Het algemene boekentopic #4

@vitaminwater

Ik heb Moedermelk/Soviet Milk van Nora Ikstena uit!
Ik wist eerlijk gezegd niet zoveel van de geschiedenis van de Sovjet-tijd, ik heb er veel over geleerd toen ik er op vakantie was afgelopen zomer. En ik vond het wel heel bijzonder om nu zoveel dingen te herkennen.
Erg indrukwekkend hoe ze het hele persoonlijke verhaal van 2 generaties vrouwen in het grotere geheel van de Letse geschiedenis neerzet!

@Marquez ik zag een post van jou over een podcastaflevering met de vertaler hiervan, die heb ik nu ook opgeslagen, dus een verlate bedankt voor de tip :smile:

3 likes

4 likes

Weinig boeiends maar wel allemaal vermakelijk.

3 likes

Pagebound? Wat vind je ervan?

Heel fijn! Echt veel fijner dan goodreads. Wel jammer dat de boeken in diverse talen nog niet samengevoegd zijn en er natuurlijk nog veel boeken missen, maar het toevoegen van boeken is heel makkelijk en ze staan er dan direct op.
Een van de fijnste dingen vind ik dat je ook rereads en did not finish en paused aan kan geven.
Als de diverse talen boeken samengevoegd zijn lijkt de forumoptie me ook fijn, maar dat is nu in het Nederlands niet echt iets wat gebruikt wordt.

1 like

Absolution: ik wist niet eens dat er een 4e boek was uitgekomen, de andere 3 boeken zijn echt favorieten. Helaas wel echt heel anders en het laatste deel was echt heel moeilijk te lezen. Ik kan dit boek niet eens uitleggen :smiling_face_with_tear:

We love you, Bunny: ik was echt hyped voor dit boek en het was heel anders dan verwacht maar op een goede manier. Maar ik snap wel dat er veel liefhebbers van het 1e boek teleurgesteld waren. Wat ik jammer vond is dat er niet meer pov van de bunnies in zat.

Roadside Picnic: een Russische sci-fi uit 1972 maar voelt heel modern. Ik had hier denk ik andere verwachtingen van. Was niet slecht maar greep me niet.

The Safekeep: ik zag dat de schrijfster Nederlands is en het speelt zich ook in Nederland af dus ik las het in het Nederlands maar ik zag later dat de originele taal Engels was :thinking: een boek wat ik in 1 ruk uit las en dat heb ik niet super vaak.

Paris, the memoir: het begin en het einde waren super saai maar het stuk over de troubled teen industry was wel heel interessant en bizar wat ze allemaal heeft meegemaakt als tiener. Verder zei ze wel 20x dat ze adhd heeft :+1:t2:

3 likes

Hoe vond je de nieuwe osman?

Best wel een mid-maand, maar toch Narcis als uitschieter. Ik heb 3 mensen op Goodreads die ‘m ook hebben gelezen en die hebben ‘m ook allemaal 5 sterren gegeven, dus volgens mij is het wel een universele aanrader.
Het gaat over een vriendengroep in Wenen ten tijde van de tweede wereldoorlog die niet allemaal aan dezelfde kant staan. Ik heb de audioversie geluisterd die voorgelezen is door Bartho Braat (Jef Alberts) en die stem paste echt goed bij het verhaal.

Everything I know about love vond ik echt een tegenvaller. Totaal niet door geboeid en heb ook meerdere stukken overgeslagen. Voelde als verhalen waar je bij had moeten zijn en ik vond de hoofdpersoon (zijzelf) ook irritant.

7 likes

Vermakelijk, minder leuk dan degene hiervoor. Maar ik had 'm ook geluisterd en dan interesseert een boek me altijd iets minder.

3 likes

Het geluk van de wolf Hmm nee, deze voelde ik niet. Mooie en rustige sfeer zo in de bergen, maar de personages en korte hoofdstukken in de vorm van losse fragmenten pakten mij niet.

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo Ik begrijp de 2-sterrenrecensies en ook de 4-sterrenrecensies. Het verhaal is in de kern wat oppervlakkig (een beschrijving van het leven van Evelyn met al haar huwelijken) maar ik heb wel heerlijk gelezen. De uitstapjes naar het leven van Monique boeiden mij wat minder. Af en toe is het net een soap waar je je in bevindt, maar tegelijkertijd voelde Evelyn heel echt aan. Dat doet de auteur toch wel echt knap. :star::star::star::dizzy:.

Versplinterde ziel Mooi, ontroerend en een beetje traag: perfect boek voor wat herfstachtige dagen. Het boek beschrijft het leven van Rei die op jonge leeftijd wees wordt. Een aantal personen die aan Rei gelinkt is, zorgt ervoor dat zijn jeugd en verdere leven beschreven wordt waarbij de verschillende verhaallijnen aan het einde van het boek bijeen komen. Interessant om dit aan het thema klassieke muziek te verbinden. Mooi verhaal!

2 likes

Oktokber

Niet echt mega uitschieters, the wedding people was wel een vermakelijke beach read en the hounding vond ik ook goed, over 5 zussen in 18e eeuws Engeland die ervan worden beschuldigd in honden te veranderen

6 likes

Eerste post in dit topic. Ik heb de afgelopen 5 jaar misschien max 5 boeken per jaar gelezen, en nu 16 boeken in 1 maand :sweat_smile: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen en Gezond hechten had ik al eens gelezen, maar wilde ik opnieuw lezen. Oh en ik lees dus eigenlijk nooit fictie zoals je ziet :sweat_smile:

12 likes

snelle vinted tip

zag net iemand girl woman other (FANTASTISCH BOEK) voor 1,50 verkopen en op het moment geen verzendkosten lijkt??? oké 2,30 inclusief kopersbescherming

10 likes

Leuke tip! Ik denk dat jij een actie hebt met verzendkosten, bij mij rekent die dat wel.

1 like

oh raar! jammer :frowning:

M’n gelezen boeken van september en oktober. Of nou ja, We Do Not Part heb ik niet uitgelezen. Human Acts en The Vegetarian zijn nog steeds m’n favoriete boeken van deze (inmiddels) Nobelprijs winnaar, maar haar meer recente boeken werken simpelweg niet voor mij. De rest was prima, als ik twee boeken moet aanraden zijn het Circe die ik herlas (nog steeds favoriet) en Hidden Valley Road (non-fictie, veel geleerd over de ontwikkeling van onderzoek naar schizofrenie in de VS).

6 likes

Ik luister (simpele) boeken om mee in slaap te vallen, dus ik heb de afgelopen nachten de nieuwe Hoe Overleef ik aangezet… maar mijn god wat een koortsdroom is dat? :joy: illegaal in een tuin wonen met campers en tentjes?! Ik werd echt in de war wakker.

4 likes

Deze week gelezen:

• Je bent prachtig: :star::star::star::star:, vond hem heerlijk. Ik houd van familielijnen / verhalen en zowel de kracht als kwetsbaarheid erin, hoe pijn en liefde zo dicht bij elkaar kunnen liggen.
  • Woesten: :star::star::star:, hoewel ik het verhaal heel mooi vond kwam ik er moeilijk in. Het pakte me gek genoeg niet zo goed, had er hoge verwachtingen van vooraf.
1 like

Er is lekkage geweest bij familie thuis en nu is de lievelingsserie van mijn nichtje verwoest. Ze heeft een verstandelijke beperking en kan hierdoor heel slecht om gaan met het feit dat haar boeken kapot zijn.

Issue is een beetje dat ze echt specifiek dezelfde uitgave terug wil en dat deze niet meer gemaakt worden… ik kan de serie tweedehands alleen voor een veel hogere verkoopprijs vinden dan dan dat de boeken oorspronkelijk waard waren. En als volledige serie terwijl ik 1 t/m 3 al heb voor haar.

Het gaat om boek 4 t/m 7 in die lichte blauwe edities met rozen erop. En de bijpassende Mes van de sluipmoordenaar. Iemand hier toevallig die van deze boeken af wil voor een redelijke prijs? En iemand nog een idee om ze op te sporen? Marktplaats en Vinted houd ik in de gaten en heb de uitgever gemaild of die ze nog heeft liggen.

Edit: ben wel weer lekker wakker. Het gaat om de Glazen troon van Sarah J Maas. En de boeken zijn donker blauw met rozen en niet lichtblauw, alleen de rug is lichtblauw

3 likes

welke serie?

2 likes