Mocht je ooit zin hebben in kinderboeken: de dader op het spoor-serie van MG Leonard is leuk!
- De trein van 10:11 geschreven door Henk Stoorvogel
- Intrige op het spoor geschreven door Regina Jennings
- Een schoonheid die niet verdwijnt geschreven door Karen Witemeyer
- De laatste halte geschreven door Casey Mcquiston
- Let it snow geschreven door John Green, Maureen Johnson en Lauren Myracle
- Het wordt spectaculair. Beloofd. Geschreven door Zita Theunynck
- Een beer genaamd Paddingon geschreven door Michael Bond
- Treinen en kamers geschreven door Annelies Verbeke (moet ik nog lezen)
Wat heeft je voorkeur
- 1 hoofdpersoon
- 2 personen, wisselend tussen hoofdstukken
- Alwetende verteller
- Maakt me echt niets uit
0 stemmers
- In het verleden
- In het heden
- Wisselend tussen heden en verleden
0 stemmers
- In een stad
- Op het platteland
- In de natuur
- In een fantasieland
- In de ruimte
0 stemmers
Heel veel maakt me niet uit. Qua narratief vind ik juist afwisseling tussen verschillende stijlen in verschillende boeken leuk. Alleen bij die laatste vraag heb ik een duidelijke voorkeur en dat is in ieder geval dat ik het in een realistische wereld wil hebben. Maar dat komt omdat fantasy (en alle varianten hierop) en scifi me niet aanspreken
Help ik kan in de eerste twee niet stemmen want mân voorkeur heeft één hoofdpersoon of een alwetende verteller, dat maakt mij niet uit, maar wisselen vind ik in de regel minder chill (al is het soms goed gedaan natuurlijk). En het maakt mij ook niet uit of een boek zich in het heden of verleden afspeelt maar ook liever niet wisselen (al is dat soms ook goed en vet gedaan natuurlijk).
Haha ja ik heb zelf bij die laatste ook dat ik op in de ruimte na alles prima vind, dus eigenlijk niet kan stemmen
Ik vind het leukst misschien nog wel een (subtiel) onbetrouwbare verteller
Mijn augustus boeken! Het verschil tussen schrijvers had volgens mij niet groter gekunt

De Christina Lauren boeken vond ik gewoon hersenloos vermaak. Ik moest echt heel erg lachen hoe de man in Paradise Problem wordt omschreven want het is echt een man die nooit zou bestaan. Extreem knap, rijk en slim en dan heel erg bescheiden en altruistisch, ok sure Jan
In the Unhoneymooners vond ik de love interest gewoon een paar keer zo ontzettend gemeen dat ik het een teleurstellend einde vond. En ik kan me heel erg ergeren als ergens zoân probleem van wordt gemaakt wat geen probleem is in het echt. Ze doet alsof ze haar tweelingzus is om op haar huwelijksreis te gaan en is dan extreem bezorgd om wat het personeel denkt etc. Alsof hotel personeel uberhaupt je naam weet of dat interessant vindt?? Verder een standaard enemies to lovers.
Annihilation van Jeff VanderMeer is een van mijn all time favoriete boeken en Borne zou zich in dezelfde wereld af kunnen spelen, echt een van de beste boeken die ik dit jaar heb gelezen, ik was obsessed. Maar niet een boek wat ik snel zou aanraden denk ik.
Strange Bird speelt zich af in dezelfde wereld als Borne maar is een op zichzelf staand verhaal, ik ben verbaasd dat het een hogere rating heeft, het verhaal is ok maar nogal zwaar/troosteloos.
Heb je voorbeelden van boeken die dit hebben?
Paar van mân favoriete boeken: the people in the trees van hanya yanagihara, en ook drive your plow over the bones of the death, lolita, en visser van Rob van Essen. Heb recentelijk Orlando van Woolf gelezen en daar vond ik het ook van toepassing en daardoor soms interessanter maken.
Maar het is denk ik het allerleukst als je je pas later realiseert dat de verteller misschien niet betrouwbaar is hah
Oh ik ben deze nog vergeten:
Het is geen roman maar een fotoboek. Gevonden in een winkel met tweedehands boeken die allemaal $1 waren. Het zijn verhalen van alle asieldieren die in 1 week binnenkwamen bij een bepaald asiel. Ik heb echt gejankt, soms wordt het dier geadopteerd of herenigd met de eigenaar en soms⊠niet.
Ik werk zelf samen met zulke asielen en ben er ook af en toe dus voor mij is het niks nieuws, maar ik zou willen dat meer mensen (Amerikanen) dit boek lazen. Het laat je nadenken over de verantwoordelijkheid die je hebt om voor je huisdieren te zorgen, en helpt denk ik om het stigma rond âkill sheltersâ (niet de juiste term) te verminderen.
Wat zijn er veel nieuwe Engelstalige boekenwinkels!
Script (Den Bosch - aug 2024)
Lit English Bookshop (Utrecht - apr 2025)
One More Chapter (Groningen - sinds gisteren)
Books and Beans (Tilburg - sep 2025)
En misschien nog wel meer?
Ik was al eens bij Script geweest, ik zag die in Utrecht van de week ergens langskomen, vanmiddag kreeg ik reclame op Instagram voor die in Tilburg en net zag ik ergens iets over een nieuwe in Groningen.
Zo recent allemaal ook, zou dat mogelijk zijn dankzij de grotere vraag door Booktok etc.?
Ik ga ze op mân TBR zeggen en hopelijk ben ik dit weer vergeten tegen de tijd dat ik ze ga lezen
Ik zag op TikTok de (re-)opening van A Lot of Books in Zwolle voorbij komen! En ja ik denk zeker dat dit door Booktok komt.
Eleanor Oliphant is Completely Fine en We were Liars zijn hier ook voorbeelden van, mocht je nog meer leesinspiratie willen.
En nog een Nederlandse: Dagen van gras van Philip Huff.
Ja het Engelstalige boek is in opkomst! Voor een groot deel door de tiktok/booktok hypes, aangevuld met dat het veel in de prijzen scheelt. Ik was afgelopen week bij die in Utrecht (Lit. English bookshop) en het kan echt een meerwaarde zijn: uniekere titels (bijv op de non-fictie afdeling). Maar soms zijn het ook vooral de populaire boeken die je toch overal kan kopen, en dan is de sfeer van de boekhandel (jonger, hipper, aesthetic en mooi voor op insta/tiktok) ook helpend.
Ik heb echt al een paar maanden niet meer geupdate, dus bij deze (zo kort en bondig mogelijk, haha):
Mei 2025:
- Windwitch #2 (2017), Sightwitch #2.5 (2018) en Bloodwitch #3 (2019) van de Wichlands serie van Susan Dennard. Had deze al jĂĄĂĄĂĄren in huis en uiteindelijk besloten de serie niet uit te lezen. Niet (meer) voor mij;
- Notes of a Native Son - James Baldwin (1955). Keek die maand ook I Am Not Your Negro (2016) en Meeting the Man: James Baldwin in Paris (1970). Vond vooral de laatste documentaire fijn samenvallen met het onderwerp van het boek;
- Andere levens dan het mijne - Emmanuel CarrĂšre (2010). Vertaald uit het Frans door Floor Borsboom, 2024. Dit boek komt sowieso in mân top tien boeken van 2025. Vast geen nieuwe schrijver voor degenen die een beetje bekend zijn met de huidige Franse literatuur, maar ik was echt flabbergasted dat ik hem zĂł goed zou vinden. Gehuild, geĂ«rgerd, geĂŻntrigeerd⊠Ik ging echt door alle emoties heen, haha;
- Black Sun (Between Earth and Sky, #1) - Rebecca Roanhorse (2020). Fantasy. Vond âm erg goed;
- Disfigured: On Fairy Tales, Disability and Making Space - Amanda Leduc (2020). Niet uitgelezen. De titel sprak me enorm aan, maar helaas maakte het boek niet waar wat ik ervan had gehoopt. Op Goodreads staan een aantal goede (vind ik) kritische reviews;
- Problematic Summer Romance - Ali Hazelwood (2025). Deze was⊠meh? Ik was niet bepaald into the romance en dat is toch wel een probleem bij een romance boek;
- Calamity (Uncharted Hearts, #1) - Constance Fei. Sci-fi romance. Kan me er niet heel veel meer van herinneren haha, maar volgens mij heb ik me er wel mee vermaakt. Heb in juni deel twee ook opgepakt namelijk.
Wow bedankt voor deze term! Ik wist nooit waar ik op moest zoeken voor dit soort boeken. Iemand nog meer tips voor dit soort boeken? (naast wat al genoemd is)
Het jammere met dit soort boeken is vaak wel dat je (als je dit vooraf weet) al matig tot veel gespoilerd bent ik lees dit soort boeken ook wel graag maar vind het het leukste als ik daar pas tegen het einde achterkom.
Voor mensen die dit niet zoân probleem vinden: ik heb onlangs een lichte sci-fi/dystopisch boek gelezen waar dit wel een beetje een rol speelde genaamd Klara en de Zon van Kazao Ishiguro en een thriller/lichte horror waarbij dit speelde maar was het wel een heel belangrijk onderdeel van het plot. Voor de liefhebber Lieg nooit van Freida McFadden