Het algemene boekentopic #4

Prima leesmaand hier!

Pechstrook
Ik vind dit een enorm aangrijpend boek, waarin je Danny, Nicole en Raphaël volgt na, wat al snel blijkt, eigenlijk twee heftige gebeurtenissen. De gevolgen daarvan worden vanuit ieders perspectief geschreven. Een ogenschijnlijk goed functionerend gezin kan de draad niet meer goed oppakken na de dood van Hans-Peter, waarbij Raphaël uiteindelijk ontspoort. Rouw, schuld, obsessie, verantwoordelijkheid, verbondenheid en eenzaamheid spelen allemaal een rol in dit boek. Het deed me (inderdaad) ook denken aan de serie Adolescence, die ik toevallig recent heb gezien. In het begin kwam ik wat moeizaam in het verhaal, maar toen ik er eenmaal in zat kwam ik er niet meer uit. Poh, intens boek.

• Lees vooral ook Woesten van dezelfde auteur!

Lampje
Een kinderboek waar heel veel in zit: liefde, spanning, monsters en piraten, wat magisch-realisme maar ook ‘serieuzere’ thema’s als mishandeling/huiselijk geweld, de dood, jezelf kunnen en mogen zijn en voor jezelf op komen. Ondanks de thuissituatie Lampje en de gevolgen daarvan volgt zij haar eigen pad en neemt ze ook anderen, zoals Edward, daarin mee.

In andere, wat minder positieve recensies las ik kritiek op het einde van het boek en op sommige gebeurtenissen (Edward die consequent Vis genoemd wordt, de vraag om de kus op de kermis, scheldwoorden, bepaalde relaties/personages). Ik hoop dat deze kritiekpunten juist voor discussie zorgen bij kinderen of als het boek voorgelezen wordt aan kinderen. Zeker het einde is wat (te) makkelijk en sprookjesachtig. Uiteindelijk zorgen onder andere deze onderwerpen er bij mij voor dat ik het boek als meer gelaagd ervaar, maar het zijn wel onderwerpen die ik bespreekbaar zal maken bij mijn dochters als ik dit boek voorlees (over een jaar of 10). Knap hoe dit boek zowel sprookjesachtig is als het ‘echte’ leven weergeeft

De Namen
Een mooi en bijzonder verhaal in een hele heftige context van huiselijk geweld. Het huis waar je wieg staat kan veel invloed hebben op het verdere verloop van je leven. In dit boek wordt daarbij als extra laag de keuze voor je naam meegenomen. Heel bijzonder en het zet je aan het denken. Ik ben het met andere reviews wel eens dat het misschien niet geheel de keuze voor de naam is die je leven bepaalt, maar in dit geval ook vader Gordon en zijn invloed binnen het gezin in de verschillende (naam)scenario’s. Enige minpunt voor mij is dat de drie verhaallijnen wat lastig te volgen zijn, omdat in elke verhaallijn bijvoorbeeld onderlinge relaties anders zijn. Ik kon dat moeilijk uit elkaar halen. Wel echt een aanrader.

7 likes

Dank voor de tip van Pechstrook. Mij helemaal ontgaan dat er een nieuw boek was van hem en ik vond Woesten echt steengoed.

Ja, ik ook! Ik vond deze ook weer heel erg goed, ik kwam er alleen wat moeizaam in en dat heeft hem een ster gekost. Maar het verhaal, opbouw, ja geweldig weer. De titel is ook echt on point.

1 like

Ik liep nog een beetje achter, dus hierbij nog m’n gelezen boeken van juli en augustus. Het waren allemaal korte boeken! Ik had verwacht veel te lezen op vakantie, maar verder dan een dun boekje in m’n tas stoppen en af en toe een paar pagina’s lezen kwam ik eigenlijk niet.

Juli

• De Krater door Gerwin van der Werf (2025). Boekenweekgeschenk. 3/5

• A Kidnapped West: The Tragedy of Central Europe door Milan Kundera (2023, maar het essay waarnaar het boek vernoemd is komt uit 1983). 3/5

Augustus

• De Meeuwen - J. Bernlef (1979). 2/5

• Moussa of de dood van een Arabier door Kamel Daoud (2015). DNF (heel jammer, maar hij werkte gewoon niet voor mij).

• The End of Man: A Feminist Counterapocalypse door Joanna Zylinska (2018). 3/5

• The Beauties door Anton Chekov (2018 gebundeld). 1/5 (wel uitgelezen, maar erg saai).

3 likes

Net narcis uitgelezen, prachtige roman! Als iemand tips heeft voor een soortgelijk boek, please share.

Mijn September was zo druk dat ik maar 2 boeken gelezen heb :sob:

Beautiful Ugly had ik als audioboek als vermaak in de auto en op het begin zat ik echt goed in het verhaal en de mysterie. Het gaat over een schrijver waarvan zijn vrouw vermist is en een jaar later gaat hij naar een super klein eilandje om een nieuw boek te schrijven en dan gebeuren er allemaal vreemde dingen en denkt hij dat hij haar steeds ziet. Maar de ontknoping is echt zo ontzettend raar, ongeloofwaardig en dom :joy:

De nieuwe memoir van Elizabeth Gilbert ben ik in begonnen omdat het veel kritiek kreeg online en het een insane verhaal leek, dat was het ook. Maar ik moet toegeven dat het wel mooi geschreven is. Het begint met dat ze nog samen is met de man van Eat, Pray, Love maar ze wordt verliefd op haar lesbische haar styliste, Rayya en als die kanker krijgt en nog 1 jaar te leven heeft krijgt ze een relatie met haar. Alleen Rayya had een drugsverslaving waar ze al jaren clean van was maar met hulp van Elizabeth (!!) raakt ze weer helemaal verslaafd. Elizabeth wil haar op een gegeven moment zelfs vermoorden (letterlijk) en laat haar uiteindelijk alleen.

Echt een van de meest bizarre memoirs die ik gelezen heb en waarvan ik echt denk waarom deel je dit met iedereen :sob:

5 likes

Een tijdje terug stond er in de Volkskrant een interview met haar en dat ging hier ook over. En ook over haar seksverslaving. Ik heb regelmatig zitten denken: eh sorry wat?!! Kan me helemaal indenken hoe je je hebt gevoeld bij het boek.

Ik ben zelf aan het lezen in Ik ben er niet van Lize Spit. Vind het heel goed en kan het bijna niet wegleggen.
En bijna Wolven van de eeuwigheid (karl ove…) uit! Prachtig ook!

Ja het gaat in dit boek ook de hele tijd over haar “sex and love addiction” waarvan ik de hele tijd dacht sure, liz :roll_eyes: vooral omdat ze het dus vergelijkt met haar vriendin die verslaafd is aan heroine en fentanyl enzo haha.

2 likes

Ja is ze er ook voor in therapie gegaan, en heeft het in dat interview ook over allerlei totaal uit de hand lopende situaties. Ik vond het allemaal heel bijzonder (bang dat dit wellicht oordelend over komt).

1 like

September:

Goede boeken gelezen:
You dreamed of empires is spannend en grappig en een beetje goor, over de Spanjaarden die in 1519 Tenochtitlan binnen komen (maar wel gefictionaliseerd), echt vet om over die tijd te lezen
Perfection gaat over de leegheid van het millennial/yuppen bestaan (soms wel een beetje herkenbaar lol), is nu een booker prize kanshebber
What we can know: hier moet je eigenlijk niet te veel over weten voordat je het gaat lezen maar zeker een aanrader
Monique ontsnapt: ook top (is weer verder bordurend op de rest van zijn boeken)
Sirens of titan was leuk maar niet mijn favoriete Vonnegut

Jante wortel was prima en Bunny vond ik niks

3 likes

Kan je in een spoiler delen in welk opzichte het wat goor is? Of verraadt dat gelijk het hele boek.

4 likes
Goor spoiler, het verraadt niet het boek

Ze deden daar nogal aan mensen offeren dus dat soort dingen komen wel langs, en de Spanjaarden waren ook niet per se vriendelijk :cowboy_hat_face:

3 likes

Ik vond the boys from Brazil wel goed en leuk maar minder spannend dan ik verwacht had. Ben nu halverwege the god of the woods en dit vind ik wel echt een heerlijk vakantieboek!! Is weer heel anders dan ik verwacht had, maar positief

2 likes

Er is een nieuwe leesapp, vergelijkbaar met goodreads en storygraph.
Ik kreeg deze een paar maanden terug al te zien op Insta en volg ze sindsdien maar nu hebben ze eindelijk een app die je in de appstore kan downloaden.
Ik heb net m’n boeken allemaal geïmporteerd vanuit Goodreads naar hier.
Per boek zit er een forumoptie bij, waarbij je je gedachte kan delen bij bepaalde momenten. Dus bijvoorbeeld bij de hobbit deelt iemand dan met 14% van “waarom gaat Gandalf gewoon weg, lekker lullig”. Nouja ik vind het echt best een leuke toevoeging. Niet dat ik het actief ga gebruiken want ik lees vooral in bed en dan heb ik m’n telefoon niet bij de hand maar ik vind het leuk om terug te lezen ook.
Ook zitten er al shelves bij van did not finish en paused, die miste ik bij goodreads wel. Tot slot hebben ze ook readalongs maar dat heeft goodreads ook.
Goodreads was volgens mij tijdens blm al in opspraak maar ik vond storygraph niet fijn. Ik ga nu dus toch wel over naar deze app.
De app heet trouwens pagebound.

10 likes

Wat een leuke site! Ik ga hem een beetje verkennen. Zit nu op Storygraph maar dat sociale hiervan is wel grappig.

1 like

Ik ben op zoek naar een boek. En ik heb geen idee hoe het heet maar jullie hebben het erover gehad dus ik probeer het gewoon he. Het is een dik boek (denk ik), er is net een nieuwe uitgekomen van dezelfde schrijver, dat is de het enige wat ik weet hahah sorry ben echt benieuwd of dit gaat werken. Om de een of andere reden komt de naam Kierkegaard naar boven, misschien heeft die naam/persoon er zijlings iets mee te maken. En ik meen me te herinneren dat @zwaardvis helemaal lyrisch was over dit boek. Iets met bergen ook in de titel ofzo?

2 likes

Iets van Knausgard?

4 likes

Denk ik ook. De Morgenster (eerste deel)? @Banananana

1 like

Ja denk het! Thanks :star_struck: helaas niet op Kobo plus

Ik zoek ook een boek: een kinderboek van zo’n 25-30 jaar terug. Het gaat over een gezin. De ouders dromen ervan kinderen te krijgen die ze alles kunnen geven wat ze maar willen. Eindstand hebben ze het niet breed en moet de oudste dochter elke dag helpen met uien snijden en huishoudelijke taken.
Een beschrijving van niks maar misschien herkent iemand het toevallig?