Het algemene boekentopic #4

De perfecties-haat in dit topic: I’ve found my people. Dit mag gewoon geen roman heten. Het was een leuke short story geweest, als die auteur er 60 pagina’s aan onzin uit had geknipt. Geen idee waarom dit een bestseller is.

Heb die vorig jaar gelezen naar aanleiding van een tip van die HME dude, Jonas Kooyman. Toen had ik nog niet door dat die gast géén goede smaak heeft qua boeken (zijn eigen boek is zo mogelijk nóg slechter, dat was echt tijdverspilling om te lezen)

2 likes

Ik ben nu lichter dan ik aan het lezen van Dido Michielsen en ohhh wat een heerlijk mooi boek is dit. Wel tragisch, maar heel mooi beschreven.

Al heel lang heb ik niet meer gehad dat ik de hele dag zin heb om te gaan lezen en aan het boek denk.

6 likes

Nieuw hier, en weet nog niet veel van dit genre maar op tiktok hoor of lees ik veel over dat bad romance / spicy boeken. Wil dat eens uitproberen. Heeft iemand DE tip?
Ik hou van die cosy vibe. Niks engs of heftigs maar mag wel spannend en spicy. (Slow burn ofzo?)
Volgens ChatGPT: “Birthday girl”?

Je noemt hier vanalles door elkaar qua tropes dus een aantal tips. Bedoel je met bad romance, dark romance? Dat is zéker geen cozy vibe dus sla ik even over.

Cozy vibe met spice:
The Pumpkin Spice Café-serie is cozy, hallmark achtig met spice. Verwacht geen diep inhoudelijk verhaal, maar dus echt zon hallmark achtige vibe. Wel een you-love-it-or-you-hate it, sommige mensen vinden het echt te cliche.
Zelf vind ik ook de boeken van Lucy Score leuk, de serie van Things we never got over is small town romance met spice. Afhankelijk van het boek in de serie kun je gaan voor good guy of bad guy vibes. Hier zit vaak ook een geheim of spannendere verhaallijn in.

Zelf vind ik cowboy romance met spice ook vaak cozy, mijn favoriete serie is van Lyla Sage, boek 1 is Done & Dusted.
Auteurs waar je ook naar kan kijken is: Hannah Grace (bekend van o.a. Icebreaker dat is ook deel 1 van een serie, hele Amerikaanse vibes en leuk), Elle Kennedy (veel ice hockey romance), Lauren Asher (bijvoorbeeld de billionaire serie, of F1 romance) of Rachel Lynn Solomkn voor wat meer contemporary romance, of Ali Hazelwood voor meer stem romance. Ook Emily Henry is populair en People we meet on vacation komt in januari ook als film uit, dus je kan ook even de trailer daarvan bekijken.

Met meer spannend, hou je ook van fantasy? Dan kan je naar een romantasy met slow burn kijken. Momenteel populair is bijv Quicksilver - Callie Hart, of The Serpent & Wings of the Night vind ik ook leuk.

Of meer spanning qua soort romance? Bijvoorbeeld Dirty Secrets van Danielle Carson is qua verhaallijn spannender dan dat van hierboven bij de cozy.

Of bedoel je met spannend wel meer dark romance? Ik lees het weinig, maar heb wel veel gehoord over Lights out van Navessa Allen of Butcher & Blackbird van Brynne Weaver. Als je niet bekend bent met het genre, zou ik even opzoeken waar het over gaat. Het kan echt heftig zijn namelijk.

7 likes

Ik wil dit kerstboek ook nog even tippen. Wederom een dun boekje, staat op kobo plus. Het is een queer lovestory zonder homofobie oid er in. Gewoon alleen maar feelgood. Schrijver vh boek is zelf ook queer.

6 likes

Ik heb even nood aan (goedgeschreven) boeken met een beetje meeslepende verhalen voor m’n week weg na kerst :smiley: Ik vroeg in september al om (goedgeschreven) thrillers en heb toen nav tips hier the boys from brazil en the god of the woods gelezen. Dark matter heb ik toen gekocht maar nog niet gelezen, rebecca staat ook al in m’n kast en paul aster ga ik nu nog een keer even goed naar kijken.

Maar nu hoeven het niet perse thrillers te zijn maar wel graag meeslepende verhalen. Ik lees ook graag meer psychologische/filosofische of navelstaarderige (:crazy_face:) romans maar nu ff geen zin in. Ik heb net misdaad en straf uit en het volgende boekenclubboek is de meester en margarita, dus ik zoek nu boeken met een verhaal waarmee ik even mn gedachten kan verzetten/in kan verdwijnen a la drive your plow over the bones of the death, visser van rob van essen, sommige boeken van john irving, de verborgen geschiedenis, the people in the trees, the god of the woods, max mischa en tetoffensiven.

Ik heb al overgave op commando van nadia de vries en the dispossed van ursula le guin gekocht, en ik overweeg the great believers?

3 likes

Deze is heel goed maar HEEL grimmig dus wees gewaarschuwd

Verder: Lapvona van Otessa Moshfegh, The Goldfinch van Donna Tartt, Geld verdienen van Hanna Bervoets

3 likes

Omdat je Max, Mischa en het Tetoffensief noemt: het schaarse licht van Nino Haratischwili.

6 likes

The Great Believers is trouwens ook echt een aanrader, een van m’n lievelingsboeken :ok_hand:t2:

4 likes

Ik ben vandaag echt gevlogen door de eerste 100 pagina’s van Iris de Graafs boek :rocket: @Cam

4 likes

Ah fijn! Ik doe ‘m nu nog een keer maar dan als luisterboek haha!

morgenster van knausgård? of meteen het tweede deel, wolven van de eeuwigheid. zijn (voor zover ik weet) volledig op zichzelf te lezen. doet me echt denken aan een mix van o.a. max mischa en meer russische literatuur. en wel filosofische thema’s maar dan verwerkt in het alledaagse.

1 like