Het algemene boekentopic #4

Jawel, maar soms weet ik geen beoordeling te bedenken of verandert m’n mening door het lezen van de reviews.

2 likes

Ik heb jou gedm’d op insta met gepersonaliseerde tips

1 like

Lobi

3 likes

Ik heb in augustus alleen The Secret History van Donna Tart uitgelezen. Ik heb er teveel hype over meegekregen, waardoor hij voor mij tegenviel. Het begin en het leren kennen van de personages vond ik tof, maar als snel na ‘de gebeurtenis’ vond ik het eigenlijk niet heel boeiend meer. Kon me ook niet volledig meer interesseren wat er met de personages zou gebeuren, want het waren helemaal geen leuke personen. Heb 'm wel uitgelezen en het was niet direct een afrader, maar ook niet echt een aanrader zoals ik het online voorbij heb zien komen

2 likes

Niks waarvan ik echt dacht wauw.
Horrorstor vond ik wel grappig, is een vrij kort verhaal over een wannabe IKEA waar dan gekke dingen gebeuren. Het verhaal zelf vond ik niet zo heel bijzonder en een beetje vaag ook, maar grady hendrix vind ik wel fijn schrijven.
Everything you ever wanted vond ik goed geschreven, het verhaal vond ik uiteindelijk wel verdrietig. Het gaat over een vrouw van eind 20 die naar een andere planeet vertrekt. Had toch gehoopt op een ander einde, en voor de scifi hoef je het niet te lezen want daar wordt nauwelijks iets over vermeld, het gaat vooral om de emoties van de hoofdpersoon zelf

3 likes

Ik heb een stapel whodunits weggewerkt deze maand :joy: allemaal wel aanraders eigenlijk voor je vakantie!

De Lucy Foley boeken vond ik leuk omdat het telkens gaat om een klein groepje mensen dat aan een locatie gebonden zit en je vanuit verschillende perspectieven leest. Ze lijken wel op elkaar maar ja

Janice Hallett is echt mijn top ontdekking van de zomer, allemaal lekker vergezochte verhalen verteld in alleen appjes/mails/voicenotes waarbij je gaandeweg bij elkaar puzzelt wat er aan de hand is. Heb ik me ontzettend mee vermaakt

image

image

(dit is geen whodunit maar gefictionaliseerd over de Ted Bundy moorden, kritisch op de hele true crime industrie)

image
(deze was wel slecht eigenlijk sorry)(toch uitgelezen aan het zwembad)

Dit vond ik helaas Lidl Sally Rooney

16 likes

Van de boeken die ik heb gelezen in augustus zou ik deze 2 echt aanraden: Banana Yoshimoto - Moshi moshi en Falun Ellie Koos - Rouwdouwers. Allebei, op hun eigen manier, zo gevoelig en mooi. Moshi moshi is wat ik noem een ‘troostboek’. Rouwdouwers is veel harder en ruwer maar gaat in de kern ook over zachtheid vinden. Ik zou beide boeken echt aanbevelen als je houdt van psychologische romans.

5 likes

Wat ik van je weet vond ik mooi, gelezen via de online bibliotheek (lees daardoor weer veel meer omdat ik het op mn telefoon doe en daardoor tussendoor makkelijk er even bij pak).
Ontevreden was niet beste boek ooit, maar las makkelijk weg.
The Namesake vond ik ook een aanrader, over het opgroeien in twee culturen en over emigratie.
No name in the street moest ik erg mijn aandacht bijhouden, dus duurde langer voor ik deze uithad. Dit lijkt me een boek om nog een keer te herlezen om het nog wat beter tot me door te laten dringen

2 likes

Ik vond Everything You Ever Wanted echt heel goed, maar ik houd van verdrietige verhalen en unhappy endings :sweat_smile:

6 likes

Haha ik had deze ook op m’n to read lijstje gezet vanwege jou! Je had deze een hele tijd terug geloof ik gedeeld in een maandlijst. En uiteindelijk heb ik het ook 4 sterren gegeven, want ik vond het ook een goed boek maar wel verdrietig ja!

Gelezen in augustus:

The coin 3/5
Ik had hier hoge verwachtingen van maar stelde een beetje teleur, deed me denken aan my year of rest and relaxation maar dan minder goed
Ghostroots 4/5
Korte verhalen die allemaal in nigeria/lagos afspelen en bijna allemaal een spooky/bovennatuurlijk randje hebben. Deze vond ik top, soms heb ik moeite met korte verhalen omdat je er steeds weer opnieuw in moet komen maar dat had deze helemaal niet.
Beladen huis 3/5
Interessant maar voor mij te veel tmi (ik wilde dit eigenlijk allemaal niet wetennnn) en er had nog wel een redactieslag overheen gekund want het heeft heel veel herhaling
A room of one’s own 5/5
Aanrader! Feministisch essay van 100 jaar oud maar nog steeds relevant

6 likes

Je hebt dat essay van Woolf dus in het Engels gelezen toch? Was dat een beetje te doen?

Als iets in het Engels geschreven is lees ik het over het algemeen sowieso in het Engels maar een vriend van mij zei dat hij the waves echt pittig/moeilijk te volgen vond (en z’n Engels is goed en hij leest veel in Engels) daarom twijfel ik nu heel de tijd over dit boek!! Kan mij wel voorstellen dat essay vs roman andere schrijfstijl/taalgebruik is

Ik had The Examiner gekocht omdat ik even iets anders wilde en was echt goed verrast. Vond het heel leuk en vond dat kleine beetje ‘gore’ (weet even niet een goed Nederlands woord) ook wel wat hebben.

1 like

Het was voor mij een spontane Ako aankoop bij vertraging op het station en echt de perfecte vakantie entertainment! Ik vond zelf the Twyford Code spannender en die is wat misdaad en thriller achtiger, The Appeal is een beetje net zo’n cringe verteller als the Examiner wat wel leuk is, en ik las dat deze week weer een nieuwe uitkomt!

2 likes

O leuk, dan gaan die ook op mijn lijstje.

2 likes

Ik heb dit boek ook gelezen en kan even niet bedenken wat je TMI vond en niet hoefde te weten? Heb je een voorbeeld?

1 like

Mijn gelezen boeken nog van juli:

Allemaal vooral heel vermakelijk. Ik vond The Shining heel vet om te lezen, wel de film gezien en ik vond het enger nu je ook de gedachtes van de personages weet. Ik heb nog niet zoveel van Stephen King gelezen en ik moest even wennen dat hij vanuit verschillende personen schrijft binnen 1 alinea.

Let vooral niet op mijn sterren, ik vind het altijd moeilijk om een boek te raten. Mijn sterren geven vooral aan hoeveel plezier ik in het lezen had en niet perse of het boek goed geschreven is…

De boeken van augustus:

Deze las ik allemaal tijdens mijn vakantie. Ik vond Not Quiet Dead Yet heel goed en Vera Wong heel gezellig haha. De andere boeken had ik bij de kringloop gevonden en vooral The Society for Dead Girls was een aangename verassing.

7 likes

@boonie ik vond het niet moeilijk maar lees wel veel engels

@ZusjevanJoost ik vond het iets te veel de vuile was ophangen over iemand die nu dood is, uit interviews blijkt ook dat ze nu gebrouilleerd is met haar kinderen en dan denk ik, was dit het dan allemaal waard om het zo op te schrijven

1 like

Leuk hoe enthousiast er gelezen is in augustus :smiling_face_with_three_hearts: Ik ga nog even verder met mijn updates van de laatste maanden (hopelijk is dit oké en haalt iemand er nog inspo uit haha)

Juni 2025:

• Saga vol. 12 van Brian K. Vaughn en Fiona Staples (2025). Sci-fi graphic novel. Helaas haalt het niet meer het niveau van de eerdere volumes, en moet ik echt gaan nadenken of ik nog veel langer verder wel lezen. Sunk-cost fallacy hits me hard, omdat ik nu al twaalf delen heb wil ik ‘gewoon’ de hele reeks uiteindelijk hebben. Geen idee hoeveel delen dat nog gaat zijn ook.

• Chaos - Constance Fey (2025). Sci-fi romance. Kan me er nu al niet meer veel van herinneren, dus waarschijnlijk niet meer dan oké.

• Gentrification is Inevitable and Other Lies van Leslie Kern (2022). Wat verdieping in wat gentrificatie nu wel en niet is (Amerikaanse context). Interessant, voor iemand die er voor het eerst induikt. Vond het vooral heel erg sterk in weerleggen hoe ‘we’ praten over gentrification - als iets wat bijna een organisch gegeven is voor een stad.

• The Mafia Nanny vol. 1 - SH00 en Violet Matter (2025). Manga. Fuuuuunnn.

• Life of Pi van Yann Martel (2001). Oh God kill me met z’n pseudo filosofische gewauwel. Sorry. Ik weet dat veel lezers dit boek echt prachtig vinden, maar echt niiiiks voor mij. En dan de conclusie die een allegorie is voor religie? Nee.

• Wij zijn de tijden. Geschiedenis in crisistijd. Huizinga lezing 2024 van Beatrice de Graaf. Niet voor mij.

• MacBeth (moet ik nog zeggen van wie?). Gelezen in tandem met de film The Tragedy of Macbeth (2021). Was leuk.

• Autocracy Inc. van Anne Applebaum (2025). Non-fictie. Prima, maar ook niet heel verrassend voor wie zich hier al een beetje in heeft verdiept. Ik miste verdieping en er werden veel beweringen gedaan zonder onderbouwing (maar dat is sowieso wel vaker het kritiek op deze schrijfster).

• So Late in The Day van Claire Keegan (2023). Kort boekje, 47 pagina’s. Ik ben in haar hele oeuvre gedoken. Deze was prima.

• The Position of Spoons: And Other Intimacies van Deborah Levy (2025). M’n eerste teleurstelling van Levy! Bundel essays en verhalen zijn samengesteld over meerdere jaren. Ze zijn kort. Té kort. Ik miste vaak context.

• V13 van Emmanuel Carrère (2022). Non-fictie over de aanslagen in Parijs in 2015 en de rechtszaken die daarop volgden. Janken. Weer heel sterk (maar niet zo favoriet als Andere Levens dan het Mijne).

• The City of Glass van Nghi Vo (2024). Fantasy. Nghi Vo is niet voor mij, ik vind haar schrijfstijl heel onprettig en semi-diep.

• Orbital van Samantha Harvey (2023). Deze was natuurlijk overal en redelijk dun, dus nog snel even opgepakt. Niet eens uitgelezen, kon er niet doorheen komen. In m’n review schreef ik ‘zowel overwritten als underwritten’ - hele prestatie.

5 likes

Horrorstör vond ik zo leuk dat ik daarna halve bibliografie van Grady Hendrix heb gelezen. Humoristische horror met strong female characters.

Mijn lievelingsboeken van hem (in volgorde):
The Southern Book Club’s Guide to Slaying Vampires over een boekenclub bestaande uit van die typische Amerikaanse suburban moms, die vermoedens beginnen te krijgen dat een buurtgenoot een vampier is.

The Final Girl Support Group stelt de vraag: wat gebeurt er ná de horrorfilm met de ‘final girl’, het maagdelijke meisje dat de seriemoordenaar te slim af weet te zijn? (PTSS, dus)

My Best Friend’s Exorcism over twee high school girls in de jaren '80, waarvan er eentje bezeten raakt door de duivel, en de ander haar moet proberen te redden.

Alle drie geen hoge literatuur, maar wel onderhoudend, nostalgisch, spannend en grappig. En leuke covers.
image

7 likes