimoto, een beetje hetzelfde genre geloof ik. Ik vind dat kabbelende, reflecterende en al die beschrijvingen van eten zo troostend ofzo, echt zo’n boek waar je in weg wil kruipen.

4 likes

Volgens mij waren hier een aantal die de boeken van Joost Oomen graag lezen. Hij is dit jaar gastschrijver aan de RUG en op 8 december geeft hij een openbare lezing Het feest van de onnozele kinderen | Studium Generale Groningen. Een maand eerder, 10 november, wordt hij geĂŻnterviewd. Ik ben vorig jaar naar de lezing van Marja Pruis geweest en dat was toen erg leuk. Je kan de lezing en het interview terugkijken op youtube. Misschien dat dat dit jaar ook zo is, ik kan dat niet zo terug vinden. Die van Marja zijn beide trouwens nog te kijken

1 like

Nee dat is mij ook niet helemaal duidelijk misschien een combinatie ofzo.

Maar ik was in de bieb en toen kwam ik mindful romance tegen?! Het lijkt soms wel spotify met al die rare omschrijvingen

Heeft iemand confettiregen van Splinter Chabot gelezen? Ik ben ongeveer op driekwart maar weet niet goed wat ik vind. Hij omschrijft zijn worsteling met zijn geaardheid prachtig, maar tegelijkertijd vind ik hem ook gewoon een beetje als een verwend nest overkomen ofzo. Vooral op momenten dat hij omschrijft at hij iets niet mag van zijn ouders. Wat waren jullie meningen over het boek?

4 likes

Ja ik heb hem gelezen! Ik moet er nog wel eens aan denken maar dan meer aan de sfeer die het boek gaf want ik weet de exacte inhoud niet meer. Maar hij had dingen mooi opgeschreven en als je er niet zelf mee te maken hebt geeft het wel een goed beeld denk ik. Volgens mij heb ik ook toentertijd iets over het boek gedeeld hier maar dat kon ik niet zo snel terug vinden. Misschien dat ik toen wle positiever was.
Ik vond trouwens dat boek van Ronald Giphart en Broos Lammes ook goed. Die heet dat maakt ons helemaal niks uit. Het lijkt me ook een heel geschikt boek voor ouders al moeten die wel tegen vloeken en explicietere stukken kunnen. Niet zo geschikt denk ik voor conservatievere/gelovige ouders wel jammer dat vind ik wel jammer.

3 likes

haha whoaaaa. ik wilde die acotar reeks gaan lezen ooit omdat t fantasy door een vrouw geschreven is maar denk dat ik mn ereader door de kamer smijt en een hele dag opgefokt ben als ik dit moet lezen.
fucking irritant zeg

zijn er goede fantasyboeken die wel ‘normaal’ zijn?

2 likes

Ja hij omschrijft inderdaad heel goed het gevoel waarom het zo lastig is om uit de kast komen en jezelf te accepteren, zelfs als je uit een liefdevol en open gezin komt. Dat is wel echt heel sterk aan het boek.

1 like

ik heb net kitchen van haar gelezen en dit is het echt precies! heb zoveel dingen gebookmarkt, ben echt gek op dat metaforische schrijven ook, bijna poezie. sommige zinnen en stukjes raakten juist door dat abstracte overpeinzen zo veel dieper. vond het alleen wel opvallend dat meerdere mensen online hem omschreven als ‘weird’ dus ik had wel zin in wat raars en absurdistisch maar voordat ik het doorhad was het verhaal al klaar en was er niets absurds gebeurd. niet per se erg want ben hartstikke blij dat ik de schrijver nu ken en mn hart heeft meerdere sprongetjes gemaakt tijdens het lezen, maar mijn verwachtingen strookten niet helemaal. maar moet het tweede verhaal nog dus misschien gebeurt daar wat geks in.
anyway ik ga moshi moshi en butter direct op mn to read lijst zetten!

mocht jij/jullie (@Nefertiti) ook van films houden, ik vond little forest summer autumn en little forest winter spring heerlijk en in dezelfde trant. heel langzaam, kabbelend, hoofdpersoon is eigenlijk alleen maar eten aan het maken en het leven en haar jeugd aan het overpeinzen. er is ook een koreaanse versie die 1 film is maar die ik keek is japans en in 2 delen. het staat op dailymotion.
en perfect days van wim wenders is natuurlijk ook zo’n soort film :two_hearts:

11 likes

Ik vind de Daevabad-trilogie van Shannon A. Chakraborty erg mooi! Haar boek De avonturen van Amina al-Sirafi vond ik ook erg leuk om te lezen.

En Robin Hobb boeken vind ik ook een aanrader.

3 likes

Ik wilde nu mijn favorieten tippen maar ik heb alle red flags nooit door :’). Dus dat laat ik aan iemand anders.

Voor de mensen die Podimo hebben: maken jullie ook wel eens gebruik van de luisterboeken die erop staan? Ik kwam er pas vorige week achter dat er ook best bekende/gehypete boeken opstaan los van wat standaard in de lijst van bestverkocht/populaire boeken top 10 etc staat. Zo staat er best wat op van Colleen Hoover en heb ik daardoor vorige week Verity geluisterd (en deels nog zelf gelezen). Hebben jullie meer van dit soort tips van populaire boeken en hoe die te vinden op Podimo? Ik voel me bijna digibeet haha

Overigens vond ik ‘De vrouw van mijn vader’ van Hadassah de Boer echt een aanrader om te luisteren, gewoon een Nederlands verhaal dat niet te lang duurt en je makkelijk af kan luisteren in 1 dag tijdens het reizen naar en van werk en het doen van een paar klusjes. Ook wel een aangrijpend verhaal over de impact die dementie heeft op allerlei relaties en andere aspecten van het leven

2 likes