Het algemene boekentopic #4

The Bone Season (serie) van Samantha Shannon
Mistborn (serie) van Brandon Sanderson (ben nog bezig in boek 3 maar het is zoveel beter dan ACOTAR)

1 like

Ik vind de ā€œhintā€ onbetrouwbare verteller niet de clue weggeven in jaag je ploeg over de botten van de doden, tenminste hierbij weet je toch ook vanaf het begin: perspectief is beetje een eigenzinnige vrouw met een specifieke kijk op de wereld :woman_shrugging: een oplettende lezer weet al ver voordat het hele verhaal zich ontvouwt: mayyyyyybe is niet alles dat dit karakter zegt 100% zoals het in werkelijkheid is? Als men zo de nadruk gaat leggen op dat het de clue verklapt voor een bepaald boek dan wordt je er misschien wel alerter op ja of dan krijgt het ineens meer betekenis :joy: maar ik denk dat tips vragen over boeken waar een onbetrouwbare verteller wordt ingezet die boeken niet ineens het lezen minder leuk maakt (soms juist leuker, als je er normaal misschien niet over nadenkt kan het een diepere laag geven in je leeservaring). Lezen jullie nooit een recensie of achterflap of iets?

Ik bedoel het niet zo fel, excuus dat dat zo lijkt.

Ik vind het overdreven en jammer om een verteltechniek als onbetrouwbare verteller (die er echt in duizend verschillende vormen is en dat gegeven op zichzelf geeft dus helemaal niet zo veel weg) in spoilers te moeten zetten. Het is zoiets als van te voren weten in het in welke vorm het geschreven is, dat er verschillende perspectieven aan bod komen, dat er magie/bovennatuurlijke shit in een boek voorkomt etc. Wat het betekent voor dit specifieke boek is toch helemaal niet duidelijk.

Ik vind het leuk als het in dit topic over meer gaat dan welke boeken je gelezen hebt en soms is het met spoilers ook van tja :joy: je weet pas of je het boek al gelezen hebt of niet als je er op geklikt hebt

1 like

Ja ietssssssssss maar als jij dat boek nog niet gelezen had en je wist dit van te voren had je echt niet meteen na 50 pagina’s gedacht ooo ik weet hoe het zit, terwijl je dan na 50 pagina’s waarschijnlijk wel net als nu dan had gedacht hmm interessant personage met interessante kijk op dingen i wonder hoe sane in the brain zij is of wat hier nu eigenlijk speelt?? Je weet toch pas wat het over het plot zegt wanneer je het plot weet. Gewoon net als weten: er zit een plottwist in het verhaal. De onbetrouwbaarheid van de verteller kan echt duizend dingen betekenen dus zelfs als je weet dat de verteller onbetrouwbaar is weet je niet of deze moedwillig het verhaal verdraait om onschuld te bewijzen, of deze persoon waanideeĆ«n heeft, of deze persoon zelf de waarheid ook niet kent, of deze persoon x y z of überhaupt over welke dingen de verteller onbetrouwbaar is. Je weet de motieven niet, je weet niet wat wel/niet waar is, etc dus je weet eigenlijk alsnog praktisch niets :woman_shrugging:

Ja over dingen waar ik gepassioneerd/geïnteresseerd in ben vind ik het leuk te praten/discussiëren en dit is toch het boekentopic waar dat in dit geval gepast is lijkt mij :grimacing:

1 like

In other news ik lees de wand en ik vind het heel mooi en in dit verhaal krijg je steeds wat kruimels over wat later gebeurt en inmiddels draai ik de bladzijdes steeds met dichtgeknepen ogen om omdat ik op de een of andere manier heel bang ben voor wat er misschien gaat gebeuren :joy: ik scan steeds de pagina’s op of er nu iets gruwelijks of naars gebeurt of dat ik nog relatief ontspannen door kan lezen

5 likes

Mijn lijst van augustus.

9 likes

Kijk dit is waarvoor we dit topic hebben haha :grin::heart:

2 likes

Okidoki? Wat ik schrijf gaat niet over jouw persoonlijke voorkeur, wat maakt mij dat nou uit :woman_shrugging: ik probeerde een punt te maken over dat ik denk dat weten dat een verteller niet 100% betrouwbaar is op zichzelf niets over het plot verklapt tenzij je het plot kent.

1 like

oh mijn god jij bent zelf vermoeiend :joy: kijk misschien is wat ik zeg niet waar - er vallen vast argumenten tegenin te brengen en die hoor ik graag; maar ik probeer geen punt te maken over hoe ik dingen beleef of hoe andere dingen beleven maar iets te beargumenteren dat voorbij beleving gaat :weary:

ook prima als je dat je niet boeit maar je moet niet doen alsof ik jou of iemand probeer te overtuigen van ā€œmijn waarheidā€ of een persoonlijke voorkeur, ik probeer gewoon een gesprek te voeren of m’n gedachten op te schrijven over hoe verhalen verteld worden en wat je eigenlijk weet wanneer je een heel vaag iets weet over de verteller in het verhaal of eigenlijk dus: is het werkelijk een spoiler als je ALLEEN dit weet

2 likes

Stoppen met ruziemaken in het boekentopic!

25 likes

Ik ben op aanraden van jullie de Dublin Murder Mysteries serie van Tana French gaan lezen en vind het hele leuke boeken! De verhaallijn en schrijfstijl zijn echt goed. Ook dat er magisch realisme in verwerkt zit. Lees het liefst de hele tijd door.

Merk alleen wel dat het in een iets andere tijd geschreven is, echt bij elke beschrijving van een vrouw wordt beschreven of ze wel of niet knap enz. En vrij flauwe grappen. Ik lees het in het Nederlands en als ik dan opmerkingen lees als: je lijkt net een bange maagd die haar onderbroek omhoog houdt oid denk ik wtf?? Hopelijk is het gewoon een slechte vertaling.

Ben nu in boek 4 en vindt boek 2 en 4 het meest spannend tot nu toe.

3 likes

Ik zit er niet zo lekker in met lezen en vind dat heel jammer maar kennelijk niet jammer genoeg om een boek te pakken. Twee boeken in juli en augustus.

Ik las de nieuwe Karin Slaughter (Gebroken Engelen) en vond die weer prima :star::star::star::star: Ze gaat met een nieuw hoofdpersonage verder, dus los van de Atlanta en Grant County reeks, en dat is wel verfrissend + geeft veel ruimte voor nieuwe typen verhaallijnen.

En ik las The Wedding People van Alison Espach :star::star::star:(:star:). Dit gaat over een vrouw die suĆÆcidaal in een hotel zit maar opeens een grote rol in een bruiloft krijgt. Ik vond het een verrassend goed boek in het genre, maar ook wat irritante/betweterige verhaallijn met allemaal van die ā€˜wijsheden’. Deed me denken aan de Middernachtbibliotheek, die dat ook heel sterk had maar dan voelt The Wedding People wel een stuk volwassener. Als ik The Wedding People als begin twintiger had gelezen, had ik me denk ik niet kunnen identificeren met de hoofdpersoon en nu zaten er opzich herkenbare dilemma’s in.

Ik lees deze nu ook, nu halverwege het tweede boek.
Bij boek 1vond ik de schrijfstijl ( of de vertaling?) niet helemaal mijn ding, maar boek 2 leest lekker door

3 likes

Ik vond dit juist tegenvallen :’( Ik begon enthousiast in boek 1, vond het fascinerend, maar vond de hoofdpersoon echt heel erg naar en ellendig… en een best vrouwonvriendelijk boek? Ik vond het heel onbevredigend allemaal en had meteen geen zin om boek 2 te lezen :sweat_smile:

2 likes

Ja dat vrouwonvriendelijke heb ik inderdaad ook. Ik vond dat nog erger in boek 3.
Iedere boek heeft wel een ander hoofdpersoon, in boek 2 is een vrouw de hoofdpersoon. Dat boek vond ik ook een stuk leuker.

Ik heb vrij steady prima maar geen uitzonderlijke boeken gelezen, zie ik.

Young Mungo pakte me niet en dat vond ik jammer, want Shuggie Bain van dezelfde schrijver vond ik supermooi. Zelfde voor Mars eigenlijk: ik vond Project Mary heel goed, maar Mars niet uitzonderlijk, gewoon wel vermakelijk.

Educated is voornamelijk een boeiend waargebeurd verhaal over een meisje dat opgroeit in een doomsday prepper en mormoonse familie en daar uit komt om te gaan studeren. Het boek gaat er uiteindelijk over wat educatie is en wat het je oplevert.

Vers water voor de bloemen vond ik in eerste instantie heerlijk kabbelend (ik hou daar wel van) en door het boek heen komen er ineens allerlei andere verhalen langs en blijkt het ook nog een whodunit te zijn. Ik denk dat het voor sommigen misschien te traag gaat, maar ik heb er echt van genoten.

Ontevreden vond ik ā€˜mehh’, ik ergerde me voornamelijk aan de hoofdpersoon, maar heb ook wel een paar keer gelachen.

7 likes

Heel saai
Ik vind echt alles saai tegenwoordig heb elke trope al 5x gelezen

2 likes

Tijd voor horror schat!

1 like

En nog the hunger games 1 tm 3 herlezen.
Bijna alleen maar pulp gelezen en niets wat ik echt aan zou raden.
Nu bezig in het heksenboek van Ellie Briar en aan het luisteren in kroon van vuur.

4 likes

Heb je tips? :heart: