Het algemene boekentopic #4

30 boeken in 2025, best blij mee. En ook eindelijk wat boeken gelezen die echt al 100 jaar in de kast stonden.

9 likes

Flesh, oroppa en Martyr! waren m’n tops dit jaar, Orbital, evenings and weekends en het Gore lef vond ik tegenvallen. Ah en Tove dittlevsen de nieuwe ontdekking, net begonnen in Vilhelms kamer

6 likes

Mijn favoriete boeken van dit jaar. Wilde Zwanen heb ik weer opnieuw gelezen omdat er dit jaar een nieuw boek van haar is uitgekomen: Vlieg, Wilde Zwanen. Vond ik ook een mooi boek.

En non-fictie vond ik Careless people (over werken bij Facebook) en Komt een land bij de dokter echt aanraders. Vooral laatste boek vond ik ook echt een eye opener.

4 likes

had je nog favorieten hieruit? ziet er uit als een leuke lijst!

2 likes

41 boeken, tevreden mee.

Leukste/beste:
De bewaring, De namen, the wedding people

Minst leuke:
Tussenjaren, Herfstkleuren, In Orbit

En zit nu in een soort van keuzestress dat ik even niet weet met welk boek ik het nieuwe jaar wil beginnen haha

4 likes

Voor mijn doen een goeie score- voornemen was meer lezen, wat best aardig gelukt is met 40 boeken dit jaar.
Heb lang gedaan over sommige boeken (oroppa) of juist in een middagje herlezen. Geen absolute favo, al vond ik buitengewoon briljante wezens erg makkelijk/ vermakelijk en ook wel genoten van ontevreden. Lijstje is wel echt all over the place ook haha

6 likes

Ik heb een overzicht op zowel Goodreads, Storygraph én Fable :sweat_smile:

Deze heb ik in December gelezen:
IMG_8538

En mijn jaaroverzicht, uiteindelijk 53 boeken gelezen en mijn doel van 50 dus gehaald!

5 likes

Leuk al die overzichten hier! Ik heb dit jaar 62 boeken gelezen (ik weet niet waarom Goodreads 64 zegt, die year in books wijken altijd af van wat ik in mijn mapje heb van dat jaar). Met name door m’n vriend die veel leest. Ook heb ik veel gehad aan de tip die iemand hier laatst gaf, de app ScreenZen, waardoor ik ‘s avonds Instagram geblokkeerd heb. Daardoor lees ik echt meer! Heb echt mooie boeken gelezen, met name fantasy. The Spear Cuts Through Water en Vanished Birds zijn echt blijven hangen. Las vandaag ook Gardens of the Moon uit, het eerste boek van een fantasyreeks die ik met veel plezier verder ga lezen!

6 likes

Mijn absolute favoriet van dit jaar was Rebecca van Daphne du Maurier! Hoe het verhaal wordt opgebouwd was zo goed, echt een literair meesterwerk wat mij betreft.

Project Hail Mary was mijn andere topfavoriet, daar heb ik meerdere keren hardop door moeten lachen.
En Soviet Milk/Moedermelk was het meest speciaal omdat ik die van vakantie had meegenomen als souvenir!

Qua mindere boeken: 2025 was het jaar dat ik ben afgeknapt op Jenny Colgan. Ze heeft wel leuke settings dus ik heb een paar van haar feelgood boeken gelezen de afgelopen jaren, maar de mannen waar de hoofdpersoon mee eindigt zijn totaal geen leuke mensen? In de eiland-serie worden de conflicten steeds belachelijker en de rode vlaggen steeds groter maar nope, happy ending it is.

Ik heb een recordaantal boeken gelezen dit jaar en er zaten ook best veel goede tussen! Voor 2026 hoop ik weer bewust zoveel tijd te kunnen pakken om te lezen, weer variatie in genres te lezen, én ik wil graag de boeken die al heel lang op mijn tbr staan en die ik nog steeds wil lezen aftikken (waarschijnlijk komen er net zo hard nieuwe want-to-reads bij, dus om het realistisch te houden is de lijst korter maken an sich geen doel :smile::books:)

8 likes

Ah ik heb precies hetzelfde met Jenny Colgan! Echt jammer als schrijvers van ‘leuk, nieuwe vondst’ naar 'meh ’ gaan.

Vond ik ook bij de boeken van dezelfde schrijver na Al het blauw van de hemel.

2 likes

Heb geen Goodreads, deel wel alle boeken op Instagram dus kan ze wel terugzien. 56 gelezen, veelal genoten.

Ontdekking van het jaar: Anne-Gine Goemans. Geweldige, toegankelijke Nederlandse literatuur.

:star::star::star::star::star:
Het schaarse licht - Nino Haritischwili
Alles van Joel Dicker, Liane Moriarty, Ine Boermans en Griet op de Beeck

2 likes

Ja! Ik heb ze allemaal wel sterren gegeven, maar als ik er nu zo op terugkijk weet ik niet of het overal nog mee eens ben haha. Als ik zo terugdenk zijn vooral The Island of Missing Trees en The Great Believers me echt bijgebleven!

En ik vond Sense and Sensibility ook echt fantastisch. Ik heb vroeger voor Engels en voor mijn studie (ook Engels haha) ook wel Austen gelezen, maar dit was de eerste keer dat ik echt de tijd had om het echt goed tot me te nemen en ze is vaak zó grappig en sarcastisch. Vond het echt top haha.

5 likes

Even een persoonlijke boekenergenis: Ik vind boeken best vaak stom eindigen en dan verpest het toch een beetje het boek.

Ik heb net “ik ben er niet” van Lize Spit uit. Echt een prachtig boek, kan het iedereen aanraden, maar het einde vind ik gewoon stom.

Het boek stopt gewoon. Gaat Leo ooit nog weg bij Simon? Gaat ze eindelijk zelf eens hulp zoeken? Hoe wordt de relatie met Lotte en Coen? Kan Coen zich herinneren dat ze ooit samen op kamp zijn geweest? Waarom eindigt het boek hier? En dan niet 200 pagina’s eerder?

3 likes

Slewfoot :heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Ik heb er 181 gelezen dit jaar

En echt veel 4 sterren uitgedeeld!

23 likes

Oh wauw, wat heerlijk veel gelezen! Zijn de 0-sterren boeken die je niet uitgelezen hebt?
Doe jij ook challenges gedurende het jaar? Bijv. een ABC of bingo?

1 like

Welke app is dit? Leuk overzicht zo verdeeld over het aantal sterren

2 likes

Goodreads maar vanuit de browser! Zat een beetje rond te klikken en vond deze toen.

@Tamara nee dat zijn memoires en andere boeken waarvan ik het lullig vind om ze te raten :sweat_smile: boeken die ik niet uitlees log ik eigenlijk niet, gebeurt wel hoor! En ik heb het afgelopen jaar 2 challenges gedaan van booksandlala, zal ze ff bijvoegen. Heb jij challenges gedaan?

buzzword challenges

2 likes

Hier op voortbordurend, ik ga met mijn boekenclub wel een boeken bingo doen dit jaar. Moeten 25 boeken afgestreept worden, ik heb er zelf vorig jaar überhaupt maar 22 gelezen dus hoop dat dit ook een beetje motiverend werkt hahaha. Dit is ons template:

mocht je mee willen doen, wij hanteren deze regels
  1. Je mag een boek maar 1x gebruiken (alchemised past bijv bij fantasy en 2025 Goodreads choice winnaar, je mag hem slechts op 1 plek plaatsen).
  2. Eenmaal geplaatst mag je het boek niet maar verplaatsen wanneer je een ander boek hebt gelezen die ook op die plek zou passen.
  3. Elke keer als je een boek toevoegt deel je het met de groep.

@vitaminwater Oh wat leuk, die ken ik nog niet! Ik heb voorgaande jaren geen challenges gedaan maar ga nu dus een bingo doen

12 likes

Ik ben de laatste twee weken een beetje los gegaan in de boekwinkel, had niet door dat ik zoveel had gekocht. Maar zoveel zin om alles te lezen dat ik niet kan kiezen met welke ik ga beginnen.

10 likes