Het algemene boekentopic #4

Oh joh, gewoon de wifi van je ereader uitzetten en de datum een maand of langer terugzetten. Kun je onbeperkt verder lezen.

1 like
De avonden hoofdstuk 2

Ik vraag me op dit punt vooral af waarom Frits zo geobsedeerd is met kaalheid?
Ik raak nu wat meer gewend aan het taalgebruik en moet soms wel een beetje grinniken haha

Spoilers hoeven misschien niet per se voor een boek uit 1947 maar misschien vinden andere forummers het wel heel irritant om steeds over hetzelfde boek te lezen :sweat_smile: En misschien ook leuker als je het hoofdstuk zelf nog niet gelezen hebt

2 likes

OoooOOOooooOOO!!
Dit is nou een lifehack

4 likes

Ohhh biebmedewerker hier en ik ben wel benieuwd welk land + programma dat is. Wil je het vertellen of DM’en?

Ik ook met de laptop. Ik hoef Adobe alleen niet te gebruiken, er is een plugin voor Calibre die dat oplost.

2 likes

Het heet overdrive zoals ik al zei! Of ook wel libby. Ik kan dus ook gewoon browsen in een overdrive-tabje op m’n kobo (die is overigens gewoon in NL gekocht!). Volgens mij gebruiken veel bibliotheken dat, behalve in NL :sweat_smile:

Edit: ah als ik google zie ik dat de erasmus uni het ook aanbiedt aan studenten bijv!

2 likes

Ooeeeh dat is best een goede oplossing. Lid worden van een buitenlandse bieb. Werkt dit in Vlaanderen bijvoorbeeld wel? :face_with_monocle:

1 like

Ooh, slim! Ik nu ook. Ik had al een plugin die iets anders handigs deed, maar dit scheelt weer een stap!

Je moet (in ieder geval waar ik woonde) wel een bewijs van inschrijving laten zien om lid te worden van de bieb haha, dus weet niet hoe makkelijk het is

1 like

O overheen gelezen! Heel interessant. In mijn bieb hebben we ook extra apps waar je leesboeken op je ereader kan zetten, maar dat is ook via Adobe, op dezelfde manier als de online bibliotheek. Maar wel een ander (aanvullend) aanbod haha dus ik hou van dit soort apps

1 like

Ik heb voor het eerst in 6 jaar weer een fysiek boek gelezen. Mijn moeder had buitengewoon briljante wezens gekregen en na de booktok hype wilde ik die ook lezen. En ik heb er echt van genoten. Zowel het lezen van een fysiek boek, als het boek zelf.
Het duurde tot 40% voor ik het boek echt leuk vond. Ik vond Cameron echt een vervelende incel en Tova weinig karakter hebben maar als Cameron reist wordt het hele boek echt veel leuker. Ik vond Marcellus een grappige toevoeging, en het verhaal leuk samen maken, maar uhm ook wat maf wel en vooral in het begin het verhaal nog trager op gang laten komen.

1 like
de avonden

Denk je het met de obsessie met kaalheid en vergankelijkheid gehad te hebben, komt er nog allerlei onnodig dierenleed. Bijzonder om het met de tijdgeest van nu te lezen, dus ben nu ook wel blij dat ik meelees! Taalgebruik moest even wat landen ook, maar het is wel verfrissend zonder te veel aankleding.

3 likes

Leuk! Ik wil iedere maand 1 van mn Fairyloot boeken lezen en iedere maand een klassieker. Afgelopen jaar wilde ik ook iedere maand een klassieker lezen, maar heb het niet iedere maand gedaan. Er waren altijd te veel leuke andere boeken haha

1 like

Ik ken Fairyloot niet, wat zijn dat voor boeken?
Heb een kast vol boeken staan en wacht meestal tot ik vakantie heb. Nu gewoon uitgezocht welke boeken ik graag wil lezen en die gaan dan in mijn journal.

1 like

Fairyloot is een soort boekenabonnement uit het buitenland met hele mooie limited editions. Ik had een tijdje het YA fantasy abonnement en heb daar prachtige boeken van die ik ook echt wil lezen, maar ze liggen op een andere stapel en dan vergeet ik ze. Terwijl ik het juist leuk vind omdat het boeken zijn die ik niet zelf heb gekozen en er dus vaak leuke verrassingen tussen zitten.

Ik zag bij Nienke Schuit op Substack de boekenawards en dacht, dat vind ik ook leuk om in te vullen.

:medal_sports:In welk boek/verhaal had ik zelf het liefste willen voorkomen
Zeker weten the very secret society of irregular witches. Ik vond dit zo’n heerlijk en knus boek. Ik werd hiermee helemaal in de herfst getrokken en in het tempo omlaag brengen. Met een tweede plek voor the wishing game van Meg Shaffer, want het lijkt me ook heerlijk om op een eiland te wonen wat zo mysterieus en mooi is. Maar dit boek had te veel haast/spannende vibes en te weinig knusheid.

:medal_sports:Boek met de mooiste cover
Ik lees alleen maar ebooks, dus dit gaat op basis van de kleine plaatjes op Pagebound:

Ik vond dit ook echt een heel goed boek. Ik werd er echt ingezogen. Ik denk alleen niet dat het de Bechdel test zou passeren, terwijl er veel vrouwelijke personages in zitten.

:medal_sports:Boek dat ik waarschijnlijk te streng heb beoordeeld
Het geheime boek van Flora Lea. Ik heb die 3 sterren gegeven. Maar ik heb wel genoten van het lezen, de kern van het verhaal vind ik heel goed/bijzonder en ik heb er ook nog best eens aan terug gedacht.

:medal_sports:Boek dat precies op het juiste moment kwam (niet objectief het beste boek, maar nĂș het juiste boek)
The Christmas orphans club, wat toevallig een aanrader van Nienke was (van wie deze vragen komen). Ik vond het boek niet zo goed (het las als People we meet on vacation en die vond ik ook mwah). Maar het stuk over familie relaties bood me echt veel perspectief op de situatie waar ik nu in zit.

:medal_sports:Boek waarvan ik wilde dat ik ‘m nog een keer voor het eerst kon lezen
The hunger games, maar die heb ik herlezen dit jaar, dus telt het dan?

:medal_sports:Boek dat beter werd nadat ik het uit had (waarvan je pas later merkt dat het is blijven hangen)
De Hobbit. Ik vond het een crime mezelf er doorheen te worstelen maar ik kijk er echt met veel plezier op terug. Ik vind mezelf ook heel cool dat ik zo’n avontuurlijk boek heb gelezen.

:medal_sports:Hooguit 3 sterren en toch een heerlijke aanrader/feel good maar dan niet superslecht
Wilde tuinen van Katie Fforde

:medal_sports:Grootste tegenvaller
Had ik al eerder gedeeld hier, land van dadels en prinsen

:medal_sports:Boek dat ik had willen bespreken in een leesclub
De dag dat de walvis kwam was eigenlijk voor de boekenclub maar ik kon toen niet.

:medal_sports::medal_sports:Grootste aanraders​:medal_sports::medal_sports:
De instructies van Carolina Trujillo :heart_eyes:

de vragen

:medal_sports:In welk boek/verhaal had ik zelf het liefste willen voorkomen

:medal_sports:Boek met de mooiste cover

:medal_sports:Boek dat ik waarschijnlijk te streng heb beoordeeld

:medal_sports:Boek dat precies op het juiste moment kwam (niet objectief het beste boek, maar nĂș het juiste boek)

:medal_sports:Boek waarvan ik wilde dat ik ‘m nog een keer voor het eerst kon lezen

:medal_sports:Boek dat beter werd nadat ik het uit had (waarvan je pas later merkt dat het is blijven hangen)

:medal_sports:Hooguit 3 sterren en toch een heerlijke aanrader/feel good maar dan niet superslecht

:medal_sports:Grootste tegenvaller

:medal_sports:Boek dat ik had willen bespreken in een leesclub

:medal_sports::medal_sports:Grootste aanraders​:medal_sports::medal_sports:

Linkje naar de Substack van Nienke, ik vind haar echt leuk om te volgen online :).

15 likes

Weet iemand of ebooks ook weleens in prijs dalen en hoe snel dit dan ongeveer is. Of wanneer een boek bijvoorbeeld beschikbaar komt bij kobo plus?

Ik geloof dat de wet op de vaste boekenprijs niet geldt op ebooks, en zie daar wel vaker aanbiedingen bij.
Op koboplus ligt aan de afspraken met de uitgeverij (en dat ligt weer aan het contract dat ze hebben getekend met de auteur). Bijvoorbeeld boeken van April Books komen vaak wel snel op KoboPlus, meestal check ik dus even andere boeken van de auteur en uitgeverij. Er is namelijk geen eenduidig antwoord.

Ps- Tip voor iedereen:
Het is vandaag stuff your kindle day, dus voor de liefhebbers van indie romance kun je even browsen

2 likes

Ik heb net Creation Lake van Rachel Kushner gelezen en ik weet niet goed wat ik ervan vond? De thematiek sprak me heel erg aan maar ik merk dat ik het nooit zo boeiend vind als er in boeken heel veel stukken zitten over een fictieve geschiedenis of filosofie en ik vond dat ook maar matig bijdragen aan de verhaallijn eigenlijk. Ik weet ook niet zeker of ik het einde nou helemaal goed snapte en ik miste ook dingen, bijv wat er nou achter die uncle Robert zat en die rare twist dat Lucien het met zijn producent oid bleek te doen?. Nou ja ik had er eigenlijk meer van verwacht denk ik.

Voor kerst heb ik van mijn vader zoals altijd de halve Booker Prize shortlist gekregen :joy: dus ik kan weer even vooruit.

Ik heb zojuist het debutenabo van das mag aangeschaft! Wel een leuke tip.
Bij aanschaf krijg je o.a. de 14 debuten in ebookvorm en wanneer er een nieuw debuut uitkomt koop je deze automatisch en krijg je 'm gratis thuisgestuurd. Je betaalt dus pas wanneer er weer een nieuw boek is. Het Das Mag Debutenabo - Das Mag

9 likes