Prima leesmaand hier!
Pechstrook
Ik vind dit een enorm aangrijpend boek, waarin je Danny, Nicole en Raphaël volgt na, wat al snel blijkt, eigenlijk twee heftige gebeurtenissen. De gevolgen daarvan worden vanuit ieders perspectief geschreven. Een ogenschijnlijk goed functionerend gezin kan de draad niet meer goed oppakken na de dood van Hans-Peter, waarbij Raphaël uiteindelijk ontspoort. Rouw, schuld, obsessie, verantwoordelijkheid, verbondenheid en eenzaamheid spelen allemaal een rol in dit boek. Het deed me (inderdaad) ook denken aan de serie Adolescence, die ik toevallig recent heb gezien. In het begin kwam ik wat moeizaam in het verhaal, maar toen ik er eenmaal in zat kwam ik er niet meer uit. Poh, intens boek.
- Lees vooral ook Woesten van dezelfde auteur!
Lampje
Een kinderboek waar heel veel in zit: liefde, spanning, monsters en piraten, wat magisch-realisme maar ook ‘serieuzere’ thema’s als mishandeling/huiselijk geweld, de dood, jezelf kunnen en mogen zijn en voor jezelf op komen. Ondanks de thuissituatie Lampje en de gevolgen daarvan volgt zij haar eigen pad en neemt ze ook anderen, zoals Edward, daarin mee.
In andere, wat minder positieve recensies las ik kritiek op het einde van het boek en op sommige gebeurtenissen (Edward die consequent Vis genoemd wordt, de vraag om de kus op de kermis, scheldwoorden, bepaalde relaties/personages). Ik hoop dat deze kritiekpunten juist voor discussie zorgen bij kinderen of als het boek voorgelezen wordt aan kinderen. Zeker het einde is wat (te) makkelijk en sprookjesachtig. Uiteindelijk zorgen onder andere deze onderwerpen er bij mij voor dat ik het boek als meer gelaagd ervaar, maar het zijn wel onderwerpen die ik bespreekbaar zal maken bij mijn dochters als ik dit boek voorlees (over een jaar of 10). Knap hoe dit boek zowel sprookjesachtig is als het ‘echte’ leven weergeeft
De Namen
Een mooi en bijzonder verhaal in een hele heftige context van huiselijk geweld. Het huis waar je wieg staat kan veel invloed hebben op het verdere verloop van je leven. In dit boek wordt daarbij als extra laag de keuze voor je naam meegenomen. Heel bijzonder en het zet je aan het denken. Ik ben het met andere reviews wel eens dat het misschien niet geheel de keuze voor de naam is die je leven bepaalt, maar in dit geval ook vader Gordon en zijn invloed binnen het gezin in de verschillende (naam)scenario’s. Enige minpunt voor mij is dat de drie verhaallijnen wat lastig te volgen zijn, omdat in elke verhaallijn bijvoorbeeld onderlinge relaties anders zijn. Ik kon dat moeilijk uit elkaar halen. Wel echt een aanrader.