Het algemene boekentopic #4

Ik ben begonnen met luisterboeken omdat dat zo lekker combineert met m’n nieuwste hobby (breien). Maar luisterboeken zijn echt weer een ander verhaal dan lees-boeken, merk ik.

Ik heb “Ontevreden” geluisterd, dat ging prima. Ik ben na een half uur gestopt met Narcis omdat ik het taalgebruik echt niet trok. Hetzelfde met de Zeven zussen. Toen begonnen aan Mannen die vrouwen haten, maar dat begon al meteen met zo’n verhaal dat ik de draad (figuurlijk, in dit geval) compleet kwijtraakte. Luisterend komt het toch iets minder binnen dan lezend? Dus ik zoek boeken die wel enige inhoud hebben, maar niet te moeilijk moeten zijn en zonder al te bloemrijk, overdreven taalgebruik.
Ik weet dat ik een kritische lezer ben, maar ik ben blijkbaar een nóg kritischer luisteraar haha.

Ondertussen ben ik me al lezend door Menselijke voorwaarden aan het worstelen. Heel boeiend, maar ruim 1500 pagina’s, pfoeh.

5 likes

Ik luister graag autobiografisch om die reden! Vaak voorgelezen door degene waar het over gaat, zoals Michelle Obama of Trevor Noah.

3 likes

Ik heb Liften naar de hemel geluisterd, die werd door de schrijver zelf voorgelezen en vond ik prettig luisteren.
Net als Zeven brieven van Tina de Bruin, ook door haar voorgelezen.

Ik ben ook weleens afgehaakt als het slecht werd voorgelezen, dat is toch wel cruciaal!

2 likes

@Ireth Hier hebben inderdaad meer mensen last van (incluis mezelf), er zijn ook al tips over gegeven. In deze post vind je die van mij (en daarboven en -onder die van anderen :)).

1 like

Ik vind luisterboeken ook aardig lastig en heel erg uitmaken wie voorleest, maar de wadden thrillers van Mathijs Deen zijn erg goed. Hij spreekt ze zelf in en heeft echt een fijne stem! Beginnen bij De Hollander.

1 like

Ik heb gisteren Ik, de ander uitgelezen van Jante Wortel. Ik weet nog niet zo goed of ik het goed vind of mwah. In het begin vond ik de afwisseling tussen korte stukken en langere stukken fijn, omdat dat ervoor zorgde dat het verhaal een hoog tempo aanhield maar naar het einde toe vond ik het allemaal wat flauw? Ik bleef wat op mijn honger zitten wat het einde betreft.
Ze heeft wel die spanning en opbouwende afhankelijkheid in een toxische relatie op een heldere manier geschreven, dat wel.

Zijn er nog mensen die het boek hebben gelezen?

1 like

Ik heb net Flesh van David Szalay uit, de Booker Prize winnaar van vorig jaar. Ik vond het een mooi boek, het leest heel vlot en heeft zo’n heel realistische stijl met weinig woorden en vrij korte hoofdstukken. Het deed me een beetje denken aan Play it as it lays van Joan Didion en ook aan de boeken van David Vann. Ik vind het wel een aanrader!

15 likes

Hebben jullie nog recente online bibliotheek aanraders? Ik heb even niks te lezen en dan bevalt me maar niks

Edit: of niet recent trouwens, dat maakt ook niet uit haha

Ik heb net m’n online bieb lijstje bijgewerkt met een paar boeken die ik wil lezen:

• Het gore lef
  • Aan het einde van de oorlog
  • Dream Count
  • Femicide (non fictie)
  • De buitenstaander

Oeh ik wist niet dat het gore lef erop stond, die wilde ik nog lezen! Thanks :pray: Ook voor de rest van de tips!

1 like

Is laatst ook gevraagd! Hierboven even zoeken? :grin:

Laatste bericht wat ik erover kon vinden was van november en de tips die toen gegeven zijn ken ik bijna allemaal al. Of bedoel jij nog iets anders? Ik zoek geen luisterboeken maar ebooks

1 like

Ohja je hebt gelijk, inderdaad in november!

1 like

Ja ik vond hem ook medium, haar andere boek is beter vind ik

1 like

Ja? Weerlicht bedoel je dan hé?
Op zich vind ik haar schrijfstijl fijn en vlot, maar was het eerder het verhaal zelf dat wat te kort schoot.

Project Hail Mary

Deze net uitgelezen, ik vond hem ook echt prachtig! Vooral de band die hij opbouwt met Rocky :pleading_face: Kon wel janken soms

Er zit wel veel technobabble in inderdaad @ciselering , ik negeer dat altijd een beetje. Heb vroeger heel veel Star Trek gekeken en daarin is het geleuter over tachyon beams en temporal surges meer een soort we-zijn-in-de-toekomst-sausje, je hoeft het niet te snappen om het te volgen zegmaar.

9 likes

Mijn leesoverzicht van december, nu pas m’n Notion bijgewerkt.

Geen idee of iemand op toelichting zit te wachten, want het merendeel van de posters hier leest voornamelijk fictie, en ik dus eigenlijk bijna nooit. Ook deze maand weer niet. Anyway:

• Post Mortem: wonderlijke inkijk in de wereld van de pathologie. Ik snap helemaal zijn fascinatie voor dit vak, in 1 ruk dit boek uitgelezen.
  • In het kort & Een vrouw als baas geeft alleen maar gezeik: korte columns, las ik vaak bij m’n ochtendkoffie doordeweeks.
  • Bullshit Jobs: ik dacht dat dit een oppervlakkig populair-sociologisch boekje zou zijn, maar het was zoveel meer dan dan. Ik weet niet of er op dit forum de ruimte is om hier dieper op in te gaan. Maar ik zou iedereen aanraden dit boek eens te lezen.
13 likes

Ah zat die man van Post Mortem niet ook laatst bij Napleiten? Leuk, die gaat ook op mijn lijstje!

Bullshit Jobs: Debt van dezelfde auteur (David Graeber) is ook heel erg goed als je zin hebt in een lijvig non-fictie boek

1 like

Post Mortem vond ik echt fantastisch!

3 likes

Ik lees nu Graaf in Moskou en vind het wel vermakelijk. Het is geïnspireerd op Russische oude literatuur, dus het gaat een beetje alle kanten op. Kleurrijke lange uitwijdingen en leuke vriendschappen. Het gaat over een graaf die na de Russische revolutie huisarrest in een hotel krijgt (ipv de kogel) en het is daarna huiselijk met historische elementen.

2 likes